• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Razmislek,Stanovanjske politike
/
9 maja, 2017

Urbani kraterji

Dejstvo.

Začasna raba je super stvar. Onkraj gradbišča na Resljevi, Poligon v Tobačni tovarni, vrtički na bodočih razvojnih zemljiščih. Super. Praktično, koristno, integrativno.

Lahko je pa tudi sranje. Trend zadnjih dveh let kaže skoraj neopazno in subtilno preobrazbo v parkirišča dlje časa v procesu (nameravane) gradnje obnemelih zemljišč v mestnem središču. Ponekod so celo ostale gradbiščne ograje oplemenitene z reklamnimi plakati in kakšnim grafitom, za njimi pa z inženirsko natančnostjo optimalno razmejen prostor v znamenitem modulu 2,5 x 5m. Prepoznavni dodatek, zdaj že pravi prostorski označevalci pa so izstopajoči rumeni kontejnerčki (priskrbljeni verjetno s strani istega dobavitelja) opremljeni z blagajno in rdeče-belimi zapornicami.

Rezultat takšnega trenda je omogočanje vedno več dnevno migrirajočih osebnih avtomobilov v mestnem središču s praviloma enim uporabnikom. Takšne navade prividno nudijo občutek udobja, v resnici pa so večplastno škodljive.

Geneza.

Ko se je pred leti na območju nesrečnega NUK-a II zgodilo parkirišče v mestni režiji, se mi je poteza zdela smotrna. V sporu paraliziranih odločevalcev in v nezmožnost države pognati projekta srednje velikosti se je ujeta zemlja na robu notranjega ringa spremenila v začasno parkirno točko. Tudi transformacijo Kongresnega trga s podzemno garažo, čeprav že globje v mestnem središču sem sprejel, saj nam je omogočila rekonstrukcijo najlepšega ljubljanskega trga, stanovalcem, storitvenemu sektorju in inštitucijam širšega središča pa možnost optimalnega delovanja.

Vendar se je iz institucionalnega nivoja v zadnjem obdobju hitro prešlo na individualno priložnostno zaslužkarstvo. Središče postaja dobesedno prerešetanoz začasnimi parkirišči: območje Šumija, dve lokaciji na Vodmatu v bližini UKC, območje Emonike in Tobačne tovarne, za Pivovarno Union, občasno območje nekdanjega parka na križišču Resljeve in Trubarjeve in dr. Nekatera so tu že toliko časa, da smo se jih že kar navadili: območje Ajdovega Zrna na začetku Kolodvorske, parkirišče za stavbo Slovenijalesa, parkirišče na Mirju, na Bavarskem dvoru.

Ob tem se izriše hudomušna vzporednica z določenimi kraji zahodnega Balkana, ki jim radi pravimo nerazviti, kjer so vzdolž regionalnih cest gosto nanizane, včasih celo improvizirane, zasebne bencinske črpalke. V Ljubljani priložnostni privatniki pač trgujejo s parkirnim prostorom.

Tako se v dobri meri zmanjšajo rezultati desetletnega truda mesta pri tranziciji k trajnostni mobilnosti: izboljšave omrežja mestnega potniškega prometa in zmanjševanje ogljikovega odtisa ter povezanost istega s primestnim prometom, povečevanje in povezovanje površin za pešce, sobivanje pešcev in kolesarjev, sistem P+R ob vpadnicah, sistem mestnih koles, enotna mestna kartica, električno vozilo v središču idr. Gre za ukrepe, ki so v preteklem obdobju omogočili povečano število uporabnikov naštetih bolj vzdržnih oblik transporta.

Možne rešitve.

Omejitev parkirnih mest v urbanih predelih

Z morebitnim povečanjem števila opravljenih voženj motornih vozil znotraj po naravnih danosti že tako ne prezračenega mesta v kotlini se povečuje tudi tveganje za zdravstvenimi težavami, ki so povezane z onesnaževanjem.

V tej luči so zanimive ideje nekaterih nevladnih organizacij, kot je Inštitut za politike prostora, ki predlagajo omejitev števila vseh parkirnih mest znotraj mestnih okrajev (npr. zgodovinsko jedro, Tabor, Prule, idr.), ki naj bi jih mesto iz različnih aspektov še preneslo. Po tem vodilu bi morali ob vzpostavitvi novih parkirnih mest nekaj obstoječih ukiniti, prostor tam pa tudi v programske smislu preoblikovati.

Avtomobil v skupni rabi

Možna alternativa, ki pripomore k redukciji potreb po parkirnih prostorih, je dogovor na osebni ravni o delitvi avta oziroma deljeno lastništvo - carsharing, dogovor o skupnem prevozu v službo - carpooling ali priložnostno sopotovanje opravljeno preko spletne strani, aplikacije. Pri nas je najbolj poznan in dobro sprejet vmesnik prevozi.org.

Hoja ali avtobus namesto vožnje do službe

Precej logičen intimen ukrep se zdi tudi selitev bližje lokaciji redne zaposlitve. Če imaš službo v 15 ali več kilometrov oddaljenem kraju, se preseli bližje. Sori, tvoje dnevne migracije v osebnem avtomobilu nam vsem skupaj povzročajo preveč težav. Na žalost, država tovrstne migracije še vedno spodbuja, tako z nadomestilom za prevoz zaposlenim, kot tudi s sistemom AC vinjet, kjer priložnostni uporabniki avtocest subvencioniramo tovrstne transferje. Kot bi plačilo trošarin za cigarete prerazporedili med kadilce in nekadilce.

S kolesom po mestu

Za migracije znotraj mesta je prestolnica po svoji velikosti in topografiji idealna za kolesarjenje. Kolesarjenje kot alternativa več deset minutni vožnji znotraj mesta ob konicah je izbira vse večjega števila prebivalcev. Mesto je veliko naredilo na tem področju z izboljšanjem infrastrukture in z uvedbo sistema javnih koles, saj jih uporabljajo tudi tisti, ki prej niso kolesarili ali pa so kolesarjenje doživljali izključno kot del gorsko-adrenalinske izkušnje. Najboljša referenca za napredovanje je gotovo mesto Kopenhagen, kjer kljub manj prijaznim vremenskim okoliščinam velik delež prebivalcev uporablja kolo za vsakodnevne premike.

Bolj spodbudne železniške povezave

Veliko rezerve pri redukciji dnevnih tranzicij osebnih avtomobilov v prestolnico se skriva v boljši uporabi primestnih železniške infrastrukture, ki povezuje prestolnico s t.i. satelitskimi mesti, vse do Kranja, Kamnika, Grosupljega in Vrhnike. Primestne linije že zgodovinsko obstajajo, a cena in frekventnost voženj imata za večino polnoletnih uporabnikov demotivacijske učinke. Država bi skozi Slovenske železnice vsekakor morala več pozornosti nameniti konkurenčnosti te storitve. Dober vzor bi lahko bilo mesto Zürich, ki je odlično povezano s  svojim zaledjem in kljub svoji »majhnosti« tvori z njim skoraj milijonsko regijo.

Vstopnina za avtomobil

Sicer pa je po mojem mnenju Ljubljana že lep čas zrela tudi za neke vrste mestno cestnino (v angleški terminologiji znano kot Congestion Charge/Pricing) znotraj območja notranjega ringa, ki so ga pred leti zaključili z vzpostavitvijo Fabianijevega mostu pri stavbi Cukrarne. Tvorijo ga Njegoševa, Masarykova, Tivolska, Bleiweisova, Aškerčeva, Zoisova in Roška cesta.  Lastniki in najemniki stanovanj in storitvenih prostorov bi imeli brezplačen dostop, saj ga potrebujejo za vsakodnevno delovanje, ostali pa bi ob vsakem vstopu plačali določen znesek. Ob tem naj opozorim, da ne gre za diskriminacijo (sistem uporablja nekaj mest, najbolj znana evropska primera sta London in Stockholm), temveč za blaženje učinka vsakodnevnih migracij v mesto. V Ljubljano naj bi namreč vsak dan migriralo okrog 120.000 vozil, kar mesto srednje velikosti enostavno ne prenese.

Uvid v skrajno možnost razvoja takšnih scenarijev nam ponujajo primeri središč ameriških mest kot so Denver in Los Angeles s parkirišči opustošenimi deli mesta na katere opozarjajo aktivisti združeni na platformi streetsblog.org, ki je vsekakor vredna obiska. K sreči se zaradi različnih objektivnih vzrokov (različni zgodovinski vzorci zazidave, merilo, kultura in dostop do in cena goriva) spremembe v takšni meri pri nas vendar ne morejo uveljaviti.

Razmislek.

Zaradi vseh navedenih razlogov bi kot družba morali opraviti dodaten premislek na to temo. Institucionalno bi lahko mesto razmislilo o omejitvah uporabe zemljišč v parkirne namene, ki bi jih denimo vgradili v  občinski prostorski načrt, država pa o načinih aktivnejšega stimuliranja trajnostne mobilnosti. Mi, uporabniki in priložnostni zaslužkarji, pa bi lahko poskusili stopiti iz najudobnejše pozicije parkiranja pred pragom ciljne destinacije, v smeri zdravju in okolju prijaznejšim različicam transporta.

Preplet in zgostitev funkcij ter ljudi je ena bistvenih prednosti mest. Zato bi bilo prav, da poiščemo minimalno soglasje pri opredeljevanju koristi skupnosti. Poskusimo stopiti v čevlje drugih: dnevni migranti na s prometom ustvarjene pogoje bivanja znotraj mesta in stanovalci na transportne izzive migrantov in načine izboljšanja teh, saj smo vendar medsebojno soodvisni. Rešitve pa so itak znane, z lahkoto jih prepoznamo v navedenih mestih, ki so se pred leti soočila s praktično identičnimi težavami

Napisal: Aleksander Vujović

Foto: Janez Marolt

 

*Z izrazom Urbani krater opisujem večja parkirna območja oz. odsotnost načrtovane zazidave, ki pomembno zaznamujejo prostor. Gre za parafrazo v ameriški internet javnosti uveljavljen termin 'Parking Craters', ki ga njegova avtorica, članica Streetsblog-a, Angie Schmitt, ga definira takole: ' Depresija sredi urbanega območja, določena z odsotnostjo stavb'. Vir: http://www.streetfilms.org/parking-craters-a-scourge-of-american-downtowns/

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiFEELC
NaslednjiStudio za fizioterapijoNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Premišljena izbira svetil

28 decembra, 2020
Arhitektura

DOMA V KNJIŽNICI – SLOVENSKI PAVILJON NA BENEŠKEM BIENALU

27 maja, 2016
Arhitektura

Stara luna, Hundertwasser in Loos

16 julija, 2016
Arhitektura

Delovni prostori arhitektov: Studio.a+v

20 maja, 2020
Arhitektura

Gašper Fabijan: Kurnik

20 aprila, 2020
ArhitekturaINDIGO

Miloš Kosec: Zaratustra dvakrat v Ljubljani

13 septembra, 2018
Arhitektura

Vesna in Matej Vozlič: Ureditev nabrežij Ljubljanice od Tromostovja do Zoisove ceste, vključno z ureditvijo Novega trga

28 aprila, 2018
ArhitekturaKultura

RUE DU HOUBLON 63

16 novembra, 2015
1 2 … 167

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo