• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Dogodki,INDIGO
/
13 septembra, 2018

Miloš Kosec: Zaratustra dvakrat v Ljubljani

Prejšnji teden sta si v Ljubljani sledila dva vrhunska glasbena dogodka, ki ju je povezoval razvpiti, na prvi pogled pa tudi izpeti motiv Nietzschejevega Zaratustre. Kadar razmišljamo o glasbenih klišejih, je verjetno eden najbolj vztrajnih tisti iz začetka Kubrickove Odiseje 2001. Izza zemeljske oble se oddvoji žareča krogla sonca, trobila pa naglasijo uvodno fanfaro, ki eksplodira v poznoromantični zvočni ekstravaganci Richarda Straussa. »Tako je govoril Zaratustra« je glasba sončnega vzhoda, skoraj triumfalnega novega začetka: zato ni naključje, da se je uvodni koncert Slovenske filharmonije pod taktirko mednarodno morda najbolj priznanega slovenskega dirigenta Marka Letonje začel  ravno s to skladbo. Orkester se je po dolgi negotovosti in skoraj desetletnem izčrpavanju končno otresel nadvse problematičnega vodstva in takoj s prvimi takti pokazal, da je v njem kljub vsemu preživela v treh stoletjih vraščena vrhunskost. Letonja je pred polno Galussovo dvorano Cankarjevega doma s suvereno roko dokazal, da je kliše mogoče slišati na novo: ga tako rekoč odvezati kulturnih referenc na način, da zazveni sveže in silovito. Simfonično pesnitev je dirigent pogumno in brez premora povezal z Ligetijevimi Atmosferami – formalno povsem drugačnim, avantgardnim modernističnim delom, ki pa ga s Straussovim veže dejstvo, da je bilo ravno tako uporabljeno v Kubrickovi Odiseji. V drugi polovici koncerta je sledila še ena pogosta gostja koncertnih odrov, Berliozova Fantastična simfonija, ki je izzvenela v divjem rekvijemskem plesu in navdušenih ovacijah publike. Program se, gledano za nazaj, zdi kot iz Straussa in Berlioza skrbno sestavljena alegorija želja: fanastičen nov začetek. In želje so se izkazale za upravičene: na odru Cankarjevega doma se je prejšnji četrtek zares odvil umetniški triumf, ki je dokazal, da se lahko orkester Slovenske filharmonije pod pravim vodstvom in s pravo energijo kosa z najboljšimi svetovnimi ansambli.

Samo dan pozneje se je ob zaključku Festivala Indigo v prenovljenem avditoriju Križank odvil glasbeno-vizualni spektakel legendarne skupine Laibach v sodelovanju s simfoničnim orkestrom iz ukrajinskega Lvova oziroma Lviva. Poleg interpretacije na Poljskem priljubljene Simfonije št. 3 poljskega skladatelja Andrzeja Panufnika je sodelovanje postreglo tudi z orkestralno predelavo avtorske glasbe Laibachov za predstavo Tako je govoril Zaratustra novomeškega Anton Podbevšek teatra v režiji Matjaža Bergerja. Inteligentna zasliševalska strategija političnih in kulturnih referenc, s katero so Laibachi in celoten Neue Slowenische Kunst že od začetka osemdesetih vznemirjali slovensko, jugoslovansko, svetovno (ter pred kratkim tudi severnokorejsko) javnost, je bila, sicer precej ublažena, opažena tudi tokrat. Koncert je namreč podprl poljski Inštitut Adama Mickiewicza ob prihajajoči stoletnici poljske republike. NSK in Laibach sta se vedno najbolj doma počutila nekje v ambivalentni vmesni coni med ostro kritiko in popolno predajo. Povsem Laibachovsko je torej bilo, da so se glasbene in vizualne poljske reference (poljski orel, verzi poljske himne, katere melodijo smo v našem prostoru prevzeli za panslovansko himno »Hej Slovani«) prepletale z bolj grozečimi (nemškimi?) orli in s posnetki štuk, nemških letal, ki so zravnala poljska mesta. Tudi sodelujoči orkester, katerega sedež je v mestu, ki si ga že stoletja izmenično lastita Poljska in Ukrajina, torej ni sodeloval le s svojim (zelo kakovostnim) zvokom pod taktirko Filipa Rathéja, ampak tudi s svojo lastno, v mednacionalne konflikte ujeto identiteto. V drugem delu koncerta je sodelovanje med Laibach in orkestrom postreglo še z nekaj najbolj znanimi uspešnicami kolektiva, z Life is Life segajočimi vse do osemdesetih.

Seveda Laibach ni mogoče imeti samo za glasbeni fenomen. Pravzaprav bi se mi zdelo prepričljivo trditi, da je nekdaj trboveljska, danes pa »nadteritorialna« skupina (saj je vendar del NSK »države v času«!), še bolj kot glasbeni pravzaprav medijski in politično-umetniški fenomen. Dimenzije tega ultimativno kontekstualnega, v času in prostoru spremenljivega kolektiva, se pri nas včasih še danes zdijo prevelike in preveč nenavadne za kritično analizo. Če lahko šele po 30 letih od plakatne afere in enega izmed vrhuncev gibanja NSK zares večplastno obravnavamo takratne umetniške akcije, je to verjetno zato, ker je tudi takratni kontekst skupaj z  družbo, režimom in ekonomijo izginil, v njem več ne živimo in se torej lahko vsaj prepuščamo iluzijam, da ga poznamo v celoti in od zunaj. Težje in bolj izzivalno je o Laibachovih in NSK projektih razmišljati tu in zdaj. V zadnjih desetletjih tematizirajo nacionalno državo, migracije, kapitalizem, NATO in druge elemente vsakdanjega življenja, znotraj katerega živimo tudi sami. In tu se uživanje ob zvokih Laibacha iz nostalgije po osemdesetih spremeni v bolj negotovo in ambivalentno mešanico. Kdo misli resno in kdo se pretvarja: občinstvo ali nastopajoči? Laibach se namreč nikoli ne šali.

Miloš Kosec

Fotografije: Festival Ljubljana

Podprite Outsider z naročilom! Tako omogočite ustvarjanje revij tiskane revije in vsebin na spletu. 

Celoletna naročnina

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiMojca Pišek: Kultura – to je cosa nostra
NaslednjiVesna Hauschild: MojcaNext
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaZbita zemlja

Gitai Architects: Observatorij iz zbite zemlje

18 junija, 2021
Arhitektura

Zadnji dnevi stare tehnologije

3 decembra, 2019
Arhitekturakolumne

Portret mesta: Tbilisi

26 maja, 2019
Arhitektura

§ 107

22 februarja, 2016
Arhitektura

FUTURE ARCHITECTURE: LETO II

16 novembra, 2016
Arhitektura

Alto design studio: Stanovanje s freskami

11 avgusta, 2019
Arhitekturakolumnemediji

Nina Granda: Časopisi na cesti

27 septembra, 2020
Arhitektura

Štajn arhitekti: Bar/Teater

23 oktobra, 2019
1 2 … 167

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo