• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Razmislek,Umetnost
/
17 marca, 2017

Hitlerjevih devet krogov pekla

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

V severnoitalijanskem mestecu Salo so pred kratkim odprli razstavo Umetnost in alienacija. Da, gre za razvpiti Salo, ki je bil sedež Mussolinijevega poslednjega fašističnega režima in ga je proslavil Pasolinijev film Salo: 100 dni Sodome, ki na osnovi de Sadove literarne predloge izredno nazorno analiziral sadizem fašističnih oblastnikov v dekadentnem finalu tik pred koncem vojne v Evropi. Če omenimo samo kri, izločke, posilstva, poniževanja in umore, nato pa prepustimo domišljiji vsakega posameznika, da te pojme med sabo poveže v čim bolj groteskne prizore, rezulat ne bo dosegel niti polovice najbolj grotesknih filmskih prizorov. Zato je tudi glede na mrakobni sloves kraja primerno, da so na razstavi javnosti pokazali eno izmed redko videnih Hitlerjevih slik.

Temačna oljna slika je vsaj mene precej presenetila. Znano je, da se je Hitler v svojih “boemskih” letih prezivljal kot drugo-, no morda prej tretjerazredni slikar malomeščanskih žanrskih prizorov in razglednic, njegove slike pa so že vsaj od tridesetih let dvajsetega stoletja dalje precej zaželjeno zbirateljsko blago. Vendar pa je vsakomur, ki je videl več kot eno ali dve sliki, jasno, da je večina Hitlerju pripisanih del dokaj enotnih: prikazujejo stare mestne centre Dunaja in predvsem bodočemu diktatorju vedno ljubšega Münchna ter bolj ali manj idilične prizore avstrijskega in bavarskega podeželja. Na njih večinoma ni ljudi, sploh pa ne jasno izraženih individuumov. Psihologi so v tem seveda mnogokrat videli zgodnje znake Hitlerjeve deviantnosti. Po drugi strani pa so po kompoziciji in prizorih praviloma brezkarakterna platna tehnično pogosto zadovoljivo izvedena; nekaj dvoriščnih prizorov je celo spretnih. Tudi tu lahko znake prihajajočih katastrof beremo le za nazaj; po večini gre pač za bolj ali manj povprečno slikarsko produkcijo za množični trg. Podobne slike tudi pri nas pogosto krasijo stene “boljših sob” nasproti regalov z v rdeče usnje lično vezanimi vrstami Zbranih del slovenskih pisateljev.

Bolj tipičen primerek Hitlerjeve slikarske produkcije

Slika, ki so jo razstavili na nedavni italijanski razstavi (na ogled bo do novembra), pa je bistveno drugačna. Najprej in najbolj presenetljivo: je povsem nekonvencionalna. Pred sabo imamo serijo v vrsto povezanih vratnih odprtin, tako imenovani enfilade, ki je baročni način nizanja prostorov enega za drugim, tako da že iz prvega vidimo zadnji prostor. Baročno nizanje prostorov “paradnih sob”, ki spominja na domačo izpeljanko skoraj gledališkega stopnjevanja napetosti, se je kasneje uspešno preneslo v meščanska stanovanja in zares izumrlo šele v tridesetih letih, ko se je dokončno uveljavil modernistični tloris s hodnikom in ob njem nanizanimi sobami. No, Hitlerjev enfilade na sebi nima kaj dosti baročne barvitosti, je pa prav gotovo dramatičen. Mrakobnost sob, ki so rahlo osvetljene od zgoraj (kot da bi bili v galeriji, ne pa v stanovanjski stavbi), se stopnjuje vse do zadnje, svetlejše stene, kjer enfilade izgine (vendar se ne zaključi!) v temačni odprtini, ki je glede na vse druge malce izven osi.

Baročni enfilade: v osi nanizane vratne odprtine, ki povezujejo “paradne sobe”

Vendar pa to ni vse. Iz celote izstopata dve figuri v prednjem planu slike. Da, Hitler je v nasprotju s svojo običajno prakso naslikal dve človeški figuri. Ne ravno dobro, vendar sta prepoznavni kot moški in (verjetno) ženska: prvi sedi za mizo, ki na pol sega v linijo enfilada. Takšna delna blokada sugerira nadzor nad prehodom, figura pa je zato še najbolj podobna vratarju. Na mizi ležijo listi papirja in pisalni pribor, “vratar” pa zre naravnost proti nam. Pred sabo imamo birokrata; brezbarvno, zaradi izkušnje z zbirokratiziranimi nacističnimi taborišči smrti pa tudi zloveščo podobo. Za desno figuro, ki se najprej zdi vzporedna s sedečim moškim, se izkaže, da je glede na svojo pozicijo pri drugem podboju pravzaprav globje v prostoru. V roki drži nekakšno torbo, glavo pa sklanjuje k tlom. Oblečena je v plašč, kot da je nekam namenjena. Obe figuri, sedeča neposredno, stoječa pa posredno, nagovarjata gledalca, kot da čakata samo še na nas. Celota je tako žanrsko kot pojavno izredna: atmosfera je ne le mrakobna, ampak naravnost prepojena z angstom. Slika je skoraj munchovska v svoji brezizhodnosti (ironično, glede na to, koliko vrat, ki navsezadnje simbolizirajo prehod, je na sliki). Figura dveh stražarjev na vratih, od teh je eden celo pisar, pa nas nehote napeljujeta na misel, da imamo pred sabo ilustracijo kakšne Kafkove zgodbe, morda kar Procesa.

Navsezadnje pa moramo priznati, da je glavni protagonist slike prostor. Zelo morast prostor, prava arhitektura brezizhodnega obupa. Izjemno močan vodilni motiv enfilade lahko iz omejenih informacij, ki jih nudi slika, poskusimo še nekoliko podrobneje analizirati. Enfilade sestavlja sedem na videz enakih temnih vratnih podbojev; če jim prištejemo se zadnjega, ki je popolnoma v temi in vodi v neznano, imamo osem v osi nanizanih odprtin. Naslikanih ali vsaj sugeriranih prostorov, ki jih določajo prehodi, je torej devet. Od teh devetih je prvi soba v prednjem planu, v kateri je umeščen pisar (in kjer kot gledalci navidezno stojimo tudi sami). Glede na razdaljo med odprtinami ji sledita dve ožji sobi, nato sta umeščeni dve širši sobi, nato spet dve ožji sobi. Niz se konča s spet nekoliko širšo osmo sobo, za katero se razprostira neznani temačni deveti prostor. Narišimo si torej tloris Hitlerjevega enfilada na shematičen način, kolikor ga pač lahko rekonstruiramo glede na naslikan prizor.

Devet temačnih prostorov, ki ga varuje vratar in ki so prepojenih z atmosfero brezupa, ki terminira v črnini na koncu osi; kakšne asociacije nam prikliče prizor po tem, ko smo ga prostorsko analizirali? Dantejevih devet krogov Pekla se ne zdi najmanj umestna primerjava. Kot vemo, se krogi Pekla v Božanski komediji stopnjujejo od “predpekla”, ki bi ustrezal naši prvi sobi z vratarjem, vse do najglobjega brezna, vkovanega v večni led, v katerem kraljuje Lucifer – tej bi lahko nadvse ustrezno enačico iskali v tisti enigmatični črnini za belo steno na koncu enfilada. Sledeč dantejevski analogiji se zid, ki deli zgornje kroge od spodnjih, nahaja takoj za drugo širšo sobo na sliki, torej za petim prostorom. Stoječa figura pod drugim podbojem (čeprav se zdi, da se nagiba naprej, da je torej bolj v drugi kot tretji sobi), bi bila skladno s to interpretacijo ujeta med krog, namenjen pohotnežem, in krog, namenjen požeruhom (podboj med obema mora biti v resnici najbolj zabaven kraj v Peklu)…

Nivoji, na katerih lahko beremo groteskno sliko, presenečajo predvsem v luči siceršnjega Hitlerjevega “umetniškega opusa”, pa tudi zato, ker smo pred sabo končno dobili eno od njegovih del, iz katerega lahko formalno izvajamo sklepe o prikaznih bodočih grozodejstev. Obenem pa je ravno mnogosporočilnost in kompleksnost, predvsem pa nenavadnost in neobičajnost prizora (če kje, namreč ravno pri ostalih Hitlerjevih slikah velja sklep Hanne Arendt o banalnosti zla) znak, da ni vse, kot bi moralo biti. Slika je za bodočega genocidnega diktatorja kar preveč ustrezna – vsekakor bolj kot prizori bavarske kmečke idile. Zakaj in kdaj je Hitler sliko naslikal? Pred sabo imamo dve možnosti: prvo oziroma bolj verjetno, da gre za ponaredek, v katerem je ponarejevalec zbirateljem končno ponudil “pravo hitlerjansko” količino angsta in zla, ki ga v njegovih drugih slikah ni bilo moč povsem jasno odkriti, in drugo, mnogo bolj strašljivo, da se je namreč Hitlerju enkrat za spremembo v resnici posrečila iskrena slika iz globin njegove domišljije. Umetnost je lahko presenetljiva ne le v vrhovih, po katerih sega, ampak tudi po globinah, do katerih se lahko spusti – vse do devetega, v led okovanega kroga Pekla, ki ga je Dante poimenoval Kocit. To bi bil morda tudi ustrezen naslov slike.

Miloš Kosec

 

Podprite ustvarjanje revije Outsider z naročilom! Pišite na: [email protected]

Letna naročnina: 4 številke,  800 strani avtorskih zapisov, fotografij, reportaž, izjemne arhitekture in oblikovanja, 25€.
Revijo lahko tudi kupite v trafikah Delo in 3Dva, bencinskih Petrol, hipermarketih in bolje založenih knjigarnah. 184 strani lastnih vsebin: 7€

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiFantomski park – pol leta kasneje
NaslednjiIva Smrke Kröger: Slovenka v italijanskih čevljih na japonskem gradbiščuNext
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaBeneški arhitekturni bienale 2018

Tanja Simonič Korošak, Tomaž Ebenšpanger: Pretakanje in spomin

28 maja, 2018
ArhitekturaKrajinska arhitektura

Živa Pečenko: Bogastvo kraške botanike

6 julija, 2021
Arhitektura

Leseno srce kamnite hiše

9 oktobra, 2017
Arhitektura

Evgen Bavčar: Pismo

5 julija, 2021
ArhitekturaOsebnosti

Zaha Hadid (1950- 2016): POT NAPREJ

31 marca, 2016
ArhitekturaKulturaOsebnosti

Druga številka revije OUTSIDER na policah!

29 julija, 2015
Arhitektura

BEOGRAD ALI PRESEŽEK ZGODOVINE

16 marca, 2016
Arhitektura

Studio Aino: Stanovanje na 31 kvadratih

23 oktobra, 2019
1 2 … 163
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo