• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Razmislek,Urbano
/
3 decembra, 2019

Zadnji dnevi stare tehnologije

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Svetovno znani ameriški TV-voditelj in strastni zbiratelj motorjev in avtomobilov Jay Leno je v eni svojih oddaj izjavil, da so zadnji dnevi stare tehnologije bistveno boljši kot prvi dnevi nove tehnologije. Prav to spoznanje se nam je osebno dogodilo v letošnjem poznem poletju, ko je situacija narekovala najem električnega skiroja za hitrejše pomikanje po ljubljanskih ulicah. Prvih nekaj minut je seznanjanje z napravo spremljalo nekaj negotovosti, po nekaj deset prevoženih metrih pa je vožnja ob nenehni prisotnosti pridušenega zvoka električnega motorja postopoma postala lagodna. Z elegantnim vijuganjem mimo pešcev in kolesarjev je bila začrtana razdalja hitro premagana. S polno hitrostjo 25 km/h pa smo prehitevali prenatrpane avtobuse, ujete v množici avtomobilov, in siceršnji prepočasi premikajoč se promet. Ciljna razdalja je bila dosežena v nekaj minutah, v nepreznojenem stanju in brez zrahljanih živcev. Je morda električni skiro nova prihodnost? Precej verjetno. Osebna električna vozila naj bi že bila naša nova prihodnost. Za električni skiro, ki je v dobrem letu dni osvojil mnoge in slavil nepredvidljiv tržni uspeh, bi lahko rekli, da je nosilec prvih dni nove tehnologije. Zakaj prvih? Ker je stabilnost na skiroju slabša kot na kolesu, življenjska doba prevoznega sredstva krajša, v slabem vremenu pa je zaradi izredno slabega oprijema površine skiro skorajda neuporaben.

Evforija glede električnega skiroja je pritegnila našo pozornost in nam vzbudila radovednost, katero je tisto prevozno sredstvo, ki je idealno za mesto, ter zakaj nekatera prevozna sredstva osvojijo več privržencev kot druga. Za kriterij presoje idealnega prevoznega sredstva smo vzeli povsem preprosto merilo: katero prevozno sredstvo omogoča prevoz v vseh vremenskih situacijah, in to tako, da prispeš na ciljno mesto nepremočen, nepreznojen in nezadihan.

Po hitrem premisleku je odgovor najbrž precej jasen: to je avto! Avto kot idealno, že uveljavljeno prevozno sredstvo, s katerim se lahko odpelješ daleč ne glede na vremensko situacijo (razen izrednih) in na cilj prispeš nepremočen in praviloma nepreznojen (razen kadar se poleti pokvari klima ali te znervira sogovornik). Prav zato je avto izredno priljubljeno in najbolj razširjeno prevozno sredstvo, čeprav njegov nakup ni prav nič prijazen »tankim« denarnicam, ko je treba odšteti okoli deset povprečnih mesečnih plač, prav tako pa ima, na kar večina najraje pozabi, visoke obratovalne stroške. Njegova popularnost je tako velika, da je bilo v Sloveniji v letu 2018 registriranih kar 1.143.150 osebnih avtomobilov, kar pomeni en avto na 1,8 prebivalca. Zato prometni zastoji in visoka onesnaženost zraka s toplogrednimi plini sploh ne bi smeli biti posebnost. Kar tretjina toplogrednih plinov pride v zrak iz prometa, in to je eden od razlogov za tolikšne spodbude glede rabe električnih avtov. Zato bi bilo dobrodošlo, da bi čim prej prešli na električne avte, pa čeprav je druga plat zgodbe naprav z baterijami raba litija. A popolna elektrifikacija v avtomobilskem svetu še ne bi rešila vseh prometnih zastojev. Druga težava avtov je namreč njihova velikost, saj vse bolj zasedajo prostor. Njihova velikost iz leta v leto narašča. Povprečna velikost avta je 1,8 x 4,7 m, kar znese 8,5 m2, to pa je enako površini spodobno velike kuhinje. Za takšen avto je potreben 2,5 x 5,0 m oziroma 12 m2 velik parkirni prostor, kar je velikost običajne spalnice. Zato je avtomobilska industrija dala v ponudbo že manjše avte, kot je popularni smart, ki zasede približno polovico standardne velikosti parkirnega mesta, ali Renaultov twizy, ki zasede le tretjino regulirane velikosti parkirnega mesta. Torej, trije twizyji na eno parkirno mesto.

Število prevoznih sredstev, ki jih lahko parkiramo na navadno parkirno mesto dimenzij 250x500cm

Pri tem ostaja bistveno vprašanje, zakaj bi se sploh vozili z manjšimi avtomobili. Ceste se iz leta v leto posodabljajo in dimenzionirajo po normativih, ki ustrezajo standardni velikosti avta. Zato ni nič pridobljenega, če se naokoli vozimo z avtom polovične velikosti (ali še manjšim). V koloni čakamo enako dolgo v velikem ali v majhnem avtu, parkirno mesto iščemo prav tako dolgo, urna parkirnina pa je za majhen avto enako visoka kot za velik. V edini prednosti je voznik z majhnim avtom v starih srednjeveških jedrih, kjer so ulice ozke, parkirišča neurejena in je za parkiranje avta vsaka najmanjša odprtina zadosti velika. V okoljih, urbaniziranih in urejenih po standardu avta navadne velikosti, kakršno je tudi Slovenija, pa vse mini izvedbe avtov kot alternative običajnemu sploh ne pridejo v poštev. Če bi želeli spodbuditi večjo rabo mini avtov, bi morda morali ponuditi parkirnino, sorazmerno z velikostjo vozila. Tako bi za twizyja plačali le tretjino parkirnine.

Ko je govor o transportu, se ni mogoče izogniti omembi javnega prevoza kot ene od oblik prevoznih sredstev, v katero se vlaga ogromno denarja in ki se predstavlja kot okolju prijaznejša oblika prevoza ter alternativa avtu. Javni prevoz je najučinkovitejši v gosto poseljenih območjih, v redkeje poseljenih, kot je na primer Ljubljana s 1.700 prebivalci/km2, pa je organiziran javni prevoz zadovoljiv samo za nekatere, drugim pa se povezljivost relacij morda ne zdi sprejemljiva. V razpršeno poseljenih območjih so oddaljenosti med linijami javnega prevoza in ciljnimi relacijami prevelike, zato se dogaja, da mreža javnega prevoza marsikomu ne ustreza. Težava sta t. i. »prvi in zadnji kilometer«. Tako se pogosto zgodi, da pot do avtobusne postaje traja 10 minut, nato vožnja z avtobusom 15 minut in še 15 minut hoja do ciljnega mesta. Ko seštejemo porabljeni čas in premagano razdaljo, je jasno, da bi bila pot hitreje opravljena s kolesom.

Cena prevoznega sredstva kot delež povprečne mesečne plače

Pogosto se izkaže, da je prav kolo idealno prevozno sredstvo za mesto. Zanj je treba nameniti v povprečju približno polovico povprečne mesečne plače, lahko tudi bistveno manj. S kakovostnim kolesom se lahko tudi več desetletij vozimo varno, varčno, zanesljivo in hitro. Kolesarska infrastruktura je v slovenskem prostoru precej dobro razvita, parkirno mesto za kolo pa je tudi vedno mogoče najti. V zvezi s kolesom kot edinim prevoznim sredstvom se pojavita edinole dve težavi.

Prvič, dejstvo, da so kolesarnice – ki so nujen element kolesarske infrastrukture – v stanovanjskih blokih praviloma umeščene precej nerodno in po večini brez neposrednega vhoda/izhoda, poleg tega so premajhne in neopremljene za organizirano parkiranje – običajno je to le prazen prostor z napisom »Kolesarnica« na vratih. Temu botruje pomanjkljiv pravilnik za gradnjo stanovanjskih objektov; ta bi moral pri objektih s skupno rabo prostorov na smiseln in logičen način zahtevati ureditev prostorov za kolesa. Enega zgledneje urejenih prostorov za parkiranje koles sva si ogledala v nekaj stanovanjskih stolpnicah v Chicagu, kjer imajo za dostop do kolesarnice ločeno klančino. Kolesarnica je zadosti velika, s stojali za kolesa, prezračevana in pozimi ogrevana, pred njo pa je ločen prostor za pranje in servis koles. Tako domišljeno urejen prostor za kolesa stanovalce nagovarja k večji in skrbnejši rabi koles kot primarni obliki prevoza po mestu.

Drugi problem je splošno mnenje, da kolo ni primerno za vožnjo pozimi, ko je zrak hladnejši. Pravi kolesarji, ki se vozijo s kolesom ne glede na vreme, se ustrezno oblečejo in opremijo. Zanje pravih ovir za vožnjo s kolesom sploh ni – v spremstvu slogana »nič nas ne sme presenetiti« to še posebej velja.

Marsikdo bi rekel, da je idealna oblika prevoznega sredstva avto, drugi pa bi izbrali kolo. Tej dilemi zagotovo ne bi prišli do dna. Toda gledano z okoljskega, zdravstvenega in ekonomskega vidika ter vidika učinkovitosti je za mesto najbolj funkcionalna naprava kolo. Kolesa so danes tehnološko že tako dodelana, da je premagovanje razdalj lagodno, elegantno in hitro. Morda bi lahko celo trdili, da kolo doživlja zadnje dneve stare tehnologije, pa vendarle je boljše kot prevozna sredstva prvih dni nove tehnologije.

Srđan Nađ in Urška Podlogar Kos (lastnika enega avtomobila in šestih koles)

 

Podprite Outsider z naročilom!

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiMaksimalna prosojnost za edinstveno doživljanje prostora
NaslednjiSodobna pisarniška zgradba s posebej velikim senčilomNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Beneški arhitekturni bienale 2018 – Maruša Zorec: Plasti časa, tranzicija, praznina

24 maja, 2018
FokusArhitekturaStanovanjske politike

Nepremičninski davek pod drobnogledom

12 februarja, 2022
Arhitektura

Tissa: Maškovića Han

16 septembra, 2020
Arhitektura

DeFlat – DeArhitektura?

16 maja, 2017
Arhitektura

Sadar+Vuga: Nomadska hiša

21 maja, 2020
Arhitektura

Urbana regeneracija mestnega jedra z uvajanjem začasne rabe prostora – 4.del

17 junija, 2015
Arhitektura

Matjaž Bolčina in Katja Saje: Prizidek k Osnovni šoli Vič

17 julija, 2019
Arhitektura

Miloš Kosec: Washington kot Skopje?

11 februarja, 2020
1 2 … 155
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo