• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Razmislek,Umetnost
/
16 oktobra, 2019

Lela B. Njatin: Mentalni ambienti urbanega spominjanja

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Zakaj se zanimamo za stavbe, ki niso povezane neposredno z našo preteklostjo? In zakaj prezremo stavbe, ki so povezane z našo sedanjostjo? Zakaj je generiranje osebnega spomina bolj pomembno od identificiranja osebnega modusa vivendi?

Ta vprašanja sem si zastavila v mestu, kjer sem odraščala in v katerem imam od 2010 atelje: Kočevju. V Kočevju je moj trajni ustvarjalni motiv odkrivanje tistega v sedanjosti, česar nismo več sposobni živeti in lahko obstaja le še kot spomin. V sedanjost Kočevja vstopam arheološko, z opazovanjem tabel, kontur arhitekture, vizur v mestu, ulic … in s konstruiranjem predstave o njihovi funkciji. Pri tem se ukvarjam z veččasovnostjo, saj se funkcija spreminja skozi čas. Zanima me, kako je nekoč in kako zdaj ta funkcija prispeva h konstituiranju skupnosti, ki živi v mestu.

Dimnik tovarne Melamin v Kočevju (foto: Lela B. Njatin)

Želim si, da bi bilo v preteklosti še kaj nedokončanega, nedorečenega, nepočrpanega. Ker se tako upiram naporu, s katerim želimo dokončati, doreči in počrpati sedanjost. Spominjanje tako ni priklicovanje, ampak načrtovanje. Ustvarjam mentalne ambiente, ki ljudi postavljajo na kraje, kjer jih nikoli ni bilo, in kjer se lahko izrisujejo načrti prostorov, ki jih samo mislimo. To je moje, individualno spominjanje. Želim ga preko umetnosti povezati z individualnim spominjanjem drugih in tako kanonizirati skupnost. Ljudje v Kočevje prihajajo, tukaj rodovi nastajajo, ostajajo, največkrat pa odhod prekine že eno samo generacijo. Vojne. Gospodarska nihanja. Osebne zgodbe. Zato je spominjanje fragmentizirano in podložno režimu prevlade velikih zgodb.

V dimenzijsko fluidni mreži sedanjosti, kjer je zaradi zgoščevanja hitrosti življenja čas toliko kot kraj, ostajajo nedorečena zabrisana sporočila urbane krajine. Sredi Kočevja je ob vodnjaku deklica s piščalko, dolga desetletja edina umetniška plastika v mestu. Nad osrednjim prireditvenim odrom v Kočevju je naslikan citat iz literature in prestreljen. Globoko v kočevskih gozdovih, nedostopnih zaradi vojaških prepovedi in naravovarstvenih režimov, je bunker. Kdo jih je zasnoval? Kdaj? Zakaj? Ni nujno, da to vedo vsi Kočevci. A le nekateri nimajo spominov na nobenega izmed teh ikonografskih pomnikov urbane krajine. Po tem spominjanju sem kakor drugi Kočevci, v tem sem z njimi. S kolektivnim kontekstom dopolnjujem svoj individualni spomin.

S svojimi umetniškimi akcijami, deli in razstavami v Kočevju ustvarjam priložnosti za aktiviranje spominjanja. Skulpturo Stanislava Jarma Deklica s piščalko, ki je del Mestnega vodnjaka, sem začela obravnavati 2011. V nizu akcij, ki so sledile, je performans za simbolizacijo deklice Kulturna identiteta Kočevja. O umetnosti v Pokrajinskem muzeju Kočevje. Del performansa je bila 3D vizualna poezija Deklica s piščalko. Rojstvo simbola iz duha moderne. Skupaj s časovnico kulturnega razvoja Kočevske, ki jo je v ta namen pripravila Nadja Kovačič, je tvorila instalacijo Kulturni center Kočevja.

Na spomeniško zaščiteno naslikavo citata iz drame Hlapci Ivana Cankarja v Šeškovem domu, ki sta jo med 2. svet. vojno ustvarila partizanska vojska, s streli pa poškodovala okupatorska, sem se prvikrat navezala 2014. Za umetniško akcijo Beseda velja sem poustvarila tipografijo citata in povzela njeno barvo, da sem naslikala besedo SMISEL na slikarsko platno. Abstraktno besedo, ki ji vsak bralec dodaja pomen po lastni presoji. Tako nastalo sliko sem izpostavila v oknu svojega ateljeja, medtem ko sem se pod oknom vsak dan pogovarjala s po enim izmed naključno mimoidočih o smislu bivanja v skupnosti. 2017 sem vključila nekdanji telelogistični bunker pri Škrilju, drobec urbanega v neukročeni naravi, v svojo instalacijo Past besed. Instalacija je z vizualnim inicirala izkušnjo potencialnosti zdrsa v past lagodnosti, da bi to umetniško delo sprejeli na tradicionalni način preko posredovane fabulativne interpretacije, namesto da bi ga realizirali na sodoben način, preko lastne izkušnje.

Mestni vrh. Fiksiranje točke II (foto, oblikovanje in sken oglasa: Lela B. Njatin)

Nazadnje sem od 31. maja do 1. junija letos v pop-up galeriji Nonstop z razstavo Mestni vrh predstavila dve izmed kolektivno prepoznavnih točk ikonografije Kočevja ter jima pridružila še eno osebno. Prva je vrh hriba nad Kočevjem, ki se dejansko imenuje Mestni vrh. Druga je dimnik tovarne Melamin, ki je bil dolga desetletja najvišja točka v mestu. In tretja je terasa stavbe, v kateri imam atelje. Razstavljen pa je bil tudi sam prostor pop-up galerije, pritličje stoletne večstanovanjske meščanske stavbe. Že več let v njej ne živi in je ne uporablja nihče. Temu, da je zdaj njeno pritličje sicer nedostopno javnosti, sem zoperstavila poimenovanje pop-up galerije, saj je bila v njem nekoč trgovina, brez prekinitve odprta od jutra do večera.

V mentalnem ambientu preteklost ni statična. Posameznik v njem ustvarja napetost med sedanjostjo, preteklostjo – in prihodnostjo. Hierarhija trenutkov te veččasnosti se praviloma ne ujema s historičnimi razmejitvami. Posameznik kolektivno določene spomine obarva s svojimi doživetji. Dinamično riše načrt transcendiranega veččasovnega prostora. V Kočevju Mestni vrh kot del narave doživljamo kot večen. Terasa nad mojim ateljejem je za druge točka, kjer čas stoji, saj je za zaklenjenimi vrati in ni vključena v potek njihovega življenja. Doba dimnika tovarne Melamin, postavljenega pred natanko 100 leti, pa je zamejena kot individualno življenje – med odprtjem razstave Mestni vrh je direktor Melamina Srečko Štefanič razglasil, da ga morajo podreti zaradi dotrajanosti. Namesto njega bodo postavili novega.

Dimnik v Kočevju leta 1937 (vir: wiki commons)

V svoji izvorni podobi se bo obdržal v kolektivnem spominu. Kot seštevek množice individualnih. Pa tudi kot rezultat mojih umetniških akcij Mestni vrh. Fiksiranje točke, predstavljenih v okviru razstave. V njih sem ga, s pozivi prebivalcem k skupnemu zavestnemu opazovanju dimnika, 2015 in 2016 fiksirala v kolektivni spomin. Na razstavi se je ta spomin prepletal s spomini na prostor pop-up galerije in druge umetniško parafrazirane točke ikonografije urbane krajine Kočevja.

Lela B. Njatin

Naslovna fotografija: Mestni vrh, Fiksiranje točke I (foto: Lela B. Njatin)

Podprite Outsider z naročilom!

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiGao Arhitekti: Stanovanje Belle vie
NaslednjiEDO festivalske beležke: Družabno življenje majhnih javnih prostorovNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Alto design studio: Adaptacija stanovanja Ž7

28 maja, 2021
Arhitektura

Studio.a+v: Hiša za mizarja

12 marca, 2019
Arhitektura

Nina Štajner: Dramatično modernistično stanovanje

5 maja, 2020
Arhitektura

Restaura ali javno-zasebno partnerstvo pri prenovi zgodovinskih stavb

29 maja, 2017
Arhitektura

mikelić vreš arhitekti: Domačija Histria Aromatica

6 julija, 2020
Arhitektura

Diplomatska arhitektura in slab posel

19 januarja, 2018
Arhitektura

Učinkovita organizacija kuhinje

27 avgusta, 2020
Arhitekturakolumne

Iva Smrke Kröger: Slovenka v italijanskih čevljih na japonskem gradbišču

19 marca, 2017
1 2 … 164
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo