• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Razmislek,Umetnost
/
4 oktobra, 2016

OPTIMIZEM PRAZNEGA PODSTAVKA

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Trafalgarski trg je na prvi pogled verjetno najbolj imperialistični javni prostor v britanski prestolnici. Bronasti patinirani generali in admirali ustvarjajo okamenelo panoramo davno minule osvajalske preteklosti Britanskega imperija; nad njimi na visokem stebru kraljuje Nelson, ki je svoji državi za dobro stoletje priboril prevlado na svetovnih morjih; stoletje, v katerem je Britanija vladala valovom. Podobne trge lahko seveda srečamo v vsaki večji ali z imperialno zgodovino bogati evropski prestolnici. V Londonu pa je vedno znova zanimivo opazovati, da se je britanski arhitekturni »understatement« obdržal celo v času ustvarjanja največjega imperija, kar ga je do danes videl svet in ki se je raztezal čez četrtino zemeljske oble. Z izjemo Trafalgarskega trga in nekaj državnih palač v Whitehallu moramo nekdanje vojaške, mornariške in kolonialne oddelke upravnega aparata Imperija iskati v nevsiljivih in relativno skromnih arhitekturah. Vendar pa nas pridušena arhitektura ne sme zanesti v prepričanje, da je šlo za po naravi demokratičen ali celo prosvetljen imperializem; hudič se skriva v podrobnostih! Trafalgarski trg je danes tako poln turistov, da ga je z očišča pešca težko celostno prebrati. Vendar pa lahko kmalu opazimo, da trg deluje napolnjeno predvsem zato, ker ga napolnjujeta dve veliki fontani, pešcem pa preostanejo le koridorji med spomeniškimi podstavki, robovi fontan, stopniščnimi ograjami in osrednjim stebrom. Kiparske in prostorske intervencije ustvarjajo vizualno kar največji reprezentativen prostor s kar najmanj uporabne dostopne površine. Arhitektura je tu v službi segregacije množice: angleška nezaupljivost pred javnimi zborovanji, ki so jim po navadi namenjene osrednje proste površine evropskih trgov, je v svojem jedru ustvarila nedemokratičen prostor.

1

Poleg fontan, stopnic in bronastega Nelsona, ki ga pred turisti s »selfie podaljški« varujejo štirje britanski levi, so takšni »krotilci množic« še: generala Sir Henry Havelock in Sir Charles James Napier ter kralj Jurij IV na konju. Vsak stoji na ustrezno velikem in arhitekturno artikuliranem podstavku; severozahodni vogal trga je bil namenjen konjeniškemu kipu kralja Viljema IV., vendar ga zaradi nezadostnih sredstev niso nikoli postavili. Na nesojeno skulpturo je tako do pred osemnajst let spominjal samo prazen podstavek, edini nehoteni subverzivni element te arhitekturno-imperialne razstave na prostem.

2

Po več kot stoletju in pol čakanja je podstavek leta 1998 končno dočakal svoj kip. Kraljeva umetnostna družba je povabila umetnika Marka Wallingerja, da je na platformo umestil svoje umetniško delo. Wallingerjeva skulptura Ecce Homo je prikazovala Kristusu podobnega človeka z zvezanimi rokami in krono iz bodeče žice v naravni velikosti. Figura se je zaradi monumentalnih dimenzij podstavka, namenjenega nikoli realiziranemu konjeniškemu kipu, na njem skoraj izgubila – kar pa je izgubljenost in pretresljivost trpinčene skulpture kvečjemu poudarilo. Umetniški učinek projekta je bil dovolj dober, da so se oblasti odločile za preoblikovanje »Četrtega podstavka« v nenehno spreminjajočo se prostorsko instalacijo. Od leta 1998 se je tako na severozahodnem vogalu Trafalgarskega trga zvrstilo že enajst skulptur enajstih sodobnih umetnikov. Nikoli dokončan kiparski program trga je tako na zanimiv način obenem zaključen in nenehno spreminjajoč se. Status quo, zatečeno stanje, ki je obstajalo že poldrugo stoletje, je z nenehnim menjavanjem skulpture kvečjemu podčrtano; podstavek, ki pri tem ostaja enak, pa začasno naravo vsakokratne umetniške izjave še poudarja.

4

Do pred kratkim ga je zasedal skelet konja v dvakratniku naravne velikosti znanega nemškega sodobnega umetnika Hansa Haackeja, še pred tem pa se je na kamniti bazi šopiril ogromen modri petelin. Projekt je imel posrečeno ironično noto, saj se je »galski petelin«, simbol Francije, prikradel za hrbet admiralu Nelsonu, zmagovalcu nad Napoleonovo floto. Pred nekaj dnevi pa je londonski župan Sadiq Khan odkril nov, enajsti umetniški projekt na Četrtem podstavku:  »Res dobro« (Really Good) je ironičen projekt v vsaj enaki, verjetno pa še v večji meri kot galski petelin. Skulpturo je umetnik David Shrigley zasnoval kot predimenzionirano človeško pest z iztegnjenim palcem, mednarodnim znakom optimizma. Ravno palec je v primerjavi s povsem naturalistično oblikovano pestjo deformiran v razvlečen, pretirano visok izrastek, kot da bi ga oblikoval Salvador Dali. Iztegnjen palec torej ne kaže le, da je vse dobro, ampak, da je vse RES dobro.

5

Danes smo se na družbeno kritičnost umetnosti navadili že do te mere, da je še tako kontroverzen, kritični in šokantni projekt pogosto spregledan ravno zaradi že vnaprej pričakovane in v predstavo o umetnosti vključene kritike. Potrjevanje obstoječega, celo nebrzdan optimizem, lahko zato včasih delujeta bolj izzivalno in šokantno. In to ne le znotraj avtonomije posameznega umetniškega dela – odločilni kriterij uspeha vseh projektov na Četrtem podstavku je bil njihov odnos do konteksta: odnos do podstavka samega, vendar pa tudi do ikoničnega londonskega trga ter do britanske družbe nasploh. Pretiran optimizem lahko ugledamo kot karikirano, skoraj stripovsko gesto, ki je komična že zaradi svoje simbolne umestitve med resne in slovesne generale imperija. Vendra pa nadrealistična roka palec steguje tudi celi državi, ki v zadnjih mesecih zaradi Brexita izmenično pada v depresivna in entuziastična stanja. Velika roka izraža retoriko »Napravimo Britanijo spet veliko!« tako dobesedno, da včasih ne vidimo več jasno, katerega izmed prstov pest pravzaprav steguje. Pri tem pa rešuje umetniško delo najbolj dragoceno jedro umetnosti: njeno ambivalenco in neukrotljivost; sposobnost, da lahko obenem s trdilno izjavo izrazi tudi njeno nasprotje, ter neulovljivost v preprostih in neproblematičnih, politično korektnih izjavah.

6

Pri nas imajo prazni podstavki krajšo življenjsko dobo – kmalu jih napolnimo z novimi kipi. Škoda, da smo v Ljubljani zamudili priložnost, da bi po prvi svetovni vojni ohranili praznino na mestu nekdanje cesarske glave pred osrednjim Sodiščem; je pa (nehotena) ironija za natančne opazovalce še vedno vidna. Na podstavku nekdanjega poprsja Franca Jožefa, na katerem je še danes izklesana alegorija hvaležnega mesta, ki se klanja cesarju zaradi pomoči ob ljubljanskem potresu leta 1895, ob strani pa okamenel prizor ščitita dva cesarska orla, se je kmalu znašla nova glava, namreč poprsje Frana Miklošiča. Celota, ki od daleč deluje kot usklajena secesijska celota, se ob bližnjem pogledu izkaže za kakofonično in zabavno shizofreno – razen seveda, če je imel Miklošič v grbu dva orla in če so alegorične mladenke pred njim pogosto poklekale v globoki cesarski hvaležnosti.

Miloš Kosec

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiNamesto o jezikovni nadvladi razmišljati o jezikovnem sobivanju
NaslednjiHERMAN HERTZBERGER: Arhitekt mora imeti dobre oči. Oči, ki opazijo čudeže v okolju.Next
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

§ 107

22 februarja, 2016
Arhitekturakritika

Matic Majcen: Sožitje med čustvi in razumom

19 decembra, 2019
Arhitektura

Gašper Fabijan: Caricare

20 avgusta, 2021
Arhitektura

Kdo bo gradil socialna stanovanja?

7 septembra, 2017
Arhitektura

Mobilno prebivalstvo / Plug-in arhitektura

21 avgusta, 2015
Arhitektura

BENEČANKA – BELA ALI RDEČA?

3 maja, 2016
Arhitektura

Jereb in Budja arhitekti: TEM Čatež

26 marca, 2018
Arhitektura

Ela Nešić, Danilo Nedeljković: GV51

6 januarja, 2021
1 2 … 164
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo