• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
kolumne
/
17 novembra, 2016

Jernej Stritar: Manj oblikovanja, več o oblikovanju. Se splača.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Včasih se sprašujem, kaj pravzaprav počnem, kdo sem in ali opravljam delo, za katerega so me izurili drugi oziroma sem se sam. Ujeti tempo današnjega časa pomeni, da smo interdisciplinarni in smo vse prevečkrat brez izbire potisnjeni v »multitasking«. Posledično na dnevni ravni delujemo površinsko, poenostavljamo in svoje naloge velikokrat jemljemo za lahkotnejše, kot v resnici so. Drugače pač ne gre. Biti visoko izobražen pomeni hkrati imeti tudi visoko stopnjo zavedanja. Večina nas je diplomirala na kakšni fakulteti, zato bi se pričakovalo, da se stopnja razumevanja lastne in tuje strokovnosti umešča na visoko raven. Je v sedanji družbi multipraktikov sploh mogoče vlogo posameznika razumeti skozi definicijo njegovega poklica? Kakšen status ima v sodobni družbi grafično oblikovanje, je tema, o kateri ne morem pisati, vsaj tako, da bi ostal resen. Ali grafično oblikovanje sploh še obstaja? Kaj nam danes pravzaprav še pomeni podatek, da je nekdo diplomiral iz oblikovanja vizualnih komunikacij? Premalo.

Dobro oblikovanje? Bolj kot odgovarjati na postavljeno vprašanje se mi tehtneje zdi razmišljati o tem, ali prostor in čas, ki nas določata, omogočata odlično oblikovanje, in kakšna je vloga kakovostnega oblikovanja v družbi. Verjetno je treba najprej pojasniti, na kaj mislim, kadar govorim o oblikovanju: ali gre za produktno oblikovanje, grafično oblikovanje, ali imam morda v mislih oblikovanje uporabniške izkušnje, storitveno oblikovanje, ali celo modno oblikovanje? Opisi del in nalog omenjenih vrst oblikovanja se izmikajo jasnemu definiranju, donedavne resnice in pravila zvenijo neprepričljivo. Ko sem še kot študent vprašal svojega mentorja, kaj bo z mano, je odvrnil – poglej mene, mi kaj manjka? Takšen odgovor je danes praktično nemogoč.

Danes je aktivno delovanje na področju oblikovanja bistveno drugačno, kot je bilo pred petnajstimi leti. Dostop do profesionalnih orodij in materialov je omogočen prav vsakomur, ki bi bil rad ustvarjalen. Demokratizacija procesov, tehnološki napredek, popularizacija oblikovalskega poklica pa tudi gospodarska kriza so dokončno spremenili percepcijo oblikovanja, ki je vedno manj profesionalno in vedno bolj vsesplošno ter banalno. Preprosto povedano: pri (pre)veliki ponudbi so naročniki v izraziti prednosti, kar lahko pomeni nezmožnost ponudnikov vztrajati ter vzdrževati raven kakovosti.

Oblikovalci se moramo, bolj kot kadar koli v preteklosti, opremljati z znanji in strategijami, ki nas delajo bolj privlačne od konkurence in nam omogočajo normalno profesionalno delovanje v prihodnosti. Zato popotnica za prihodnost ni le znanje računalniških programov, še manj pa diploma: tja bi morali odnesti nekaj trajnega, to pa je dizajnerski način razmišljanja s poslanstvom odkrivanja in reševanja problemov. Ko govorim o oblikovanju/dizajnu, govorim o načinu mišljenja.

Pluralizem mišk

Zdi se, kot da oblikovalca ne določa le njegovo delo, temveč tudi programska oprema, ki jo uporablja: takoj, ko denimo k standardnim Adobovim programom dodamo nekaj znanja html/css, se lahko najbrž povsem upravičeno imenujemo na primer za front-end-developerja ali pa si dodelimo kakšen na videz podoben tehnološki naziv. V resnici rešujemo probleme (ali pa bi jih vsaj morali), ki na področju oblikovanja in v poklicu oblikovalca niso nič novega: bistvena razlika je v tem, da tehnološki razvoj in spremenjeno okolje vidnih sporočil določajo druga izrazna orodja, idejni okvir, torej način oblikovalskega razmišljanja pa vseskozi ostaja nespremenjen in splošen. Naš čas je poln hrupa na medmrežju, rezultat dela pa je kljub vsemu velikokrat slab, in avtor pogosto nekritično (samo)hvaljen. Ali bodo v prihodnosti poklicni nazivi imeli takšen pomen?

Če je že težko sistematično določiti okvire opisa del in nalog oblikovalca, je skoraj nemogoče doseči splošno in nedvoumno soglasje glede tega, kaj je dobro oblikovanje. Vsak, ki je bil kdaj član kakšne strokovne žirije, ve, da je to delo nehvaležno, predvsem pa ni nezmotljivo. Kaj je torej tisto, kar nam zagotavlja, da je mnenje nekoga verodostojnejše od večine? Je to formalna izobrazba? So to izkušnje? Mednarodne nagrade? Kaj pretehta? Kaj nas naredi bolj strokovne od drugih? Kriterijev za kakovost ni mogoče uveljavljati le s pomočjo redkih posameznikov, temveč z zadostnim izobraževanjem okolja, ki bo lahko, vsaj na neki osnovni ravni zavedanja, presojalo o upravičenosti vrednotenja posameznega dela.

Ustvarjalna marmelada

Včasih je veljalo, da lahko t. i. ustvarjalne poklice opravljajo le redki nadarjeni posamezniki. Ti so morali najprej prestati preizkus nadarjenosti, nato pa se je bilo treba prebiti čez dolgotrajni institucionalni in/ali osebni proces izobraževanja. Po vse tem smo bili šele na začetku poti do odličnosti, a vendarle v krogu sebi podobnih, od koder je izhajala celotna avtoriteta in kritika. Mehanika je nekako delovala. Danes stroka v klasičnem akademskem pomenu postaja vse bolj odmev nekega preteklega časa.

Instantne rešitve in bližnjice do cilja so sicer privlačne. Kot vemo, je vsako stvar treba prodati, po možnosti tudi večkrat. Recikliranje idej in principov, ki so v oblikovanju prisotni že od nekdaj, njihovo prepakiranje z novimi imeni, v obliki popup-kreativnih delavnic, učbenikov, marmeladnih eventov in priložnostnega sodela, za marsikoga lahko pomeni prijazno druženje, za organizatorja priložnost za zaslužek ali vsaj samopromocijo, v splošnem pa to nikakor ne more nadomestiti resnega izobraževanja profesionalcev.

Lepo in pravilno

Oblikovanje lahko razumemo kot nekaj zgolj površinskega: dejavnost, ki izdelek naredi lepši, všečen. Vrednotenje všečnega nas mnogokrat privede do hudih težav, kot so različni okusi posameznikov ali celo okus večine; v najboljšem pomenu besede je to modna smernica, v najslabšem pa vizualna različica tekmovanja za evrovizijsko popevko. Kadar oblikovanje razumemo kot metodo, ki lahko izrazito izboljša kakovost življenja, pa je jasno, da bi se temeljnih načel oblikovanja ljudje morali učiti že v osnovni šoli in da to vsekakor ni nekaj, kar bi lahko prepustili subjektivnim estetskim pogledom slehernika. Ljudje imajo radi tisto, česar so navajeni. Če je njihov vsakdanjik poln kričečih, nespametno, predvsem pa neodgovorno oblikovanih vidnih sporočil, jih vsak odmik od ustaljenih okvirov oblikovanja sprva spravi v nelagodje. Progresivno oblikovanje in demokracija torej nimata nič skupnega. Vsako, na prvi pogled drzno, predvsem pa dobro utemeljeno rešitev, bi bilo treba uveljaviti brez »javnih posvetovanj«, ki jih naročniki po navadi napovedo s stavkom: pokazali bomo pa še sodelavcem. Do tega, zakaj demokracija na področju oblikovanja ni produktivna, se je nekoč opredelil tudi Henry Ford, ameriški inženir in industrialec, ki je menda dejal: »Če bi spraševal ljudi, kaj si želijo, ne bi nikoli izdelal avtomobila, temveč le hitrejšo konjsko vprego.«

Ob koncu dneva

Najmanj, kar lahko pričakujemo od oblikovanja, je, da bo lepo, če pa bi družba že v izhodišču pričakovala, da bo tudi pravilno, bi to pomenilo tudi izrazit družbeni napredek. Predstavljajmo si na primer vidno sporočilo ali oblikovalski izdelek, pri katerem sta vsebina in oblika eno. To sicer zahteva več razmišljanja, učenja in samoizpraševanja, tako med naročniki kot oblikovalci, napor torej, ki se z družbeno akcijo lahko postavi nasproti instantnemu kopičenju vizualne polucije ter neinteligentni naglici pri kopiranju videnega za majhen denar.

V procese oblikovanja smo tako ali drugače aktivno vpeti vsi, zato je prav, da se tega zavedamo. Oblikovalskega načina mišljenja se je do neke mere mogoče priučiti, in četudi sami nismo oblikovalci, lahko tako prispevamo k razumevanju kakovostnega oblikovanja. Z vsakim vidnim sporočilom ali izdelkom sooblikujemo kakovost bivanja, česar bi se morali še posebno zavedati odgovorni v podjetjih in javni uslužbenci. Takšne in podobne ugotovitve morda niso nič novega, da pa se spremembe ne bodo zgodile same od sebe, je nekaj, na kar bi bilo treba v prihodnosti opozarjati; v času atomiziranih posameznikov je svoboda presoje povsem naša, s tem pa tudi odgovornost.

outsider_stritar

Napisal in ilustriral: Jernej Stritar

Prispevek je bil objavljen v 3. številki revije Outsider, ki je izšla oktobra 2015. Podprite nastajanje dobrih vsebin z naročilom! 

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiFUTURE ARCHITECTURE: LETO II
NaslednjiMihael Jožef Toman: Pravico do vode imajo vsa živa bitjaNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Miloš Kosec: Prosti trg in vojno dobičkarstvo

27 marca, 2020
Arhitekturakolumne

Kranjski bitcoin futurizem

13 marca, 2018
kolumneStanovanjske politike

Srđan Nađ, Urška Podlogar Kos: Jazbinškov zakon #2 spomladi 2020

3 februarja, 2020
kolumne

Oleg Rogoza: Slovenija se šele zdaj začenja zavedati, kakšen je Putinov režim

8 marca, 2022
kolumneKrajinska arhitektura

Živa Pečenko: Olmstedova narava v mestu

11 januarja, 2022
kolumne

Miloš Kosec: Kdo se boji lastne sobe?

22 oktobra, 2018
Arhitekturakolumne

Nina Granda: Razmislek o sežigalnicah

20 julija, 2021
kolumne

Mojca Pišek: Lahko bi enostavno rekla, da me je zgrabil wanderlust

9 aprila, 2018
1 2 … 33
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo