• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Dediščina
/
2 aprila, 2016

RUŠEVINSKI IMPORT / EXPORT

V teh dneh je meščane Detroita dodobra razburil umetniški projekt Ryana Mendoze na letošnjem umetniškem sejmu Art Rotterdam. Umetnik je namreč za majhen denar kupil eno izmed neštetih praznih lesenih hiš, ki so jih prebivalci zapustili zaradi nižanja življenjske ravni in porasta kriminala, upada delovnih mest, predvsem pa zaradi propada številnih hipotekarnih posojil v kriznih letih. Sicer je ruševinska krajina postindustrijskega Detroita že desetletja simbol propada industrijske proizvodnje in zatona idealov moderne: če je imelo mesto v zlatih povojnih letih kot center severnoameriške proizvodnje avtomobilov še tri milijone prebivalcev, jih ima danes komaj kakih 700.000 ... Nekdaj razkošne javne stavbe in gigantske prozvodne dvorane pa so iz katedral industrijske produkcije postaleprimerne kvečjemu za fotografiranje distopičnih prizorov propada. Zdi pa se, da je prebivalcem nesrečnega mesta ob umetnikovih dejanjih dokončno zavrela kri ravno v trenutku, ko se je zdelo, da se katastrofične krivulje kakovosti življenja v mestu počasi obračajo navzgor. Mendoza je namreč poceni kupljeni hiši (te se v Detroitu prodajajo za nekaj tisoč dolarjev) snel obodne stene in jih prepeljal čez ocean na Nizozemsko v varno cono mednarodne umetniške scene. Hišo s fasadami iz belo opleskanih desk je rahlo ironično poimenoval Bela hiša; po zadnjih podatkih se ji že obeta trajni dom v stalni zbirki belgijske umetniške fundacije Verbeke.

white house rotterdam

Mendozova "Bela hiša" v varnem okolju mednarodne umetniške scene na sejmu Art Rotterdam

Ruševine notranjih sten »Bele hiše«, ki so ostale za tem umetniškim »snemanjem fasade«, pa je umetnik pustil na njihovem izvornem mestu. Detroitčani, ki so se ruševinske pornografije ali »ruin porna«, ki je v mestu postal glavna turistična panoga, že dodobra naveličali, geste niso razumeli kot umetniške »provokacije«, ampak kot gradnjo novih ruševin v že tako uničenem mestu. Umetnik se seveda zagovarja, da gre za kritičen in angažiran projekt, ki opozarja ravno na problematiko zapuščenih hiš in zgodb njihovih nekdanjih prebivalcev: pravzaprav poskuša Detroitčane prepričati, da je hišo porušil v njihovo korist. Dejstvo pa je, da so realne posledice njegovih dejanj še dodatno znižale vrednost preostalih nepremičnin (pa četudi le v lokalnem merilu) in poudarile stereotipno predstavo o propadajočem mestu brez prihodnosti. V enem samem umetniškem projektu so take združeni skoraj vsi paradoksi sodobne angažirane umetnosti skupaj z njeno politično nemočjo ...

ostanki v detroitu_freep

Ruševine, ki jih je umetnik pustil za sabo v Detroitu ...

Javni pritisk je v zadnjih dneh dosegel svoje. Mesto je najelo gradbinca, ki je preostale ruševine v celoti odstranil, oblasti pa obljubljajo, da bodo račun izstavile Mendozi. Ta »uvoz« ruševin iz Amerike v Evropo pa je primerna priložnost, da obudimo spomin na obraten uvoz Starega sveta čez lužo. Govor je o prenosu celotnih evropskih gradov, graščin in samostanov preko Atlantskega oceana in o njihovi rekonstrukciji v Združenih državah. V letih med prvo svetovno vojno in gospodarsko krizo so ameriški milijonarji kupili, razstavili, z ladjami prepeljali in nato ponovno zgradili več deset srednjeveških zgradb. Šlo je za nakup ultimativnega statusnega simbola – saj ZDA niso premogle objektov, starejših od tristo let – pa tudi za utelešenje prepričanja, da se prihodnost zahodne civilizacije seli proti zahodu in da je treba iz Starega sveta rešiti, kar se še rešiti da (navsezadnje je izbruh druge svetovne vojne to prepričanje do neke mere celo potrdil). Arthur Byne, trgovec z umetninami, ki je pri prenosu dediščine pomagal marsikateremu milijonarju, je tako leta 1934 v mesijanskem tonu izjavil: »Moj edini življenjski cilj je razstavljati umetniška dela, jih po najboljših močeh ohranjati in nato poslati v Ameriko.« William Randolph Hearst, bogataš, ki je navdihnil Orwellovega Državljana Kanea, pa je v pravem duhu ameriških roparskih baronov v pismu svoji materi nekoliko manj sofisticirano izjavil: »Španija je stara in utrujena monarhija. Čez Pireneje bomo vdrli v deželo in jo oplenili. Kako se ti zdi tak načrt?« Byneu je pri nakupu in prenosu celotnega španskega samostana za svojega naročnika Hearsta najbolj šla na roko gospodarska kriza, ki je povzročila, da je španska vlada manj dosledno pazila na svojo dediščino. Navsezadnje je v nekoliko perverznem obratu pri razstavljanju lastne dediščine dobilo delo kakih sto domačinov, Byne pa je za samostan izjavil, da ga je bilo zaradi natančne srednjeveške gradnje bilo »pravo veselje podreti«. Romanika je bila v Ameriki takrat še posebej čislana, gotika pa očitno ni imela iste (tržne) vrednosti, zato je Byne razstavil le romanske dele, gotske pa pustil na izvornem mestu.

samostan

Byneov španski samostan med "demontažo"

Ker pa Evropa med obema vojnama ni bila popolnoma v kaos pogreznjena in zaostala dežela (vsaj ne v takšni meri kot Bližnji Vzhod in Grčija na začetku 19. stoletja, ki je bil odločilni čas za plenjenje večine osrednjih umetnin referenčnih evropskih umetnostno zgodovinskih zbirk), so se morali ameriški zbiratelji spopadati z evropskimi zakonodajnimi in emocionalnimi preprekami. Grey Barnard, ameriški kipar in zbiratelj umetnin, je že leta 1906 za relativno majhen denar pokupil dele štirih različnih francoskih srednjeveških samostanov. Na njegovo žalost pa kupcev iz Novega sveta ni našel tako hitro, kot je računal. Čas se mu je hitro iztekal, ko je francoska vlada zaradi takih in podobnih podvigov začela načrtovati zakonodajo, ki bi prepovedovala izvoz zaščitenih umetnostno zgodovinskih spomenikov. Zato je na svoje stroške poskrbel za prenos neštetih zabojev s skrbno označenimi kamni na ladje komaj dva dni pred uveljavitvijo novega zakona in jih na veliko jezo francoskih oblasti ravno še izmaknil domovini. Arhitekturna odisejada kamnitih srednjeveških fragmentov se je končala na severnem Manhattanu, kjer je Barnard štiri samostane sestavil v nov kompleks. Prepričan je bil, da jih bo sestavljene prodal lažje kot pa razstavljene v škatlah po skladiščih. Srednjeveški, obenem pa popolnoma nov kompleks, zdaj poimenovan »Cloisters«, je privabljal mnogo radovednežev, pa malo kupcev. Šele pozneje jih je odkupil John D. Rockefeller in jih prezidal v današnji kompleks, ki služi kot srednjeveški oddelek Metropolitanskega muzeja.

The_Cloisters_021

Prizor iz srednjeveških Pirenejev? Ne, pač pa avtentična gradnja iz 12. stoletja na severnem Manhattanu!

Podobno kot v primeru detroitske Bele hiše so bile posledice selitve ruševin večje za kraje, od koder so bile odstranjene, kot pa za kraje, kamor so jih preselili. V eklektični Ameriki so stavbe postale kratkotrajne atrakcije, ki so se iz bogataških domov in turističnih zanimivosti sčasoma spremenile v muzeje. V Evropi pa so milijonarski »roparski pohodi« najprej vzbudili ogorčenje, ki se je sčasoma izkristaliziralo v sodobno zakonsko varstvo avtentičnih umetnostnih in zgodovinskih spomenikov. To danes lakomnim tujim bogatašem uspešno preprečuje nakup in prenos »nepremične« dediščine drugam; vendar pa to že dolgo ni več glavni problem varstva dediščine ...

 

Miloš Kosec

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiIZŠLA JE 5. ŠTEVILKA REVIJE OUTSIDER!
Naslednji24: TESTING TESTINGNext
Povezani članki
Loading...
arhitektkeArhitektura

OUTSIDER V RADIJSKEM STUDIU VALA 202

27 decembra, 2015
Arhitektura

V družbi narave

27 februarja, 2016
Arhitektura

Čudovita novica, ki to ni

17 avgusta, 2017
ArhitekturaBeneški arhitekturni bienale 2018

Tanja Simonič Korošak, Tomaž Ebenšpanger: Pretakanje in spomin

28 maja, 2018
Arhitektura

Aleksander Brezlan, Matevž Granda: Kalas Contemporary

31 maja, 2020
ArhitekturaOUTSIDER

Strah pred prestopanjem pragov

5 maja, 2015
Arhitektura

Dnevna soba mesta; kaj pa spalnica?

2 oktobra, 2019
kritika

Janez Urbanc: Čudež pri Radovljici

29 septembra, 2022
1 2 … 165

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo