• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Recenzija
/
13 januarja, 2021

Manca Košir: Šola je vprašanje

edu.arh: Prakse arhitekturnega izobraževanja

»Menim, da so na arhitekturi vedno obstajale različne smer razmišljanja, različne smeri arhitekturnega dela, ampak če bolj splošno pogledam, je v bistvu vedno bila neka nit usmerjena v ideje na merilu človeka, v vrednote humanizma.«

To je bila prva misel (Zale Privšek), ki sem jo med vzpenjanjem po stopnišču fužinskega gradu razbrala iz šuma prepleta različnih zvočnih posnetkov.

V Muzeju za arhitekturo in oblikovanje do 30. maja poteka razstava edu.arh: Prakse arhitekturnega izobraževanja, ki je nastala v sodelovanju muzeja in ljubljanske Fakulteta za arhitekturo, ki je v lanskem letu praznovala stoletnico obstoja. Naslov Edu.arh, edukacija arhitekture, neposredno napove vsebino razstave, s katero avtorji želijo pokazati, »da so bile v Sloveniji že od druge polovice prejšnjega stoletja prisotne arhitekturne prakse poleg izobraževanja na Fakulteti za arhitekturo«, kot v video predstavitvi pred začetkom povzame Boštjan Vuga, glavni kustos. Z eksponentno povečavo slojevitosti arhitekturnega poklica, ki od arhitekta, ki želi voditi uspešno ter predvsem odgovorno delo, pričakuje vlogo nekakšne renesančne figure in temu primerno zmožnost kritičnega odziva na dogajanje v okolju, v katerem deluje. Na mestu je torej vpr v  ašanje, kakšno nalogo pri oblikovanju posameznika in arhitekturne stroke nosi fakulteta. Prostor in institucija, zadolžena za izobrazbo in oblikovanje generacije arhitektov, sposobne kritične misli in odgovornega delovanja na področju oblikovanja prostora.

Razstava Edu.arh, prakse arhitekturnega izobraževanja nudi pregled pozicije Fakultete za arhitekturo ter odpira ključna vprašanja, povezane z izobrazbo in, neposredno povezano, arhitekturo kot dejavnostjo. »Če arhitekturo sploh hočemo spremeniti in usposobiti arhitekta, da bo profiliran za odgovore na probleme, na izzive, ki se pojavljajo danes, je v prvi vrsti potrebno spremeniti izobraževanje. Izobraževanje, ki na veliki večini šol poteka na ustaljen, isti način, kot takrat, ko sem jaz študiral, morda z majhnimi popravki«, pojasni Matevž Čelik, takrat direktor muzeja. »Fakulteta za arhitekturo je dala izobraževalne procese na zelo javno, transparentno razstavo, za kar mislim, da bo dalo zelo dobre rezultate. Ta razprava poteka na različne načine, skozi pogovore, srečanja. Eden od teh formatov je tu razstava.«

Kakšna naj bodo torej prakse izobraževanja, ki oblikujejo profil bodočega arhitekta? Kakšna institucija je Fakulteta za arhitekturo, kakšna je bila in predvsem – kakšna naj bo? Zasnova razstava se posredno nanaša na časovno os zastavljenih vprašanj in se vsebinsko deli na tri sobe: Zid, Polje in Postaje. Karakteristike prostorov so tematsko vezane na predstavljeno vsebino, torej na fizično stavbo fakultete, njeno stoletni produkcijo in odklonih v izobraževanju, ki jih je fakulteta neposredno ali posredno ustvarjala. Svoje sporočilo posredujejo skozi medij fotografije, videa, zvoka, risbe, izdelkov in besedila.

Sobo 1 zaznamuje zid, ki neprekinjeno poteka skozi skoraj celotno dolžino izrazito vzdolžnega prostora. Prekrit je s črno-belo tiskano fototapeto, ki prikazuje izbrano zaporedje notranjosti Fakultete za arhitekturo. Vključena sta tako novi kot starejši del stavbe, vsi prizori pa opredeljujejo glavne značilnosti obeh – dolgi hodniki in velika vrata, za katerimi se skrivajo risalnice in, redkeje, predavalnice. Skoraj nenavadno izčiščene prizore sicer polnih prostorov, vedno spreminjajočih se dogajanj fakultete razbijejo zidne odprtine, v katerih se vrtijo serije strukturiranih intervjujev študentov, mladih arhitektov in akademikov s tujih arhitekturnih šol, ki odgovarjajo na serijo vprašanj: kako bi spremenili prostor fakultete, kakšne so prednosti in pomanjkljivosti študija, kam vas je študij na Fakulteti za arhitekturo usmerjal, kakšen je profil arhitekta diplomanta vaše šole? »Izjave odpirajo vprašanja o dinamiki institucije arhitekturnega izobraževanja, o možnostih njenih strukturnih, vsebinskih in prostorskih reakcij na sodobno družbeno realnost,« povzame spletni opis razstave.

Ob ogledu posnetih odgovorov, ki z nežnim prekrivanjem glasnosti zvoka ustvarjajo zanimiv miselni ambient ujetih izjav različnih oseb ter naključnih povezav njimi, se vzdolž druge stranice zidu približamo sobi 2, Polje. Vanjo je bila prenesena razstava Fakultete za arhitekturo Mladi smo in živi, lani ob stoletnici fakultete postavljena v avli Cankarjevega doma. Gradivo je predstavljeno horizontalno in na razmeroma nizki višini, ki naj bi obiskovalca spominjala na sprehod skozi polje – v tem primeru polje izbranih projektov, ki so nastajali pod okriljem fakultete od njenega samega začetka. Namesto tematsko ali časovno, kot narekuje običajno uporabljena praksa predstavitve, so dela razporejena po merilu projekta, ki sega vse od 1:1 do 1:10 000. Vsebina tako ovrže rigiden, klasično hierarhičen časovni pregled študentske produkcija, namesto tega pa do izraza resnično prodre raznolikost idej in razpon področji, na katerih je aktiven arhitekt in urbanist. Ob pregledu raznovrstnih vsebin pa vseeno ves čas ostajamo v stiku s prvim delom razstave, saj so nad paneli obešeni izbrani citati intervjuvanih sogovorcev. Proces ozadja učnega procesa uspešnih projektov nas tako spremlja in ohranja misel na ključna vprašanja o izobraževalnem sistemu, ki jih razstava v obiskovalcu tudi želi vzbuditi.

Kustos razstave kot najpomembnejšo opredeli sobo tri. Sedem postaj, ki se začenjajo z Edvardom Ravnikarjem in smerjo B ter nadaljuje z znamenitim zavzetjem sobe 25, revijo AB, pionirsko publikacijo s področja arhitekturne teorije pri nas, Piranskimi dnevi arhitekture, bienalom oblikovanja BIO in platformo Future Architecture. »To so tiste postaje, tisti odvodi in prakse arhitekturnega izobraževanja v Sloveniji, ki dejansko pomenijo odvod rigidnega izobraževanja na fakulteti«, še doda Vuga. Predstavljeno gradivo v sobi pripoveduje zgodbo o ponavljajoči se reinvenciji konstrukta izobrazbe arhitektov. Ob pregledu zapisov študentov arhitekture med letoma 1969 in 1973, ko so protestno znotraj fakultativnega kurikuluma zavzeli avtonomno pozicijo, uveljavljali pravico v iskanju samosvoje arhitekture in oblikovanju prakse arhitekturnega izobraževanja, kot absolventka Fakultete za arhitekturo prepoznavam pogovore, slišane na načeloma polnih hodnikih institucije, tako v živo kot v hodnikih sobe 1 Muzeja za arhitekturo in oblikovanje:

»Po eni strani mogoče prav to /…/ da fakulteta v bistvu nima jasne vizije, kakšen profil študentov proizvaja, kakšen profil arhitektov. To se do neke mere vidi, da se ne zna usmerit na osi, ali smo tehnična fakulteta ali smo umetniška, ampak je vsega po malo. Hkrati pa se držimo zelo zastarelih paradigm, kot so kulti osebnosti, kar se vleče že od Plečnika dalje.«

- Aljaž Rudolf

»Vsaka organizacija, še posebno neka ustanova kot je fakulteta, predstavlja en avtopoetičen sistem, se pravi stroj, ki proizvaja samega sebe in mislim, da se reprodukcija Fakultete za arhitekturo artikulira med dvema poloma: tako akademik profesor kot podjetnik šef, in če nas študij razvršča v domeno funkcije med tema dvema arhetipskima poloma, mislim, da je neka vizija prihodnosti preseči to linearno funkcijo pa tvorit neke nove kombinacije z arhitekturnimi zunanjimi polji in poli.«

- Tin Troha

»Glede na študijsko smer oz. obliko študijske smeri se zdi kot da nas enoviti magistrski študij usmerja ali da postanemo preizobraženi risarji ali podplačani projektanti …«

- Uroš Mikanovič

»Na nek način nas dobro priučijo te obrti projektiranja objektov, to je po mojem definitivno močnejša plat naše šole. Po drugi strani pa ves čas poslušamo na faksu, da je arhitektura soočena s širšim družbenim kontekstom, s politiko, s sociologijo, je odvisna oz. posega v širši družbeni kontekst. Po tem pa se to ustavi. Nismo seznanjeni z nobenimi metodologijami, postopki, orodji, s katerimi bi se mi kot arhitekti soočali s temi širšimi družbenimi konteksti. Naše znanje ostane samo na tej projektivni oz. oblikovni ravni. Po drugi strani pa manjka tudi teoretska podlaga, da bi na nek način povezovala arhitekturo s širšim bazenom vednosti.«

- Blaž Šenica


»Takoj v začetku je treba reči, kdor hoče od šole/inštitucije, ki je plačana/kaj odnest in pridobiti mora delovati mimo šole. Šola ni nekaj kaj je od zmeraj bilo, nekaj trdnega in stalnega. Šola ni premlevanje znanega. Šola je vprašanje. Ne poizkušati vedno znova odgovoriti na temeljna vprašanja je delovati v brezčasnem prostoru, delovati v prazno, po občutku, samovoljno, samovšečno.«

VINKO TROKAR
AA-glasilo Sobe 25

Razstava edu.arh, Prakse arhitekturnega izobraževanja omogoči širok pregled izčrpno raziskanega procesa razvoja izbranih elementov slovenske arhitekturne šole. Z vključevanjem tako zunanjih akademskih sodelavcev kot mladih arhitektov in študentov nudi pravilno zastavljeno izhodišče diskurza glede (nujnega) preoblikovanja kurikuluma, zaznamovanega s specifično asimetrijo prioritet predmetnika, ki je, do neke mere, zdaj podrejen tudi rigidnosti bolonjskega sistema in pridobivanja kreditnih točk. Tudi zato je smiselno vzporedno preizpraševati (bodočo) pozicijo arhitekta v družbi. Razumeti je potrebno, kako ne le izobraziti, temveč voditi kritično misel v svojem delovanju izven okvira študija. Kako lahko z učinkovitim prepoznavanjem problematik v prostoru ter pravilnim odzivom nanj ravnamo pozitivno v kontekstu pričakujočih družbeno-političnih in podnebnih sprememb.

Glavni kustos: Boštjan Vuga
Izvršna kustosinja: Danica Sretenović
Kustosinja svetovalka: Maja Vardjan
Iniciator: Matevž Čelik
Oblikovanje: Ansambel

Partnerja:
Muzej za arhitekturo in oblikovanje, direktor: dr. Bogo Zupančič
Fakulteta za arhitekturo, Univerza v Ljubljani, dekan: prof. dr. Matej Blenkuš

Besedilo: Manca Košir, abs. arh.

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiKatarina Hostar: Hiša MA
NaslednjiArhitektura iz zemlje: Prizemljen pogled / “Down to Earth”Next
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

10 izstopajočih arhitekturnih realizacij leta 2020

24 decembra, 2020
Arhitektura

Peticija: S.p. v izrednih razmerah

16 marca, 2020
Arhitektura

ZABRISANA ZNAMENJA GRADITELJEV

12 aprila, 2016
Arhitektura

KULTUROCID

26 avgusta, 2016
Arhitektura

Časovne kapsule v Kranju, Kopru in vesolju

30 marca, 2017
kolumneStanovanjske politike

Nina Granda: Umirimo bagre

1 junija, 2021
ArhitekturaBeneški arhitekturni bienale 2018

Matej Gašperič: Navadne stvari je treba delati izjemno dobro

5 junija, 2018
Arhitektura

Vztrajanje v nezaključenosti

25 aprila, 2017
1 2 … 166

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo