• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Razmislek,Trajnostno
/
8 maja, 2018

Agata Tomažič: Čarobna moč beline betona na oblih zelenih gričih

Lahko bi rekli, da sem bila, ko sem jo naposled uzrla, že precej na koncu s svojimi močmi. Pol ure kolesarjenja po precej valovitem terenu, in to na tešče, pa prebujajoča se sončna pripeka, zraven pa še vneto grlo; to ni kar tako.

Ampak pogled nanjo mi je dal novih moči. Stala je tam, na robu pomola, vsa zaobljena in rumena. Buča. Posuta s črnimi pikami. Ne, ni bila užitna, zato sem se po obveznem fotografiranju z njo brž spet zavihtela na kolo in podivjano pritiskala pedala do prve okrepčevalnice in zajtrka. Umetnosti je mogoče pripisati marsikaj, vendar človeka ne nasiti, pa čeprav gre za eno kultnih stvaritev japonske umetnice Jajoi Kusama na otočku Naošima v Japonskem notranjem morju.

Otoka Naošima in Tešima, čeprav že po naravnih danostih rajska, bi najbrž klavrno utonila v pogubo skupaj s tonami industrijskih odplak, ki so jih v Japonsko notranje morje in nanju brezsramno odlagali še v osemdesetih letih prejšnjega stoletja. Plitvo morje, imenovano tudi Seto, obliva otoke Honšu, Šikoku in Kjušu, in zaradi lege ga mnogi primerjajo s Sredozemskim. Tudi klima in rastje sta nekako podobna – čeravno bi ob omembi Japonske le malokdo pomislil na oljke, jih je tu na pretek. Toda turizem kot da se je šele pred nedavnim začel sramežljivo prebujati in še avtomati z osvežilnimi pijačami, sicer Japoncem tako zelo ljubi, so tu na redko posejani. A to ni naključje: omejeno število nastanitvenih in gostinskih zmogljivosti je povezano s daljnosežno željo snovalcev tega umetnostno-arhitekturnega paradiža, da se na otokih ne bi gnetlo preveč obiskovalcev. Tako je lepše za vse, turiste in prebivalce. Vse preveč je namreč žalostnih zgodb o turističnem opustošenju.

Čarobna paličica, zaradi katere danes na Naošimi, Tešimi in Inudžimi, sosednjih otočkih, srečujemo prav posebne vrste turiste – lačne umetnosti in estetskih vtisov nasploh – leži v rokah fundacije Benesse. Ki ni, kot napačno navaja eden od angleških vodnikov za to območje, samo založbena hiša, temveč gre za korporacijo, ki ima v svoje portfelju lastniške deleže v raznolikih podjetjih, med drugim je v njihovi lasti znani Berlitz, šola za tuje jezike. Začetek postopne in premišljene revitalizacije območja sega v konec osemdesetih let, ko je takratni predsednik uprave kupil posest na južnem delu otoka Naošima in pri slovitem japonskem arhitektu Tadau Andu, tudi Pritzkerjevem nagrajencu, naročil izvedbo nekaj muzejev in galerij, pa tudi hotela za obiskovalce. Otok je vendarle preveč odmaknjen od večjih mestnih središč, da bi se ga dalo obiskati in ogledati v enem samem dnevu. Do Naošime je danes sicer dokaj elegantno mogoče priti s šinkansenom iz Tokia do Okajame, od tam pa se nekoliko potovanje upočasni, saj se je treba presesti na tako rekoč lokalni vlak do pristanišča Uno in potem na ladjico, ki te popelje do vasice Mijanura, enega od dveh pristanov na Naošimi. Otok pa je najprijetneje raziskovati s kolesom, ki ti ga izposodijo za nekaj evrov in brez podpisovanja dolgih pogodb ali kavcije. Saj je vendar na dlani, da ga boš po uporabi vrnil.

Sčasoma se je uspešna metoda, kako s kulturo in umetnostjo vdihniti novo življenje propadlemu industrijskemu območju, z Naošime preselila še na sosednja otoka Tešimo in Inudžimo – vsi so danes znani pod skupnim imenom »otoki umetnosti«. Od sredine devetdesetih let je vodstvo fundacije Benesse naročalo umetnine pri umetniki posebej za ta košček sveta in kar jim je odtlej uspelo ustvariti, resnično jemlje dih. Rumena bučka iz uvoda je le najbolj razvpit primer, bržčas je zato postala tudi neke vrste zaščitni znak. Poglobljenega ogleda pa so vredni vsaj še Umetnostni muzej Chichu, zgrajen leta 2004, v katerem lahko občuduješ dela Walterja de Marie, Jamesa Turrella, od zgodnejših pa celo Monetove lokvanje, in muzej z deli korejskega umetnika Leeja Ufana. Fundacija Benesse je v svojem mecenstvu šla celo tako daleč, da je pod okriljem beneškega umetnostnega bienala ustanovila posebno podkategorijo nagrad za dela, namenjena Naošimi. Posebno poglavje sta tudi hotela v lasti fundacije Benesse; v enem od njih je prav tako urejen muzej.

Vsem objektom je skupno, da so nastajali v sozvočju z umetninami oziroma z mislijo na to, da bi te prišle kar najbolje do izraza. Ponavadi to pomeni, da so arhitekti – v veliki meri je bil na delu Tadao Ando – zasnovali prostore, ki z belino betona in nenavadnimi, a preprostimi oblikami poudarjajo, kar je v njih na ogled. Lahko pa so umetniška dela postavljena na prosto, pri čemer prav tako velja, da je naravno okolje, kamor so umeščena, premišljeno izbrano in umetniški vtis samo še okrepi.

Vrhunec take premišljenosti je brez dvoma objekt z nepretencioznim poimenovanjem Umetnostni muzej Tešima. V izjemni obli stavbi z okroglo odprtino, nekakšni poveznjeni polkrogli, pod katere načrt se je podpisal arhitekt  Rjua Nišizava, soustanovitelj arhitekturnega biroja SANAA, si je mogoče ogledati eno samo umetnino s prav tako preprostim naslovom Matrica. Muzej leži sredi valovitih, s travo poraslih gričkov in je videti, kot bi ga nekega lepega dne tjakaj mehko privrtinčil veter. Slovence zaradi okrogle oblike morebiti nekoliko spominja na KSEVT v Vitanju.

Smer obiska je točno določena, in prav je tako: ko si v hišici, ki seveda ni nikakršna kočura, temveč prefinjeno minimalistično zasnovan objekt istega arhitekta, priskrbiš vstopnico, te usmerijo na pot okoli bele oble stavbe po v beton vliti in, jasno, okrogli stezici. Na kratkem sprehodu si deležen cvetov in popja in razgleda na lesketajočo se modro morsko gladino, potem pa se znajdeš pred vhodom v muzej. Ker je to Japonska, sledi neizogiben ukrep sezuvanja. Le z bosimi nogami izkažeš dovoljšnjo mero spoštovanja temu, kar te pričaka pod oblo belo streho z okroglo odprtino, skozi katero prihaja dovolj svetlobe, da te belina skorajda oslepi. Še močnejši dražljaj pa je – čista tišina.

Obiskovalci stopicajo po belih, iz betona vlitih tleh šepetaje in previdno, da ne bi zakorakali v katero od vodnih kapljic, ki se zaradi minimalnega naklona tal stekajo proti sredini objekta. Počasi, a vztrajno. In nepretrgoma. Čas se ustavi. Igra svetlobe in odbleska vodnih kapljic te začara. Za hip se iz tvoje glave odvrtinčijo vse pritlehne posvetne misli, tudi rahla jeza zaradi popolne prepovedi fotografiranja, na katero te pred vstopom v muzej en čuvaj posebej opozori, drugi (najbrž bi mu bilo ustrezneje reči stražar) pa v samem objektu budno pazi, da ne bi bilo nedovoljenega pritiskanja na sprožilce telefonov. Čar sčasoma popusti in takrat prst samodejno zatava na prepovedano območje. Umetnost deluje na človeka na razne, blagodejne načine, a tudi ta čas delovanja ima omejen rok trajanja. Ne vem natanko, ali bi bila na svoj posnetek ponosna ali bi se ga sramovala ...

 

Najlepše na tim. otokih umetnostih je, da mrmranje množice, ki oklepa tako japonska velemesta kot zenbudistične vrtove (te oblegajo turisti), postane le še oddaljen spomin. Najsi po zavitih otoških cestah brziš na kolesu ali avtobusu, ki je zaradi velikih razdalj primernejši na Tešimi, se ti le redkokdaj primeri, da srečaš človeka ali celo turista. Poskrbeti je treba le, da se na odkrivanje odpraviš z dovoljšnjo količino vode in prigrizki, o čemer svarijo tudi v posebni zgibanki, ki pa sem jo sama prebirala šele na plovbi nazaj na celino. Ampak takrat je bila lakota že pozabljena.

Besedilo in fotografije: Agata Tomažič

 

 

 

 

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiNina Granda: Uvodnik v prvo številko revije Outsider
NaslednjiMiloš Kosec: Arhitektura in konservatorstvoNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Jože Peterkoč, Mima Suhadolc: Prenova mizarskih delavnic na Plečnikovih Žalah

6 januarja, 2020
Arhitekturakolumne

Miloš Kosec: Katedrale ne gorijo

16 aprila, 2019
ArhitekturaPoziv k akciji

Ta zemljevid kaže, kje je letos najbolj vroče prebivalcem Ljubljane

11 avgusta, 2020
Arhitektura

Ribiško pristanišče Strunjan

25 avgusta, 2016
Arhitektura

Arhitektura izolacije, 3. del: Tajna mesta

6 aprila, 2020
Arhitektura

Jugoslovanska arhitektura (1948-1980) v galeriji MoMA, New York

27 junija, 2018
Arhitektura

Stara luna, Hundertwasser in Loos

16 julija, 2016
Arhitektura

Andrej Kemr, Igor Skulj: Vinska klet Zlati grič

28 junija, 2020
1 2 … 165

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo