• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Intervju,Osebnosti
/
8 marca, 2017

Kazuyo Sejima: Arhitektura upanja

S Kazuyo Sejima (1) smo se pogovarjali na dunajski fakulteti za uporabne umetnosti Die Angewandte (2), kjer je zasedla mesto gostujoče profesorice za arhitekturo. Njena predhodnica Zaha Hadid je poleti 2015 končala svoj seminar. Še ena zvezdniška arhitektka, še ena ženska, ki je kurirala beneški arhitekturni bienale (2010). Še ena Pritzkerjeva nagrajenka. Vendar po arhitekturnem izrazu popolnoma drugačna od predhodnice. V arhitekturi se ji zdi najpomembnejše, da vzpostavlja prostor komunikacije, ki spodbuja srečevanje ljudi. Poetiko vzhoda združuje s tehnologijo zahoda.

Vaša arhitektura se velikokrat odlepi od tal in se obrne proti nebu. To je videti že v zgodnjih projektih, in je poteza, ki vas nekako določa. Zakaj?

To je z evolucijo biroja čedalje bolj pogosto. Da prostor privlači ljudi in da je lahko dostopen. Če stoji velika stavba v celoti na tleh, potem zapre prostor.

Pomembno se nam zdi razmišljati tridimenzionalno, kakšne komunikacije med ljudmi spodbuja prostor, ki je razgiban v vseh smereh, kjer se tudi talne površine nagibajo. Potem najdeš nove izzive zunaj dvodimenzionalnih zidov.

Pri projektu Učni center Politehnične univerze v Lausanni v Švici to tridimenzionalno topografijo izrabite kot izhodišče za oblikovanje pokrajine za učenje.

Ta projekt smo dobili z zmago na natečaju. Naloga je bila že v izhodišču ponuditi odgovor na vprašanje – kakšen je nov prostor učenja za prihodnost? Ponudili smo topografijo, pokrajino, ki ponuja veliko različnih prostorov, raznolike poglede, možnost za različne aktivnosti. Javni, skupni prostor, ki omogoča tudi zasebne kotičke.

Ta arhitektura združuje laboratorije, knjižnico s 500.000 enotami ter kulturni center, namenjen študentom in javnosti. Odprta površina na 20.000 m2 omogoča fluidno mrežo servisov, prostorov za študij, restavracij, kavarn in svetlih atrijev. Tukaj se srečuje 7000 študentov in 4000 raziskovalcev. To je izjemno inovativna zgradba, z nežnimi slopi in terasami, s skoraj nevidnimi podporami in kompleksno nagnjeno streho, ki je potrebovala popolnoma nove metode konstrukcije.

Takšna zasnova presega običajne meje med posameznimi disciplinami. V tej učni pokrajini se srečujejo matematiki, strojniki in nevro znanstveniki, sodelujejo. Prostor je odprt za javnost, kar simbolično sporoča, da je delo v znanosti delo za družbo.

Naredili smo veliko študij akustike, da smo zagotovili mirne kotičke za zbrano delo v odprtem tlorisu. Študije svetlobe, da atriji dovolj intenzivno podnevi osvetljujejo pokrite prostore. Ko smo stavbo odlepili od tal, smo dobili okolje za zasnovo popolnoma inovativne zgradbe, kot razumemo prostor učenja za prihodnost.

Rolex Učni center, 2010, Lausanne, Švica

Kaj lahko arhitektura, stavba, uči?

Mislim, da se ljudje lahko učijo drug od drugega. Vsak človek ima svojo zgodovino, ko se sreča z drugim, se vedno nekaj zgodi. Arhitektura lahko spodbuja srečanja med ljudmi, sodelovanje, izmenjavo substanc. Komunikacijo. To je moj cilj. Upam le, da komunikacija ni konfliktna.

Na Dunaju ste, ker ste sprejeli mesto gostujoče profesorice arhitekture. Vidite kakšne podobnosti v svojem pristopu do arhitekture in pristopu vaše predhodnice, Zahe Hadid?

Oh, tega vprašanja sem se bala. No, v nekih pogledih sva zelo različni, a verjamem tudi, da v nekaterih delujeva podobno. Videla sem dela študentov, nastala na njenem seminarju. Zelo navdihujoče.

Rolex Učni center, 2010, Lausanne, Švica

Tudi vaši projekti so visokotehnološki. Kako pomemben je za vas analogni princip?

Uporabljamo veliko sodobne tehnologije, toda vedno smo v stiku z roko, s telesom. V tem smislu tudi Japonci zaostajamo za Evropo. Vedno naredimo ogromno maket, po 40 maket v enem merilu. Vendar pogosto vidimo to, kar želimo videti. Potem objekt preverimo tudi z računalniškim modelom. Takrat se pokažejo napake in tisto, kar smo v maketi spregledali.

Kakšne študente si želite?

Takšne, ki bodo mislili s svojo glavo. Veseli me, da je letnik tako raznolik, vsak prihaja od nekod drugod. Mislim, da se bom od študentov veliko naučila. Upam, da bo to obojestransko, da se bodo tudi oni kaj naučili od mene.

Eden izmed vaših študentov mi je povedal, da ste si na uvodnem srečanju vsakega iz letnika skicirali. Zakaj?

Aha, haha, ja, tako si zapomnim obraze, pomembno je, s kom bom delala. Mentor mora spodbujati individualnost, osebnost, specifičnost, ne pa kopiranja.

Vi sami ste študirali arhitekturo na Japonskem, na univerzi za ženske (3). Kako vas je študij med samimi ženskami pripravil na delo, kjer so še danes dominantni moški?

Ni bil moj namen študirati na ženski univerzi. A prijavila sem se na tri univerze, na prvih dveh, javnih, so me zavrnili, na to, privatno, so me pa sprejeli. Na začetku mi je bilo nenavadno študirati s samimi ženskami. Pred novo dobo Japonske ženske niso smele hoditi na univerzo. Moja fakulteta je bila prva fakulteta za ženske. Program arhitekture je bil nekoliko prilagojen, poudarek je bil na hišah in stanovanjskih ureditvah, delali pa smo tudi muzeje. Smo pa sodelovali tudi s kolegi iz drugih fakultet. Ni bilo tako slabo.

Rolex Učni center, 2010, Lausanne, Švica

Kateri učitelj je vas najbolj zaznamoval?

Kiyonori Kikutake, ki je bil tudi moj mentor, in mentor Toya Ita. Ko sem kot majhna punčka videla fotografijo njegove hiše Sky house (1958) v reviji, ki jo je brala moja mama, sem se odločila, da želim biti tudi sama arhitektka. Sicer pa sem se zanimala tudi za dizajn. In filozofijo.

Vam je filozofija pomagala pri povezovanju vzhoda in zahoda? Se je vaše delo na zahodu začelo s sodelovanjem s Toyo Itom ali že prej?

Moderna Japonska želi slediti evropskemu sistemu. Japonci so se ogromno naučili od Evrope. To vpliva tudi na študij arhitekture in na arhitekturo na Japonskem nasploh. A Japonci vedno razvijejo lastno smer, vedno dodajo nekaj svojega. Še vedno sledimo svoji tradiciji. Vi, Evropejci, ko se srečate, se pogosto objamete. Mi se nasmehnemo, in potem se priklonimo, toda ohranimo distanco. To je naš način, da se prisrčno pozdravimo. Ko pride gost v našo hišo, se namesti na naš tatami in mi mislimo, da to postane drugačen tatami. Tradicionalni način bivanja je še vedno prisoten. Japonska hiša je še danes sestavljena iz premičnih sten, neposredno povezana z naravo. Zvok, svetloba, zrak, vse svobodno prehaja iz zunanjosti navznoter.

Imamo tudi druge probleme kot v Evropi: naravne katastrofe; potrese, poplave, gosto naseljenost. Zdaj imamo sicer debelejše stene kot včasih. Toda japonski arhitekt razume steno kot nekaj 5 cm debelega. V Evropi pa je to nekaj polmetrskega, trajnejšega.

Nakanotani Gazebo, 2010, otok Inujima, Japonska

V studiu Sanaa ste ustvarili veliko muzejev in galerij.

Prvi naš veliki projekt je Muzej v Kanazawi (4). Ideja je bila privabiti čim več ljudi v muzej, tipično izhodišče. Bila sem zelo nervozna, ker sem morala sprejeti odločitev, koliko prostora naj namenim umetnosti, posameznim delom. Potem je prišel čas za oddajo in morala sem se odločiti, toda še vedno sem dvomila.

Očitno vam je uspelo, saj je muzej samo v prvem letu obiskalo 1.570.000 ljudi (5). Kako gledate na odnos med umetnostjo in arhitekturo?

Umetnik včasih močno vpliva na arhitekturo. Umetnost včasih predre stene in se ne omejuje s prostorom, ki ji je bil prvotno namenjen. Veliko umetnikov želi svoja dela postaviti pred galerijo, v zunanjost, pred fasado, in s tem popolnoma spremeni arhitekturo. Umetniki galerije ne gledajo kot funkcionalno stavbo, nekateri jo razumejo zelo ustvarjalno, kot ozadje. Umetniško delo vzdušje prostora lahko popolnoma spremeni.

Fleksibilnosti, premičnih sten, tega kustosi ne marajo. Ker nikoli ne funkcionirajo tako dobro kot prave stene.

S- Art House, 2010, otok Inujima, Japonska

Eden od vaših projektov, ki so mi zelo pri srcu, je muzej Teshima na otoku Naoshima. Gre za japonski otok, kjer število prebivalcev upada. Ljudje odhajajo v mesta. Prazne hiše pa drugo za drugo zaseda umetnost. Različni arhitekturni studiji objekte preoblikujejo v umetniške galerije.

Ja, tam si prizadevamo ustvariti okolje, ne stavbo. Muzej Naoshima je zelo poseben prostor za nas. Nismo imeli običajnega izhodišča, ko narediš najprej natečajni predlog, potem te izberejo, potem sodeluješ z naročnikom, racionaliziraš itd. Dobili smo naročilo, naj naredimo manjšo galerijo v eni izmed zapuščenih hiš.

Nato smo videli, da je to premalo, potrebujemo več prostorov za umetnost. Tako počasi vsa vas postaja galerija. Videli smo, da potrebujemo prostore za spanje. Tako so počasi nastali še nastanitveni prostori, hotel. Kavarna. In potem majhna šola. Vse, kar nastaja, je odziv na prejšnji poseg, ki sproži nove potrebe. Zdaj smo mi sami predlagali naročniku dodatni program. Tudi naročnik je hotel omogočiti nastanek nove skupnosti, kjer bi ljudje živeli v sožitju z umetnostjo, zato je naš projekt financiral. Naročnikov cilj ni komercialni uspeh projekta, čeprav je tudi to pomembno.

Muzej Naoshima je videti kot kakšna ogromna žival, popolnoma zlita z naravo, z zemljo, hkrati pa je visokotehnološka. 40/60 m² lebdeče površine se razprostira brez ene same vidne podpore.

Pomembno se nam zdi povezovati arhitekturo z ljudmi, pa tudi s svetlobo, vremenskimi pojavi in z zemljo. Lahko se dviga od zemlje, vendar mora biti tudi dobro zakoreninjena.

F- Art House, 2010, otok Inujima, Japonska

Leta 2010 ste kurirali beneški bienale s temo Ljudje se srečujejo v arhitekturi. Iz vaših del se vidi skrb za boljše bivanje ljudi. Dejavno ste se odzvali na katastrofo na Japonskem po cunamiju leta 2011.

Naredili smo večnamenski prostor za počitek in delo, zračen, odprt. Tukaj lahko ljudje gledajo morje ali delajo. Streha je valovita zato, da bi omehčali mrzel severni veter. S projektom "Home for all" smo hoteli spodbuditi razvoj območja.

Kako se lahko arhitektura odzove na ranljive skupine ljudi? Kakšen je po vašem odziv arhitekture na sodobne množične probleme. Veliko ljudi zaradi družbenih ali naravnih katastrof išče nove domove drugje.

Socialni aspekt ni v kontradikciji z estetskim, arhitektura, ki deluje, je vedno tudi lepa. Mislim, da je socialni vidik zelo pomemben, toda jaz kot arhitektka ne morem vedno vedeti ali se izražati, ali je nekaj prav ali narobe.

Po cunamiju na otoku Miyagi-ken je iz vsega nastalo nič. Oklevali smo, ali je primerno narediti nekaj zelo lepega. Nekaj lepote lahko ljudem zelo pomaga. To je lahko nekaj naravnega, roža. Nekaj dni po cunamiju so se na uničenem območju začele zbirati številne majhne skupine glasbenikov. O njih so poročali mediji. Tudi za nas, ki smo bili v Tokiu, je bilo neverjetno spodbudno slišati te glasbenike, videti to lepoto. Zato je lepota pomembna. Zato ima lepota tudi socialno funkcijo. Tega zavednja v sodobni arhitekturi manjka.

Nasvet mladim arhitektom?

Bodite potrpežljivi. Ne bojte se napak, so nujen del ustvarjalnega procesa. Bodite samosvoji. In nikoli se ne vdajte!

Pogovarjala se je: Nina Granda

***

(1) Kazuyo Sejima + Ryue Nishizawa/SANAA
(2) Universität für angewandte Kunst Wien, Univerza za uporabno umetnost Dunaj
(3) Nihon Joshi Daigaku, zaključila 1981, Tokio
(4) vir: www.kanazawa21.yp
(5) 21st century museum of contemporary art Kanazawa, Ishikawa, Japonska, 2004

* Pogovor je nastal 3. oktobra na fakulteti za uporabne umetnostu na Dunaju.

Intervju je bil objavljen v 3. številki revije Outsider, septembra 2015

Naročite se na tiskano edicijo Outsiderja ali podarite naročnino!

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiTanja Radež: Samouresničljive prerokbe
NaslednjiArhitekti proti ZiduNext
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaKulturaOsebnosti

JONATHAN MEADES: ARHITEKTURA IN TELEVIZIJA

2 avgusta, 2016
Arhitekturakritika

Na napačni strani zidu

3 julija, 2019
Arhitektura

O starosti in arhitekturi

14 februarja, 2018
Arhitektura

Styria Arhitektura: ZRC SAZU Raziskovalna postaja Barje

19 aprila, 2018
Arhitektura

Medena celica

9 februarja, 2021
Arhitektura

ZMENEK NA SLEPO

29 septembra, 2015
Arhitektura

Dva slovenska biroja med finalisti nagrade Mies van der Rohe 2022

25 januarja, 2022
Arhitektura

Meta Kutin: Prenova za srečna leta

27 decembra, 2017
1 2 … 178

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo