• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
kolumne
/
18 avgusta, 2020

Miloš Kosec: Ko pade zavesa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Od vseh elementov notranje opreme imajo zastori morda najbolj raznolike in bogate povezave s politiko. Verjetno zato, ker so bile tapete, zastori, zavese in tapiserije nekdaj pridržani samo za najbogatejša vladarska prebivališča, v katerih so se praviloma odvijale politične spletke in drame. Spomnimo se samo na Shakespearjevega Polonija, ki se skrije za zastor, da bi lahko prisluškoval mlademu princu Hamletu, in za to plača s svojim življenjem. Zastor prestreza poglede, bodal pa ne.

Polonij za zaveso med prisluškovanjem Hamletu, ki ga je stalo življenja

Malo novejši tip političnega zastora je večji in manj oprijemljiv kot fevdalne tapiserije: železna zavesa, ki se je po drugi svetovni vojni po Churchillovih besedah spustila od Stettina do Trsta.  V glavnem pa so zastori dveh zelo različnih vrst. Prva vrsta zastorov je domača baročni domišljiji, za katero površina sten predstavlja vse premalo prostora za zgodbe, podobe in ornamente, s katerim želi krasiti domovanje. Baročna domišljija ne prenese odsotnosti: zanjo so tkanine priložnost za dodatno umetniško in pripovendo plast v prostoru. Baročna tapiserija ne zakrije stene, na kateri je obešena, ampak ji doda novo površino zgodb, barv in oblik. Njej nasprotna je zavesa, ki jo najraje uporablja politična domišljija. To je zastor, ki ne dodaja, ampak odvzema; ne bogati, ampak zakriva; omogoča Polonijeva prisluškovanja in Churchillovo ločitev med dvema blokoma. To je zastor, ki je prazen in nem ter ki kvečjemu govori samo s svojo praznino. Tako kot gledališki zastor je zanimiv samo zaradi tistega, kar je za njim in kar se zastor trudi zakriti. To je zastor prekinitve, netransparence, prisluškovanja in pozabe. Ni naključje, da se je tak zastor pred kratkim razgrnil ravno v hiši, ki bi jo lahko poimenovali slovenski Helsingør, Hamletov grad: v Vili Bled.

Koncertna dvorana v običajnem stanju (vir: Vila Bled)

Pred nekaj dnevi je Bled obiskal ameriški državni sekretar Mike Pompeo in se v Vili Bled srečal s slovenskim državnim vrhom. Za državni kompleks ob jezeru je bil kratek obisk samo smiselno nadaljevanje stoletje dolge državniške zgodbe, ki se je nekoliko nakazovala že s prvimi visokorodnimi lastniki, knezi Windischgrätzi, do polnosti pa se je razbohotila v prvi in drugi Jugoslaviji, ko je pod Karađorđevići in Titom Vila Bled postala neuradna poletna diplomatska prestolnica države. Največ sledi je državniška preteklost pustila ravno iz obdobja socialistične Jugoslavije, med drugim s samo stavbo vile, ki so jo začeli zidati pred vojno, nadaljevali med vojno in dokončali v poznih štiridesetih. Zato je večina likovne opreme vile iz kratkega obdobja socialističnega realizma, ki je začel veneti že v zgodnjih petdesetih. Med likovnimi deli je morda najbolj monumentalna velika freska v t.i. koncertni dvorani, ki jo je ustvaril slikar Slavko Pengov. Freska velikih dimenzij obvladuje celotno dvorano in prikazuje partizanski boj proti okupatorju od leta 1941 do 1945. No, če ste se v Vili Bled nahajali v času obiska Pompea, ste fresko zaman iskali. Namesto živopisanih prizorov se je na steni raztezal zastor krem barve, ki je iz monumentalne dvorane ustvaril kaj povprečen in provincialni ambient pozabe in potlačitve. Namesto kvalitetnega celostnega interjerja neke dobe smo lahko doživeli izpraznjeno in revno dvorano z zastorjem, ki je v resnici primeren samo za prisluškovanja in spletke.

Dvorana, prirejena za pogled ameriškega državnega sekretarja; namesto fresk krem zavese (vir: Petja Grafenauer)

Seveda je jasno, da ne živimo več v socializmu, tako kot tujim državnikom ob razkazovanju gradov Brdo in Bled ter obiskom cerkve na blejskem otoku ni treba posebej razlagati, da ne živimo več v monarhiji ali da katoliška veroizpoved že stoletja ni več edina dovoljena vera. Dediščina je zbirka najkakovostnejših usedlin preteklosti; tako kot v vseh evropskih državah pa je tudi naša preteklost preplastena z mnogimi raznolikimi, celo konfliktnimi plastmi. Četudi človek ni veren ali ne verjame v monarhični absolutizem,  lahko iskreno uživa v vrhunskih in iskrenih umetniških delih, ki so jih za sabo pustili srednjeveški freskanti, baročni izdelovalci tapiserij in modernistični slikarji. Zakaj ne bi enako veljalo za kakovostna dela socialističnega realizma? Zato je zastor v Vili Bled, ki lahko v trenutku zagrne cel spekter umetniško in zgodovinsko utemeljene umetnine, pravzaprav snov za psihoanalitike, ki se ukvarjajo s potlačitvami. Ob tem velja spomniti, da je druga velika monumentalna freska Slavka Pengova, ki si jo lahko ogledate v preddverju Velike dvorane Državnega zbora in ki prikazuje zgodovino Slovencev od naselitve do osvoboditve, doživela podobno nespoštljivo osiromašenje, ki pa ni bilo izvedeno z zaveso, ampak s precej bolj trajnim posegom spuščenega stropa, ki je povsem enakopravno posnel zgornje dele glave tako Nemcem in Slovencem ter nehote dodal še komentar naslikani paroli »Narod si bo sodbo pisal sam«, ki jo je ravno tako prerezal. Ko sem pred nekaj leti pisal o amaterskem pristopu do kulturne dediščine, se mi je takšen zelo sodoben pristop zdelo najprimerneje označiti za »pragmatični realizem«. Ob obisku sekretarja Pompea smo lahko spremljali nadgradnjo pragmatičnega realizma, ki je namesto s sprejemanjem preteklosti in dodajanjem novih sodobnih in samozavestnih umetnin obseden s prikrivanjem, odvzemanjem, poenostavljanjem in uprizarjanjem pomensko praznega kiča. Kako je sploh mogoče samozavestno stati pred tujimi obiskovalci in sprejemati poklone, če si tik pred tem zagrnil zastor pred prizori lastne preteklosti, da jih kdo slučajno ne bi videl? Prekletstvo pragmatičnega realizma je rezultat nelagodja do lastne preteklosti in obenem nezmožnosti, da bi si postavili sodobne kakovostne objekte in naročili spodobna umetniška dela. Ostanejo nam podedovane hiše in zastori, ki so poceni – tako in drugače.

Miloš Kosec

Podprite ustvarjanje revije Outsider in se nanjo naročite.

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiNenad Fabijanić: Letni oder Kastav
NaslednjiEva Tisnikar: Eksperiment ObalaNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Zorana Baković: Daj no, Martin!

2 avgusta, 2018
kolumne

Tina Košir: Oživljajoča moč diha

17 decembra, 2021
kolumne

Oleg Rogoza: Slovenija se šele zdaj začenja zavedati, kakšen je Putinov režim

8 marca, 2022
Arhitekturakolumne

Kranjski bitcoin futurizem

13 marca, 2018
kolumnekritikamediji

Nina Granda: Odvisna neodvisnost

30 maja, 2021
INDIGOkolumne

Martin Horvat: Strah pred domačnostjo

4 septembra, 2016
Arhitekturakolumne

Matevž Granda: Švedsko pohištvo namesto mesta

9 avgusta, 2019
kolumneKultura

Marko Bratuš: Korona in gledališče

2 novembra, 2020
1 2 … 34
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo