• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Intervju,Umetnost,Urbano
/
28 oktobra, 2021

Roman Bezjak: Grdo, grše, najlepše

Od sredine oktobra poteka v Galeriji Photon fotografska razstava Romana Bezjaka. Razstava prikazuje mestne vedute Taškenta z vsemi njegovimi različnimi vzorčastimi platmi. Roman Bezjak je v Sloveniji rojen fotograf, ki živi v Nemčiji. Študiral je v Dortmundu, nato fotografiral za različne nemške tiskane medije, leta 1996 je prejel nemško nagrado za fotografijo, bil je imenovan za profesorja fotografije na Univerzi za uporabne znanosti v Bielefeldu, kmalu še za dekana iste univerze. V svojem delu upodablja arhitekturo povojnega socialističnega modernizma. To je pokrajina njegovih korenin, obenem pa je njen relativno razbremenjen opazovalec. Njegove fotografije ohranjajo kritično distanco, hkrati pa negujejo naklonjenost do regije. Seriji uspe preseči predsodke, hkrati pa poraja vprašanja o pomenu paralelnih modernističnih svetov. Njegove serije zajemajo prizore iz držav bivše Jugoslavije, iz Pjongjanga in, kot omenjeno, iz Taškenta.  Taškent je bil skoraj popolnoma uničen med potresom leta 1966. Njegova rekonstrukcija je bila kontroverzna tema v Sovjetski zvezi. Iz ruševin je nastal modernističen utopičen raj, posejan s sovjetskimi spomeniki; novo mesto naj bi bilo simbol sovjetske modernosti v Aziji. Regijska tradicija se  prepozna po orientalskih ornamentih po fasadah. Po osamosvojitvi Uzbekistana leta 1991 so bile številne reprezentativne in vladne stavbe preoblikovane z bolj anonimnimi marmornatimi ali steklenimi fasadami, velika stanovanjska naselja p medtem še zmeraj svojo izvorno podobo. Fotografa Romana Bezjaka smo ob obisku Ljubljane povabili na pogovor. Kakšna je vaša fotografska reprezentacija komunističnega sveta? 

To je postalo moje vodilno vprašanje v razvoju naslednjega projekta. Ko sem začenjal projekt v Beogradu leta 2005, sem se vprašal: Kaj je ostalo od Jugoslavije? Kot »freelance-Jugoslovan«, ki je poznal državo zgolj skozi perspektivo emigranta, sem kljub temu ali morda ravno zato občutil tudi sočutje za svojo domovino. Vojne v devetdesetih niso terjale samo veliko človeškega trpljenja in razpad kompleksne, multietnične države, temveč tudi izgubo kulturnega območja. Kar je ostalo od tega kulturnega prostora v državah naslednicah Jugoslavije, so arhitekturne geste in njihove utopije, izražene v povojnem modernizmu. Kmalu sem spoznal, da lahko ta fenomen opazujem tudi v bivši Nemški demokratični republiki in v vseh postkomunističnih državah vzhodne Evrope. 

Kako je vaša fotografija sprejeta in razumljena v različnih deželah, na primer v bivših komunističnih/socialističnih državah v primerjavi z zahodnimi državami?

Pravzaprav je očitnejša razlika recepcije med mladimi in starimi kot pa med vzhodom in zahodom. V splošnem je modernizem, sploh modernizem na vzhodu, zelo ideološko nabit. Mnogi ljudje moje generacije ali starejši v arhitekturi vzhodne Evrope vidijo simbol represivne komunistične države, ki mora biti presežena. Mladi ljudje ne nosijo tega historičnega bremena, nimajo lastnih izkušenj, zato so lahko entuziastični vsaj glede drznih neortodoksnih dizajnov vzhodnega modernizma. Danes lahko najdemo na Facebooku in drugih kanalih mnogoštevilne skupine oboževalcev takšne arhitekture; pravzaprav je to postala zelo hipsterska tema.  Moderna arhitektura ni imela dobrega slovesa v starejših generacijah na zahodu. To je bilo povezano s težkim življenjem. Bila je razumljena kot moteč element v razvoju urbanizma; še več, velika stanovanjska naselja so videli kot jasen znak socialnega padca. Šele čez nekaj časa in zgodovinske distance je vzhodni modernizem postal fokus spomeniške konzervacije in subjekt historičnih, arhitekturnih in urbanističnih diskurzov. Kaj gledalcu dajo specifični kadri vzorcev? Uporabljate različne kote, s čimer se odkriva potencial vzorca znotraj danih nastavitev in pogojev. Je to namenoma? 

V taškentski seriji sledim dvema različnima vizualnima konceptoma. Prvi je, kot v prejšnjih delih Socialist Modernism, fotografiranje urbane krajine, mestnih vedut. Tu upoštevam stroga pravila arhitekturne fotografije. Ansambel zgradb, ulic, dreves, pešcev in avtov, fotografiranih v difuzni svetlobi, v jasnem urbanem kontekstu. Zelo drugačni pa so na drugi strani pogledi na fasade v portretnem formatu z grobo opoldansko svetlobo. Tu linije padajo in prevešajo horizont. Pogosto fotografiram eno in isto fasado z rahlo različne razgledne točke in jih sestavim v diptihe ali triptihe. Pri tem gre za razliko v na videz istem.  Fotografije so dandanes pripravljene v serijah. Kaj pa moč ene same fotografije? 

V muzeju Folkwang v Essnu smo leta 1981 pripravili razstava Absage an das Einzelbild (Refusal of the Single Image), ki je bila za tisti čas brez primere. Tam se je formuliral dvom mlajše generacije fotografov o ekspresivnosti ene slike. Ta dvom priča o dogmi »odločilnega trenutka«, ki v vrhuncu svoje akcije zgosti življenje in realnost v eno samo veljavno sliko. Namesto tega se je uveljavil bolj demokratičen pristop; lovec za eno samo trofejno sliko ni več ideal, temveč je nabiralec, ki prinese nazaj razne stvari in na tej široki vizualni argumentaciji in dokazih bazira svoja prepričanja. A vse to ni osamilo samostojne slike. Ta ima vlogo v reporterski fotografiji, pri kateri so pomembne jedrnatost, odzivnost in privlačnost. Ko imamo opravka z umetnostjo grdega – ali dobimo estetsko ugodje, ker upodobitvi, reprezentaciji uspe biti lepa in umetniška? Ali gre tu za kognitivno, neestetsko vrednost, ugodje intelektualnega raziskovanja? 

Vpraševanje se o polju tenzije in simboličnem odnosu med lepoto in grdoto je bilo pravzaprav moje drugo vodilo. Idejo, ki je bila začetna točka mojega fotografskega raziskovanja, je formuliral nemški filozof Karl Rosenkranz v svojem vplivnem delu Estetika grdega iz leta 1853 in gre nekako takole: »Grdo ni definirano kot manko lepega, ampak kot njegova pozitivna negacija.«  Povojne modernistične stavbe tako na vzhodu kot na zahodu širša množica navadno spozna za grde. Tudi jaz sem delil to občutje pred 30 leti, dokler se nisem začel sam spoprijemati s to temo. Četudi ne moremo nujno govoriti o lepoti na mojih fotografijah, se v njih zgodi zanimiva prelomna točka in njihovo stanje se sprevrne v obratno. Grdota postane lepota. Če primerjamo Rosenkranzeve intelektualne vpoglede z nekaterimi bolj profanimi: Lepota je v očeh opazovalca.  Kakorkoli že, končno sem se lahko spoprijateljil s pozitivno negacijo lepote. V svojem aktualnem projektu o rekonstrukciji in retrospektivi stavb ne grem več namenoma v nasprotno smer, lepota rekonstrukcije na najboljših urbanih lokacijah je tu že skoraj balast. Kako naj fotografiram gradove, sakralne objekte, srednjeveške reprezentativne četrti, ne da bi delovale, kot da so prišle iz potovalnega vodiča? Da se vrnem nazaj na vaše vprašanje, prav gotovo je lažje ali bolj kul upodobiti nekaj grdega, ker fotografija tako ali tako avtomatično generira nekaj lepega, to je lastnost tega medija.  Delo katerih fotografov občudujete? 

Kot mlademu fotografu sta mi predstavljala vzor Josef Koudelka in Robert Frank, sploh zato, ker sem takrat fotografiral za reportaže v revijah in časopisih o ljudeh. Za moje delo urbanih krajin sta referenci med drugim Auguste Atget in Stephen Shore. Posebej za serijo Taškent pa Alexander Rodchenko.

Fotograf Roman Bezjak

Pogovarjala se je: Anja Trobec 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiAnja Vidic: Zaradi vztrajanja pri družbenokritičnem  delovanju je arhitektura še vedno relevantna
NaslednjiPeter Kuntarič: ŠalaNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Nina Štajner: Šik urbano stanovanje

2 oktobra, 2020
ArhitekturaKulturaOsebnosti

JONATHAN MEADES: ARHITEKTURA IN TELEVIZIJA

2 avgusta, 2016
Arhitektura

Studio Moste: Interier 1

29 avgusta, 2017
Arhitektura

Rezultati natečaja: Trg Evrope v Novi Gorici

22 septembra, 2020
Arhitektura

Arhitektura Curk: Psihiatrična bolnišnica Ormož

24 avgusta, 2020
ArhitekturaIntervju

Aaron Moulton: Art is Sanctioned Madness

14 septembra, 2018
ArhitekturakolumnekritikaKultura

Nina Granda: Kultura na poživilih

15 julija, 2020
Arhitektura

ARHITEKTURA: Stanovanje s tropskim vrtom

7 julija, 2022
1 2 … 180

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo