• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Osebnosti,Razmislek
/
10 novembra, 2015

ODGOVORNOST ARHITEKTA: PRIMER SPEER

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Danes pogosto govorimo o odgovornosti arhitekta. Arhitekt je odgovoren naročniku, stroki, zakonom, zbornici, družbi nasploh, tradiciji … Po drugi strani pa se vsak dan znova kaže, kako izmuzljiva je ta odgovornost, kako težko jo je zadovoljivo definirati ali vsaj izoblikovati konsenz o tem, kaj je odgovornost pri oblikovanju prostora, pa tudi, kako nemogoče je preganjati arhitekta, ki se tej odgovornosti izneveri. Če se tu in tam še pojavi tehnična projektantska odgovornost, kjer je pomanjkljivo projektiranje razlog za poškodbe konstrukcije ali uporabnikov, pa so ostale oblike odgovornosti ne samo težko iztožljive, zdi se, da so tudi povsem subjektivne. In vendar arhitektura odločilno določa prostorske pogoje nekega prostora in med drugim sooblikuje tudi pogoje za krivice in zločine. Tu se lahko spomnimo na Haussmannovo preureditev Pariza, ki je podelila mestu na Seni čudovite avenije, obenem pa iz središča izgnala in na periferiji marginalizirala vse revnejše sloje prebivalstva, kar je bil eden prvih evropskih gentrifikacijskih podvigov. Ali pa uničenje celih četrti New Yorka, ki ga je v petdesetih s sistemom avtocestnih obvoznic zakoličil Robert Moses, nemesis Jane Jacobs. Lahko pa si prikličemo v spomin tudi manj velikopotezne in bolj vsakdanje zadeve: neosvetljen in po nepotrebnem nepregleden železniški ali cestni podhod, kjer se pogosto odvijajo ropi, umori ali posilstva. Ograja ograjenih sosesk. Vsaka krivica ima svojo prostorsko manifestacijo, skoraj vsak prostorski poseg pa nekdo načrtuje in torej tudi nariše. Navsezadnje je moral nekdo načrtovati in narisati tudi delovna in uničevalna koncentracijska taborišča. Vendar pa takšna prostorska soodgovornost arhitektov po navadi uide ne le sodiščem, ampak tudi splošni družbeni obsodbi. Eden izmed v zgodovini najbolj kompromitiranih arhitektov, Hitlerjev ljubljenec Albert Speer, se je dobro zavedal, da ga njegova arhitektura ne bo postavila na zatožno klop: »Moja za nacistični režim nastala arhitektura je moj še najmanjši problem; včasih se mi celo zdi, da je veliko boljša kot Trocadero v Parizu ali Univerza Lomonosova v Moskvi,« je dejal po vojni in tako pravzaprav omejil debato o arhitektovi odgovornosti na izključno estetske kriterije. Ključno obremenilno okoliščino je za Speera vedno predstavljalo dejstvo, da je leta 1942 sprejel imenovanje za ministra za oborožitev v nemški vladi – funkcija, ki je bila zaradi obupanih nacističnih poskusov sledenja tempu oborožitve zaveznikov vedno bolj usodno povezana z izkoriščanjem suženjske sile vojnih ujetnikov in internirancev koncentracijskih taborišč. Speerova delovna taborišča in prisilne delavnice, v katerih so tisoči vojnih ter političnih ujetnikov, Judov in Slovanov do smrti zgarani izdelovali orožje in opremo za takrat že upehani nemški vojni stroj, morda niso bila zgrajena z eksplicitnim namenom množičnega uničevanja, kot je veljalo za uničevalna taborišča na vzhodu, končni rezultati pa so bili praviloma enaki.

3
Mar to pomeni, da bi bila njegova arhitektura, če bi jo zasnoval za koga drugega, pravzaprav dobra arhitektura, za slabo pa jo dela le dejstvo, da je imela napačnega naročnika? Serija postmodernističnih arhitektov je v osemdesetih letih poskušala začeti kampanjo rehabilitacije Speera v znanem slogu: »Mož je zagrešil nekaj napačnih političnih odločitev, vendar je treba njegovo delo ločiti od njegovega političnega udejstvovanja.« Kaj pa predimenzionirano merilo, ki poskuša ljudi pomanjšati ali pa kar zdrobiti pod svojo težo? Kamniti zidovi, ki so lahko rentabilni le z uporabo polsuženjskega delovnega sistema nacistične Nemčije? Prostorsko snovanje, ki usmerja uporabnike vedno znova k podrejenosti enega totalitarnega vodje? Gre za absolutne arhitekturne (in pravne) zločine ali le za relativne estetske odločitve? Bernhard Leitner, ki so ga v povojni Nemčiji mučila ta in podobna vprašanja, se je l. 1978 pogovarjal s tedaj že ostarelim Speerom v njegovi podeželski rezidenci vrsto let po njegovi izpustitvi iz zapora Spandau leta 1966 in njegovem znanem kesanju zaradi sodelovanja s Hitlerjem. Pozneje je zapisal serijo kratkih vinjet, nastalih po posnetih pogovorih.

2
Speer: [govori o oblikovanju Zeppelinovih poljan v Nürnbergu] V ozadju je bilo deset tisoče praporov – in vsak najmanjši lokalni oddelek stranke je imel svojo zastavo s čudovitim pozlačenim orlom na vrhu, z zlatimi trakovi in vsem ostalim. Postavljeni so bili ob zid, nato pa so na povelje odkorakali v štirih kolonah na levo, se razprostrli na sredi, nato spet štiri kolone na drugi strani, korakajoč zelo počasi v prehode, ki so bili izpraznjeni posebej za njih, se od tam razlili po klančinah in napolnili celo polje zborovanja – to so bili nekateri izmed efektov, ki sem jih sam (smeh) –
Leitner: Ki ste jih sami načrtovali in režirali –
Speer: Da, vse to sem lahko delal. V Nürnbergu smo imeli tako imenovan Urad za parade, imeli smo sestanek in jaz sem preprosto rekel: »Ali ne bi bilo to krasno?« In bila je prvorazredna ideja, in potem sem jo izvedel.
Leitner: Zborovalno polje je bilo prazno?
Speer: Polje ni bilo prazno; funkcionarji v svojih rjavih uniformah so bili že na svojem mestu –
Leitner: Ki pa je dovoljevalo prosto pot kolonam praporov –
Speer: Ki so prišli, kot sem vam opisal. Najprej smo preizkusili vso stvar podnevi; nato sem dejal: »Vsi skupaj se zdijo tako neprepričljivi in med sabo manevrirajo na nevojaški način,« in vsi so res že kazali izredne trebuhe, zato sem imel idejo, da bi vse skupaj izvedli ponoči. Nato smo izvedli katedralo svetlobe – spoznal sem mojstra luči Berlinske opere, dobrega obrtnika, ki je naredil odlične žaromete – in s temi smo usmerili svetlobne snope na vrhove zastav, na pozlačene orle in na vse ostalo, ki se je svetilo in svetilo – ti čudoviti, čudoviti vizualni efekti –

1
Speer: Govoril sem tudi: »Res je neumno, da teh Schinklovih zasnov niso nikoli izvedli. Dovolj so natančne, da bi jih lahko realizirali.« Zakaj ne bi nekje, za neko priložnost, preprosto zgradili teh Schinklovih draguljev, malih templjev ali kaj podobnega?
Leitner: Danes se pod to ne bi podpisali?
Speer: Ne, danes tega ne bi več trdil. Takrat pa je bila realna, čeprav nikoli realizirana ideja.
Leitner: Vendar niti z najbolj natančnimi načrti ne morete zgraditi hiše sto let pozneje. Se vam to takrat ni zdelo problematično?
Speer: Ne. Tako lepi načrti so bili. Arhitektom bi lahko rekel: »Zakaj ne greste čez te kupe Schinklovih načrtov in pregledate, ali ne bi katerega izmed njih uporabili.« Namesto, da bi ga kopirali, se mi je zdelo bolj iskreno, če zgradimo kar izvirnik Schinklove stavbe.

4
Speer: [o razmerah za nemške arhitekte po vzponu nacizma na oblast] Vedno se mi je zdelo, da se pri arhitektih v primerjav s slikarji ni delalo velikih razlik med tem, kdo je avantgarden in kdo sprejemljiv …
Leitner: Večina prvih je morala emigrirati.
Speer: Da.
Leitner: Nekateri pa so se morali prilagoditi, ker sicer ne bi dobili nikakršnih naročil, kar pomeni isto kot poklicno smrt.
Speer: Res je, toda nekateri – mnogi – so bili zaposleni z industrijskimi projekti.
Leitner: Povedati hočete, da se je arhitektom načeloma godilo bolje …
Speer: Nekoliko bolje, tako se mi je zdelo. Ne pravim, da imam sam kakšne zasluge za to.

5
Leitner: Seveda je bil efekt vaše arhitekture načrtovan?
Speer: Seveda.
Leitner: V liniji vladajoče ideologije torej –
Speer: Tako je tudi zapisano v eseju, ki sem ga pred časom napisal o Hitlerjevi arhitekturi: »Moje stavbe niso bile namenjene le izražanju bistva nacizma, kot sem zapisal že leta 1936. Šel sem onkraj tega. Same naj bi postale del gibanja.« Kar me pravzaprav sprašujete, ni res? »S tem komentarjem sem svoje delo definiral kot ekstremno politično, zato Hitlerja nisem videl, kot sem tedaj zapisal, kot darežljivega podpornika gradenj preteklih stoletij ali arhaičnega mecena. Kot nacionalsocialist naj bi Hitler svoji arhitekturi določil pomen in torej tudi notranjo vsebino. Za renesančne papeže in baročne monarhe so bile gradnje nekakšen plemenit konjiček. Za Hitlerja pa so bile del politične volje nacionalsocializma.«
Leitner: Posledice tega, kar ste pisali in mislili takrat, so vam bile jasne?
Speer: Jasne, seveda.

 

Miloš Kosec
Odlomki so v slovenščino prevedeni iz angleške izdaje sestavka Bernharda Leitnerja: Albert Speer, the Architect, ki je izšla v reviji October št. 20 (MIT Press, 1982), od koder so tudi uporabljene fotografije in risba.

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiKamniti val – Iznajdba je pogoj za napredek
NaslednjiJaponski vrtci – HIBINOSEKKEI v LjubljaniNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

DOMA V KNJIŽNICI – SLOVENSKI PAVILJON NA BENEŠKEM BIENALU

27 maja, 2016
Arhitektura

DRŽAVA IN ARHITEKTURA

24 junija, 2016
Arhitektura

Marasovic arhitekti: Stanovanje M8

23 junija, 2019
ArhitekturaIntervjuStanovanjske politike

Stanovanjska zadruga R50

17 marca, 2022
Arhitektura

500 LET STAR ALI SODOBEN SPOMENIK?

4 avgusta, 2016
ArhitekturaPark

PARK ALI PLOMBA?

23 oktobra, 2015
Arhitektura

Teater v službi

10 avgusta, 2017
Arhitektura

ČASOVNA KAPSULA MED GORAMI

11 marca, 2016
1 2 … 162
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo