• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
kolumne
/
30 maja, 2018

Zorana Baković: Če naj dejansko razumemo resničnost, potrebujemo bujno fantazijo

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Vse odkar mi je v tretjem letniku gimnazije profesor filozofije povedal, da je zanj najpomembnejše filozofsko delo Mali princ Antoina de Saint-Exupéryja, mi je jasno, da lahko največje resnice o stvarnem svetu in o svojem realnem obstoju doumemo samo s fantazijo.

Samo tisto, kar »ne obstaja«, lahko naredi viden  smisel tega, kar nam je pred očmi (starogrška beseda phantazein pomeni prav »narediti vidno«). V tistem trenutku sem začela verjeti, da je prava duhovnost pravzaprav sposobnost povezovanja trdnih tal pod nogami in pisanih oblakov nad glavo, in to tako, da si sleherni kamenček na poti razložimo s hitrim poletom svoje zavesti do oddaljenega planeta s tremi vulkani in z eno vrtnico.

Pravzaprav je fantazija tista razsežnost človekove zavesti, na kateri sloni smisel vsega obstoječega. In vsakič, ko človeštvo z glavo trešči ob zid in se znajde pred nerešljivimi problemi, človekov um poišče rešitev v tistem, česar ni, vendar bi lahko bilo.

Tako so nastali romani, kakršen je Slika Doriana Graya, v katerem Oscar Wilde staranje premesti iz telesa na sliko, s čimer lepoto in čutnost – resda za kratek čas – osvobodi sleherne moralne odgovornosti. Tako se je Alica, sledeč Belemu zajcu, spustila v Čudežno deželo, Mary Poppins pa skozi dimnik priletela v družino bankirja Banksa; tako so Hobiti prilezli iz središča Zemlje, Harry Potter pa je postal gojenec Bradavičarske šole za čarovnike in čarovnice.

Tako so se odrasli vrnili k otroški domišljiji, otroci pa zoreli prek resnih izmišljotin – in tako je celotna književnost naše dobe postajala vse bolj začinjena s prvinami fantazije, tako da je naposled v celoti utelesila diagnozo Jorgeja Luisa Borgesa: »Ta svet je tako čuden, da se lahko zgodi kar koli – in da je popolnoma enako mogoče, da se ne zgodi nič.«

skica: Jorge Luis Borges, 1952

Povsem utemeljeno bi lahko dejali, da je fantazija predpogoj globalizacije, kajti samo takrat, ko se dobro in zlo abstrahirata do ravni sodobnih mitov, se lahko nemudoma prepoznamo, neodvisno od tega, kateri jezik govorimo, kateri kulturi pripadamo, na kateri celini živimo. Ko sta bila moja sinova še majhna, sta ves čas s sabo prenašala Transformerje, in kadar sta srečala vrstnika iz Kitajske ali Amerike, je bilo dovolj, da sta iz žepa izvlekla Jazza ali Springerja; s tem sta se identificirala daleč bolj precizno, kot če bi to skušala narediti tako, da bi se predstavila z imenom in priimkom. Medčloveško razumevanje, ki temelji na fantaziji, je veliko preprostejše in globlje kot problematično komuniciranje v različnih jezikih in z zlahka zgrešenimi sporočili.

Fantazija je bila že od nekdaj tudi del politike. Polovico človeštva je povezovala komunistična utopija, dokler tega sna ni zamenjala fantazija o demokratični enakosti, in celo takrat, ko sta oba ideala izgubila bitko proti bolj realistični plati človeškega instinkta, imenovanega grabežljivost, so prevarane generacija ostale z eno nogo v tisti sferi možne družbenopolitične idile, ki je za vsako družbo predpogoj obstanka. Zdaj fantaziramo o postkapitalistični in nekomunistični družbi.

Fantazija ni nič drugega kot to, da možnemu pustimo možnost, da postane gotovo. Natanko to počnemo, ko otrokom pred spanjem prebiramo pravljice in jih s tem nagovarjamo, naj sanjajo široko, neustrašno in plemenito. In se večno poigravamo z istimi simboli in metaforami, ki v majhnih glavah ustvarjajo predstavo o tem, kaj je svoboda, kako pomembna je ljubezen in zakaj so avanture pomembne.

Trenutno je v Srbiji ena od najbolj priljubljenih knjig za predšolske malčke slikanica Krilati otroci. Režiser in pisatelj Srđan Dragojević si je zamislil planet Re, na katerem se otroci rodijo s krili. Ko vstopijo v puberteto, jim krila začnejo odpadati. Izgubljajo naivnost, ki jo pogosto enačimo z nedolžnostjo; nebo jih zavrže, vrne k zemeljski perspektivi. To je čudovita metafora za otroštvo kot utelešeno fantazijo, zatem pa mladosti in zorenja kot spomina na čisto srečo, ki je od takrat pa do konca človekovega življenja fantazija v srcu.

Da bi rešili otrokove težave – noče jesti, noče spati, noče v vrtec – so mu ponujene fantazije iz Aličine Čudežne dežele ali magični dežnik Mary Poppins, v katerih vse reši zamah čarobne paličice. Za ublažitev trpljenja odraslih – ki ga porodi samota, strah pred staranjem ali izgubljena identiteta – je tu branje knjig Jorgeja Luisa Borgesa, Oscarja Wilda ali Harukija Murakamija. Če naj vidimo, kam gre Evropa, s čim grozi njena dekadenca in v kaj se preobraža demokracija, se je dobro pozabavati z romanom Michela Houellebecqa Podrejanje. Umetnost je fantazija, v kateri se skrivajo najboljše rešitve za vsa človekova vprašanja, ne glede na to, ali gre za obdobje, v katerim ima še krila – ali za puberteto človeštva, ko že začenjajo odpadati.

Avstralski umetnik čudes, ki se v javnosti predstavlja pod psevdonimom Stelarc (njegovo pravo ime je Stelios Arcadiou), je skupini znanstvenikov naročil, naj iz njegovih matičnih celic na njegovi levi podlakti ustvarijo uho. Načrtuje, da si bo v uho vgradil mikročip, ki ga bo povezoval z internetom, tako da bo lahko vsakdo »poslušal moje življenje«. Če bo šel v opero, bo lahko spletna javnost slišala vse, kar bo slišal tudi on, če se bo pogovarjal z ženo ali s prijatelji, bo »uho« vsako besedo prenašalo po vsem svetu. Je to fantazija? Ali nemara resnica o »velikem bratu«?

Poudarjena fantazija je pogosto pravzaprav napoved že otipljive prihodnosti in zadnja priložnost, da jo vsaj malce preoblikujemo, obrnemo v želeno smer ali jo skušamo prestaviti na poznejši čas. Prav zato se mi kot nekdanji študentki filozofije in kitajske književnosti ter kot zdajšnji novinarki zdi, da moram vedno znova prebirati Malega princa. V zadnjih mesecih (in letih) je bilo slišati ostre pripombe na račun evropskega novinarstva; zelo veliko ljudi meni, da v medijih ni več najti resnice. Kritika me ne skrbi. Plaši me trditev, da je lahko resnica tako majhna, da jo je mogoče spraviti v novinarski članek. Živčno me dela prepričanje, da te besede sploh ni mogoče omeniti v ednini.

Resnica, če dejansko obstaja, se skriva v fantaziji. In četudi še naprej velika večina ljudi vztraja, da je na risbi klobuk, jaz vztrajam pri tem, da je celo nemara tako, da pa v klobuku obstaja še nekaj. Piton, ki je pogoltnil slona. Vprašajte Malega princa. On ve.

Napisala: Zorana Baković

Prevedla Aleksandra Rekar

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiJasmina Cibic: NADA
NaslednjiSeminar Perović in Steklarna Hrastnik: Dih VpihNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Nina Granda: Konec sveta, kot ga poznamo?

15 marca, 2020
Arhitekturakolumne

Nina Granda: Uvodnik v prvo številko revije Outsider

6 maja, 2018
Arhitekturakolumnemediji

Nina Granda: Časopisi na cesti

27 septembra, 2020
kolumne

Filip Drnovšek Zorko: DOM JE TAM, KJER SEM DOMA

1 novembra, 2015
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Beli klasicizem je treba nenehno prati

7 januarja, 2021
kolumne

Prostor koronavirusa

9 marca, 2020
kolumne

Nina Granda: Domače šolanje

13 aprila, 2020
kolumne

OD POSAMEZNIKA DO KOLEKTIVA

14 januarja, 2016
1 2 … 33
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo