• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Intervju
/
5 januarja, 2018

venček legendarnih: FRANK LLOYD WRIGHT

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

UMETNOST INTERVJUJA V VISOKEM MODERNIZMU

Petdeseta leta so bila dovolj daleč od trpljenja in uničenja druge svetovne vojne, da je bilo mogoče pozabiti; obenem so iznašla toliko novega, da se je dalo sanjati. Modernistično sonce je žgalo v zenitu, osvetljevalo raketna vzletišča in se odbijalo od kromiranih odbijačev avtomobilskih streamline karoserij. Žarki niso prodrli le do v nedrjih zemlje izdolbenih zaklonišč, ki so za vsak slučaj čakala na nuklearno apokalipso. Pogumni novi svet morda nikjer ni imel toliko prerokov kot v arhitekturi. V petdesetih so bili, tipično dolgoživi, še vsi aktivni, čeprav so skupaj s sivimi lasmi pridobivali nekakšno legendarno patino, kakršna pristaja prerokom in očakom. John Peter je takrat začel svoj štiridesetletni projekt: pogovore in intervjuje z največjimi živečimi arhitekti, ki so v devetdesetih izšli pod skupnim naslovom »Ustna zgodovina moderne arhitekture: Intervjuji z največjimi arhitekti dvajsetega stoletja.« Trije kratki odlomki arhitekturnega Triglava Wright-Corbu-Mies razkrivajo različne tehnike, s katerimi so mojstri pomagali ustvarjati lastno legendo, pa tudi subtilno moč izpraševalca – moč, ki se največkrat kaže v tišini med vprašanji. Glede na kaliber intervjuvancev pa se ni bilo bati, da bi bila tišina predolga. Umetnost intervjuja je pač umetnost prepuščanja besede.

FRANK LLOYD WRIGHT

Frank Lloyd Wright, portret leta 1954

Kaj imate v mislih, ko govorite o organski arhitekturi? Prebral sem definicijo vašega učitelja Louisa Sullivana – je on uporabljal besedo »organsko«?

O da, tako on kot jaz. Vendar pa ne v enakem pomenu. Sullivan je besedo »organsko« uporabljal v povezavi z oblikovanjem ornamenta, kjer je meril na vzporednico z rastočo rastlino. Ker pa ni bil konstruktor, je nikoli ni uporabljal v konstrukcijskem pomenu.

Jaz pa sem besedo uporabljal integralno. Organsko pomeni samo naravo stvari, kakršnakoli že je. Način gradnje, uporaba materialov, kako sem jih uporabil, vse skupaj. Mojemu ljubemu mojstru Sullivanu pa so bili vsi materiali enakovredni.

Ko je dejal: »Oblika sledi funkciji« …

Obenem pa izreka ni nikdar zares izpolnil, ker ni živel dovolj dolgo. Morda bi drugače ga. Moje delo je neizmerno občudoval in mi rekel: »Frank« – to je bilo le nekaj tednov, preden je umrl – nekaj mesecev preden je umrl – »Frank,« je dejal, »nikoli ne bi mogel narediti tega, kar si naredil ti. Vendar pa tudi ti tega ne bi mogel narediti, če ne bi bilo mene.«

Organsko zame pomeni enotnost oblike in funkcije. Kar povzdiguje v kraljestvo duha. Ne pa, na primer, v mesnico. Ko govorim o funkciji, mislim pravzaprav na bistvo – bistveno za integracijo karakterja objekta. Nekaj, kar po principu izhaja iz same notranjosti.

Pravzaprav sem opazil, da besede »narava« ne uporabljam tako kot drugi ljudje. Kajti zame je narava oblika tistega, čemur pravimo Bog. Edina oblika Boga, ki nam jo je kadarkoli dano videti, in ki je resnična na poetičen način. Takšna narava je edino božje telo, ki ga lahko uzremo.

To sem v intervjuju povedal Carlu Sandburgu in rekel: »Carl, kaj praviš? Kako imenuješ to?« »No, Frank,« je rekel, »temu pravim poezija.« To je narava, kakršno imam v mislih jaz.

Vedno sem se bojeval in se še bojujem proti ločitvi človeka od naravnih elementov, ki jim pripada. Elemente, glede na katere je bil oblikovan. Nikoli ga nisem hotel ločiti od elementov, ki sestavljajo snov njegovega sveta.

V svojih hišah ste vedno uporabljali naravne materiale, kamine in podobno.

Ogenj obožujem. Rad ga opazujem. Rad čutim, da ga uporabljam, da ga imam v dosegu in da ga nadzorujem. Lahko ga uporabljam kot element arhitekturne kompozicije – tako kot vodo, fontano. Odpreš okna in tam je senca stavbe, kar je čudovit, razkošen element. Zatočišče je nujnost. Senca je razkošje.

Včasi slišimo koga, ki reče, da Frank Lloyd Wright pri svoji arhitekturi ne upošteva, kako ljudje živijo.

Tega nisem nikoli slišal. To je celotnemu procesu povsem tuje. Prav to je osrednja nit mojega dela.

Verjetno nikogar na svetu ne prosijo tako pogosto za nasvet o arhitekturi kot ravno vas.

Veste, od kod prihaja največ prošenj za nasvete? Kar me zelo opogumlja. Edini opogumljajoči ton celotne arhitekturne scene, ki drugače ni nič kaj obetajoča, bi rekel. Prošnje, ki mi jih pošiljajo najstniki iz srednjih šol. Vsak teden prid pismo, dve, tri, od dijakov – otrok, veste – iz srednjih šol. »Dragi gospod Wright: izbrali smo vas za svojo nalogo. Nam lahko prosim pošljete material v pomoč?« To pomeni, da bo čez petnajst let, ko bodo poročeni in imeli svoje domove, ko si jih bodo zgradili, nastopila doba ameriške arhitekture. Pesimističen sem samo glede trenutnega stanja, to je vse.

Z drugimi besedami, za prihodnost vas ne skrbi.

Oh, ne, ne. Če bi me, bi naredil samomor. Ničesar ne bi bilo, za kar bi se mi zdelo vredno živeti. Ko postaneš pesimističen glede prihodnosti, glede stvari, ki jih ljubiš, potem je s tabo konec. Ne skrbi me za prihodnost, ampak za sedanjost.

Ljudje povezujejo optimizem z mladostjo.

Mladost ni nič drugega kot okoliščina. Na to ne moreš vplivati. Okrog sebe imam mnogo mladih. Vendar pa je mladost kvaliteta. Včasih jo mladi posedujejo. Pogosto jo zelo kmalu izgubijo. Če pa imaš to kvaliteto mladosti, te nikoli ne zapusti. Je tvoja nesmrtnost. Zato, poskušaj jo pridobiti, poskupaj jo obdržati. Mislim, da ko jo enkrat imaš, je ne izgubiš.

Izbral in prevedel: Miloš Kosec

portret: wikipedia

V 8. številki revije Outsider preberite še povzetka intervjuja z Le Corbusierom in Miesom Van der Roheom.

Celoletna naročnina

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiKreativni Krajobrazi, Vlatka Colić: Vrt v gozdu
NaslednjiCankarjeve izbe: Princ na goriNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Pogovor o Rogu s predstavniki MOL

11 februarja, 2021
ArhitekturaUmetnost

Michael Rakowitz, pripovednik materialnega

18 julija, 2019
Arhitektura

Preprosto hiša

13 februarja, 2017
ArhitekturaPlečnik

Ali smo na koncu arhitekture?

6 marca, 2017
IntervjuOsebnosti

Miran Kambič: Fotografirati arhitekturo v njeni najboljši luči

14 decembra, 2017
Arhitektura

Prihodnost neke zgodovine: Prenova gradu Štanjel

14 marca, 2020
Arhitektura

3b arhitekti: Ureditev pokopališča v Šembijah

20 septembra, 2019
Arhitektura

Rezultati natečaja za prenovo ljubljanske Drame

19 junija, 2017
1 2 … 163
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo