Advertisement
slika1
Aleš Gabrijelčič: Vrnitev legende
Getting your Trinity Audio player ready...

Pa smo le dočakali! Vsi ljubitelji malih in velikih železnic, nostalgični romantiki ter predvsem številni uporabniki javnega prevoza smo z navdušenjem sprejeli novoletno novico: ikonični openski tramvaj, ki povezuje središče Trsta z Opčinami, satelitskim naseljem na kraškem robu tik ob slovenski meji, ponovno vozi! V dnevih pred novim letom sicer zgolj poskusno, a prve potnike bi lahko sprejel že v začetku leta 2025. Pretekla nesreča je namreč delovanje tramvaja zaradi varnostnih razlogov prekinila za skoraj desetletje. Med na videz neskončnimi zapleti pri popravilu in posodobitvi linije se je pri bojazljivi javnosti na trenutke porajalo vprašanje, ali bo do ponovnega zagona sploh še prišlo. A vendarle, na tirih nad Škorkljo legendarni sinje modri vagoni ponovno ropočejo in sopihajo ob premagovanju strmega naklona kraškega roba.

Openski tramvaj tako še nadalje ostaja zadnji relikt nekdaj bogate in obsežne tržaške tramvajske mreže, ki je bila, podobno kot v mnogih drugih evropskih in ameriških mestih, do leta 1970 postopoma opuščena in nadomeščena s progami avtobusov. Openska linija, poznana tudi kot linija 2, pa s svojim nostalgičnim voznim parkom, segajočim v daljna trideseta leta dvajsetega stoletja, ter inovativnim pristopom k reševanju premagovanja vzpetin še naprej služi kot dokaz izjemne tehnične naprednosti avstro-ogrskega inženirstva ter opozarja na širšo vpetost tržaške regije v tehnološki razvoj železniške infrastrukture. Mesto, ki je v 18. stoletju prešlo v upravljanje habsburške monarhije, je zaradi svoje strateške lege kmalu postalo eno najpomembnejših trgovskih in pomorskih središč tega dela Mediterana. Zato ni presenetljivo, da ga je železnica dosegla že zelo zgodaj. Proga Südbahn, ki je cesarsko pristanišče preko Ljubljane in Gradca povezala z Dunajem, je bila sklenjena v letu 1857, komaj petdeset let po odprtju prve delujoče železniške proge s parno lokomotivo.

Kljub revolucionarni pridobitvi pa je potek železniške proge povzročal negodovanje številnih potnikov. Zaradi dolgega ovinka, ki ga je moral opraviti vlak zaradi spusta s kraškega roba, se je potovalni čas za nekaj zadnjih kilometrov izrazito podaljšal. Zato je bila železnica za mnoge meščane, ki so želeli hitro doseči zaledje svojega mesta, neuporabna. Številne pobude in apeli so na prelomu stoletja spodbudili iskanje novih, hitrejših načinov za povezavo Trsta s kraškim robom, zlasti s predvideno železniško postajo v Opčinah, dokončano v sklopu izgradnje t. i. »bohinjske proge«. Pravkar urejeno omrežje sodobne cestne železnice je ponudilo priložnost za udoben dostop do mesta v sklopu integriranega tržaškega tramvajskega omrežja. Vendar tehnologija tedanjim vozilom cestne železnice ni dopuščala samostojnega premagovanja tako strmega in več kot 300 metrov visokega vzpona. Zamisel, da linija v glavnini poteka kot običajen električni tramvaj, tam, kjer je odsek zares strm, pa tramvaj prevzame karakteristike zobate železnice, velja v evropskem prostoru še danes za edinstveno.

Septembra leta 1902 je tramvaj na liniji 2 prvič krenil z osrednjega tržaškega trga Kasarnenplatz (danes trg Oberdan, poimenovan po iredentistu slovenskih korenin Wilhelmu Oberdanku) proti Opčinam. Strm teren, kraške vremenske nevšečnosti in tehnološki razvoj so povzročili, da sta se potek in tehnologija linije skozi leta večkrat spreminjala. V poznih dvajsetih letih je prišlo do pomembne spremembe – zobati del proge so nadomestili z bolj zanesljivo žično vzpenjačo. Leto 1938 pa je zaznamovala ukinitev ključnega odseka linije, in sicer med središčem Opčin in njeno železniško postajo. Do nje je prišlo zaradi sprememb v geopolitičnem narativu, saj je po razpadu avstro-ogrske monarhije železnica proti Dunaju povsem izgubila svoj strateški pomen.

Kljub vsem političnim, gospodarskim in tehnološkim spremembam je openska linija 2 stala in obstala vse do usodnega dne 14. avgusta 2016, ko je na njenem zgornjem delu prišlo do hudega trka dveh vagonov. V nezgodi je bilo več oseb poškodovanih, obe vozili pa sta bili zaradi nesreče povsem nevozni. Sledilo je osem dolgih let popravil, modernizacije in številnih zakonskih zahtev, ki so vztrajno izmikale datum ponovnega zagona tramvaja.

Nekaj dni pred minulimi božičnimi prazniki pa je v medijih le odjeknila novica: italijanska kontrolna agencija Ansfisa je odobrila prižig zelene luči za desetdnevno poskusno obratovanje linije, po katerem bo odprta pot za vrnitev tramvaja v redno obratovanje (vir: www.comune.trieste.it). Tržačani zdaj ob Vii Commerciale ponovno opazujejo vzpon in spust skoraj pozabljene legende ter ugibajo, kakšne priložnosti bo prinesla njena vrnitev. Ali bo vloga ikonične linije 2 ob novi vzporedni in hitri avtobusni povezavi omejena zgolj na turistično ponudbo, v kateri bi bila zaradi svoje edinstvenosti brez dvoma zelo uspešna? Ali pa bodo uresničene sanje mnogih, ki upajo na ponovno navezavo tramvaja do openske železniške postaje in morda celo dlje, do naših krajev? Zdi se, da je trenutek za tako ambiciozne načrte pravi in da bi lahko njen ponovni začetek pomenil več kot le obuditev nostalgičnega spomina. A za zdaj lahko o tem le ugibamo ter častitljivi 122 leti stari tehnološki lepotici ob ponovnem zagonu in novem letu nazdravimo ter ji zaželimo srečno, uspešno in varno vrnitev na ustaljene tire.

Piše: Aleš Gabrijelčič

vir naslovne slike: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Trieste-Tram-Opicina-91.jpg

avtor: Nol Aders

Naročite se na Outsider in štirikrat letno prejmite skrbno pripravljene vsebine. Vsebine v tiskani reviji so drugačne od spletnih. Hvala.

 

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Mailchimp brez napisa

Dobrodošli na spletnem portalu

Vsebine spletne strani so drugačne od vsebin v reviji! Z naročnino omogočite nastajanje visokokakovostne vsebine o kulturi, arhitekturi in ljudeh.