• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
mobilnost,kolumne,mediji
/
25 decembra, 2022

Ervin Hladnik – Milharčič: Časopisi

Ob 6.02 zjutraj sem na železniški postaji v Trstu stopil na Rdečo puščico, ki je obljubljala, da bo ob 11.56 na postaji Termini v Rimu. Šest ur miru v ritmu železnih koles s časopisi na mizici. Z vlakom se drugače potuje kot z letalom. Letalo te prestavi z ene točke na drugo, vmes si na vesoljski ladji sredi niča. Vlak te vedno nekam pripelje in ti na poti skozi okna kaže pokrajino, ki beži mimo njega. Ko se ustavi, veš, da si prišel. Čas ni tekel v prazno. 

Na postaji v Trstu je bil odprt bar, kjer naredijo najboljši espresso v Italiji. 

»Ni odvisno samo od kave,« mi je povedal tržaški veletrgovec s kavo, ko sem se pritožil, da drugje kava ne diši in tudi okus ni primerljiv s tistim, kar ti v steklen kozarček stisnejo v Trstu. »Tudi ne samo od stroja. Kava je povsod enaka, stroji tudi. Treba je imeti roko.« 

Okus dajo izkušnje barmana, ki je napolnil filter, skrbnost, s katero je nastavil pritisk pare, oko, s katerim je ocenil čas, in ljubezen, s katero je postavil kozarček na pult. Barmanova roka sredi noči naredi kavo, vredno človeka. V teh štirih potezah je smisel njegovega življenja od šestih zjutraj do tedaj, ko pospravi umite skodelice, pobriše pult in ugasne gaggio. Barman, ki da nekaj nase, ni industrijski delavec za strojem, ampak pripadnik svobodnega poklica, ki svojo veščino nosi s seboj. In vsako kavo skuha tako, da njegovemu poklicu dela čast. 

S časopisi je enako. Medij je inštrument, skozi katerega družba komunicira sama s seboj. Velja za vse medije, časopisni papir je samo najbolj otipljiv med njimi. Najbolj se mu vidi, ali je roka vedela, kaj dela, ali samo udarjala na slepo. Tako kot kava tudi časopisi ne dišijo povsod enako. Ko pa zadišijo, je tiste trenutke zelo težko pozabiti.

V trafiki poleg bara sem v Trstu kupil Repubblico in Corriere della sera. Dva velika italijanska dnevnika, ki skupaj z družbo, v kateri izhajata, delita dobre in slabe čase. V tradiciji časopisnega žurnalizma je, da čase vedno prikazuje kot slabe, vendar se časopisu v resnici vedno pozna, kako je z družbo, v kateri živi. 

Ko se je vlak premaknil, sem odprl Repubblico. To je svobodomiseln levi časopis, ki je v komentarjih vedno veliko bolj razumevajoč do levih vlad kot do desnih, v poročanju pa se bolj ali manj drži ideje, da mora biti tisto, kar piše, res. Če se zmoti, se opraviči brez prevelikega okolišenja. Prebral sem ga od prve do zadnje strani. Od šokantnih političnih novic na prvi strani čez notranjo politiko, zunanjo politiko, ekonomijo, kroniko, kulturo, modo do zgodb iz vsakdanjega življenja, vključno z vsemi oglasi. Nekje pri Bologni sem prebral vremensko napoved na zadnji strani in vzel v roke Corriere.

Potovanje z vlakom ti da priložnost, ki jo imaš malokje drugje. Da ti čas, da časopis ne samo prelistaš, ampak prebereš od prve do zadnje strani, medtem ko država, ki jo opisuje, teče pod oknom vagona. Repubblica se je po formatu že v sedemdesetih letih rodila kot sodoben tabloid, v berlinskem formatu s šestimi stolpiči, ki ga je lažje obvladati. Corriere se je v devetnajstem stoletju rodil kot rjuha in je sto let vztrajal pri grozečih devetih stolpcih širine, dokler se pred nekaj leti ni tudi sam odločil za lahek berlinski format. Z vsemi prilogami pa pri polni sapi še vedno vrže na mizo pol kilograma papirja. Naprej od Firenc sem se utapljal v ekonomskih komentarjih, ki so se prepletali z dramatičnimi zgodbami o begunskih ladjah v Sredozemlju, spektaklom ameriške politike in zgodbicami iz lahkotnega življenja v zabaviščnih četrtih Milana. Corriere se hvali, da je največji italijanski časopis, in ti vsak dan pokaže vse, kar se v Italiji zgodi. V komentarjih je bolj konservativen od Repubblice, v novicah pa bolj izčrpen. Ko sem prišel na Termini v Rimu, sem imel prebrano tudi njegovo vremensko napoved, ki se ni veliko razlikovala od napovedi v Repubblici. Obe sta napovedovali modro nebo brez oblačka in mehko vreme. To, kar Rim dela lep.

Oba časopisa sem na peronu vrgel v najbližji koš z dobrim občutkom, da razumem Italijo. Ta občutek ti morata dati dva osrednja časopisa – levi in desni – spodobne države. Če ju prebereš skupaj, moraš vedeti, kaj se v državi dogaja, o čem se boš pogovarjal z ljudmi, ki jih boš srečal, kateri politiki so priljubljeni in kateri zavrženi, katera napoved skorajšnjega konca sveta je ta dan najbolj verjetna, kateri film je treba pogledati, v katero gledališče stopiti in katero knjigo kupiti. Ko se družba pogovarja sama s seboj, ti mora o sebi povedati vse. Ali vsaj vse, kar potrebuješ, da se tisti dan v njej znajdeš. Vsaka ima vsaj dva velika časopisa. Eden je bližji političnim silam, ki zahtevajo spremembe, drugi je bližje konservativcem. Oba pišeta o istih dogodkih, vendar jih včasih postavita v nekoliko različno luč. Ne preveč različno. Žurnalizem ne mara light-showa. Svetloba mora biti bolj ali manj naravna.

Po vsem svetu to deluje. V New Yorku vzameš New York Times in Wall Street Journal in v obeh najprej pogledaš, kje so celostranski oglasi za razprodaje. Potem pa, kaj je tisti dan naredil Trump in zakaj so demokrati videti tako nebogljeni. Oba ti morata tudi povedati, v katere restavracije v Brooklynu je treba iti, da se lahko okoli hvališ, da mesto zate nima nobenih skrivnosti. V Franciji se boš z Libérationom in Le Figarojem v roki enako dobro znašel kot z Daily Nationom in Sub-Saharan Informerjem v Keniji.

Vsi časopisi imajo nergajoče urednike, ki morajo zaupati svojim novinarjem. To je edina formula, ki deluje. Uredniki zaupajo svojim novinarjem, da bodo naredili prav, novinarji pa potem upravičijo zaupanje in naredijo prav. Vsi dobijo v roke enaka poročila, vsi gredo na iste kraje, pogosto govorijo z istimi ljudmi in se izgubljajo na istih brezpotjih. Na koncu pa vsak napiše članek, ki ga lahko napiše samo on. Vsak je enkraten in je v njem skrita celotna biografija pisca, z njegovim naborom izrazov in razumevanjem labirintov njegovega jezika. Pameten urednik da začetniku, ki krpa agencijske novičke, prav tak občutek veličine, kot ga deli s piscem poglavitnega uredniškega komentarja o najbolj usodnem dogodku leta. Oba pišeta s strastjo, ki jo velja posvetiti avtorskemu delu. Ko je delo končano, da obema vedeti, da sta napisala še en članek, ki bo naslednji dan pozabljen in ga bo veter premetaval po opustelih cestah. Delo je efemerno in velja samo za en dan. V tem je njegova lepota. Časopis je praznovanje minljivosti.

Kadar deluje, deluje tudi v jezikih, ki jih ne razumemo. Na Kitajskem sem vzel v roke časopise, kjer ne samo da nisem razumel besed, nisem znal razbrati niti, kaj so črke in kaj besede. Pa je bilo videti, da znaki govorijo o istem svetu, v katerem tudi sam živim, čeprav ga morda razumejo bolj togo, kot bi bilo meni všeč. V Kartumu sem na uredništvu islamistične El Risale sedel skupaj z novinarji, ki so v diktaturi pisali pod težo politične cenzure, v času, ko so bila njihova življenja manj vredna od papirja, na katerega so pisali. Pa vendar so tolkli po tastaturah s samozavestjo ljudi, ki vsak dan pišejo zgodbo o svojem življenju. Treba je imeti roko.                                            

Napisal: Ervin Hladnik Milharčič           
Naslovna fotografija: K67, 1966, arhitekt Saša J. Mächtig 

Zapis je bil prvič objavljen v Outsider#20
Na spletu le izjemoma objavljamo vsebine iz tiskane revije. Z naročilom revije prejmete odlične vsebine in omogočite njihovo nastajanje na različnih kanalih.

One Response

  1. Korsica pravi:
    27/12/2022 ob 19:30

    Zelo lep članek.

Comments are closed.

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiMatej Avbelj: Ni vse tisto, kar je dobro za večino, tudi prav
NaslednjiDomen Slana (1967–2022): V slovoNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Žan Malek Petrovič: Krpanje bele halje

11 decembra, 2020
kolumne

Roman Brilej: Atomi in biti (ali ne biti)

26 marca, 2022
kolumne

Zorana Baković: Če naj dejansko razumemo resničnost, potrebujemo bujno fantazijo

30 maja, 2018
kolumne

Tadej Zupančič: Štirideset odstotkov

9 avgusta, 2020
kolumne

Zorana Baković: AGREGATNO STANJE NAŠEGA ČASA

6 februarja, 2019
kolumneStanovanjske politike

Nina Granda: Umirimo bagre

1 junija, 2021
kolumne

Jani Pirnat: Vlaki prioriteta in dežela kot železniška maketa

2 decembra, 2016
kolumne

Katarina Gomboc Čeh: Neveseli november

21 novembra, 2022
1 2 … 40

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo