• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
kolumne
/
7 novembra, 2022

Matevž Granda: Stalno vračanje na začetek

Stavba ljubljanske Drame je v katastrofalno slabem stanju. Ob velikem neurju v Ljubljani pred letom dni so po spletu zakrožili posnetki hudournikov na dramskih stopniščih. 

Stavba Drame je bila zgrajena leta 1911 kot Nemško gledališče (arhitekt Alexander Graf). Med vojno je bil v njej kino. Od leta 1919 pa je v njej Slovensko narodno gledališče. Prvič je bila prenovljena leta 1952, ko so povečali odrski stolp. Med letoma 1964 in 1967 so na bočnih straneh odrskega stolpa zgradili dva prizidka (arhitekt Dušan Medved). Sledilo je nekaj manjših prenov.

O celostni prenovi Drame, ki bi gledališče posodobila, ga prilagodila sodobnim produkcijam in razširila, saj ustvarjalci že več desetletij opozarjajo na prostorsko stisko, se govori že vsaj od leta 1990. Pripravljene so bile študije, ki so bile podlage za natečaj, izpeljan leta 2000. Zmagovalna rešitev Andreja Noldein Roka Gerbca ni bila nikoli izvedena, čeprav so nacionalni plani za kulturo ves čas predvidevali sredstva za prenovo Drame. Projektu sta se uprli stroka in civilna iniciativa.

Leta 2017 je bil organiziran nov natečaj. Ideja je podobna, kot je bila leta 2000, da se torej ohrani historična dvorana in dozidajo nov odrski aparat, dodatne dvorane, novo preddverje … Na natečaju so zmagali Bevk Perović arhitekti. Če bi šlo vse po načrtu, bi bila do leta 2022 pripravljena projektna dokumentacija in potem v nekaj letih Drama končno prenovljena. Uresničena bi bila več kot tridesetletna prizadevanja mnogih. Tako pa … morda smo spet na začetku.

A Drama ni osamljen primer katastrofalnega vodenja javne investicije. Na žalost ni izjema, ampak prej pravilo.

Nedaleč od Drame si že skoraj pol stoletja prizadevajo za gradnjo nove stavbe Nuk 2. Tudi tam je bil že davnega leta 1989 izveden prvi natečaj, na katerem je bil izbran projekt arhitekta Marka Mušiča. Tik pred gradnjo (!) se je stroka uprla in jo ustavila z argumentom, da je arhitektura zastarela, saj sta se v tem času tehnologija in uporaba knjižnic zaradi interneta radikalno spremenili. Leta 2012 je bil zato razpisan nov mednarodni natečaj. Zmagali so Bevk Perović arhitekti. Po skoraj desetletju je tam še vedno improvizirano parkirišče in projekt stoji, menda zaradi spora med občino in državo glede lastništva ene od parcel (?!).

Podoben primer je prenova območja Šumija, v neposredni bližini Drame. Natečaj je bil izveden leta 1996. Zmagal je arhitekt Boris Podrecca. Stroka se je pritožila in uspelo ji je projekt ustaviti. Sledile so številne predelave. Vmes se je zamenjal investitor, zamenjal se je tudi projektant. Objekt »Palača Šumi«, ki je po mnenju marsikoga predimenzioniran, bo po 26 letih končno zaključen (avtorji: Groleger arhitekti).

V tem kontekstu bi lahko navajal še natečaje in neuspehe pri gradnji skupne stavbe umetniških akademij pa kasneje samo Akademije za likovno umetnost, Kolizeja, Plečnikovega stadiona, Ilirije …

Dolgotrajni postopki, spreminjanje projektantov, politično motivirane menjave, neskončne predelave projektov, slabo vodenje investicij (včasih celo namerno), večkratno ponavljanje natečajev za isto lokacijo so v škodo državljanov. Nemajhna sredstva se pogosto porabljajo neodgovorno. To so javna proračunska sredstva. Za škodo, ki nastaja s tem, da se v projekte investira več desetletij, ne da bi se karkoli zgradilo, ne odgovarja nihče. Po eni strani bi bilo zlorabe ali odgovornost najbrž težko dokazati, po drugi strani pa so podobno kot v arhitekturi tudi v sodstvu postopki izredno počasni in dolgotrajni. Je vzrok v tem, da tudi sodniki že desetletja opozarjajo na prostorsko stisko, zaradi katere je oteženo njihovo delo?

Leta 2007 je Zbornica za arhitekturo in prostor Slovenije (Zaps) razpisala natečaj za novo sodno stavbo na Masarykovi cesti v Ljubljani. Zmagal je arhitekt Vojteh Ravnikar s sodelavci (Matjaž Bolčina, Uroš Rustja, Robert Potokar). Od tega je že 14 let! Objekt do danes ni dočakal začetka gradnje in ga tudi nikoli ne bo, ker je bil vmes prekinjen. Sodišča so imela že leta 2007 veliko prostorsko stisko. Pravosodni organi so poleg lastnih 13.000 dodatno najemali še 27.000 kvadratnih metrov, za kar so takrat plačevali 4,2 milijona evrov na leto. Odgovorni so se (znova) odločili, da zgradijo novo stavbo, tokrat za Bežigradom. Tako je bil pred kratkim končan nov natečaj za še eno novo sodno stavbo v Ljubljani, tokrat na drugi lokaciji, in sicer v gradbeni jami za Bežigradom. Zmagali so Bevk Perović arhitekti.

A tudi na tej lokaciji je nekoč že bil razpisan javni natečaj, in sicer za novo stavbo notranjega ministrstva (ki je tudi v prostorski stiski). Pozabljen projekt, načrtovan za to območje, ki je nekoč že imel gradbeno dovoljenje (ali pa je bil v postopku pridobivanja), je načrtoval Vojteh Ravnikar z ekipo daljnega leta 1997. Obliko stavbe je takrat kakor tudi v aktualnem natečaju 2021 določal več kot 24 let star urbanizem (avtorja: Andrej Mlakar in Ferdo Jordan). Tako so volumni objektov vseh elaboratov na natečaju med seboj enaki: podolgovata lamela ob Dunajski cesti, ki ima trikotne izrastke na severu. Enake oblike so bili tudi natečajni predlogi iz leta 1997.

Vsi ti primeri kažejo na slabo prakso državnih institucij pri vodenju investicij. Vendar pa moram pri tem poudariti, da je arhitekturni natečaj še vedno najbolj demokratično sredstvo za odločanje o javnih gradnjah. Za uspešen natečaj je poleg sodelujočih ustvarjalcev najprej pomembna kakovostna natečajna naloga, ki postavi prava vprašanja. Potem je pomembna žirija, ki podrobno in odgovorno izbere rešitve. Nič manj pa ni pomemben naročnik, ki se zaveda, da upravlja javni denar in da je njegova moralna dolžnost, da se natečaj izvede. Ta zadnji člen pri nas pogosto odpove. V večini primerov zaradi prepletanja s politiko.

In da ne končam črnogledo: pred kratkim je bilo odprto novo naselje javnih najemnih stanovanj v Ljubljani Brdo 2 (Dekleva Gregorič arhitekti). Od natečaja do odprtja je minilo pet let. Ko sem avtorja vprašal, kako so to dosegli, sta pojasnila, da je bistvena kontinuiteta. Da se vpleteni od začetka do konca zavedajo, kakšni sta njihova skupna naloga in odgovornost, ter da ju v medsebojnem sodelovanju in spoštovanju tudi dosežejo.

Če ne drugega, bi lahko bile fotografije z odprtja tako kakovostne arhitekture spodbuda politikom za odgovorno ravnanje v korist skupnosti. Želimo pa si lahko le, da bi se tudi vsi drugi v tem članku našteti natečaji v tem duhu čim prej uresničili.

Napisal: Matevž Granda

Na fotografiji: Razglednica iz medvojnega obdobja

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiNika van Berkel, Ada Finci Terseglav: Tabula rasa
NaslednjiNapoved: Razstava Piranesi 30Next
Povezani članki
Loading...
kolumnekritikaKulturaRecenzija

Nina Granda: Jezovi v slovenski kulturi

9 februarja, 2020
kolumne

Ajda Milne: Kraljica je mrtva. Naj živi kralj?

19 septembra, 2022
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Tace stran s trave!

27 septembra, 2018
INDIGOkolumne

Martin Horvat: Strah pred domačnostjo

4 septembra, 2016
Arhitekturakolumne

Eva Tisnikar: O robovih in robnikih

2 novembra, 2020
kolumne

Jernej Stritar: Manj oblikovanja, več o oblikovanju. Se splača.

17 novembra, 2016
kolumne

Suzana Tratnik: Svet v prostoru

18 novembra, 2020
kolumne

Vasja Bočko: Plače

16 marca, 2022
1 2 … 38

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo