• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Interier,Knjige
/
20 julija, 2015

PODEŽELSKE IZBE THOMASA BERNHARDA

Kakšno je bivalno okolje intelektualca? Pogosto si ga predstavljamo kot s knjigami in različnimi »kotički za premišljevanje in meditacijo« napolnjeno hišo nekje daleč od ponorelega sveta. Za nekatere filozofe se v resnici zdi, da se je njihovo bivališče v kolektivnem spominu zraslo z njihovim življenjem in delom v enovito celoto: to velja na primer za Diogena, ki je živel v sodu, ter za svetega Simeona Stilita, ki je 37 let preživel na vrhu visokega stebra. Pa tudi sodobnost nam ponuja nekaj sicer manj asketskih primerov; spomnimo se na Heideggerjevo Schwartzwaldsko kočo in na Wittgensteinovo hišo na Dunaju (sicer jo je filozof le zasnoval, v njej pa je prebivala njegova sestra, vendar pa gre kljub temu za morda najbolj intenziven in dobro dokumentiran odnos med kakšnim filozofom in bivalnim okoljem). V vseh teh primerih se na tak ali drugačen način zrcali prepričanje, da je intelektualčevo domovanje samoumevni odraz njegovega družbenega delovanja, da na arhitekturni način odzvanja njegovo siceršnje delo. Kako pa naj si v skladu s tem pojasnimo hiše Thomasa Bernharda?

2_veza

6_hisa
Bernhard je verjetno najpomembnejši avstrijski pisatelj druge polovice dvajsetega stoletja; njegov izjemen opus zaznamuje brezkompromisni obračun z duhovnim stanjem njegovega domačega okolja, torej s provincialno, nazadnjaško, ruralno in malomeščansko realnostjo povojne Avstrije, ki prekriva nelagodno tišino okrog vloge avstrijske družbe v času nacizma. V takšni konfliktni poziciji glede na prevladujočo kulturo in družbo Bernhard kajpak ni nobena izjema; v avstrijskem prostoru sta mu v tem sorodna tudi vsaj dva druga odlična pisatelja, Elfride Jelinek in Peter Handke, pa tudi sicer je takšna outsiderska pozicija družbeno antagonističnega ustvarjalca iz izjeme prešla skoraj v pravilo po vsej Srednji Evropi, tudi pri nas. Bernhard je bil kljub vsemu v svoji kritiki najbolj radikalen; avstrijska kulturna srenja mu je v obdobju največjih literarno-kulturnih škandalov nadela nečastni naslov »Nestbeschmutzerja«, skrunilca lastnega gnezda, kar pa je bil vzdevek, na katerega je bil Bernhard bržkone prej ponosen kot jezen. Na ozadju vseh teh informacij so podobe njegovih podeželskih hiš pač, milo rečeno, presenetljive.

4_jozefinsko
Po prvih literarnih uspehih, s katerimi si je pisatelj tudi finančno opomogel, je Bernhard začel kupovati stare kmečke hiše na avstrijskem podeželju. Čeprav je večinoma živel na Dunaju, so ga zdravstvene težave s pljuči, ki so ga preganjale vse življenje (in o katerih je tudi izdatno pisal) prisilile v pogosto bivanje na deželi. V razponu let 1965-1972 si je tako omislil kar tri hiše: Obernathalu, Krucka am Grasberg in Ottnang. Hiše je sam prenovil in deloma tudi na novo opremil. Še posebej v Obernathalu, pravem kmečkem dvorcu, je prenova ustvarila dokaj presenetljivo okolje. Gre namreč natanko za poustvaritev videza takšnega okolja, ki ga je pisatelj najbolj mrzil, kritiziral in preziral. Razsežna notranjost stare premožne domačije je z izredno skrbnostjo in okusom opremljena z arhetipskimi elementi alpskega patriarhalnega sveta. Gre za objekte, ki so nam na južni strani Alp enako dobro poznani kot Avstrijcem: stene so napolnjene z lovskimi trofejami in razpeli, na mizici je odložen molitvenik (straži ga množično proizvedeni kipec Marije), v veži stojijo lepo zloščeni škornji ter tu in tam kakšen lepši starinski kos kmečkega orodja. V gornjem, gosposkem nadstropju, pa se videz in oprema spremenita iz premožno-kmečke v podeželsko-aristokratsko: v salonih stoji okusno zadržano jožefinsko pohištvo, iz sten pa nam sledijo pogledi naslikanih Habsburžanov. Je kje ironija, relativizacija, samokritika, ki bi jih glede na literarna dela morda pričakovali? Ne, namesto tega visijo v omari natanko zložene vrste kravat, na steni pa je obešena lovska puška.

5_puska
Predvsem pa ni nikjer nobenih knjig. Nikakršnih sanjskih knjižnic, »kotičkov za navdih«. No, pravzaprav je v velikanski hiši tudi knjižnica, vendar je – zgovorno – v najmanjšem prostoru. »Le takrat se počutim prostega, ko v bližini ni knjig,« pove Bernhard. Sicer sovraži lov in lovce ter ne prenese nasilja nad živalmi – obožuje pa orožje, katerega primerki tu in tam visijo na stenah. Pa ne le orožje, tudi nagačene trofejne glave in jelenja rogovja so pogost prizor. Morda najbolj srhljiv pa je kos hladnega orožja, ki je redek celo na najbolj nazadnjaških avstrijskih domačijah: za kuhinjskimi vrati visi obešen – pendrek. Gre za ustvarjanje ogrožujočega okolja, s katerim obračunava v svojih romanih, ali za ustvarjanje zaščite, varnosti pred občutkom ogroženosti?
Ne gre le za ustvarjanje antagonističnega okolja, v katerem bi Bernahrd živel zato, da bi »preučeval sovražnika.« Saj je vendar na ohranjenih fotografijah sam v lodnasti obleki in z lovskim klobukom na glavi. Morda neke vrste priznanje ambivalentnega odnosa do svojega okolja, v katerem je kritičnost le ena izmed plati? Vsekakor ne gre za nereflektirano pozicijo. Sam zapiše: »Preteklost habsburškega cesarstva nas preganja. Pri meni je to morda bolje vidno kot pri drugih. Kaže se v nekakšni mešanici sovraštva in ljubezni do Avstrije, ki je končno ključ do vsega, kar pišem.« Ne gre ravno za sovraštvo do samega sebe. Vsekakor lahko tudi za Bernharda privzamemo znane besede onega drugega velikega avstrijskega pisca, ki se je tako intenzivno ukvarjal tudi z gradnjo, Wittgensteina: Ko gradimo, govorimo in pišemo.

3_prendrek

7_omara
Bivalnega okolja ni moč kar tako enoznačno prevesti. Pa tudi silovite ljubezni nikoli ni brez kanca sovraštva – kar pojasnjuje nelagoden občutek, ki ga imamo ob ogledu fotografij teh sicer tako okusno in obenem provincialno opremljenih prostorov. Delujejo kot scenski osnutki nikoli do konca izpolnjene življenjske drame, na njih ne slutimo uresničitev, ampak samo želje, strahove in končni neuspeh, ki je verjetno pogoj za vrhunsko umetniško delo. Gre morda za ustvarjanje povečevalne leče, nekakšnega avstrijskega laboratorija? Namenoma pretirana identifikacija z antagonističnim okoljem? »Izbris. Razpad.« To je naslov zadnjega Bernhardovega romana, ki se odvija v velikem podeželskem gradu Wolfsegg v lasti nazadnjaške plemiške družine. Ravno na ta grad se razteza pogled iz ene izmed pisateljevih podeželskih rezidenc.

1_traktor

8_viseca mrezaMiloš Kosec

Fotografije so iz knjige: Wieland Schmied, Erika Schmied: Thomas Bernhards Häuser (Residenz Verlag, 1995).

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiMATERIALNOST NEKEGA DOMA
NaslednjiChesterton o arhitekturiNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Brigada: Pisarne Tele2, Reka

3 novembra, 2020
Arhitektura

EDO festivalske beležke: Družabno življenje majhnih javnih prostorov

21 oktobra, 2019
Arhitektura

Japonski paviljon v Slovenj Gradcu

22 septembra, 2017
Arhitektura

P Plus Arhitekti: Stanovanje JL

20 marca, 2018
Arhitekturakritika

Blaž Šenica: Nespretna gentrifikacija

28 januarja, 2020
Arhitektura

EDO: filmski festival o mestih, urbanosti in arhitekturi

9 oktobra, 2018
ArhitekturaKultura

“Vse je umetnost. Vse je politika.” Poročilo z razstave

21 julija, 2016
KnjigeRecenzija

Recenzija: (De)mistifikacija Plečnika

15 marca, 2019
1 2 … 167

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo