• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Hiše,Osebnosti,Plečnik
/
25 septembra, 2015

ŽIVETI V STOLPU, ŽIVETI V GRADU

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Včeraj se je za obiskovalce po dvoletni temeljiti prenovi spet odprla Plečnikova hiša v Trnovem. Domovanja arhitektov so vedno zanimiva; včasih zato, ker je v njih najbolj dosledno realizirana arhitekturna vizija njihovega avtorja, ki je lahko pri gradnji nastopal kot naročnik in arhitekt obenem; včasih pa nasprotno, ker se arhitektov dom tako zelo razlikuje od avtorjeve siceršnje arhitekture. Tudi v Plečnikovi hiši ždi nekakšna dvojnost. Po eni strani je iz ulične strani očitna racionalnost, skromnost in nepretencioznost iz prizidkov sestavljenega domovanja velikega arhitekta, ki se je razvilo iz male pritlične predmestne trnovske hiše. Po drugi strani pa se na dvoriščni strani nizke stavbe drži nenavadni valjast stolp; iracionalni in na zunaj morda najbolj »osebni« element hiše, ki ga je Plečnik v pismu Kotěri v njemu lastnih slikovitih besedah napovedal že kakih 15 let pred izvedbo: »Sem zelo nekulturen patron, z malo smisla za dom itd. Kljub temu mi že desetletja po glavi straši stolp, ki bi ga rad gradil. Spodaj bi bil hlev za mulo, nad njim delavnica, risalnica in stanovanjski prostor. Eno nadstropje bi bilo za hlapca ali za ‘gospodinjo’ ali za kogar koli drugega in na koncu rastlinjak na strehi. Seveda zaenkrat je jasno: stolp, mula, jaz in vrt.« Z izjemo mule je Plečniku svoj bivanjski ideal torej uspelo povsem uresničiti.

Foto_1
Pregled hiš nekaterih drugih znanih arhitektov nam razkrije različne pristope; verjetno najmanj presenetljiv in najbolj predvidljiv je hiša kot celostna umetnina in komercialna izložba obenem, s katero arhitekt pokaže, kaj vse zna in zmore. Takšna je bohotno secesijsko domovanje Victorja Horte v Bruslju, kjer so vsi elementi, od kljuke do pisoarja, deležni arhitektovega pokroviteljskega in neusmiljenega oblikovalskega posredovanja. (vedno znova sem si razbijal glavo z zamišljanjem Hortove jutranje zakonske rutine – pisoar je namreč skrit v omarici tik ob vzglavju zakonske postelje …). Poletna rezidenca Franka Lloyda Wrighta Taliesin West je kontrasten primer domovanja kot nikoli končane delavnice, umetniškega procesa, kjer je prebivanje v predmoderni maniri povezano z delom. Tretjo skupino bi lahko poimenovali »kovačeva kobila je vedno bosa«, njen poveden primer pa bi bila lahko 12 m2 velika brunarica na Azurni obali, ki jo je zasnoval in v njej ob poletnih mesecih do smrti prebival veliki Le Corbusier. To pa ne velja nujno le za arhitekte – o primeru Thomasa Bernharda, ki si je kupil in sam preuredil vsaj tri avstrijske podeželske hiše, v kakršnih so po navadi živeli provincialni antagonisti njegovih romanov, smo na tej spletni strani že pisali. Naša delovna predpostavka naj torej bo, da je umetnikovo domovanje v neki zvezi z njegovo siceršnjo umetnostjo – pa četudi ji je kontrastna.

Eggener-16-Artigas-1020x683
Kanadsko-ameriški umetnik Terence Gower se je leta 2007 lotil vsaj tako zanimivega primera, kot je Corbusierjeva »prvinska koča«. Za predmet raziskovanja si je izbral domovanje, ki si ga je postavil Francisco Artigas, eden izmed najboljših in tudi najbolj uspešnih mehiških modernističnih arhitektov 50-ih in 60-ih let. Takrat so v luksuznih četrtih Cuidad de Mexica kot gobe po dežju rastle formalno popolne in v divjo magmatsko pokrajino slikovito inkorporirane stekleno-betonske vile, obdane z obsežnimi nasadi subtropskega zelenila. Pa sploh ne gre le za sledenje uvoženim progresivnim arhitekturnim idealom, ampak tudi za inventivno prilagajanje modernizma lokalni tradiciji in ustvarjanje nove umetniško prepričljive sinteze. Tudi prva lastna hiša, ki si jo je postavil Artigas, pade nekako v kategorijo popolne modernistične umetnine. V luči Artigasovega mednarodno odmevnega opusa si zato Gower zastavi vprašanje: zakaj za vraga si Artigas na stara leta zgradi tole:

Fall_07_v12.indd
Pred sabo naenkrat nimamo več Corbusierjevih petih točk na mehiški način, ampak lovsko rezidenco teksaškega milijonarja. Ne gledamo več utelešenja idealov povojnega optimističnega sveta, ampak prej lažno utrdbo kot iz hollywoodskih pustolovskih filmov. Na vprašanje, zakaj taka hiša, je odgovoril že Artigas sam: »Vedno sem si želel bivati v gradu Robina Hooda.« Ker Gower s tako razlago seveda ne more biti zadovoljen, raziskuje naprej. V svojem projektu z naslovom »Grad« [The Castle, 2007] išče odgovor na nenavaden »odklon« preko zvočnih posnetkov arhitekturne zgodovinarke Esther McCoy, velike zagovornice modernističnega gibanja, ki ob obisku enega svojih herojev v takrat (1970) ravno dokončanem »lovskem gradu« ne more prikriti začudenja in prizadetosti nad nečim, kar razume kot Artigasovo izdajo skupnega boja. Gower zapiše: »Kar nam Artigasova hiša kaže in kar se v intervjuju počasi svita tudi Esther McCoy, je, da je bil modernizem mehiške elite večinoma le stil, simbol prefinjenosti in novosti, vendar obenem ločen od progresivnih družbenih ciljev gibanja. V McCoyinem intervjuju Artigas jasno vztraja, da se njegove ideje o funkcionalnosti, osvetljavi in razporeditvi med modernistično in »pozno« fazo ustvarjanja sploh niso spremenile.«

Fall_07_v12.indd
Namesto, da bi razlog za navidezni prelom torej iskali v spremembi v arhitektu, jo moramo iskati v naravi arhitekture same, predvsem pa v pričakovanjih opazovalca – z drugačnimi očmi preloma morda sploh ne bi videli. Zgodba o hiši nekega arhitekta postane zgodba o arhitekturi nasploh, in to ravno zato, ker v arhitektovi hiši neizbežno trčijo racionalni ideali in intima, ki je večkrat kot ne iracionalna. Vsi si želimo živeti v gradovih; naš problem je, da si svoj grad vsakdo drugače predstavlja. Ko pa si ga kdo še celo zgradi, prisili še nas same, da se soočimo s svojimi željami – in te so dostikrat bolj strašljive kot naši strahovi.
Miloš Kosec

[Vir fotografij Artigasovega »gradu« in citata je http://www.terencegower.com]

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiTEHNOLOGIJA, UMETNOST, TRAJNOST
NaslednjiZaključek razpisa: pomoč beguncem v SlovenijiNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Dnevna soba mesta; kaj pa spalnica?

2 oktobra, 2019
ArhitekturaZbita zemlja

Tatiana Bilbao: Prostor prizemljitve

8 aprila, 2021
Arhitektura

Novo življenje kraške hiše

17 februarja, 2016
Arhitektura

Nagrade Mies van der Rohe 2017

17 februarja, 2017
Arhitektura

Raketa: Gredič

22 junija, 2018
Arhitektura

SOCIALNA IN ODPRTA, NE SAMO PRIJETNA IN EKOLOŠKA!

19 februarja, 2016
ArhitekturaPlečnik

Damjan Prelovšek: Poslednja Plečnikova mojstrovina

14 avgusta, 2018
ArhitekturaOsebnosti

MATEJ GAŠPERIČ: Kavelj 22 ali o boju z birokratskimi mlini na veter – 2.del

17 junija, 2015
1 2 … 164
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo