• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
kolumne
/
4 decembra, 2020

Miloš Kosec: White Cube, Zoom Cube

Ko sem še živel v Londonu, sem včasih, če me čas ni preveč priganjal, namesto na podzemno šel na avtobus. Med hišo, kjer sem stanoval, in fakulteto na Gordon Square v osrčju londonske akademske četrti Bloomsbury je bilo več kot deset kilometrov. Predvidljivih in udobnih dvajset minut z linijo podzemne železnice Piccadily se je na dveh avtobusih (direktne linije ni bilo) spremenilo v skoraj uro in pol cjazenja med kaotičnim londonskim cestnim prometom. Vendar pa je imel londonski avtobus tudi svoje pluse. Sedež na londonskem doubledeckerju je eden izmed boljših bralnih platform. Predvsem pa potnika nagrajuje možnost, da si se lahko usedel na stol v zgornjem nadstropju, visoko nad glavami pešcev ter strehami avtomobilov in tovornjakov, in zrl v prva nadstropja mimobežnih hiš, kot da letiš nad prometom. Tistih nekajkrat, ko je celo v Londonu zapadla kakšna snežnika, je lahko na zgornjem nadstropju londonskega avtobusa vsakdo »hodil po zraku« tako kot snežak in deček iz risanke Snežak.

Obenem je bila vsaka vožnja tudi arhitekturno popotovanje, privilegiran vpogled v zasebni okus opremljanja angleških domov. Angleški notranji dizajn je praviloma bolj živopisan (ne pa nujno tudi bolj okusen) kot slovenski - čeprav oglasi na nepremicnine.net od časa do časa razkrijejo, da so fototapete in kričeče oranžni opleski v nekaterih slovenskih stanovanjih kljub vsemu preživeli vse do današnjih dni. Zato me je presenetilo, ko sem se nekega dne s kolegom na fakulteti pogovarjal o takšnih avtobusnih popotovanjih, on pa mi je potožil, da so v nasprotju z nekdanjo individualistično živopisanostjo v zadnjem času londonske sobe postale vse enako dolgočasno bele. Če se ti zdijo angleški interierji uniformni in dolgočasni, kaj bi šele porekel na slovenske, sem si mislil. Ne le, da se odpor do izstopanja še posebej dobro kaže v načinu opremljanja slovenskih domov; pogosto se mu pridruži tudi odpor do vsega starega ali rabljenega – kot da je patina, ki jo na predmetih pustita čas in obraba, nekaj sramotnega in manjvrednega. Anonimna belina novih ali vsaj plastificiranih površin je slovenski bivanjski ideal ravno zato, ker se pretvarja, da ne pušča sledov. Bela stena je oltarna površina tega ideala, bela soba s čim manj slikami in pohištvenimi elementi pa njegov popoln prostorski izraz.

Tako se mi je vsaj zdelo, dokler ni letos marca nastopila doba korone. Ta je nekoliko pokroviteljski interpretaciji težnje po slovenski belini ponudila alternativo. Nenehen stampedo zoom sestankov, ki sestavlja osnovno ogrodje delovnega procesa za večino t.i. »kreativnih poklicev«, je jasno razkril drugo možno razumevanje beline slovenskih garsonjer, spalnic, dnevnih sob, kuhinj in kabinetov, ki so se čez noč spremenili v delovne in konferenčne, s tem pa tudi na pol javne prostore. Namesto živopisanosti različnih okusov, raznolike plejade usedlin življenja, imamo pred sabo največkrat bolj ali manj podobne, v steno ali kot stropa obrnjena ozadja sodelujočih na sestanku. Vključno z napim lastnim ozadjem. Seveda se vedno najde posameznik, morda dva, ki še vedno uporabljata funkcijo virtualnega ozadja, s katerim si na prvi pogled sobo spremeniš v baročno dvorano, tropski pragozd ali pa znanstvenofantastično komandno postajo vesoljske ladje. Vendar pa takšna virtualna tapeta ne zanika, ampak kvečjemu še poudarja sum, da samo zakriva še eno dobro staro belo steno.

Kaj naj torej z belimi sobami? Morda pa gre pri vedno večji uravnilovki notranjega okusa samo za oblikovalsko izpeljanko znane napovedi Andyja Warhola, da bo imel v prihodnosti vsak 15 minut slave. Vsak slavni umetnik pa potrebuje svoj kuratorski pristop in svojo galerijo, kjer se lahko postavi na ogled. Družabna omrežja in zoom sta samo dva primera tehnoloških platform, ki to napoved uresničujeta. Nove »netipične« delovne oblike, ki jih najbolje predstavlja »kreativni« storitveni razred in ki se zgleduje po eksperimentalni umetniški sceni šestdesetih, je v beli sobi našel svoj »White Cube«, nevtralen in popolnoma fleksibilen atelje, ki je obenem tudi prodajno-razstavna galerija ali salon: promocijska platforma za vsakogar. Zdi se, da so šele kamere, ki naše vedno bolj nevtralne interjerje delijo z drugimi enako nevtralnimi interjerji širom sveta, pokazale, da smo na tem planetu v veliki meri samo še kreativni umetniki, ki drugim enako kreativnim umetnikom predstavljamo lastne performanse in happeninge, ti pa nas poslušajo samo zato, ker bi radi svoje performanse in happeninge predstavili – nam. Domovi so se iz na pol nedostopnega zaodrja prelevili v osrednji oder; tako, kot je svoj čas avantgardno gledališče začelo na deske vabiti gledalce in brisati razlike med eno in drugo stranjo proscenija.

Miloš Kosec

Podprite nastajanje revije Outsider in se nanjo naročite.

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiMatevž Granda: Neopazne spremembe v arhitekturi
NaslednjiMala galerija Banke Slovenije: Odprta proti mestnemu prostoruNext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Filip Drnovšek Zorko: DOM JE TAM, KJER SEM DOMA

1 novembra, 2015
kolumne

Matevž Granda: Stalno vračanje na začetek

7 novembra, 2022
Arhitekturakolumne

Eva Tisnikar: O robovih in robnikih

2 novembra, 2020
Arhitekturakolumne

Alenka Korenjak: Sodelovanje

22 januarja, 2021
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Kolo, krizna infrastruktura

28 julija, 2020
kolumne

Matevž Granda: »Sovražim sovraštvo«

27 oktobra, 2020
delokolumne

DEŽELA PRILOŽNOSTI IN OMEJITEV

17 maja, 2016
kolumne

Miloš Kosec: Z ruševinami iz krize?

24 novembra, 2020
1 2 … 38

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo