• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
kolumne
/
22 oktobra, 2018

Miloš Kosec: Kdo se boji lastne sobe?

Stephenovi so bili po viktorijanskih merilih napredno gospodinjstvo. Oba starša, Julia in sir Leslie Stephen, sta bila premožna in izobražena mecena umetnosti, pri katerih so si kljuko podajali najbolj znani slikarji in literati konca 19. stoletja. Svojim otrokom sta vcepila liberalna in strpne nazore ter intimen vpogled v bogat intelektualni svet. Kljub temu sta imela za svoji hčeri drugačne načrte kot za svoja sinova. Virginia in Vanessa Stephen sta se zato izobraževali doma, Cambridge pa je bil namenjen njunima bratoma. Sčasoma sta sicer lahko obiskovali tudi poseben »oddelek za dame« v londonskem King's College. Oče in mati sta štirim mladim bratom in sestram umrla že zgodaj, dediščina pa jim je omogočila, da so se leta 1904 skupaj vselili v tipično vrstno hišo na naslovu Gordon square 46. Menjava okolja bolj uglednega, pa obenem konvencionalnega Kensingtona za boemski in nepredvidljivi Bloomsbury jim je omogočila intenzivne stike z naokrog živečimi radikalnimi umetniki in literati, samostojno gospodinjstvo brez tradicionalnih patriarhalnih vezi pa jim je odprlo vrata k intelektualni in spolni emancipaciji. Njihov naslov je postal eno izmed obveznih srečališč nastajajoče »Bloomsburyjevske skupine«. Vanessa se je v kulturno zgodovino pozneje zapisala kot slikarka, poročena Bell, Virginia pa je s svojim novim priimkom, ki ga je sprejela skupaj s svojim možem Leonardom Woolfom, postala nesmrtna Virginia Woolf.

Hiša na Gordon square je bila skupni dom vseh Stephenovih le nekaj let, vendar pa je bilo to okolje za Virginio prvo, kjer je lahko dejavno začela uresničevati svojo ustvarjalno umetniško avtonomijo. Na tem naslovu je začela s svojim literarnim delom: s prvimi objavami in kritikami, ki bodo v nekaj desetletjih narastle v temeljni kamen moderne literature. Z umetniško avtonomijo pa se rade prikradejo tudi druge: o Bloomsburyjevcih je krožil rek, da živijo na trgih, ljubijo pa v trikotnikih (v angleščini se live on squares, love in triangles pač bolje bere). Gordon square je bil že eden takih trgov. Eksperimentiranje s spolnostjo in z vlogami spolov, emancipacija od pričakovanj meščanske družbe, širjenje pacifizma in umetniški eksperimenti so iz mladih ustvarjalcev naredili specifičen odvod britanske umetniške avantgarde – resda nežne, intimistične in politično ne prav radikalne, če jo primerjamo z vzporednimi tokovi na kontinentu. Končno pa je Virginia tu prvič zares naseljevala čisto svojo sobo: prostor, ki je bil popolnoma njen, v katerem je oblikovala svoj minimalni pogoj ločnice od družbe, ki ji je šele omogočala intelektualno in umetniško dejavnost. Takšna minimalna ločnica je bila moškim srednjega razreda v obliki zasebnih knjižnic, delovnih sob, kadilnic in kabinetov seveda že davno podeljena. Ženski protipol »moške« viktorijanske hiše pa je navadno ostal omejen na spalnico in budoar, salon in morda še glasbeno sobo: na prostore, kjer je bilo prijazno in smejoče se žensko telo tako obvezen kos opreme spodobnega gospodinjstva kot rožaste tapete in udobne zofe. Ti prostori so bili prehodni in niso bili namenjeni samoti. Ko je Virginia na podlagi izkušenj iz Gordon square četrt stoletja pozneje že kot priznana pisateljica odmerjala minimalne pogoje, ki so potrebni za kvalitetno in moškim enakovredno žensko umetnost, je iznašla formulo »lastna soba in petsto funtov na leto.« Intimen prostor in dohodek spodobnega, če ne ravno bogatega srednjega razreda: za takšnimi braniki prostorske in materialne neodvisnosti je bilo šele možno in upravičeno pričakovati žensko umetniško emancipacijo. Definicija, ki Virginio Woolf v enaki meri umešča v feministično avantgardo in tudi povsem znotraj kulturnih meja svojega višjega meščanskega sloja na prelomu stoletja – meja, ki so na primer delavkam, kmeticam in neevropskim ženskam ostale neprehodne.

Vprašanje je, ali bi Virginia, če bi namesto v Londonu živela v Parizu, Berlinu ali Dunaju, sploh začela pisati. Angleške mestne hiše so namreč zasnovane povsem drugače kot kontinentalna meščanska prebivališča. V velikem mestnem stanovanju s preloma stoletja se paradne sobe uglednih prebivalcev vrstijo druga za drugo; med sabo so povezane z velikimi dvokrilnimi vrati in v večino je mogoče dostopati le preko drugih podobnih sob. Takšno bivanje v prehodnih prostorih že samo po sebi zanika zasebnost: prebivalec je nenehno izpostavljen pogledu in prehodu, ki prečita njegovo spalnico ali salon natanko po sredi. Hiša na Gordon square, enaka tisočim drugih vrstnih hiš britanske prestolnice, pa je inverzna tej zasnovi. V angleški hiši sobe namesto horizontalne poti povezuje vertikalni stopniščni jašek. Kontinentalnim obiskovalcem se je takšna hiša nekdaj zdela tako nenavadna, da so življenje Angležev v njihovih ozkih stavbah primerjali s kanarčkom, ki nenehno skače gor in dol po svoji kletki. In zares sta v vsakem nadstropju takšne hiše navadno le po dva prostora, v katera vodijo enokrilna vrata naravnost s hodnika. Ta se za nameček ne odpirajo proti sredini prostora (kar je, kot nas na arhitekturni fakulteti učijo še danes, edini »pravilni način«), ampak proti najbližji steni. Če lastnik takšne sobe izgubi na zračnosti, pridobi na intimnosti; morebitni obiskovalec ga ne ugleda, dokler ne zakoraka onkraj vratnega krila globoko v sobo – do takrat pa imamo že dovolj časa, da pospravimo svoje skrivno pisanje ali pa se izvijemo iz prepovedanega objema ...

Virginiino nekdanjo hišo pravzaprav kar dobro poznam. Po njenih nekdanjih hodnikih in sobanah hodim skoraj vsak dan. Vrstne hiše na vzhodnem robu Gordon square so namreč sedež filozofske fakultete univerze Birkbeck, kjer pišem doktorat. Spremenjene potrebe so arhitekturno zaznamovale tudi te nekdaj samozadostne meščanske rezidence. Hiše so se morale znebiti svoje 'splendid isolation' in se med sabo horizontalno povezati. Obenem pa so se procesu s svojimi starimi opečnatimi zidovi, ki še vedno izražajo vertikalno 'kanarčkovo' miselnost, dovolj uspešno upirale, da splet starih vertikalnih povezav in novih horizontalnih prebojev danes ustvarja nepregleden in nepredvidljiv labirint hodnikov, stopnic in prehodov, v katerem se je krasno potikati, če se ti ravno ne mudi.

Klet, ki je bila s svojimi kuhinjami, shrambami in sobami za služinčad nekdaj skrbno umaknjena tako od konvencionalnih meščanskih gospodinjstev kot od bolj libertinskega okolja mladih bloomsburyjevcev, je postala srce nove zasnove – v različnih nivojih jo premeščajo mostovži in stopnišča ter vodijo do skoraj ekspresionistične male gledališke dvorane. Nekdanji salon bratov in sester Stephen v prvem nadstropju, s francoskimi okni proti starim drevesom Gordon Squara, je njihov prijatelj in poznejši lastnik hiše, slavni ekonomist John Maynard Keynes spremenil v svojo knjižnico in salon, v katerem je njegova  glamurozna žena in nekdanja balerina v baletnem ansamblu Sergeja Djagileva Lidija Lopokova prirejala plesne predstave. Danes imamo v s strebriči ozaljšani Keynesovi knjižnici pogovore in simpozije. Na stenah visijo velike oljne slike Virginiine sestre Vanesse Bell in namigujejo na  čas, ko je Virginia Stephen v tej hiši lahko prvič zaprla vrata za sabo brez negotovosti, ali jo bo kdo motil, in v svojem zvezku začela s pisanjem kar dveh velikih novih poglavij modernega življenja: literarnega in emancipacijskega.

 

Miloš Kosec

Celoletna naročnina

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiAgata Tomažič: Razgled na minevanje časa
NaslednjiMertelj Vrabič Arhitekti: Prenova stanovanja na PrijateljeviNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Mojca Pišek: Na naslednjih volitvah bom volila … manj dela!

22 junija, 2018
Arhitekturakolumne

Blaž Šenica: Legenda o Suhorci

26 avgusta, 2020
kolumne

Ajda Milne: Kraljica je mrtva. Naj živi kralj?

19 septembra, 2022
ArhitekturakolumneOsebnostiOUTSIDEROutsiderji

OUTSIDER: BREZ STRAHU

18 septembra, 2016
kolumne

Primož Sturman: »Tu stvari merimo z drugačnimi merili«

14 februarja, 2020
kolumne

Katarina Gomboc Čeh: Neveseli november

21 novembra, 2022
kolumne

Janez Suhadolc: Maison du Peuple

4 januarja, 2023
kolumneStanovanjske politike

Nina Granda: Stanovanja na srečo

10 junija, 2021
1 2 … 39

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo