• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
kolumne
/
26 marca, 2022

Roman Brilej: Atomi in biti (ali ne biti)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Smo leta 1996.

Enaintridesetega maja je za rakom na prostati umrl Timothy Leary, odpadniški doktor psihologije, heroj psihedelične generacije, mesija LSD-ja in zgodnji promotor virtualne resničnosti. Na spletu je uprizoril prvo umiranje v živo v zgodovini. »Najnevarnejši človek v Ameriki,« kot ga je ljubkovalno imenoval Nixon, je na poslednjem tripu sklenil triado svojega življenjskega mota »Turn on, tune in, drop out«.

Prižgal je internet, se za kratek čas vklopil in se na koncu za večno odklopil. Njegove zadnje besede so bile »Why not?«. Zakaj pa ne? se mi je takrat zdel najboljši stavek na smrtni postelji vseh časov, skupaj z »Mehr Licht!«, za katerega pa ni trdnih dokazov, da ga je Goethe v resnici izrekel. Leary ga je potrjeno izdahnil in pretočil po spletu. Svoje zadnje atome je sublimiral v bite.

Novembra istega leta je Ljubljano obiskal gospod, ki je Learyja zelo dobro osebno poznal in je iz tega, kako atome spreminjati v bite, naredil briljantno kariero. Izhaja iz grške ladjarske dinastije Negrepontis. Njen zadnji patriarh Dimitrios Negrepontis je nemara bolj kot magnat znan kot prvi grški alpski smučar, ki je nastopil na olimpijskih igrah: leta 1936 je tekmoval v moški kombinaciji v Garmisch-Partenkirchnu.

Njegov sin Nicholas Negroponte je tistega zasneženega novembrskega večera predaval v Cankarjevem domu, kamor ga je povabil prodajni in marketinški proto-guru Aleš Lisac. Obisk ni bil najboljši, delno zaradi slabega vremena, delno zaradi slabo razvite lokalne scene IT. Vanity Fair ga je tega leta na svoji lestvici »nove elite« uvrstil na 50. mesto (zmagal je Rupert Murdoch, pred Billom Gatesom). Lisac je pozneje na svojem blogu priznal, da je bil to edini seminar v karieri, ki mu je prinesel izgubo. Po koncu intervjuja, ki sem ga z njim opravil za Mladino, se je Negroponte podpisal v moj izvod knjige Being Digital (Biti digitalen). Izšla je leto dni prej in v trenutku postala biblija prihodnosti. Njegovo posvetilo je še danes največji bibliofilski fetiš moje knjižnice.

Knjiga je v papirnati obliki izšla zato, ker svet še ni bil dovolj digitaliziran, da bi lahko informacije učinkovito prenašal v obliki bitov namesto atomov. Atomi so zanj »masa s težo« (časopisi, revije, cedeji, devedeji, knjige), biti pa so brez teže in barve, »elektronski podatki, ki potujejo s svetlobno hitrostjo«. Negroponte je preroško napovedal združitev informacijskih tehnologij, interaktivnosti, razvedrila in ekonomije. Njegovo dialektiko atoma in bita je mogoče izvesti na preprost aksiom: »Vse, kar JE mogoče pretvoriti v bite, BO pretvorjeno v bite.«

Danes se takšne prerokbe zdijo samoumevne, toda pred četrt stoletja so bile blizu blasfemije. Kdo pa si je takrat želel konca televizije, filmov, glasbe in knjig? Ne pozabimo, da je Netflix vse do leta 2007 filme izposojal po polžji pošti.

Toda Negroponte (letnik 1943), po izobrazbi arhitekt, ni bil le dežurni prerok prihodnosti iz naslonjača, pač pa tudi človek akcije na terenu. Kot dislektik se v javnih nastopih že vseskozi zavzema za destigmatizacijo te genetske in nevrološke motnje. Prvi stavek v Biti digitalen je priznanje: »Ker sem dislektik, nerad berem.« Poleg tega pa je konec šestdesetih na inštitutu Massachusetts Institute of Technology (MIT) v Cambridgeu ustanovil Architecture Machine Group, leta 1985 pa še znameniti MIT Media Lab.

Ko sta na začetku devetdesetih novinar Louis Rossetto in njegova poslovna ter življenjska partnerica Jane Metcalfe iskala investitorje za zagon nove revije, ki naj bi pod eno streho združila digitalne tehnologije, pop kulturo, ekonomijo in politiko, je bil prvi, ki ga je koncept prepričal, prav Negroponte. V Wired je investiral 75.000 dolarjev (današnjih 140.000 dolarjev) in postal njegov redni kolumnist. Tudi pozneje se je izkazal za dobrega »poslovnega angela«, saj je financiral več kot 30 zagonskih podjetij, med drugim tudi Skype, leta 2005 pa je ustanovil neprofitno organizacijo One Laptop per Child (Za vsakega otroka prenosni računalnik).

Prva številka revije Wired je izšla marca 1993 in po njej se je v trenutku spremenilo vse – preteklost, sedanjost in prihodnost. Nič več ni bilo tako, kot je bilo. Vsak nov dan so bile dovoljene nove sanje.

Kontrakulturni fenomen s tako daljnosežnimi posledicami, kot jih je povzročil Wired, ta »tehnološki odgovor na Rolling Stone«, se res zgodi samo enkrat na generacijo.

Ni naključje, da je rojstno mesto obeh prelomnih medijskih projektov prav San Francisco oziroma širše vzeto njegov zaliv. Bay Area je bil od sredine šestdesetih epicenter novih paradigem. Pri tem niti ni gotovo, da sta Rolling Stone in Wired dva popolnoma ločena fenomena. Njuna kronologija in genealogija večkrat sovpadata do te mere, da bi lahko izrisali skupno družinsko drevo. Vse, kar se je v zalivu zgodilo v zadnji polovici stoletja – Haight-Ashbury, poletje ljubezni, hipiji, psihedelično gibanje, Grateful Dead, rave kultura, virtualna resničnost, internet, Silicijeva dolina, pametne droge –, podpira isti kontinuirani dramaturški lok, včasih z istimi akterji. Od deadheads do netheads nas loči več desetletij, hkrati pa niti pol koraka. Pesnik, filozof in internetni aktivist John Perry Barlow (1947–2018), na primer, je bil takrat tekstopisec za skupino Grateful Dead (1971–1995), ustanovitelj mednarodne organizacije za digitalne pravice Electronic Frontier Foundation – EFF (1990), avtor prelomnega manifesta Deklaracija o neodvisnosti kibernetičnega prostora (1996), hkrati pa vseskozi tudi redni sodelavec revije Wired.

Devetdeseta so bila čas kroničnega nalezljivega optimizma, ki ga je Wired prezentiral z ekstatično retoriko. Sodelavci revije so iskreno verjeli, da bo digitalna revolucija pometla s starimi družbenimi avtoritetami, jim vzela moč in jih poslala na smetišče zgodovine. S posebnim užitkom so napovedovali zaton institucij in artefaktov analogne dobe, od državnega šolstva do New York Timesa. V svojem entuziazmu so sicer mnogokrat zgrešili, še večkrat pa zadeli: že čisto na začetku izhajanja so napovedovali, da bo »kmalu prišel čas«, ko bomo vsi imeli povezan računalnik v svojem žepu. Če ne verjamete, preverite svoj žep.

Toda že konec devetdesetih se je začela nezaustavljiva erozija subkulturne medijske ikone proti mainstreamu. Wired je sicer še vedno rutinski profet trendov prihodnosti, vendar brez tistega sočnega »žmohta« utopičnega futurizma iz časa njegovih začetkov.

Smo leta 2021.

Fantazme o novem začetku so vedno dobra terapija. Danes, skoraj tri desetletja po začetku epopeje Wired, verjamem, da bi bilo treba Negropontejev aksiom rahlo korigirati. Mogoče pa le ni tako dobro, da bo prav vse, kar je mogoče pretvoriti v bite, pretvorjeno v bite. Mogoče pa potrebujemo digitalni »detoks«.

Avgusta leta 1993, nekaj mesecev po prvi številki revije Wired, je angleški novinar Tom Hodgkinson začel izdajati čudaški, vendar simpatičen dvomesečnik The Idler, ki prav tako izhaja še danes. Bolj diametralno nasprotnih konceptov si ne bi mogli zamisliti. Wired je »tune in«, The Idler je »drop out«. Wired objavlja futuristične manifeste o novi digitalni ekonomiji, The Idler pa Manifest svobode: kako se osvoboditi anksioznosti, strahu, hipotek, denarja, krivde, dolgov, vlade, dolgočasja, supermarketov, računov, melanholije, bolečine, depresije, dela in odpadkov. Če je Wired zagovornik nenehnega »napredka« in sprememb, Hodgkinsonov projekt zagovarja skromnost, zmernost, celo brezdelje in lenarjenje (kot pove ime revije), branje (papirnatih) knjig, vrtnarjenje, samooskrbo ter – igranje na ukulele.

Ukulele? Zakaj pa ne?

Napisal: Roman Brilej
Ilustracija: Milanka Fabijančič
Urednik poglavja: Tadej Zupančič

Naročite revijo Outsider, prejmite odlične vsebine in omogočite naše delo. Hvala!

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiAtelier Craft in ICI!: Paviljon za počitek
NaslednjiBernard Nežmah: Odprta vrata za ekosofijoNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Nina Granda: Med etiko in estetiko

4 novembra, 2021
ArhitekturaINDIGOKavarnekolumne

Miha Kosovel: Z ulic v kavarne

17 oktobra, 2017
kolumne

STAVČNA ANALIZA ZA ARHITEKTE

27 avgusta, 2016
kolumne

Uroš Mikanovič: Metaverse nova fronta arhitekturnega ustvarjanja?

16 novembra, 2021
kolumne

Katarina Gomboc Čeh: Še ena priložnost

14 decembra, 2020
kolumne

Matevž Granda: Še ena nova sodna stavba

23 novembra, 2021
Arhitekturakolumne

Matevž Granda: Javni raj

15 julija, 2018
ArhitekturakolumneOsebnostiOUTSIDEROutsiderji

OUTSIDER: BREZ STRAHU

18 septembra, 2016
1 2 … 33
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo