• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
kolumne,kritika,Kultura,Recenzija
/
9 februarja, 2020

Nina Granda: Jezovi v slovenski kulturi

Odziv na slavnostni nagovor predsednice upravnega odbora ob Prešernovi proslavi

Z velikim pričakovanjem sem spremljala petkovo proslavo ob podelitvi Prešernovih nagrad. Vrhunski dosežki letošnjih nagrajencev me navdihujejo in kažejo na visoko raven slovenske umetnosti. Z veseljem pa sem tudi pričakovala govor, ki se je v zadnjih letih razvil v specifičen hromeč žanr, usmerjen v kritiko politikov. Zanimalo me je, kako bo nova predsednica upravnega odbora žanr razvila naprej. A govor se je podobno kot prejšnja leta usmeril v zahtevo po več sredstvih – z bistveno razliko, da je namesto politikov kritiziral občinstvo. Za razliko od prejšnjih let brez »jasno definiranih poant in tez«, kot se je izrazila govornica, in povsem brez »skrbno izbranih citatov iz pesniških in proznih del«.

Ost z letošnjega slavnostnega odra Gallusove dvorane je bila usmerjena v kritiko občinstva, pritlehnih »anonimnih davkoplačevalcev«, ki od kulture pričakujejo »všečnost, jasnost in razumljivost«. Govornica je označila neukročeno občinstvo in ga postavila na njegovo mesto – na nasprotni breg od kulturnikov. Škandal? Ne.

Letošnji govor ponazarja vse, kar je s slovensko kulturno srenjo narobe. Že začetna premisa govornice: »tragikomično je, da na tem mestu leto za letom utemeljujemo razloge za obstoj umetnosti«, je po mojem mnenju napačna. Gre za izbiro in odločitev govornice, ne pa za dejstvo. Ob velikem državnem prazniku, dela prostemu dnevu, ob veliki svečani proslavi v polni dvorani Cankarjevega doma, s podelitvijo nagrad izjemnim umetnikom, ogromno pozornostjo javnosti in medijev, se mi zdi stališče, da morajo kulturniki na odru »dokazovati razloge za svoj obstoj«, podcenjujoče in neutemeljeno. Tragikomičnost je prej v vzvišenem očitanju »anonimnim davkoplačevalcem« z odra Gallusove dvorane, da ne razumejo kulture. »Naj vas spomnim, anonimni davkoplačevalci, da plačujete prispevke tudi za vse medicinske specialiste in posege, ki jih ne boste nikoli potrebovali,« argumentira Ira Ratej. »Kulturo morate anonimni davkoplačevalci financirati, tako kot iz davkoplačevalskega denarja plačujete prispevke tistim, ki so bolni, nemočni, obnemogli.« Takšna trditev se mi zdi do izjemnih ustvarjalcev, ki jim je bila proslava namenjena, poniževalna in nedostojna. Je financiranje kulture namenjeno zgolj socialni podpori, ali naj bi spodbujalo presežke?

Nadaljevanje je bilo v istem slogu: »Smo pritlehni tudi mi, kulturniki, ki opominjamo državo za več sredstev? Ne, nismo. Kajti naše delo je vedno usmerjeno k sočloveku.«

H kateremu torej?

Ira Ratej je priložnost nagovora pred širnim občestvom izkoristila za delitev: na kulturo, ki se »vedno obrača k sočloveku« in »anonimne davkoplačevalce«, ki so pritlehni in niso vedno usmerjeni k sočloveku. Je kultura torej namenjena sočlovekom, ki delijo sredstva? Torej kulturnim uradnikom in sama sebi. Anonimni davkoplačevalci na drugem bregu jo morajo zgolj nekritično financirati.

Zahteve po več sredstvih so bile utemeljene z metaforo o jezu. Jez naj bi pomenil javne agencije in centre na področju kulture, zadolžene za razdeljevanje javnih sredstev. Na drugi strani jezu pa so pritiski akterjev v kulturi za javna sredstva. Zgraditi tak jez je zelo drago. Ker pa ostane javnih sredstev malo, je njegova prepustnost zelo majhna. Tako majhna, da jezero pritiskov interesov izhlapi in ostane le puščava. Govornica vidi rešitev v tem, da bi z več javnimi sredstvi jez postal bolj prepusten. Sama pa se v kontekstu primerjave z jezom sprašujem, zakaj ta jez ne generira energije in namesto tega le ukroti močan kreativni tok v ubogljivo, enoumno, s politiko zlito rečico?

Govornica z metaforo še izpostavi, da je kultura tisto, kar je javno financirano. Kar ni javno financirano, ni kultura. »Kar je zasebno, ni v javnem interesu.« Tudi to se mi zdi izključujoče poenostavljanje. Prezre ravno najbolj zanimive ustvarjalne pobude, ki so dovolj intenzivne, smiselne in samosvoje, da jim uspe tok izven javnega financiranja. Da, tudi to je možno. Bistri potočki, ki se ognejo jezu – ne nujno zato, ker sredstev ne bi hoteli, ampak zato, ker so drugačni od ustaljenih strug, in ker je tam prevelika gneča starih znancev.
Morda bi bilo smiselno žanr slovesnih nagovorov v skladu s tem nekoliko prevetriti in kritično ost usmeriti drugam.

V odlični predstavi, v teh dneh na sporedu Male Drame, po motivih filma Življenje drugih Floriana Henckela von Donnesmarcka (režija: Jan Krmelj), Dreyman (Uroš Fürst ), vzhodnonemški pisatelj, na koncu v pogovoru z novinarko (Saša Mihelčič) pojasni svoj odnos do svobode v sodobni kulturi. »Napišem lahko karkoli, ne glede, kako politično je, pa bo brez političnega učinka, celo nasprotno: država pozdravlja čim večjo kritiko, država me plačuje, da jo kritiziram, in tako se ta krog ohranja. … Besede so postale jalove …«

Predsednica upravnega odbora je svoj govor začela z izjavo, da stoji na priviligiranem mestu.  S privilegirane pozicije graditi jez med kulturo in publiko in ju razdvajati na predvečer državnega kulturnega praznika je po mojem mnenju zgrešeno. Po vsem povedanem se mi zdi za ustvarjalca še največji privilegij čim večja neodvisnost od vase zagledane in utrujene »kulture«, katere edini smisel je javno financiranje. Osebno se mi zdi resnični ustvarjalni privilegij ravno nasproten od teze slavnostnega govora: priložnost in zmožnost, da z večplastno ustvarjalnostjo nagovoriš ljudi, da se prepoznajo, in to »skozi prizmo lastnih potreb«.

Nina Granda

posnetek proslave

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiKatarina Gomboc Čeh: Odtis domačnosti
NaslednjiAgata Tomažič: Vrnitev v Plavi barNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Katja Perat: Purgatorij

10 novembra, 2020
KulturaOsebnosti

Edvard Munch: LJUBEZEN. SMRT. SAMOTA.

28 oktobra, 2015
Arhitekturakolumne

Razmislek o sežigalnicah

18 julija, 2021
kolumne

Žan Malek Petrovič: Mehurčki

10 januarja, 2021
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Zvonenje na šestki

23 oktobra, 2020
ArhitekturaKultura

MESTO KNJIGE

25 maja, 2016
delokolumne

Nejc Pohar: Popu čast in oblast

1 maja, 2020
kritika

Janez Urbanc: Čudež pri Radovljici

29 septembra, 2022
1 2 … 55

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo