• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Dediščina,Razmislek
/
20 oktobra, 2017

Pragmatični realizem – slog za naš čas

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Naj kar takoj na začetku poudarim, da je bila delna prenova stavbe Državnega zbora pred zdaj že sedemnajstimi leti v veliki meri dokaj uspešna. Posegi arhitektk Sonje Miculinić, Albine Kindlhofer in Darje Valič so se omejili na javno najbolj izpostavljene dele častitljive zgradbe, ki je ena izmed naših zadnjih državniških celostnih umetnin. Razen v Veliki dvorani, ki je bila iz stare delegatske »predavalniške« zasnove popolnoma preurejena v novo, krožno obliko, ter glavnega preddverja, je stavba v glavnem ostala odsev časa svojega nastanka, pa tudi političnih in umetniških ambicij petdesetih in šestdesetih let.

Danes so pač drugi časi; med vsemi državnimi ustanovami je Državni zbor morda še najbolj javnosti odprta inštitucija; javni ogledi so ob pravočasni napovedi možni, kadarkoli ni zasedanja, ne glede na to pa tudi vsako drugo soboto v mesecu. Poleg tega se lahko zagreti državljan ob predložitvi osebne izkaznice v času zasedanja povzpne na balkon velike dvorane, kjer lahko odposlance ljudstva v živo spremlja, dokler preglasno ne izrazi morebitnega srda (takrat ga varnostniki namreč vljudno pospremijo nazaj na Šubičevo). Resnična hiša ljudstva torej, z nekaj zdravorazumskimi omejitvami. Poleg tega naj bo Državni zbor deležen še čisto specifične, umetniško obarvane pohvale; menda glede na svojo obsežno zbirko likovnih del zaposluje umetnostnega kustosa – nekaj, kar pri nas in tudi drugje še zdaleč ni samoumevno.

Na žalost bo vsak kolikor toliko izkušen bralec ob zgoraj naštetih pohvalah zaslutil staro medijsko resnico, da te nikoli ne pridejo same. Ne, bile so uvod v refleksijo, nastalo ob enem takšnih priložnostnih obiskov Državnega zbora. Ker se mora hiša ljudstva razvijati skupaj z ljudstvom in naj bi torej vsaka doba dodala kaj svojega (še posebej dragocenega in vrhunskega) v to umetniško-arhitekturno nacionalno šatuljo, me je zanimalo, kaj je stavbi dodal naš čas. Saj je splošno znano, da je arhitekt Vinko Glanz v stavbo vzidal izključno domače materiale in da je bila za njeno likovno opremo izbrana cela četa domačih umetnikov. Manj znano pa je dejstvo, da je nad njihovimi programskimi in tudi čisto likovnimi odločitvami bdela komisija politikov in umetnostnih zgodovinarjev. Za nekatere je to znak nekdanje cenzure, za druge znak minule pomembnosti in politične relevantnosti umetnosti. Naj je tako ali drugače, kar je starega, je v palači brez izjeme skrbno in večinoma zelo pretanjeno oblikovano. Stenski mozaik, ograja in kljuka na vratih, vsi elementi so glasnik svojega časa in obenem dovolj vrhunsko izdelani, da se nam za njihovo trajanje ni bati. Današnja oprema pa je – no, verjetno tudi glasnik današnjega časa.

V preddverju dvorane Državnega sveta …

Če bi nekoč v prihodnosti umetnostni zgodovinar ali arhitekt sestavljal inventar in enote, kot je pri umetnostnih zgodovinarjih pač običajno, razdelil po časovnih obdobjih, bi za kose iz novega tisočletja uporabljal le malo različnih oznak. Predvsem bi bil na seznamu zastopan pridevnik »generični« – generične so zofe in fotelji v preddverju velike dvorane, generični so drogovi za varovalne vrvi, generična so svetila, posuta po stropu, generični so prezračevalni jaški na visečem stropu (seveda je generičen tudi sam viseč strop!), generični so tudi (tu postojim v mešanici sarkazma in razočaranja) avtomati za vodo. Ravno takšni so kot v zobozdravniški čakalnici in šolskem hodniku; pravzaprav pa to velja tudi za vso ostalo opremo. Nekaj tiste skvoterske začasnosti, o kateri sem v zvezi z našo državniško arhitekturo pisal že pred časom, je povsod prisotne; kot da bi bil edini pogoj na javnem razpisu pri opremi postavka »element je mogoče v nekaj urah razstaviti in prepeljati na novo lokacijo«. Da bi častitljivo opremo preteklih časov dopolnjevali z vrhunskimi sodobnimi kosi, tega na žalost ni videti.

Ockhamova britev pragmatičnega realizma demokratično reže tako Cankarja kot stolp Ljubljanskega gradu

Dobro, bodimo zadovoljni s tem, kar že imamo dobrega. Pri nas se dediščina tako pogosto brezbrižno uničuje (včasih celo s strani države, ki bi jo morala varovati), da moramo biti zadovoljni z doslednim varstvom preteklosti, ki ga ikonoklazem ali preurejanje zgodovine na srečo nista bistveno prizadela. To je res, dediščino pa je namesto njiju prizadel pragmatični realizem – tako bi lahko poimenovali rokovanje z monumentalno, vsem znano fresko Zgodovina Slovencev Slavka Pengova, ki je sama ena naših redkih umetnin v slogu nekega drugega – socialističnega – realizma. Ob obnovi leta 2000 so namesto prejšnjega v velikem preddverju namestili nov, spuščeni strop, ki v sebi skriva vso običajno sodobno magijo razsvetljave in prezračevanja. Kako uskladiti znižan strop s fresko, ki je v izvornem stanju segala do stropa? Preprosto: freski odrežemo zgornji pet centimetrov (kdo bo pa opazil?). To je najkrajša definicija pragmatičnega realizma; izberemo si kriterij in mu prilagodimo vse druge. Ta kriterij bi sicer lahko bil ohranitev freske, v tem primeru pa je bil pač izvedba standardnega spuščenega stropa. Dejanje pa kljub najboljšim namenom ni ostalo neopaženo; že takoj po izvedenem dejstvu je nanj opozorili in prejeli odgovor, da morajo v Državnem zboru zaradi različnih odtenkov zgornjega pasu pred popolnim razkritjem freske najprej izvesti restavracijo umetnine, nato pa bodo lahko celoto povrnili v izvorno stanje. No, celo desetletje pozneje, leta 2010, je bila freska zares restavrirana. In rob? Ogledate si ga lahko na fotografijah.

Ne prizanese niti kvadrigi na Brandenburških vratih …

Pragmatični realizem je tako kot vsak drug resnično avtentičen slog ogledalo svojega časa. Naša, demokratična doba, se v Državnem zboru manifestira tako, da je s sodobno tehnologijo obešenega stropa ,ki ga lahko občudujemo v vsaki večji novogradnji, povozila prav vsa obdobja slovenske zgodovine v enaki, torej demokratični meri. Minimalistična črta bele mavčne plošče tako reže skalpe starih Karantancev enako kot Frankov, viharniško pričesko Prešerna enako kot Cankarjeve pramene, stolp Ljubljanskega gradu enako kot kvadrigo na Brandenburških vratih, čelade Nemcev in Italijanov enako kot partizanske kape. »Anything goes«, ideologija našega časa, je v preddverju Parlamenta iznašla svojo Ockhamovo britev, katere selekcija je »vsakega po malo«. Najbolj povedno pa je, da skoraj po sredini prereže tudi napis »Narod si bo sodbo pisal sam« – in si tudi zares jo.

Miloš Kosec

 

Naročite se na Outsider!

Celoletna naročnina

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiOutsider #11 je na prodajnih policah
NaslednjiPISARNE D’OFFICENext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

ARHAIČNA SODOBNOST

23 septembra, 2015
ArhitekturakolumneKultura

Nina Granda: Še vedno parkirišče

22 maja, 2021
Arhitektura

Trošt Krapež Arhitektura: Hiša AD

20 januarja, 2020
Arhitektura

Atelje Ostan Pavlin: Družinska kapelica pri Bovcu

8 decembra, 2017
Arhitektura

GAO Arhitekti: Azijska restavracija Han

1 junija, 2020
Arhitektura

Curk Arhitektura: Knjižnica Gimnazije Jožeta Plečnika

31 decembra, 2019
Arhitektura

TURISTIČNI KATEKIZEM

13 julija, 2016
Arhitektura

Mestni slalom s kolesom

20 septembra, 2017
1 2 … 157
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo