Vodstvo Osnovne šole Vič se je znašlo v tipični zagati: stavba je postala premajhna za število učencev. S šolo že več let sodelujejo arhitekti iz ARP studia, ki so sprva zasnovali predlog novega krila in povečane telovadnice. »Ker se nov prizidek ni izvedel, smo iskali rešitve znotraj obstoječe šole, s premeščanjem programa in manjšimi intervencijami, kar se mi zdi dober, bolj trajnosten pristop,« pravi arhitekt Matjaž Bolčina.
Tako kot mnoge druge šole v podobni stiski so tudi tu odgovorni ob potrebi po novi učilnici rešitev videli v žrtvovanju dela prostorne avle. A arhitekti so prišli na dan z rošado: opazili so, da je obstoječa knjižnica zastarela in zaprta, in čeprav bi jo lahko zgolj prenovili na istem mestu, so predlagali premik v avlo – njen prostor pa so lahko namenili novi dodatni učilnici.
Namesto da bi avlo v krilu višje triade povsem zastrli z introvertirano učilnico, so tako vanjo vstavili lahko in transparentno knjižnico, ki se z okolico povezuje preko konstrukcijske opne. Kot poudarjajo arhitekti, se jim je zdelo pomembno, da je konstrukcijska zasnova vidna v materialu in načinu sestavljanja. Obod tako sestavlja mreža iz vitkih smrekovih letev, ki jih dodatno utrjujejo kovinski okvirji.
Nova knjižnica je zaobjela obstoječe dvigalo in krožno stopnišče, ki je bilo predhodno zaprto za otroke in ga ni nihče uporabljal. Ob gradnji knjižnice so ga prenovili in odprli, s tem pa je postalo ne le uporabno, ampak tudi eleganten osrednji element prostora. (Predvidena je bila tudi nova obloga dvigala, ki pa se zaradi stroškov ni izvedla.)
Premišljena zasnova je omogočila gradnjo po principu sestavljanke – najprej so na temelje položili širšo leseno polico, nanjo vertikalne in potem mednje horizontalne lesene elemente ter nazadnje vstavili kovinske okvirje. Čisto na koncu so na spodnjo polico postavili še knjižnične omare, ki dodatno stabilizirajo celoten obod.
Nova knjižnica je dokaz, kako arhitektura ne nastaja samo kot odgovor na zahteve naročnika, ampak s širšim pogledom zmore rešiti več problemov v enem zamahu. Šolski prostor besede je tako zdaj – kot se je zadovoljno izrazila učiteljica slovenščine – v samem srcu šole.


Ime projekta: Šolska knjižnica OŠ Vič
Avtor projekta: ARP studio; Matjaž Bolčina, Ernest Milčinović, Jan Žonta
Investitor: Mestna občina Ljubljana
Lokacija: Osnovna šola Vič, Ljubljana
Leto načrtovanja: 2021
Leto izvedbe: 2021–2022
Površina: 85 m2
Projektanti:
Gradbene konstrukcije: Matjaž Filić
Elektroinštalacije: Boštjan Mikec
Izvajalci:
Glavni izvajalec gradbeno-obrtniških del: Robor
Lesena konstrukcija in mizarska oprema: Mizarstvo Trunkelj
Kovinska konstrukcija: Pro-Nasa
Napisal: Luka Jerman
Foto: Ana Skobe
Prispevek je bil prvič objavljen septembra 2022 v Outsiderju #31: Igra, učenje, eksperiment.
One Response
Spoštovani arhitekti,
ali ste se morda kaj poučili o tem, čemu je knjižnica namenjena in kaj se v njej dela?
Ali pa za vas znova, kot že tolikokrat, za oblikovanje knjižničnega prostora zadostuje le strokovno znanje s področja arhitekture, bibliotekarska stroka pa je za vas nepomembna?
Kot knjižničarka bi bila s tako knjižnico zelo nezadovoljna, saj ne izpolnjuje kriterijev, ki bi knjižnici omogočili tisto, kar naj bi med drugim bila – prostor za zbrano delo učencev …