• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Razmislek
/
27 oktobra, 2021

Eva Gusel: Konglomerat ekscesov

Leto 2021 je zaznamovalo veliko finančnih presežkov. Po letih vztrajnega naraščanja premoženja milijarderjev so številke presegle nove mejnike. Kolektivno premoženje ameriških milijarderjev se je med korono namreč povečalo za 2,1 bilijona (milijon milijonov, angl. trillion) dolarjev oziroma za kar 70 %. Če so pandemijo začeli z okoli tremi bilijoni dolarjev, je njihovo premoženje 15. oktobra preseglo pet bilijonov dolarjev.* Ne le, da je zraslo njihovo premoženje, povečalo se je tudi njihovo število: marca 2020 je bilo v ZDA 614 nosilcev desetmestnega bančnega računa, oktobra letos pa že 745. Leto 2021 predstavlja novi prelom tudi glede števila kvadratnih metrov. V Bel Airu v Los Angelesu se je letos namreč končala gradnja domnevno največje, najdražje hiše v ZDA, imenovane The One. Že po hitrem preletu notranjosti hiše, ki si jo lahko ogledamo kar na YouTubu, ugotovimo, da je The One pravzaprav še bolj brez ideje, kot napoveduje njeno ime. Ideja za ta 9755 kvadratnih metrov velik monstrum se je porodila Nileu Niamiju, nekdanjemu filmskemu producentu, ki se je pozneje posvetil nepremičninskim investicijam. Hiša se je nekaj mesecev po končani gradnji prodajala za rekordnih 500 milijonov dolarjev, a je investitor kmalu ugotovil, da zaradi svoje cene na steroidih pravzaprav ne more biti naprodaj. Nezmožnost odplačevanja kredita je pripeljala do odvzema nepremičnine, ki se zdaj na trgu prodaja po polovični ceni.

Ta »mega-mansion« (kot to tipologijo imenujejo Američani) je pravzaprav konglomerat ekscesov brez kakršnekoli ideje, ki bi jih bila sposobna povezati v koherentno celoto. Edini pogoj pri gradnji hiše je bila zahteva, da je največja in najdražja v Ameriki. Iz odsotnosti kakršnegakoli koncepta, na podlagi katerega bi neberljiva gmota postala osmišljena, sledijo vse nadaljnje odločitve, kot so prostorska in programska zasnova, materialnost, umestitev v okolje ... Drugače povedano, edini kriterij za sprejemanje odločitev sta bili dimenzija in cena. Hišo, ki so jo gradili celih deset let, lahko zato razumemo le na podlagi te absolutne (in edine) maksime največjega in najdražjega. Takoj nam postane jasna njena umestitev na lokacijo; edino logično je, da se pozida čisto vsak kvadratni meter parcele, sicer pa se na danosti parcele sploh ne odziva. Prostorska in arhitekturna zasnova temeljita na dodajanju v neskončnost oziroma kolikor parcela pač omogoča. Za večino programov se zdi, da so tukaj samo zato, ker je to ogromno kvadraturo pač bilo treba s čim zapolniti. Gmota je tako sestavljena iz 21 spalnic (od tega jih je osem namenjenih hišnim pomočnikom), 42 kopalnic, štirih kuhinj, sedmih bazenov, tekaške proge, igrišča za golf, stez za kegljanje, kinodvorane za 50 oseb, garaže za 50 avtomobilov, vinske kleti za več 10.000 steklenic, sobe za kajenje cigar, lepotnega in frizerskega salona ter lastnega nočnega kluba ... Ves ta (prisilno namišljen) program v celoto povezujejo številni hodniki, stopnice, dvigala, avle in predprostori, sicer pa je namenjen samemu sebi in ne odraža nobenih realnih potreb naročnika. Pravzaprav ne odraža potreb nobene realne osebe nasploh, pač pa kvečjemu namišljene potrebe imperativa ekscesa, ki je ponovno samemu sebi namen. Postavljeni smo pred pravi arhitekturni fenomen, pred trenutek, ko se arhitektura znajde pred belo steno namesto pred nekimi realnimi pogoji sveta. Prav pogoji sveta (politični, kulturni, družbeni, topografski, finančni, programski) so tisti, ki sicer sploh porajajo potrebo, da se karkoli zgradi. Te konkretne pogoje sveta pa arhitektura vedno materializira z neko arhitekturno idejo, na podlagi katere je objekt racionalno doumljiv. Ideja je torej logična posledica pogojev, pred katerimi se arhitektura znajde. Hkrati pa ni le seštevek vseh pogojev v arhitekturni objekt, pač pa njihov presežek. Poleg dejstev vidi v pogojih tudi in predvsem njihove prostorske potenciale ter način, kako te gole danosti preseči in iz njih narediti nekaj arhitekturno oziroma prostorsko enkratnega. Ali je torej sploh mogoče ustvariti arhitekturno idejo in presežek brez kakršnihkoli pogojev? Ali bi The One v kakršnemkoli scenariju sploh lahko bila primer kakovostne arhitekture, če ji je že v osnovi odvzet tisti minimalni kriterij, na podlagi katerega arhitektura nastane? The One sicer vsekakor išče in želi neki presežek. Na neki način ga tudi dejansko doseže, saj presega vse do danes znane dolarje in kvadratne metre, vendar pa je ta brezglavo prignan do skrajnosti, ne da bi zares presegel oziroma arhitekturno razrešil kakršnekoli pogoje sveta, zaradi česar nima nobenega arhitekturnega smisla in ga ne moremo imeti za arhitekturo. Trenutno praktično ne obstaja sodoben megadvorec, ki bi bil hkrati tudi primer kakovostne arhitekture. Vsi temeljijo na metodi, ki smo ji priča pri opisanem primeru: na metodi dodajanja programa in kvadrature do konca zmožnosti parcele. Rezultat te »tipologije« do zdaj ni bil še nič drugega kot neberljiv prostorski, programski konglomerat, namenjen edinole zapolnitvi kvadratnih metrov. Iz maksime največjega in najdražjega, ki ji hiša sledi do zadnjega detajla, ne more nastati arhitektura z neko arhitekturno idejo, saj ne rešuje nobenega problema sveta. Še več, ne nanaša se na čisto nič potencialno substancialnega danega sveta. Primer je tako brezizhoden, da ne omogoča niti »arhitekture za arhitekturo«, saj je imperativ najdražjega in največjega – pa naj bo še tako samemu sebi namen – zunaj same arhitekture v službi neoliberalistične agende. Njegov edini cilj je zadovoljiti neke abstraktne številke, ki z arhitekturo nimajo nikakršne zveze. https://outsider.si/kraljica-versaillesa/ Ironično je, da obstaja toliko primerov arhitekture, nastale pod zelo zahtevnimi pogoji in z izredno nizkim proračunom, ne pa tudi primer kakovostne sodobne arhitekture z drugega konca spektra, kamor sodi tudi The One. Hkrati je to dokaz, da so pogoji sveta za arhitekturo vedno nekaj produktivnega, saj so ti tako notranji, da brez njih pravzaprav sploh ne more nastati. Če analiziramo fenomen sodobnih megadvorcev, lahko zaključimo, da se zdi, da konec kakršnihkoli pogojev nujno pomeni tudi konec arhitekture.

*Podatki so povzeti po Forbsovih podatkih, ki sta jih analizirali organizaciji Americans for Tax Fairness (ATF) in Institute for Policy Studies Program on Inequality (IPS).

Napisala: Eva Gusel 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiNina Granda: Gradovi v oblakih
NaslednjiAlenka Korenjak: Z malimi koraki do velikih prostorskih spremembNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Gregorc Vrhovec arhitekti, Taja Benčina in Martin Pelcl: Verižne hiše Celovška

5 novembra, 2021
Arhitekturadelokolumne

Matevž Granda: Ne globalno segrevanje ne meteor, pokončala nas bo birokracija

18 februarja, 2019
Arhitektura

Miloš Kosec: Knafelčeva oblikovalska ikona

28 julija, 2016
Arhitektura

Peter Kumer: Obuditev vračljive embalaže

18 junija, 2021
Arhitektura

Informacijsko modeliranje zgradb

12 avgusta, 2015
Arhitektura

Miloš Kosec: Nevarna igra

1 februarja, 2020
Arhitektura

Odstotek za umetnost

28 julija, 2017
Arhitektura

EDO 2: filmski festival o mestih, urbanosti in arhitekturi

7 oktobra, 2019
1 2 … 165

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo