• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Dogodki
/
19 decembra, 2019

Miloš Kosec: Rojstvo države na plakatu

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Če bi bilo treba z eno samo podobo opisati vzdušje poznih osemdesetih, ko je Slovenija v odgovor na vedno bolj nevzdržne razmere v Jugoslaviji začela bolj aktivno gledati proti severu in zahodu in razmišljati o samostojnosti, bi sam verjetno izbral oglasno akcijo »Moja dežela«. Televizijski oglas, kjer glasba in oglaševalec, ki postavlja oglasno tablo s pozdravom v različnih jezikih (od zgoraj navzdol si sledijo po naših takratnih mednarodnih aspiracijah, prva je nemščina!), uokvirjata prizore naravne in kulturne dediščine, je še danes legendarna. Obenem jo po več kot treh desetletjih lahko beremo tudi ironično: ne le, da je predosamosvojitvena čustva zbujal turistični oglas, celo oglas sam ima kot Mišnico v Hamletu še en manjši oglas. Ta oglas v oglasu je, kako ironično, ravno obcestni oglas, tu sicer še ne na kozolcu ali na fasadi kakšne na rušenje obsojene hiše, stoji pa že sredi idiličnega travnika. Zato smo očitno že sredi osemdesetih pravilno predvidevali, da se bosta osamosvojitev in z njo povezan prevrat ekonomskega sistema nadvse očitno izrazila ravno v komercializaciji tako opevane slovenske krajine, ki se bo iz travnikov, gozdov in polj prelevila v sistem avtocestnih koridorjev in obcestnih oglasnih plakatov.

Turizem, oglas in gradnja države pa ni niti naša posebnost niti odklon osemdesetih. Predlagam, da pustimo vnemar sodobno tekmico akcije »Moja dežela« v trženju naše domovine (ta oda čutnosti se imenuje »Čutim Slovenijo/I feel Slovenia«). Bolj poučna in mnogo bolj kvalitetna je razstava, ki je trenutno na ogled v Ljubljani. V kletni etaži Narodne galerije je še do 12. januarja odprt odličen izbor 52 slovenskih plakatov, ki so nastali med letoma 1920 in 1960. Iz ogromne zbirke skoraj 25.000 plakatov, ki jih je vse življenje zbiral industrialec Ferdinando Salce (1878-1962) iz bližnjega Trbiža, jo je posodil italijanski Nacionalni muzej Zbirka Salce.

Prvi vtis obiskovalca je, da so vsi plakati vrhunski oblikovalski izdelki. Med njimi so nekateri tipični produkti poznosecesijskega in art deco sloga, mnogo pa se jih spogleduje tudi z ekspresionizmom in bolj svojstvenim izrazom. V tem obdobju je namreč plakat tudi pri nas prerasel v samostojno likovno panogo, ki je imela v obdobju pred televizijo verjetno najširše in najbolj demokratično občinstvo, zato je umetnikom poleg zaslužka ponujala tudi v galerijah in razstavah nevidene možnosti komunikacije.

Takoj nato pa lahko ob razstavljenih plakatih začnemo razmišljai tudi o družbeni in politični dimenziji motivov in načinov, kako so upodobljeni. Spomnimo, da beseda Slovenija kljub vsesplošni rabi ni imela formalne pravne teže vse do ustanovitve Ljudske republike Slovenije v okviru socialistične Jugoslavije leta 1945. Pred tem poznamo imena, kot sta Ljubljanska in Mariborska oblast, pa seveda Dravska banovina in Ljubljanska pokrajina. Vendar pa se Slovenija, včasih v večjih črkah kot beseda Jugoslavija ali pa celo samostojno, pojavlja na turističnih plakatih v Kraljevini Jugoslaviji, pa tudi v socializmu po vojni.

Na skoraj sto let starih motivih že lahko prebiramo estetiko teženj, ki so v osemdesetih pomagale oblikovati pogoje za neodvisnost in redefinirale kulturni kontekst Slovenije. Motivi so tisti, na katere smo vajeni tudi danes: naravni prizori z zimskimi športi, obveznim Bledom, pohodništvom in idiličnimi alpskimi vasmi. Sicer ne manjkajo tudi urbani prizori, za katere pretežno poskrbi največji svetovljanski dogodek v Dravski banovini: Ljubljanski Velesejem. Med predvojnimi in povojnimi plakati tudi ni kakšne velike estetske razlike. Kljub gigantskim družbeno-političnim notranjim pretresom izgleda, kot da je zunanja podoba Slovenije ostala enaka. Plakati bi prav lahko prikazovali majhno samostojno Slovenijo. Če želimo govoriti o realni samopercepciji slovenskih državljanov Kraljevine in Socialistične Jugoslavije v letih od 1920 do 1960, so razstavljeni plakati gotovo mnogo bolj informativni kot politični dokumenti.

Zdi se, da je turizem ne samo danes, ampak v vsakem obdobju zanimiv zato, ker pravzaprav ni usmerjen k tujcu, ampak je kvečjemu okrog tujca speljana povratna zanka, namenjena domačemu gledalcu. Turizem je izrisovanje dežela na način, kot si ga sami želimo, da bi nas drugi videli. Turistični plakat je torej neke vrste ogledalo, ki si ga lahko sami oblikujemo. Plakati v Narodni galeriji so zato še najmanj zanimivi za kakšnega tujega obiskovalca, ki bo lahko ugotovil le, da so v Sloveniji smučali, hodili v gore, se kopali v jezerih že med obema vojnama, tako kot smučamo, hodimo v gore, se kopamo v jezerih tudi danes. Ključni pa so za domačina: vsem nam razkrivajo, da je Slovenija tudi, morda pa celo najprej, blagovna znamka, ki je preživela že precej režimov, in ki je družbeno-politična stalnica dvajsetega stoletja. Ni država ustvarila blagovne znamke, ampak velja obratno: blagovna znamka je ustvarila državo.

Miloš Kosec

Naslov razstave: Slovenija na plakatih zbirke Salce

Idejna zasnova razstave in promocija: Paolo Trichilo, Luca Caburlotto

Avtor razstave: Luca Caburlotto

Koordinatorica projekta: Mojca Jenko

Razstavljeno gradivo posodil: Museo Nazionale Collezione Salce, Treviso

Postavitev razstave: Luca Caburlotto, Valeria Arena, Andreja Ravnikar, Martina Vuga, Luka Oražem, Dušan Bradeško, Jože Kalan

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiMatic Majcen: Sožitje med čustvi in razumom
NaslednjiBaam arhitekti: Pisarne C3Next
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Kdo se boji prostega trga?

22 junija, 2020
ArhitekturaStanovanjske politike

Prazna stanovanja: idealna naložba?

21 julija, 2017
Arhitektura

3biro: Hiša Poljane

11 maja, 2018
Arhitektura

Hiša na kraškem robu

16 oktobra, 2016
Arhitektura

Miloš Kosec: Hiša za lenobo

11 julija, 2021
Arhitektura

mKutin arhitektura: Bohinjski apartma za dva

6 novembra, 2020
Arhitektura

DUHOVI PROIZVODNJE

19 julija, 2016
Arhitektura

Tanja Radež: Samouresničljive prerokbe

7 marca, 2017
1 2 … 155
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo