• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Dediščina
/
24 avgusta, 2016

RUŠEVINE PREOBILJA: PRIMER OSLO

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

S preobiljem, vsaj sodeč po vsakodnevnih kavarniških pogovorih, pri nas nimamo večjih problemov. Zdi se, da jih nikoli nismo imeli in da nam tudi v prihodnosti ne bo treba preveč skrbeti, kam z denarjem – vsaj, dokler ne začnemo črpati milijonov sodčkov nafte izpod Piranskega zaliva in dokler s hidravličnim drobljenjem (»frackingom«) preorjemo Prekmurja. Če pa bi se v večno prazne državne malhe natekle nepričakovane milijarde, pa bi zagotovo lahko uredili večino vsakdanjih problemov: zaposlenosti, šolstva, zdravstva in kulture. Celo kulture! Namesto desetletnih debat o obnovi Drame bi lahko zgradili čisto novo in sodobno gledališče; namesto prizidkarske strategije, ki je zamenjala nekdaj velikopotezni, danes pa pokopani načrt o treh akademijah, bi lahko postavili velik sodoben kulturno-izobraževalni center; končno bi lahko zgradili Prirodoslovni muzej in izpraznili štiri brezupno zastarele sobe, ki jih častitljiva ustanova z mamutovim in kitovim okostjem zaseda v zgradbi Narodnega muzeja. Morda bi lahko začeli tudi s čim še bolj odmevnim in ambicioznim, kot je tista pred kratkim objavljena novica o morebitnem novem muzeju sodobne umetnosti na Bledu. Zdi se, da je vsakodnevno pritoževanje nad pomanjkanjem investicij tako zelo v naši krvi, da si težko predstavljamo, da bi bilo denarja za kulturo, dediščino in arhitekturo kdaj preveč. Vendar, ali je preobilje sredstev res samo blagoslov? Je lahko denarja kdaj sploh preveč?

1

No, v Evropi pravzaprav poznamo državo, ki je zares naletela na naftne vrelce in jih dodobra izkoristila. Po zaslugi naftnih vrtin v Severnem morju, pa tudi po zaslugi pametnih vlaganj z na novo pridobljenim bogastvom se je Norveška v nekaj desetletjih temeljito spremenila; iz nekdanje relativno periferne države je nastala bogata družba, ki zelo veliko vlaga mednarodne socialne in kulturne projekte ter je postala ena glavnih donatorskih držav družbam v razvoju. Seveda dovolj denarja ostaja tudi v domačih fjordih, kar na zunaj kažejo mnoge nove kulturne institucije, ki so jih v preteklem desetletju ali dveh postavili v Oslu in drugih večjih mestih. V prestolnici se je gradnja osrednje kulturne infrastrukture osredotočila na priobalni pas z načrtom »Fjord City«; med projekti je daleč najbolj znana nova operna hiša arhitekturnega biroja Snøhetta iz leta 2008. Oslo pa ni samo »preobjedeno« mesto, kjer je denarja za kulturne projekte vedno dovolj. Paradoksalno je postalo tudi mesto z vedno več praznimi in propadajočimi kulturnimi zgradbami. Zakaj?

opera oslo Rafał Konieczny

Gradnja novih, večjih, mogočnejših kulturnih ustanov je posledično povzročila združevanje oziroma konsolidacijo obstoječih institucij ter njihovo fizično selitev v nove skupne prostore. Inflacija investicij v kulturno industrijo je zato neposredno odgovorna za presežek razpoložljivih kvadratnih metrov, namenjenih kulturni industriji. Konsolidacija ustanov je bila namenjena predvsem bolj ekonomičnemu vsakodnevnemu poslovanju, da bi lahko preostanek sredstev namenili gradnji novih večjih objektov. Smisel takšnih investicij je predvsem v  na novo odkritem ekonomskem potencialu kulturnih vlaganj. Čeprav so v razvitih državah muzeji, galerije in gledališča nadomestila produkcijske dvorane danes izginule industrije (mnogokrat so kulturne ustanove prostore nekdanjih tovarn tudi dobesedno zasedle), pa se je spremenil tudi smisel in financiranje kulture. Vedno bolj postaja magnet za turiste (kulturni turizem je v mnogih evropskih mestih že med finančno najbolj donosnimi panogami), obenem pa je tudi priročno orodje gentrifikacije celih četrti, kar ima za investitorje (ne pa vedno tudi za lokalno prebivalstvo) izrazito stimulativne učinke.

3

V takšni enačbi igra nova, pogosto ekscentrična, pogosto pa tudi zelo kakovostna arhitektura, vlogo vlečnega konja. Za sabo pa pušča tudi mnoge stare in celo častitljive prostore, ki nastopajo kot ostanek enačbe; za te ni več prostora v bleščeči novi podobi participativne in turistom prijazne kulturne industrije. V relativno majhnem Oslu tako zaradi preobilja investicij v naslednjih letih grozi propad petim pomembnim zgodovinskim stavbam, ki naenkrat niso več potrebne. Narodni muzej, Muzej sodobne umetnosti, Knjižnica Deichmanske, Munchov muzej in Muzej dekorativnih umetnosti in oblikovanja so na seznamu ogroženih. Projekt norveških arhitektov in kuratorjev z naslovom Mesto preselitev (City of Dislocation) preučuje takšno novo dinamiko, ki jo je povzročilo preobilje, predvsem pa, kaj se bo zgodilo z na novo izpraznjenimi zgradbami.

5

Morda se nam zdi, da so norveške skrbi sladke v primerjavi z napori naših mnogih lokalnih in nacionalnih kulturnih ustanov, ki se komaj držijo nad vodo. Pravzaprav pa imamo tudi pri nas nekaj primerov pretiranih investicij v posamezne projekte, ki se dolgoročno izkažejo za podobno, če ne še večjo nevarnost kot počasen propad zaradi pomanjkljivega vzdrževanja. Naša skrb za kulturno dediščino na primer vse prepogosto spominja na hiranje na obroke, medtem ko čakamo na čudežnega rešitelja, najpogosteje v obliki domnevno »bajno bogatih« zasebnih investitorjev in evropskih strukturnih skladov. Kadar pa denar v resnici priteče, se ga pogosto brez potrebnega premisleka o prihodnosti objekta naenkrat porabi. Spomnimo se samo na primer obnove gradu Pišece – vrhunskega in propadajočega objekta, ki mu je nenadna finančna injekcija s popolno sanacijo in obnovo, ki pa ji ni sledila vselitev kakršnegakoli programa v grad, samo odložila propad. Bolj ekonomično in manj destruktivno za častitljivo stavbo bi bilo vzdrževanje obstoječe substance na ravni, da ne bi propadal naprej. Tako pa smo menda po vsega skupaj slabem desetletju na točki, kjer grad zaradi zanemarjenosti spet potrebuje obnovo. Vse skupaj kar preveč boleče spominja na nenadne loterijski srečneže, o katerih kroži vrsta grozljivih zgodb o katastrofah, bankrotu le nekaj mesecev ali let po milijonskem zadetku (priznam sicer, da ima človek pri zgodbah o nesrečnih loterijskih dobitnikih včasih občutek, da gre le za obliž na rane tistih občanov, ki po trideset let nenehnega igranja lota ne morejo pokazati nič več od priložnostne štirice). Ali pa, če vzamemo bolj ekstremen primer: stradajoče, ki se, ko se dokopljejo do bogato obložene mize, ne morejo prenehati s prenažiranjem. Končni rezultat je pri počasnem hiranju in pri nenadnem prenažiranju enak. Preobilje je lahko smrtno nevarno …

 

Miloš Kosec

Fotografije so last projekta City of Dislocation

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiFestival RECI:DESIGN, podobe recikliranja
NaslednjiStanovanje SPNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Kam z vso to Dramo?

8 januarja, 2019
ArhitekturaZbita zemlja

Arhitektura iz zemlje: Chihilsitoonski vrtovi, Kabul

22 oktobra, 2020
Arhitektura

Bazen – osvežitev na domačem dvorišču

14 avgusta, 2020
Arhitektura

Nagrada Mies van der Rohe 2022: Grafton Architects in Lacol

26 aprila, 2022
Arhitektura

Emil Jurcan: Prenova oljarne Vodnjan

1 februarja, 2022
Arhitektura

Prilika o razglednem stolpu

20 julija, 2018
Arhitektura

Miloš Kosec: Problem vzdrževanja

9 avgusta, 2019
Arhitektura

Odkrivanje osnovnih delcev

7 junija, 2016
1 2 … 156
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo