• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
delo,kolumne
/
1 maja, 2020

Nejc Pohar: Popu čast in oblast

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Če hočemo razumeti čase, v katerih živimo, velja poslušati pop. Če gre verjeti številkam ogledov novodobnih komunikacijskih kanalov, družbene moči danes nimajo ne politika ne šport ne umetnost, filozofija in znanost, ampak punce, ki pojejo – o delu.

Fifth Harmony s pesmijo z naslovom Work from Home na platformi Youtube, sodobnem okencu v svet, dosega 2 milijardi ogledov, Rihanna s pesmijo z naslovom Work 1 milijardo, Iggy Azalea s pesmijo z naslovom Work 315 milijonov, Britney Spears pa s pesmijo z naslovom Work Bitch 300 milijonov.

V obzorju množične kulture tovrstni »mainstreamovski« pop ves čas ostaja samoumeven, predteoretski, zgodovinska kulturna tradicija v njem vidi bodisi premalo bodisi preveč – na strani glasbenih analiz ostaja sirota algoritemskega razuma, na strani medijskih študij in študij spolov pa se nanj lepijo izvedenke interpretacij o osvobojenosti ženske želje. Danes največje zvezdnice pojejo o delu kot načinu življenja, in ne, kot se je spodobilo včasih, o delu kot dejavnosti, ki zgoščuje in problematizira družbene neenakosti. Zato bomo poskušali primerjati komade, ki so o delu peli v osemdesetih prejšnjega stoletja, in komade, ki o delu pojejo v zadnjem desetletju.

Če so The Bangles v komadu Manic Monday leta 1987 sporočali, da je življenje manično, ker mora ženska od ponedeljka do petka delati, da lahko skrbi zase in za svojega brezposelnega partnerja, Fifth Harmony leta 2016 svojemu fantu, ki dela ponoči, svetuje, da mu ni treba hoditi delat, ker lahko dela od doma, če je Dolly Parton v komadu 9 to 5 leta 1980 pela o tem, da je svet igra bogatašev, kjer življenja zapravljamo za to, da se denar steka na njihove račune, potem Britney Spears leta 2013 opozarja, da je delo, garanje, edini način, kako lahko dobimo lepa telesa, bugattije, maseratije, lamborghinije in martinije, če je Donna Summer v komadu She Works Hard for the Money leta 1983 opozarjala, da natakarica v baru gara za svoj denar, zato smo lahko do nje vsaj prijazni, Iggy Azalea poslušalcem leta 2013 pove, kaj vse je prestala, da je postala to, kar je danes, ženska, ki nosi louboutinke, in ob tem poudarja, da je morala ves čas delati in da ves čas dela ter da je borba edino, kar šteje.

Če je Cher v komadu Working Girl leta 1987 delovna dekleta pozivala, naj se v moškem svetu postavijo zase, se Rihanna leta 2016 svoji simpatiji opravičuje, ker jo je zanemarjala, in ji obljublja, da ji je malo mar, če je utrujena, ko mora delati, delati, delati.

Situacija se zaostri, če si ogledamo videospote za novodobne komade. V videospotu Fifth Harmony v počasnih posnetkih spremljamo delo na gradbišču, pet pevk iz ansambla flirta s prepotenimi polgolimi mišičastimi gradbinci in se jih ob koncu spota tudi dotika, Rihanno v spotu gledamo na zabavi, kjer skupina ljudi pleše in ob tem oponaša kopulativne gibe, Iggy Azalea najprej kolesari skozi trailer park, zatem izvaja tabledance pred mišičastim moškim, mu ukrade avtomobilske ključe ter posledično avto, v katerem se s svojo prijateljico odpelje v sončni zahod, Britney Spears pa vidimo med zgoraj omenjenimi statusnimi simboli, kako se mestoma spremeni v domino, ki biča svoje soplesalke. Navzven emancipatorni časi, kjer so si dekleta izborila enakopravno pozicijo samostojnih ljudi, ki služijo denar, se na ikonografski ravni kažejo kot pretežno reakcionarni. Osvobajanje danes torej bolj kot kadarkoli prej stavi na tradicionalno delitev spolnih vlog, samo Britney Spears moških v videospotu ne vzpostavlja kot mišičaste objekte, ampak jih pokaže le bežno, osredotoči pa se na lastno pozicijo domine, ki ob koncu spota stoji na visoki platformi in v rokah drži šest tankih verig, na katere je pripetih šest deklet, ki klečijo pod njo.

Delo se znotraj popkulture v 21. stoletju vzpostavlja kot način doseganja sredstev, kot dejavnost, ki ne izvira iz notranjega zadovoljstva v njej sami, ampak kot način pridobivanja statusnih simbolov – proces fetišizacije je tako v določenem smislu dokončan. Tovrstno osvobajanje poteka binarno, torej tako, da lahko prek velike količine vloženega dela pridemo do tega, da ne delamo več. Proces dela ni več problematiziran na ravni odnosov neenakosti med delojemalci in delodajalci, od koder bi lahko, kot na primer Dolly Parton in Cher, izvedli preprost sklep o univerzalizaciji emancipatornih bojev, kjer je boj za enakopravnost, bodisi za enakopravnost spolov bodisi za enakopravno distribucijo kapitala, vedno že boj za enakopravnost vseh deprivilegiranih skupin. Novodobno ukvarjanje z delom lastniškega razreda ne poskuša ukinjati, ampak ga pojmuje kot način, kako se vanj prebiti. Zato ne preseneča, da večina na videz feministično usmerjenih novodobnih popavtoric v isti sapi obsoja Trumpa, a hkrati poziva k trdemu delu kot načinu doseganja bogastva kot pogoja za brezdelje, srečo in lebdenje med statusnimi simboli, kar je ultimativen življenjski cilj. Če ste v teh čudnih časih včasih tudi sami zmedeni, potem se velja občasno spomniti na laburistko Dolly Parton, ki so jo med zadnjo predsedniško tekmo vprašali, ali navija za Trumpa ali za Clintonovo: »Ne vem, kje bomo pristali, ampak mislim, da sta oba precej trčena.«

Napisal: Nejc Pohar

Outsider #17 je v celoti posvečen temi: Delo.

  • Outsider #17

    7.00€
    Dodaj v košarico
Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiMiloš Kosec: Karantena in kozarec vina
NaslednjiArhitekti Počivašek Petranovič: ErjavčevaNext
Povezani članki
Loading...
Klasikekolumne

Anja Trobec: Nakaginov kapsulni stolp in pravica do popravila prostora

31 decembra, 2021
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Sentimentalna izpoved

12 marca, 2021
INDIGOkolumne

Martin Horvat: Strah pred domačnostjo

4 septembra, 2016
kolumne

Dimitrij Mlekuž Vrhovnik: O luknjah

7 aprila, 2022
Arhitekturakolumne

Nina Kožar: Moje življenje brez plastike

18 avgusta, 2019
Arhitekturakolumne

Iva Smrke Kröger: Slovenka v italijanskih čevljih na japonskem gradbišču

19 marca, 2017
kolumne

Alenka Korenjak: Sneg

21 decembra, 2020
kolumne

Katarina Gomboc Čeh: Ali – ali

25 aprila, 2022
1 2 … 35
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo