• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Dogodki,Razmislek
/
29 maja, 2016

BENEŠKI BIENALE 2016: O KATERIH FRONTAH GOVORIMO?

Kot smo že večkrat poročali, letošnji Arhitekturni bienale v Benetkah preveva želja po komunikaciji z ljudmi izven hermetičnega kroga arhitektov. »Najbolj politični Bienale do sedaj« želi postati ne le teoretski in kritični pretres družbene in arhitekturne sodobnosti, ampak tudi izložba praks, ki kažejo, da so spremembe možne tukaj in zdaj. Dokaz, da obstajajo kritične in obenem produktivne prakse, ki na svoje okolje blagodejno vplivajo in z majhnimi koraki namesto z velikimi teorijami izboljšujejo bivanjsko okolje slehernikov. Direktor Bienala Paolo Baratta in glavni kustos Alejandro Aravena sta pred odprtjem Arzenala in Giardinov, vrtov z nacionalnimi paviljoni, na tiskovni konferenci orisala strategije in cilje letošnjega »Poročanja s fronte«.

1

Baratta se je uvodoma zahvalil Araveni za konceptualno jasnost, zaradi katere vsaj letos ni prihajalo do napačnih razumevanj namena Bienala, povzetega v želji po »ponovnem odkritju razmerja med arhitekturo in civilno družbo«. Bienale torej manj kot arhitekturni dogodek za arhitekte in bolj kot katalizator idej in praks med arhitekti, odločevalci in uporabniki. Aravena je dodal, da je bila vodilna želja konceptualna jasnost brez poenostavljanja, zaradi katere bi lahko prišlo do nesporazumov. Še posebej pa je opozoril, da cilja Bienala ne gre razumeti humanitarno: kot karitativne arhitekture ali kot vračanja abstraktnega dolga družbi, pač pa kot nabor uspešnih praks z dolgoročnim družbenim učinkom. S tem se lahko seveda le strinjamo – arhitekturna dobrodelnost je vse prepogosto samo nov obraz starih kolonialnih vzorcev oziroma trgovina z dobrimi nameni, v kateri se njenim pobudnikom izplačajo le moralne dividende, realnih učinkov pa je bolj malo. Pragmatizem je torej v Benetkah geslo dneva: Aravena je poudaril, da ne gre za spektakelski, arhitekturno inertni in samovšečni Bienale, ampak za hoteno pragmatični, realistični nabor strategij malih korakov z učinki tu in zdaj. Skupaj z novinarskimi vprašanji je naraščala tudi smelost odgovorov, ki je morda dosegla vrhunec v osvežilno prostodušni izjavi, da moramo »pravega sovražnika kvalitetne arhitekture iskati v pehanju za dobičkom: korporativna arhitektura je glavna nevarnost, privatni profit pa tisti dejavnik, ki naša mesta spreminja v povprečne in banalne, nevesele kraje.« Izjava, ki je požela spontani aplavz, je bila torej primerno bojevit uvod v najpomembnejši svetovni arhitekturni dogodek.

2

Tudi zaradi vseh visokoletečih besed je bil obisk osrednje razstave v Arzenalu razočaranje. Hoja čez dvorane, kjer uveljavljeni, pa tudi manj znani arhitekti in arhitekturne skupine pod Araveninim kuratorskim vodstvom poročajo z različnih front širom po svetu, se je zdela kot déjà vu nekih starejših Bienalov – tistih, za katere smo mislili, da so že pozabljeni in da se ne bodo več vrnili. Kombinacija fascinantnih vizualnih učinkov (vstopna instalacija zvitih jeklenih profilov, visečih s stropa, ki jim sledijo še mnoge druge vizualno in čutno stimulativne predstave) in klasično koncipiranega arhitekturnega razstavišča z maketami in plakati prizemljijo obiskovalca, ki ga je ob smelih napovedih morda nekoliko zaneslo. Znašel se je v napol senzoričnem gledališču čutov, napol v povprečnem razstavišču projektov, kjer so »pragmatizem«, »aktivizem« in »radikalnost« večkrat le ornamentalne besede spremljajočih tekstov kot pa realna vsebina samih projektov.

7

V izogib nesporazumom je treba poudariti, da so tu in tam predstavljeni tudi zanimivi, mnogokrat celo zelo zanimivi projekti, vendar pa si v celostnem pregledu ne moremo kaj, da ne bi prepoznali ravno delnega triumfa še malo prej kritizirane »korporativne« arhitekture. Ta v dvoranah Arzenala se od kakšne druge razlikuje v retoriki (angažiranost kot ornament!), v principih delovanja pa ne prav dosti. Veliko je tudi poskusov nekakšne nove vernakularne arhitekture oziroma, bolje rečeno, od spodaj navzgor koncipirane gradnje: hvalevredna ideja, ki pa se v realizaciji (vsaj na razstavišču) nevarno približuje nekakšnemu postmodernemu folklorizmu.

4

Tako kot vsako leto je krovna razstava razdeljena na Arzenal in obsežni italijanski paviljon v Giardinih; priznati je treba, da drugo prizorišče do neke mere popravi razočaranje Arzenala. Deloma gotovo zaradi pluralnosti razstavljenih projektov in konceptov, ki je, tako kot vsako leto, deloma pogojena že z razpoložljivim prostorom. Med bolj relevantnimi je soba, posvečena forenzični arhitekturi (o tej smo na spletni strani Outsider pred časom že pisali).

P1120605

Pred nami je strop ravnokar predrl raketni izstrelek: v času zamrznjene trajektorije šrapnelov in predstavljene arhitekturne metode, s katerimi lahko rekonstruiramo smrtonosni dogodek, nam naenkrat predočijo ogromno družbeno relevantnost arhitekture tu in zdaj. Metoda forenzične arhitekture je navsezadnje postala pomembno dokazno gradivo na sodiščih, ki preganjajo vojne zločine. Zanimivih prispevkov je še več, vendar jim prevladujoč razstavljeni material ne pusti do besede v takšni meri, kot bi si zaslužili.

5

Letos so nacionalni paviljoni, na splošno rečeno, bolj zanimivi kot osrednja razstava. Seveda ne vsi, vendar pa je med njimi dovolj intrigantnih, ki sprožajo vsaj nekatera vprašanja, ki so v osrednji razstavi ostala neizgovorjena ali pa vsaj prekrita z debelo preprogo festivala čutov in »slikovite folklore«. O slovenskem paviljonu smo že pisali, o nekaterih drugih pa še bomo v prihodnjih dneh.

6

Z Bienali je problem: pred dvema letoma smo se pritoževali o inertni in pretirano teoretsko zasukani Koolhaasovi postavitvi, letos pa kritike že letijo na Aravenino »radikalno« razstavo. Vsebinskim kritikam so se že pridružile tudi nekatere druge, ki v samodeklariranem angažmaju prepoznavajo obraze dobrega starega establišmenta. Letos je ravno dimenzija radikalnosti in razlike od preteklih (predvsem že od skoraj pozabljenih) bienalov problematična, neizkoriščena snov. Pragmatizem, kot se kaže na Bienalu, je pragmatizem arhitekturne pisarne in arhitekturnega posla, ne pa pragmatizem nagovora odločevalcev in uporabnikov, k čemer naj bi stremel. Zares osvežujoče bi bilo hoditi po razstavi, ki je orientirana k širši publiki, »kjer se arhitektura spusti iz svojega slonokoščenega stolpa,« kot je dejal Baratta. Letos ostaja na žalost trdno za slonokoščenimi okopi.

P1120607

Neuspeh razstave je (vsaj po mnenju pisca) tudi glavni razlog za obisk Bienala: priložnost, da tudi sami analiziramo svoje čutno navdušenje nad razstavljenim in nato primerjamo videno z na začetku tako jasno artikuliranimi željami. Priložnost za samokritiko, ne samo za kritiko avtorjev! Predvsem pa priložnost za vprašanje: Kaj je torej glavna zagata angažirane in samodeklarirano progresivne arhitekture? Je problem sama zasnova in format Bienala, ki že vnaprej omogočata neodvisno in radikalno, obenem pa pragmatično arhitekturno držo? Ali je problem še širši, inherentno arhitekturni? Strah, da se radikalnost in progresivnost nista zmožna kazati drugače kot le retorična ornamenta arhitekturnih projektov, ostaja – čeprav ga nekatere nacionalne postavitve relativizirajo ali pa celo zanikujejo.

Zatorej: vsi v Benetke! Bienale zares ne ponuja mnogo odgovorov, zato pa (čeprav morda nehote) postavlja prava vprašanja. Vprašanja, na katera moramo znova in znova odgovarjati – ravno zato, ker nam očitno znova in znova spodleti.

 

Miloš Kosec

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiDOMA V KNJIŽNICI – SLOVENSKI PAVILJON NA BENEŠKEM BIENALU
NaslednjiBENEŠKI BIENALE 2016: POLJSKI PAVILJON ALI PRVA FRONTANext
Povezani članki
Loading...
Arhitekturakolumne

Nina Kožar: Moje življenje brez plastike

18 avgusta, 2019
Arhitektura

Sami Rintala: študenti za študente

6 aprila, 2016
Arhitektura

Okrogli svet v malem: Vrtec Pedenjped

1 oktobra, 2018
Arhitektura

TOVA: hiša, natisnjena iz lokalne zemlje

11 januarja, 2023
Arhitektura

AO16: Ivex

31 decembra, 2020

Rezultati natečaja za center plezalnih športov Ljubljana

15 novembra, 2022
Arhitektura

Eva Gusel: Totalni interier v 21. stoletju

8 novembra, 2022
ArhitekturaOUTSIDER

FANTAZIJA Z OUTSIDERJEM

18 decembra, 2015
1 2 … 165

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo