• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,kolumne,Razmislek
/
12 maja, 2017

Čisto nova ljubljanska ruševina

Vse ljubitelje zapuščenih prostorov in propadajočih ruševin je v Ljubljani pred kratkim navdušila tiskovna konferenca, na kateri so oznanili gradnjo povsem nove ruševine. Nova impozantna propadajoča struktura bo merila celih 32.000 kvadratnih metrov. Mar se je moda angleških aristokratskih parkov, kjer so si premožneži nekdaj postavljali nove ruševine, ker tiste prave in avtentične niso bile dovolj slikovite, z nekajstoletno zamudo razširila tudi v naše loge? Ne, priznavam, da z naslovom malce zavajam; odgovorni na tiskovni konferenci niso uporabljali popolnoma enakega besednjaka. Namesto »ruševina« so na primer vztrajno uporabljali termin »nakupovalno središče«. Govorim seveda o najavi, da bo podjetje SES (Spar) v Šiški začelo graditi nov kompleks za nakupovanje in druženje potrošnikov. Na arhitekturnih vizualizacijah avstrijskega biroja ATP sicer ni zaslediti kakšnih očitnih znakov propada; gibke krožne linije stavbe lebdijo nad javnimi površinami s fontano in se sredi povedno anonimnega mestnega konteksta uspešno upirajo vsakršni sledi ruševinske patine.

Vendar pa je ob tej na videz optimistični novici le težko spregledati, da imamo v Ljubljani poleg neverjetno razraslih trgovskih površin, večinoma širom obvoznične periferije, tudi še precej večji trgovski kompleks, ki je ne le na pol zaključen, ampak tudi že kakšno desetletje čaka na trgovca, ki bi ga lahko napolnil z najemniki (in nato tudi s trumami željnih potrošnikov). Govorim seveda o trgovskem središču Stožice, edinem delu velikega stožiškega kompleksa,  ki ni zaživel kljub temu, da je bil izvorno zasnovan ravno kot ekonomsko smiselna podpora javnemu, torej »potratnemu in neproduktivnemu« delu zasnove. Stožice se danes zato lahko kitijo z dvomljivim dvojnim naslovom ruševine in gradbišča obenem. Samo dva dni pred Sparovo napovedjo gradnje novega trgovskega centra v Šiški pa je po medijih zaokrožila novica, da je bila dražba za trgovski del Stožic neuspešna. Ob temu, da načeloma želim smiselnim investicijam s kvalitetno arhitekturno zasnovo ves uspeh, ki si ga zaslužijo, pa se moram vprašati, kako smiselni (da ne omenjam, kako kvalitetni) so načrti za še en ljubljanski zabavno-potrošniški multipleks?

Nov trgovski center v Šiški. Vir: rtvslo.si

Z zdravo finančno injekcijo bo Sparovo trgovsko središče seveda dokončano. Ni vrag, da ne bi nekaj prvih let tudi poslovalo. O kakšni ruševini torej sploh govorim? Ne gre za nikakršno simbolno ali alegorično oznako prostorske bede pri nas – v mislih sem imel čisto dejansko, otipljivo ruševino, kakršna bo še nezgrajeni trgovski center skupaj še z mnogimi drugimi nekoč v prihodnosti moral postati. Ne gre torej za vprašanje, kdaj Stožice ne bodo več ruševina, temveč: kako to, da vsa ostala trgovska središča še niso ruševine? Kratkoročni vzrok za špekulacijo o njihovem propadu je kajpada točka zasičenja trga, za katero se zdi, da ni več daleč, če morda že ni dosežena. Za dolgoročnega pa nimam empiričnega dokaza; zadostuje mi sprehod po na primer Cityparku v BTC-ju, po širokih pokritih avenijah in k nebu segajočih svetlobnikih, in obenem razmišljati, ali je naša tranzicija ustvarila kakšne bolj mogočne, bolj voluminozne javne prostore, kot so te gigantske promenadne galerije. Sicer še nismo odkrili bistrega pisca, ki bi kulturno zgodovino in družbene implikacije nakupovalnih središč popisal tako lucidno, kot je Walter Benjamin svoj čas preučeval pariške trgovske pasaže, vendar pa imamo zanj vsekakor dovolj materiala. Drug, ravno tako neempirični dokaz o neizbežnem propadu trgovskih katedral, bazilik našega časa, pa me čaka na svetovnem spletu. Ob prizorih praznih nakupovalnih središč (mallov, kot jih poimenujejo Američani) se v ZDA vizualno naslajajo že več kot desetletje.

Ameriški propadajoča trgovska središča so postala priljubljen motiv t.i. urbanih raziskovalcev

Sam doživljam ob pogledu na luknje v spuščenih stropovih in na razbita stekla v spektakularnih svetlobnikih nekoliko drugačno zadovoljstvo: misel na piš svežega vetra, ki v ubijajoči in introvertirani atmosferi nakupovalnega središča tako zelo manjka in ki me, tako se zdi, vsakič znova spremeni v narkoleptika, ki le s trudom odpira oči, vsak naslednji korak pa se zdi težji kot prejšnji. Vendar pa se poskušam obdržati pokonci in gledam okrog sebe. Arhitektu namreč sprehod po nakupovalnem centru odpira nekaj morda trenutno najaktualnejših vprašanj. Četudi »ne ve ne ure ne dneva«, kdaj bodo te absurdne in obenem nenavadno fascinantne, estetsko največkrat odurne in zaradi te odurnosti skoraj iskrene prostorske stvaritve opustele, še ne pomeni, da ne bi arhitekt mogel – pravzaprav moral! – razmišljati o njihovi uporabi tudi po tem, ko se iz njih izselijo multinacionalke. Zakaj ne bi ti resnični pokriti trgi sodobnega življenja postali zares javna, kulturna in politična prizorišča prihodnosti? Morda nekakšne sodobne agore in forumi? Ali je na mestu manj pretenciozna, bolj vsakdanja raba; knjižnice, šole, šport? Kaj pa eksperiment z drugačno obliko reševanja stanovanjske stiske? Zarisuje se nam še distopična možnost: morda se bodo velike pokrite površine v času podivjanega globalnega segrevanja izkazale za optimalno klimatizirano mesto v malem, kjer se bodo pred ultravijoličnimi žarki in nepredvidljivimi nevšečnostmi skrivale in stiskale množice, ki bi prej napolnjevale celo mesto?

Zato je prav, da arhitekt, namesto da se upira »komercializaciji« naših mest le tako, da hodi po sejmih z robo iz druge roke ter morda sam zasadi kak korenček za v solato, zahaja tudi v te simptomatične zgradbe našega časa in jih poskuša najprej v svoji domišljiji spremeniti, pravzaprav mentalno porušiti in na novo zgraditi. Prav pa je, da o tem razmišlja tudi, ko šele prejme nalogo za gradnjo novega nakupovalnega središča. Nalogo lahko sicer odkloni, vendar bo trgovski mastodont na koncu nekdo že izrisal. Arhitekt pa ga lahko zasnuje predvsem z mislijo na vse njegove prihodnje rabe; lahko ga zasnuje v nasprotju z njegovo trenutno rabo in funkcijo. Morda lahko arhitekt tako gradi za jutri, ne za danes?

Miloš Kosec

Podprite ustvarjanje dobrih vsebin z naročilom revije Outsider! Izhaja 5x letno. Vsebine na spletu in v tiskani reviji se razlikujejo!

Celoletna naročnina

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiInside out v Ljubljani: Problemi
NaslednjiGašper Tkačik: Znanost v času lažnih novicNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Biro 42: Palača Sabini-Grisoni

3 oktobra, 2022
kolumne

Andrej Ilc: Zakaj imam rad Avtomobile

23 februarja, 2022
ArhitekturaRecenzija

Manca Košir: Šola je vprašanje

13 januarja, 2021
Arhitektura

Prihodnost bo morala še počakati

7 julija, 2015
kolumneOutsiderji

MAJHNA NEBESA POD TRIGLAVOM

18 februarja, 2016
Arhitektura

Mateja Panter: Hiša 1797

13 junija, 2022
kolumneStanovanjske politike

Katarina Gomboc Čeh: V mestu, ki ne obstaja

17 februarja, 2022

Prevajalska rezidenca v Dolu pri Hrastniku: Prihodnost, tradicija in okna v svet

30 septembra, 2021
1 2 … 194

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo