• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura po epidemiji
/
18 decembra, 2020

Valerie Wolf Gang: Mojstri, ki so odšli v pozabo

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Natečaj Arhitektura po epidemiji: nagrada izven kategorije

Bzzz bzzz bzzz. Vibracija pametne ure na mojem zapestju me sunkovito izstreli iz postelje. 5:15 in popolna tema. Tišina in hladen piš, ki vztrajno rine skozi špranje mojih starih vhodnih vrat. Že nekaj let čakam, da mi jih zamenjajo, a vse od tiste čudne apokalipse leta 2020 nikakor ne dobim nobenega mojstra, da bi to naredil. Takrat so telefoni nehali zvoniti in zveze so bile prekinjene. Mojstri pa so počasi odšli v pozabo. Virtualna izobrazba arhitektov in gradbenikov se je strumno nadaljevala, a vsa teorija je obvisela v zraku, saj roke niso mogle več slediti pametnim umom. Praksa, kaj je to? Zakrnele roke za tipkovnicami in sključeni hrbti na razpadlih računalniških stolih. Od tistega prekletega virusa dalje stojimo na mestu.

Vonj sveže kave me zvabi v kuhinjo, kjer je moj pametni večpredstavnostni kuhalnik že pripravil moj prvi obrok dneva. Nalijem si skodelico in skočim na kolo, da raziščem svet. Ta prekleti trenažer mi gre že pošteno na živce, saj je glasen kot kosilnica brez olja. Tako dobro uro gonim kolo na mestu sredi kuhinje in raziskujem ta virtualni svet. Zdi se mi, da vsak ovinek postaja popolnoma identičen drugemu in da se vse skupaj preslikava v neskončnost. Moj pôt teče po karbonskem okvirju in kolena mi govorijo, naj počasi ustavim, pametna ura pa me žene naprej in utripa, naj se premaknem.

Končno je minila moja jutranja telovadna ura in skočim pod prho. Voda ima danes spet nenavaden vonj, verjetno so jo že tisočkrat reciklirali skozi isti filter. Smo tudi vodovodne mojstre počasi izgubili?

Iz kopalnice odidem nazaj v kuhinjo. Kuhinja je hkrati tudi pisarna. In telovadnica. In mestna uprava. In plaža. In svetovni muzeji. In Antarktika. Vse, kar si zaželim. Nadenem si virtualna očala in se odločim, kam bom potovala danes. A še prej moram oddelati svoje delo. Delo od doma, klasika.

Moja mala garsonjera sredi mesta je postala središče sveta. Tako je zame in za vse ljudi tega planeta. Epidemija je davnega leta 2020 popolnoma spremenila svet in dojemanje prostora. Kar naenkrat je teh nekaj malih kvadratnih metrov postalo ves svet in prisiljeni smo bili za vedno zakleniti vhodna vrata.

Moj sin me sprašuje, kaj so to okna. Ne vem, treba jih je bilo zazidati. Zdaj imamo na mestih, kjer so bila nekoč okna, LCD-panele, ki uravnavajo naš življenjski ritem. Moj sin je na vrtljivem stolu in na sebi ima nova virtualna očala. Ta mu menda ne bodo povzročila vnetja sinusov, pravijo, menda so bolj optimizirana za mali človeški obraz. Bomo videli. On pa bo tudi videl ta svet in se marsikaj naučil: tam, v virtualnosti. V digitalnem svetu, ki nam ga je pripravila naša vlada. Druge izbire nimamo; če odpremo vhodna vrata, nas bo na drugi strani pričakal virus. Korona? Ah kje, njo smo že zdavnaj pozabili.

Strah me je odpreti vhodna vrata, morda bom na drugi strani srečala človeka. Par oči, ki bi me pogledal v obraz, brez digitalnega vmesnika. Brez virtualnih očal ali brez telefona. Kako bom to zmogla?

Od tistega davnega leta 2020 smo pozabili gledati v oči, zazrli smo se v digitalne piksle in se prepričali, da živimo. In tako življenje teče dalje, mi pa ujeti v mehurčkih in malih garsonjerah odkrivamo vse skrivnosti tega sveta. Egipčanske grobnice se nam zdijo ogromne, nosorogi pa veselo letajo naokrog in strašijo antilope. Dandanes se jim lahko čisto približamo in se jih dotaknemo. Moj novi fotelj v kuhinji ima funkcijo senzoričnega zaznavanja: ko se dotaknem antilope, mi del fotelja veselo zavibrira in skozi senzorje začutim toplino tega divjega svobodnega telesa, ki mi ogreje dušo. Ljubim novi fotelj in ljubim svobodo izbiranja. Lahko sem kjerkoli, kadarkoli, scenarij pa se vsakič znova odvije tako, kot želim. Samo jaz in moj sin, svobodna v mali garsonjeri sredi mesta, ki ga sin ne bo nikoli videl od zunaj, saj sem k sreči pravočasno namestila nove LCD-panele na zazidana okna. Tako sva varna v svoji kapsuli.

Občasno do naju pridejo zvoki zunanjosti in slišim delovne stroje. Nekoč je sin poredno odklenil in malo odprl vhodna vrata, tako da sem videla, da gradijo naprej: visoko raste vedno več nadstropij nad nama. V višave, saj je vse naokrog že pozidano. Prizor mi ni bil všeč, saj v videnem nisem začutila nobene estetske vrednosti. Mojstrov ni več, to smo zdaj že spoznali, gradi pa se predvsem na hitro in poceni: važno je, da se mesta zapolni, vanje pa hitro naseli posameznike in jim dodeli nova virtualna očala in čudovito dizajnirani virtualni svet. Razmnoževanje je ušlo že skoraj izpod nadzora; jaz sem svoj paket semenčic in vbrizgator prejela po pošti takoj, ko sem dopolnila 18 let. In zdaj imam sina. In garsonjero. Paket hrane pa se vedno znajde v moji kuhinji, ki nama predstavlja ves svet.

Ni nama hudega, a pogosto imam nočne more. Par oči, ki me pogleda v oči. Prav zares, v enem prostoru, z minimalno fizično distanco. Ali to še vedno zmorem?

Spomnim se obdobja pred letom 2020, ko sem prijatelje gledala v oči. Ko smo se objemali, smejali, plesali, okušali hrano iz iste sklede in se porivali po stopnicah. Kdaj pa kdaj si je kdo zvil gleženj, kdaj pa kdaj me je kakšen objem kar malo zabolel, saj je bil premočen. A tisti magični pogled iz oči v oči mi je v telesu vzbudil iskrice, metuljčke in neizmeren občutek sreče. Moja virtualna očala mi govorijo o sreči: kažejo mi najlepše prizore narave, kažejo mi najlepše filmske zgodbe, kažejo mi diamante, zlato in polno mizo hrane, ki se vedno čudežno znajde v paketu sredi kuhinje, a moji metuljčki in iskrice počasi umirajo. Sprašujem se, ali jih je moj sin sploh kdaj začutil. Ko mu omenim te občutke, se mi samo smeji in mi pove, da bo pojačal zvok, tako da me ne bo več slišal, njegova virtualna očala pa že ves čas brnijo in mu dodajajo novo dozo stimulacije.

Zadnje čase se sploh ne smeji več, ampak v tišini gleda v virtualni svet in me občasno vpraša, kdo je tisti, ki odloča, kaj se bo v njem zgodilo. Kdo je arhitekt, ki kroji virtualna življenja? Kdo sploh še lahko odloča o tem, kaj je polno in pestro življenje in kakšna so pravila naše medčloveške interakcije?

Mislim, da sem takrat, davnega leta 2020, preveč zaupala drugim in pozabila nase. Pozabila sem premikati stopala, pozabila sem delati korake in meje mojega gibanja so se počasi ožile. Država. Regija. Občina. Garsonjera. Na koncu pa moje srce, ki je prav tako kmalu zaprlo svojo mejo. Nihče več noter, niti jaz ven. Stojim na mestu in vibriram skupaj s svojo pametno uro. Koliko časa še?

Naslovna fotografija: Jean-Marc Côté, En l’An 2000, Pariz 1899

Podprite Outsider z naročilom:

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiStudio Franić Šekoranja: Hiša na vasi
NaslednjiUroš Mikanovič: Nekaj izbranih grehov eseja z naslovom »Arhitektura po epidemiji«Next
Povezani članki
Loading...
Arhitektura po epidemiji

Arhitektura po epidemiji: Končno poročilo žirije

18 decembra, 2020
Arhitektura po epidemiji

Uroš Mikanovič: Nekaj izbranih grehov eseja z naslovom »Arhitektura po epidemiji«

18 decembra, 2020
Arhitektura po epidemiji

Janja Šušnjar: Mestni ubežnik

18 decembra, 2020
Arhitektura po epidemiji

Teja Močnik, Barbara Turk Niskač: Zaprti prostori otroštva. Arhitektura otroškega vsakdana med epidemijo in uvid v družbeno prihodnost generacij alfa in Z

18 decembra, 2020
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo