• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
kolumne
/
19 julija, 2016

Alenka Kraigher: O merilih v umetnosti

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Se kdaj vprašate, kdo postavlja merila v umetnosti? Ali si jih morda postavljamo sami? In zakaj nam je pravzaprav nek umetniški izdelek všeč in pri srcu, spet drugi pa nas odbije in se nam zdi nezanimiv?  Kdo zares lahko izmeri vrednost umetniškega dela?

Pred kratkim sem bila kot članica igralskega filmskega in tv sindikata povabljena, da si ogledam vse nominirane filme in glasujem za najboljše igralske dosežke (SAG Awards). Vse skupaj se mi je najprej zdelo povsem preprosto. A ob tehtanju, kateremu igralcu je uspelo več in kdo se je za vlogo bolj potrudil ali jo na videz lahkotneje izpeljal je celotna zadeva postala precej zapletena. Kako lahko primerjam Cate Blanchett v Carol z Brie Larson v Sobi? Vlogi sta precej drugačni, obakrat vrhunsko dodelani in nasploh zelo ‘umetniško’ všečni. Kaj pa me je na koncu pripeljalo do tega, da sem obkrožila Larsonovo? Zakaj sem njeno delo ‘izmerila’ kot nekaj več? Zagotovo je nekaj na tem, da je vloga Cate Blanchett zahtevala predvsem prefinjenost in mikroskopske nianse v občuteni zadržanosti, medtem ko je Larsonova v Sobi več kot očitno izvrstno predelala celo paleto mejnih stanj na robu norosti. Dve povsem različni vlogi, obe vrhunski. Zakaj na koncu nagrada le ‘zmagovalki’? In kako bo dejstvo, da je nagrado potem tudi dejansko dobila igralka za vlogo lika na robu, kar se že več let ponavlja pri večini najrazličnejših igralskih priznanj, vplivalo na naše nadaljnje dojemanje igralske izvrstnosti nasploh? Se bi nam takšno zunanje merilo, kot so nagrade, lahko prikradlo v podzavest kot naša osebna norma za ocenjevanje vrhunskosti nasplošno- da je igralski dosežek ‘vreden’ predvsem takrat, kadar igralec prikazuje ‘mejna’ stanja?  Cate Blanchett je fenomenalna kot padla povzpetnica v filmu Blue Jasmine, njena igralska stvaritev v Carol pa se nam neupravičeno lahko hitro zdi precej manj udarna. Očitno je pomembno, da je lik, ki ga igralec upodablja, čimbolj ‘na tleh’ in nam vnebovpijoče kaže bedo in trpljenje nekega življenja, medtem ko bolj prefinjene stiske skorajda spregledamo. Imamo pač raje, kadar se igralci bolj očitno potrudijo za vlogo. Ko nekdo igra vsakdanjega človeka brez velikih pretresov, a tako dobro, da sploh ne opazimo, da igra, se nam žal rado vse skupaj zdi prelahko.

Poleg takšnih očitnih zunanjih vplivov na našo percepcijo umetniškega dela, se hkrati pri ovrednotenju oziramo na svoj lastni čut- mi je bilo ogledano všeč, se me je dotaknilo, in ali je kaj v meni premaknilo? Ali je igralec resnično v svojem svetu in se mu stvari dogajajo, medtem ko ga gledaci opazujemo? Kaj pa celotno umetniško delo, npr. film ali predstava- kako lahko gledalec ve, ali je prikazano res prava stvar ali ne? In kaj je pravzaprav pravo umetniško delo?

Ker smo trenutno v t.i. sezoni nagrad zagotovo ne morem mimo Povratnika Alejandra Inarritu-ja, tako zaradi režiserja, kot tudi zaradi vloge, ki jo je odigral Leonardo DiCaprio. Najprej naj omenim, da je v tem filmu več kot očitno mojstrstvo na praktično vseh nivojih: dih jemajoči kadri, režijska spretnost in tisočero inovativnih pristopov, vrhunski igralski dosežki, nadčloveski napori in (po)trpljenje ekipe, čakanje na pravo svetlobo, itd., pa vendar kljub vsemu končni izdelek nima tistega nekaj več, recimo temu ‘spiritualnega’, kar bi vse elemente povezalo in film zaokrožilo v popolnoma dovršeno umetniško stvaritev. A priznam da me med ogledom sploh ni motilo, da mu je ob koncu malce spodletelo. Uživala sem v vsakem kadru, kolesje filma pa je z neverjetno lepoto in usklajenostjo teklo naprej in me vleklo s seboj, od kadra do kadra. Gre za velikopotezen in ambiciozen film in njegov umetniški učinek je neizpodbiten. Ampak ja, najbrž so meni osebno bolj pri srcu režiserji, ki znajo svojo ambicijo ravno prav zabrisati. Pretirana ambicija je lahko gonilna sila, pa tudi grob umetniške stvaritve. A ker so posamezni elementi Povratnika tako vrhunski, tako ‘na meji’ najrazličnejših zmožnosti, bo film zagotovo pobral vse mogoče nagrade in se v kolektivni spomin zasidral kot tisto ‘pravo’, uradno najvišje ovrednoteno umetniško delo.

Na koncu naj omenim še DiCapriov prispevek, ki je vsekakor hvalevreden, saj se je gospod igralec spustil v neprijetne globočine svojega telesa in nam gledalcem na ljubo pretrpel strašanske muke, ki so tako vnebovpijoče, da ga ni človeka, ki se ne bi letos strinjal, da naj za to junaško trpljenje pa res končno dobi tisti zakleti zlati kipec, ki ga ni dobil ne za vlogo Gilberta Grape-a, ne za tisočero drugih izvrstnih vlog ki jih je odigral v svoji dolgoletni karieri. Vlog, ki morda niso bile dovolj ‘na robu’  za naša trenutna uradna merila vrhunskosti. Ko pa mu enkrat praktično odvzamejo dar govora in ga tepe in premetava kruta narava iz enega napornega kadra v drugega, in je na nenehni trdi preizkušnji njegovo vedno bolj zdelano telo, takrat pa nam je nenadoma  vsem jasno, da mu Oskar tokrat ne uide.

V resnici gre pri vrhunski umetnosti vseh vrst za več stvari hkrati. Za pozornost, ki jo je avtor namenil detajlom, za inovativnost v pristopu k temi, za nenavadne rešitve, ki ne delujejo prisiljeno in ki so drugačne od česarkoli, kar smo gledalci videli do tedaj. Pa za spontanost trenutka, ko se nam je skupaj z avtorjem  nenadoma in nenamerno razodelo nekaj bistvenega, nekaj, kar nas vse presega. Kadar je avtor poiskal prispodobe, ki prinašajo v naš svet nekaj povsem novega- svežino, ki ‘deluje’- takrat lahko že prek čisto majhnega, unikatnega detajla, umetniška stvaritev nenadoma spregovori o celotnem stanju sveta in našem mestu v njem.

Napisala: Alenka Kraigher, igralka, NY

32_Kraigher

Kolumna je bila objavljena v 4.številki revije Outsider. Naroči se na revijo: [email protected] (Celoletna naročnina: 25€)

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiDUHOVI PROIZVODNJE
Naslednji“Vse je umetnost. Vse je politika.” Poročilo z razstaveNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Miloš Kosec: Zoom strahovi

9 aprila, 2021
Arhitekturakolumne

Matevž Granda: Javni raj

15 julija, 2018
kolumne

Matevž Granda: Še ena nova sodna stavba

23 novembra, 2021
Arhitekturadelokolumne

Matevž Granda: Ne globalno segrevanje ne meteor, pokončala nas bo birokracija

18 februarja, 2019
kolumne

Alenka Korenjak: Sneg

21 decembra, 2020
kolumne

Ajda Bračič: Leto brez Bienala

25 maja, 2020
Arhitekturakolumne

Nejc Prah: Kisla voda bregove dere

15 januarja, 2020
kolumne

Žan Malek Petrovič: Mehurčki

10 januarja, 2021
1 2 … 34
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo