• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Kultura,Osebnosti,Outsiderji,Razmislek,Urbano
/
23 julija, 2015

Chesterton o arhitekturi

»Vsa arhitektura postane po sončnem zahodu dobra arhitektura; morda je arhitektura, podobno kot umetnost ognjemeta, pravzaprav nočna umetnost.« (G. K. Chesterton)

Gilbert Keith Chesterton, angleški pesnik, teolog, dramatik, novinar in kritik, je pri nas znan predvsem kot pisatelj odličnih detektivskih zgodb o očetu Brownu, njegov pa je tudi znani roman Mož, ki je bil četrtek. Chesterton je eden tistih javnih figur, ki ga je težko definirati le z eno ali dvema vlogama: nespecializirani ustvarjalec in mislec, ki pa se je ravno zato izrekel in opredelil do skoraj vsake stvari pod soncem. Opredeljeval pa se je z neprekosljivi stilom. Med drugim se je ohranil (na žalost nezaključen) fragment Chestertonove radijske kritike treh arhitekturnih publikacij na radiu BBC iz leta 1933, tri leta pred pisateljevo smrtjo. Vse tri knjige so že zdavnaj odšle v pozabo zgodovine, Chestertonovi razmisleki, ki jih spremljajo, pa so še danes podobno relevantni kot v času nastanka. Pogosto zares lucidni uvidi nastanejo izven polja stroke in za arhitekturo to velja celo v večji meri kot za druge discipline:

“G.K.C.”, Gilbert Keith Chesterton, taking the air on the Brighton front on Oct. 30, 1935. (AP Photo)

"Arhitektura je najbolj uporabna in najbolj nevarna umetnost. Z vsemi ostalimi umetnosti moramo znati živeti. Nekateri pa znajo, vsaj, kar se tiče nekaterih zvrsti slikarstva in glasbe, živeti tudi brez njih. Arhitektura pa ni le stvar, s katero moramo živeti – je stvar, v kateri moramo živeti. Z njo živimo tako, kot je Jona živel s kitom. Jona ni mogel videti pošasti in podobno je velika prednost živeti v najodurnejši hiši v pokrajini. To je edini kraj, kjer nam je ni treba gledati.
Pred sabo imam dve ali tri zelo zanimive knjige o arhitekturi. Moj prvi vtis je, da je arhitektura v tem trenutku v zelo čudaškem stanju – bolj čudnem kot v kateremkoli drugem obdobju. To dejstvo je jasno ob pogledu na tako imenovano uporabno, še posebej bivalno arhitekturo. V preteklosti sta bila, grobo vzeto, dva družbena sistema – sužnjelastništvo in kmečka solidarna skupnost. Večino bivališč, koč ali česarkoli že so zgradili sami z razpoložljivim lesom in glino, ali pa jim je bivališča postavil njihov gospodar. Eskim je svojo hišo postavil iz snega, irski kmet pa svojo kočo iz blata ali ruše, od koder je v resnici koreninil njegov občutek za krivičnost fevdalizma. Po drugi strani pa je bila koča strica Toma predvidoma zgrajena za strica Toma, zemljiški gospodje pa so postavili večino angleških koč kot priče svojega tradicionalizma, brezskrbnosti in prirojenega občutka za slikovitost.
Z rastjo sodobnih mest in porastom specialistov pa je nastala zelo nenavadna situacija. V večini primerov so hiše predhodne hišnim lastnikom. Te nizi novih vil v predmestjih so zgrajeni za kogarkoli – torej za nikogar. William Morris jih je z mislijo na zajčje staje poimenoval staje za ljudi. Vendar pa, bolje rečeno, prežijo, nekako tako kot pasti za ljudi. Čakajo na kupca, ki bo prišel ali ne, kot pač nanese. Le premožni hišni lastniki so predhodni svojim hišam. Bogataš mora posedati po hotelih in drugih strašnih krajih, medtem ko mu arhitekt gradi hišo.

1930s-suburban-houses
Špekulativni investitorji ne vedo, kaj bi ljudje zares radi. Zato gradijo povsem enake hiše v enotnem slogu, ki ni nikomur zares všeč, in so tako enako pošteni do vseh. Če je naročnik bogataš, lahko arhitektu seveda razloži, natančno kakšno hišo si želi. Arhitekt pozorno posluša, nato pa gre in zasnuje nekaj popolnoma drugačnega. Bogataš je zasnovo prisiljen sprejeti, saj se boji namigov, da ne ve nič o umetnosti, kar je navadno tudi res. Kot ste opazili, specialist v obeh primer naredi natanko tako, kot želi. Nobenega dokaza ni, da so prebivalcem predmestij predmestne vile resnično všeč. Sumim celo, da je večina satir proti predmestnim vilam napisana prav v njih. V ničemer se ne kaže, da je g.___, ki je obogatel s svinjino, navdušen nad novim slogom svoje iz jekla in stekla zgrajene hiše. Nesreča takšnega ubožca je dvojna, saj ne more objavljati pisem bralcev s pritožbami o izgledu lastne hiše. Predmestni sloj pa lahko počne ravno to.
Vse to je tudi argument sodobnih knjig o arhitekturi – da ni sodobnega popularnega sloga, ki bi ga ljudje splošno cenili – kaj šele, da bi samoumevno gradili v njem. Smiselna in uravnotežena knjižica z naslovom »Kako gledati na zgradbe« avtorja Darcyja Braddella je še posebej prepričljiva, ker ni v nobenem smislu kontroverzna. Ne cilja tako globoko kot na primer druga in obsežnejša knjiga »Namen in občudovanje« J. Bartona – o kateri bom več povedal o nadaljevanju.
Manjša knjižica pa je zelo jasna v primerjavi z osemnajstim stoletjem. Stoletje je v celoti obvladoval klasicizem, ki je v času Pugina in Ruskina obveljal za ozek in hladen slog. Vendar je bila celo njegova ozkost široka v smislu, da je bila enako široka kot ozkost prebivalcev. Gospod Braddell piše: »V osemnajstem stoletju so se vsi strinjali, da je klasicistična arhitektura mnogo boljša kot dozdeven grob barbarizem tudorske in jakobinske arhitekture.«
Danes ni nič podobnega. Danes imamo stvari, ki jih občuduje peščica, in imamo stvari, s katerimi potrpi večina. Nimamo pa ničesar, kar bi lahko obveljalo za okus dobe in kar bi v osemnajstem stoletju združilo mnenja bančnika, bančnega uslužbenca, pometača in morda celo ubogega umetnika ali arhitekta v konsenz, da je stara Banka Anglije primerna in elegantna zgradba."

s_e02_RTR300FY
Prevedel Miloš Kosec po transkriptu radijske oddaje BBC iz januarja 1933, objavljenim na https://cburrell.wordpress.com/2007/06/14/chesterton-on-architecture/

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiPODEŽELSKE IZBE THOMASA BERNHARDA
Naslednji‘BULLSHIT’ ARHITEKTURANext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Gašper Fabijan: Dom med brezami

19 januarja, 2019
Arhitektura

AKSL arhitekti: Stanovanje N

20 julija, 2020
Arhitekturakolumne

Robert Dolinar: Pismo o lepoti

30 julija, 2018
KulturaUmetnost

Prostor za umetnost NÓT: Vzpostavitev alternativ in podpore, kot bi si jih sami želeli

10 maja, 2022
Arhitektura

Lutkovni muzej

5 aprila, 2016
Arhitektura

TOD – Transport Oriented Development, s prevozom uravnan razvoj

16 maja, 2016
Arhitektura

Turato Architects: Hiša Bedrock

30 junija, 2020
Arhitektura

EDO 2: filmski festival o mestih, urbanosti in arhitekturi

7 oktobra, 2019
1 2 … 180

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo