Poleti 2020 je Evropska komisija objavila Popravek Vodnika po programu Erasmus+ za leto 2020, v katerega je kot odgovor na krizo, povezano z izbruhom virusa COVID-19, vključila dodatni razpis za strateška partnerstva na področju ustvarjalnosti. S tem je želela podpreti nova sodelovanja med organizacijami, ki bi se osredotočala na razvoj spretnosti in vključevanje prek ustvarjalnosti in umetnosti, predvsem v kontekstu neformalnega učenja in mladinskega dela. Želela je spodbuditi aktivnosti, ki bi krepile sodelovanje in mreženje med organizacijami ter preizkušale in implementirale inovativne prakse za čas po epidemiji, ki je človeštvo soočila z dotlej težko predstavljivimi izzivi ter od vseh sektorjev zahtevala novo prilagodljivost, inovativnost in vzpostavitev odpornejših ter ekološko, socialno in ekonomsko bolj vzdržnih praks.
Zemljini zvezki so nastali kot rezultat tovrstnega strateškega partnerstva: dvajsetmesečnega projekta Naprej k zemlji, ki smo ga izvajali štirje partnerji iz treh držav. Nosilec projekta je bilo Društvo Zelena centrala iz Jurovskega Dola, sodelovali pa so še Terraepaglia Plus iz Tuora sul Trasimeno v Italiji, Bildingshaus Retzhof iz Wagne v Avstriji in Zavod za oblikovanje prostora iz Ljubljane (revija Outsider).
Vprašali smo se: kaj pa lahko mi naredimo za boljši jutri?
Prepričani smo bili, da se osrednji odgovor skriva v konkretnem stiku z zemljo, kakovostnem mladinskem delu, aktivnostih na prostem, umetnosti, skupnostnem delovanju, pripovedovanju zgodb ter ustvarjanju relevantnih, resničnih in uporabnih medijskih vsebin.
Pandemija: kako naprej?
Naprej k zemlji!
S tem bojnim klicem smo vzpostavili dve »učilnici na prostem«, ki sta bili v resnici dve konkretni, resnični gradbišči. Prvo učilnico v Dobravi pri Škocjanu smo poimenovali GRADNJA, drugo v Jurovskem Dolu pa RAZGRADNJA. Aktivnosti v obeh učilnicah so bile osnova za razvijanje inovativnih spoznanj, znanj, spretnosti in praks.
Štirje Zemljini zvezki povzemajo štiri sklope naših aktivnosti. V prvem zvezku se posvečamo materialu, ki nas je povezal – zemlji. Obravnavali smo jo z dveh vidikov: raziskovanje tradicionalnih tehnik in uporaba v prihodnosti. S študijo materiala, v katero smo vključili tudi slovarček pojmov v slovenskem jeziku, želimo vzpostaviti izhodišče za nadaljnje strokovno in laično razvijanje področja gradnje z zemljo pri nas. V drugem zvezku smo se posvetili možnostim, ki jih zemlja ponuja v vključujočem mladinskem delu, za kar smo oblikovali tudi nekaj konkretnih predlogov za aktivnosti neformalnega učenja, mladinskega dela in socialnega vključevanja. Naše tovrstne projektne aktivnosti so vrhunec dosegle v dveh poletnih mednarodnih mladinskih izmenjavah, v katerih so mladi s podporo izkušenih in strokovnih mentorjev izvajali konkretna gradbena dela z zemljo, zraven pa sodelovali še v medijskih delavnicah, prek katerih so osmišljali opravljeno in naučeno. Tretji zvezek predstavlja rezultate prve izmenjave, ki je potekala v učilnici GRADNJA. Rezultat delavnice niso le ilovnata tla v novem projektnem prostoru, ampak tudi zapisi in razmišljanja mladih o njihovem delu, okolju in sodelovanju. Zadnji, četrti zvezek, pa se osredotoča na mladinsko izmenjavo v učilnici RAZGRADNJA. Skozi proces razgradnje stare cimprače, ki je ni bilo več mogoče obnoviti, smo raziskovali tradicionalne principe gradnje in se od njih učili.
Projekt Naprej k zemlji nima ne začetka, ne konca. Vsi partnerji smo se s področjem gradnje z zemljo in učenjem mladih ukvarjali vsak na svoj način že pred projektom. V tem dvajsetmesečnem procesu pa smo naše posamezne izkušnje delili med sabo in jih prepletli. Konec projekta ne pomeni konec sodelovanja, kakor tudi Zemljini zvezki ne prinašajo končnih spoznanj ali zaključkov.
Zemljini zvezki so dokument procesa, ki je potekal skoraj dve leti. V njih je zbrano znanje, ki smo ga razvili v tem času. Namenjeni so vsem, ki jih zanima gradnja z zemljo, odgovoren odnos do okolja, sodelovanje na vseh ravneh družbe ali trajnostno učenje in mladinsko delo. V Zvezkih boste našli marsikatero zanimivo in uporabno informacijo. A pravo delo se začne z rokami, ki se dotaknejo zemlje in jo oblikujejo.
Zemljini zvezki so brezplačno dostopni na tej povezavi: prenesi Zemljine zvezke.