• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
kolumne
/
28 oktobra, 2021

Dimitrij Mlekuž Vrhovnik: “Na Zavetiški ulici 5 straši.”

O strašenju

Vsak strah ima svoj kraj. Prikazni se vedno kje prikazujejo. Uklete hiše, mesta duhov, zapuščeni gradovi, ruševine samostana, prerasle z bršljanom, zapuščena pokopališča z nagnjenimi nagrobniki, votline, ki zijajo s praznim pogledom, so kraji, na katerih lahko srečamo prikazen.

Tudi v stavbi na Zavetiški ulici 5, nekdanji Ločičnikarjevi domačiji na Glincah, ki jo je leta 1962 kupila Vincencijeva družba in tja preselila dnevno zavetišče in sirotišnico. Po drugi svetovni vojni je bil tu mladinski dom Malči Beličeve, na začetku devetdesetih pa sta se v stavbo naselila oddelka za arheologijo in etnologijo in kulturno antropologijo Filozofske fakultete. Na Zavetiški ulici 5 straši.

Kraj je tam, kjer se prostor zgosti. Kraji zbirajo. Kraj je tam, kjer se – morda le za trenutek – ustavimo, kjer se srečujejo ljudje, kopičijo stvari, lepijo imena, spomini, izkušnje, pomeni. Toda na vsakem kraju se nasloji in ima tudi nekaj več, neki presežek, neki ostanek, ki ga le s težavo ubesedimo. Na svetu je vedno več, kot lahko zavestno registriramo. Ime za te intenzitete, ki krožijo med telesi, med stvarmi, med kraji, je afekt. Afekt je preosebna sila, intenzivna avtonomna reakcija telesa ob srečanju z drugimi telesi (ljudmi, živalmi, stvarmi). Afekt je intenzivnost srečanja, avtonomen telesni odziv, ki utrjuje in zmanjšuje kapaciteto telesa, da deluje. Afekt ostaja pod zavestnimi občutki, čustvi, mislimi, ob njih ali je nasploh drugačen od njih. Afekt deluje, ne razmišlja. Afekt je vitalna sila, ki ima moč; moč, da naša telesa usmerja, vodi, napelje k delovanju. Vsak kraj je najprej srečanje. Je srečanje z njegovo grobo materialnostjo, teksturo, vzorci svetlobe in senc, ritmi tišine in šumov. Kraj ovije telo v svojo afektivno atmosfero. A kraji niso neprepusten plašč, kot zid, kot meja; temveč kot opna. Kraji segajo v nas, vplivajo na nas, nas spreminjajo. Kraje beremo skozi telesa. Ko se na nekem kraju zaustavimo, postane opna med telesom in krajem prepustna. Kraj tako postane fluidna stvar, prej dogodek, prej performans, kot fiksna, nepremična lokacija. Telo se potopi v afektivno atmosfero kraja, telo preplavijo afekti; morda občutimo nelagodje; preplavi nas občutek strahu, morda občutek prisotnosti koga ali česa drugega, tujega. To, kar je domače, znano, lahko naenkrat postane čudno, tuje, nedomače.

Stavba na Zavetiški ulici 5 je čudna, nenavadna. Velika predavalnica se zaključi z apsido, kot cerkev. Tla škripajo. Dolgi hodniki brez oken so vedno v mraku in nepričakovano zavijajo. Na poti na govorilne ure sem se vedno izgubil. Na podstrešju je bilo stanovanje družine, ki je tam živela. Med predavanji me je včasih preplavil vonj po praženi čebuli in sprožil občutke, da nisem na pravem mestu. Garaže, skladišča za opremo in depoji so bili v poslopju, ki je sumljivo spominjalo na hlev ali svinjake Ločičnikarjev (ob zadnji steni je stalo korito za prašiče, napolnjeno z arheološkim orodjem). Okna prvega nadstropja zapirajo kovinske mreže, kot da bi se bali, da bo kaj prišlo iz stavbe.

Strah se pojavi na točki, ko je to, kar vemo, da je naravno, običajno, vsakdanje, naenkrat postavljeno pod vprašaj. Afekt v telesu se destilira v dvom o realnosti, v ambivalenco vsakdana, v čudnost in strašljivost tega, kar smo jemali za običajno in vsakdanje. Kraj postane čuden, nedomač, grozljiv, strašljiv. Ali straši, če ni ničesar, kar straši? Ali straši, če ni nikogar, ki bi ga prestrašilo? Strašenje je srečanje, srečanje s krajem. Občutek, ki je tu, v telesu, na tem kraju; občutek, ki ne laže, čeprav ne verjamemo, da gre za duha, čeprav racionalno vemo, da duhov ni, da prikazni ne obstajajo, nas kraj straši.

Zvečer pa je znano in običajno, čeprav čudno, postalo nedomače. Ko sem kdaj ostal v pisarni, sam v ogromni, čudni stavbi, ko je noč okrepila šume, so začeli podi škripati v ritmu korakov, in ko sem jim prisluhnil, z utripajočim srcem in metulji v trebuhu, so ti zastali pred vrati pisarne. Ko sem hodil po dolgem mračnem hodniku, sem čutil, da mi nekdo sledi, da je nekdo tik za menoj. Prižgane luči na stopnišču, za katere bi stavil, da so bile prej ugasnjene, sem poskušal odmisliti s tem, da je gotovo le še kdo, ki dela pozno.

Kraji so zaznamovani s preteklostjo. Kraji so naslojene plasti spomina in delovanja; skupaj z zemeljskimi in arhitekturnimi plastmi (prezidane stene, zazidana okna, plasti beleža na zidovih; pa tudi krama in prah, ki se nabira v vogalih). Nekaj od preteklosti vedno ostane (to je osnovna predpostavka arheologije), če drugače ne, pa kot prikazen. Prikazen je nakopičena preteklost kraja; je to, kar se je nekoč zgodilo tu, na tem kraju in ostaja. Kraji so zaznamovani z delovanjem ljudi (nekdo je tu nekaj naredil, morda je kdo umrl, morda se je zgodilo kaj strašnega) in neljudi, stvari (počeno steklo, posedeno ostrešje, bršljan, ki prerase steno, morda siga, ki se v jami nakopiči v obscenih organskih oblikah). Strašenje je hkrati intimno in socialno. Telesa se odzovejo v sozvočju, somatsko resonirajo s krajem. Odzivi so individualni (nekdo zbeži, nekdo kriči, nekdo se potuhne, spet drug si žvižga). A kar povezuje osebe, ki jih kaj straši, so zgodbe in naracije te izkušnje. Kraji so vedno umeščeni v krajino, ki ni le fizična, je predvsem kulturna in družbena, saj si jo delimo z drugimi. V kraje so vpisane zgodbe, ki jih strašenje obudi.

Strah prikliče zgodbe; zgodbe o srečanju z duhom, prikaznijo, a vedno iz druge roke. Zgodbe o profesorju, ki so se mu lasje čez noč pobelili, a o tem ni hotel nikoli spregovoriti; o korakih, ki se ustavljajo pred vrati. Zgodbe o prosojni mladi deklici iz sirotišnice, v belem, ki tava po stavbi in trka na vrata pisarn. O varnostnikih, ki se niso hoteli vrniti v službo (hm, res se varnostniki nekam hitro menjajo). O lebdeči brleči lučki, ki se premika po dolgih hodnikih. O čudnih napisih, ki so jih našli pri prenovi kleti in hitro znova prekrili.

Duh, prikazen, strah je lahko močna metafora za srečanje s pretresljivimi oblikami drugega, drugačnega, skupaj s samim seboj, z nezavednim, z delovanjem telesa, z nedomačnostjo doma, domovine, države; pa tudi monstruoznostjo kapitalistične produkcije, nedoumljivosti znanosti, čudnega delovanja narave, od virusov, mikrobov, atomov do bizarnosti kvantne fizike. A strahovi so več kot to. Strahovi niso zgolj metafore, niso zgolj zgodbe, niso zgolj spomini, bodisi kolektivni bodisi individualni. Njihova prisotnost ima živo značilnost, trmasto zakoreninjenost v nekem kraju. Biti vedno pomeni biti nekje, v telesu, na nekem kraju. Ljudje smo prostorska bitja, a nismo omejeni na kraje. Strahovi so. Srečanje z duhom je dialog, dialog s krajem, ki ga odpiramo s telesom.  Srečanje s prikaznijo je trenutek, ko vse nenavadno, vse čudno, vse nedomače, ki smo ga potlačili, iz vsakdanjika pride nazaj, nas preplavi, nas pride strašit. Prikazni ne zahtevajo, da vanje verjamemo, da verjamemo v nadnaravno, v duhove. Prikazen kaže, da je realnost le redko tako samozadostna, kot se zdi. Da morda ni najbolje vedno računati na njeno trdnost in gostoto, da nas ta zna v najbolj nepričakovanih trenutkih izdati.

Piše: Dimitrij Mlekuž Vrhovnik

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiRecenzija: Iščem stanovanje … sto let organizirane stanovanjske gradnje v slovenskem prostoru
NaslednjiAnja Vidic: Zaradi vztrajanja pri družbenokritičnem  delovanju je arhitektura še vedno relevantnaNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Nina Granda: Delo od koderkoli

3 novembra, 2020
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Katedrale ne gorijo

16 aprila, 2019
Arhitekturakolumne

Aleksij Kobal: Pronicljivi R. Mutt

18 julija, 2018
kolumne

Živa Pečenko: Za drevesa gre!

8 decembra, 2021
kolumne

Blaž Podobnik: Božanska igra dialoga

12 februarja, 2019
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Pet pred dvanajsto za Haasberg

12 januarja, 2021
kolumne

Miloš Kosec: Plečnik v času epidemije

14 maja, 2021
kolumne

Jani Pirnat: Vlaki prioriteta in dežela kot železniška maketa

2 decembra, 2016
1 2 … 39

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo