• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Dogodki,Razmislek
/
13 julija, 2018

Narodna galerija bo dobila nova kipa

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

V preteklih letih je Mestna občina Ljubljana naročila in postavila toliko novih javnih plastik in spomenikov, da je več kot nadoknadila »spomeniški manko« preteklih desetletij. Pravzaprav je bila sprememba tako radikalna, da je spodbudila tudi kritike, ki mestni oblasti očitajo, da gre pri spomeniški inflaciji predvsem za ad hoc okraševanje očiščenega in za turiste prenovljenega mestnega središča, namesto za avtentičen izraz kolektivnega spomina. Marketing namesto komemoracije, skratka. V mnogih primerih so bile takšne kritike na mestu; vendar pa je treba ravno zaradi tega opozoriti na najnovejši ljubljanski kiparski natečaj, ki je vsaj po mojem mnenju postregel z zanimivo in vzorno kiparsko-arhitekturno rešitvijo. Mestna občina je v počastitev stoletnice ustanovitve Narodne galerije razpisala vabljen natečaj za dva nova kipa, ki bi ju umestili v že sto dvajset let nezasedeni niši na glavni fasadi Narodnega doma, kjer se je Galerija ustalila. Vabljeni kiparji Mirko Bratuša, Boštjan Drinovec, Matjaž Počivavšek in Damijan Kracina so izdelali vsak svoj predlog, izmed katerih je strokovna komisija pod vodstvom podžupana MOL Janeza Koželja izbrala predlog Damijana Kracine.

Predvidena umestitev obeh kipov; zmagovalni predlog Damijana Kracine (vir: www.kracina.com)

Kipar se je glede na ustanovo, ki sta ji kipa namenjena, ter glede na nadvse retorično dvojnost razpoložljivih in nikoli zasedenih fasadnih niš, odločil za koncept »moškega in ženskega principa«. Obe dekonstruirani antropomorfni figuri sta oblikovani z zavestnimi likovnimi referencami zbirke Narodne galerije v mislih. Njuna podstavka sta reminiscenci na baročno skalovje Robbovega vodnjaka, ki od premestitve domuje v veznem traktu stavbe, poteze »moškega« in »ženskega« principa pa imata izhodišča v slikah Jožefa Tominca: moška figura se navezuje na sliki Avtoportret ob oknu in Družino dr. Frušića, ženski pa na Tri dame iz družine Moscon. Celota se v barvah in reinterpretaciji pozlačene pletenice eksplicitno navezuje tudi na arhitekturno kompozicijo glavne fasade pred kratkim prenovljene stavbe, ki jo je v neorenesančni maniri zasnoval češki arhitekt František Edmund Škabrout (s poznejšimi dozidavami Edvarda Ravnikarja in Sadar Vuge arhitektov pa je kompleks postal tudi morda najzgovornejša izjava stotih let slovenske arhitekture). Rezultat je izredno kontekstualen, obenem pa oblikovno dovolj svež in celosten, da mu nihče ne more očitati kolaža referenc; obema skulpturama vsaj v njuni idejno-konceptualni fazi uspe izbojevati avtonomijo med kontrastnima poloma historičnega fasadnega plašča in kiparjevega avtorskega izraza.

Predstavitev kiparjevega koncepta (vir: www.kracina.com)

Pri tako »večnih« in obenem vse prepogosto omlednih ikonografskih konceptih, kot sta »moški« in »ženski« princip, bi se nam najprej sicer morale prižgati rdeče luči: tako zaradi new-age »nadzgodovinskosti« kot tudi zaradi družbene konservativnosti, ki zadnje čase politizira takšne in drugačne, predvsem spolne »principe«. Vendar pa se mi zdi, da ima izbira koncepta v tem primeru tudi zgodovinsko dobro utemeljeno pravico. Ljubljanski stari Rotovž, ki so ga postavili ob koncu petnajstega stoletja, je imel v prvem nadstropju na glavni fasadi že od začetka umeščeni dve figuri: svetopisemska Adama in Evo. Ko so na začetku osemnajstega stoletja stavbo podrli in jo nadomestili s prekrasno baročno fasado sedanjega Rotovža, figur niso uničili, kot je bila pogosta navada s fragmenti starejših, umetniško zastarelih stavb. Arhitekt Martinuzzi je na novi mestni hiši za tedaj že starodavna mestna simbola zasnoval dve stenski niši, danes pa sta sicer le fragmentarno ohranjena kipa razstavljena v Mestnem muzeju. Adam in Eva na posvetni stavbi, upravnemu sedežu ljubljanskega meščanstva, nista nastopala v svoji vlogi religiozne moralne pripovedi, ampak sta predstavljala mitične začetke človeškega rodu; »naša prva starša«, kot ju je že v sedemnajstem stoletju poimenoval anonimni pisec. Zato je verjetno primerno, da bosta ta starodavna mestna simbola skupaj s še enim pomembnim ljubljanskim identifikacijskim objektom: Robbovim vodnjakom, na novo izumljena na fasadi Narodne galerije, in sicer v kompoziciji, ki bo tudi prostorsko nadvse spominjala na ono izpred šestih stoletij.

Na Valvasorjevem bakrorezu je še lepo viden stari Rotovž z obema kipoma Adama in Eve na vogalih glavne fasade

Še posebej pohvalno je dejstvo, ki sicer nima kaj dosti opraviti z rešitvijo, vendar je za njen uspeh ključno: natečajni pogoji. Da je mesto, namenjeno novi kiparski realizaciji, izbrano na že obstoječi in poleg vsega zaščiteni zgodovinski fasadi, morda pomeni, da se klub vsemu končno počutimo vredni enakovredno tekmovati z in dopolnjevati zgodovinsko mestno tkivo. Enako pomembno pa je, da bosta nova kipa sestavni del že obstoječe kompozicije in da jima torej nihče ne bo mogel očitati novega onesnaževanja in zasičenja javnega prostora. Kljub vsaj na prvi pogled uspešnem natečaja (za končno sodbo je seveda treba počakati na realizacijo nagrajene rešitve) pa se je na koncu treba vprašati, zakaj ta ni bil odprt in javen? Njegov uspeh težko pripišem dejstvu, da so bili k sodelovanju povabljeni samo štirje kiparji; kvečjemu lahko rečem, da je bil uspešen kljub temu. V Ljubljani, pa tudi po celotni državi, bi bilo treba debato o spomenikih ter javni plastiki razširiti onkraj dihotomije svojevoljnega naročanja in kritičnih okroglih miz stroke (ki so seveda nujne, vendar pa je njihov domet omejen in se vse prepogosto zaključi s »konsenzom« stroke, da so bile stvari včasih boljše in da degradacija prostora nezadržno narašča). Redni, sistematični in odprti natečaji so namreč edina priložnost, da se kritični diskurz prevaja tudi v arhitekturno in kiparsko realnost; da se oplaja s konkretnimi, materializiranimi rešitvami. Upam, da bo takšno stanje kmalu norma in ne izjema; ne glede na to pa bo nova fasada Narodne galerije po mojem mnenju obveljala za enega izmed bolj posrečenih in v umestitvi na prvi pogled samoumevnih, vendar pa ravno zaradi tega ustreznih in premišljenih realizacij obdobja »spomeniške inflacije«.

Rezultate natečaja si lahko v živo ogledate v stavbi Narodne galerije.

Miloš Kosec

Pravkar je izšla nova številka revije Outsider! Vabljeni k branju bogate vsebine.

Outsider 14 – Smeti

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiFinale kočevskega prvenstva v projektiranju
NaslednjiMatevž Granda: Javni rajNext
Povezani članki
Loading...
Arhitekturavezica

POSLOVILNI OBJEKT V ZG. TUHINJU

2 februarja, 2016
Arhitektura

Studio.a+v: Stanovanje M&M

23 junija, 2020
Arhitektura

Protivrednost NUK II

7 marca, 2019
Arhitektura

Studio Drevo: Wabi-sabi v Murglah

6 maja, 2022
Arhitektura

Tatjana Kerčmar: Poslovni prostori Borger-Gremo

19 septembra, 2018
ArhitekturaOsebnosti

ARHITEKTURNA FRONTA JE VSE BLIŽE

25 maja, 2016
Arhitektura

Miloš Kosec: Washington kot Skopje?

11 februarja, 2020
Arhitektura

mKutin arhitektura: Stanovanje svetlobe in sence

23 decembra, 2019
1 2 … 157
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo