• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Knjige
/
28 aprila, 2021

Domače knjižnice: Mateja Demšič

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kako brati Salgada v portugalščini

Profesionalna deformacija je besedna zveza, ponavadi v rabi v zvezi s poklici in opravili, ki se polastijo celega človeka. Le kako bi se lahko udejanjila pri tako benigni, postranski dejavnosti, kot je obiskovanje zagnanih bralcev in pomenkovanje o njimi ljubih knjigah? Pa vendar mi, ko vstopim skozi vrata stanovanja v prvem nadstropju bloka za Bežigradom, pogled samodejno spolzi k velikanskim knjižnim omaram s steklenimi vrati. Ja, ja, na pravem naslovu smo – tu stanuje Mateja Demšič, vodja oddelka za kulturo Mestne občine Ljubljana, naša naslednja žrtev.

Napisala Agata Tomažič, fotografije Jošt Franko

»Za to stanovanje sem se odločila prav zaradi knjižnih omar,« pravi Mateja Demšič. Bile so prva stvar, ki jo je opazila, ko je vstopila. In točno pol leta je preteklo, da jih je do konca zapolnila, se zareži. Pa vendar ni videti, da bi se knjige na policah gnetle in v neredu bojevale za obstoj; ravno obratno: prav lepo vse stojijo in nam kažejo hrbte, tako da lahko preberemo naslove. Omare še ne kaže znakov tiste okužbe, ki naznanja začetek konca oziroma začetek razmišljanja o nakupu nove omare ali namestitivi dodatnih polic: ni videti, da bi bile kje knjige zložene v dveh vrstah. »Kakšnih 60 knjig sem letos oddala,« začne Mateja z glasom, polnim slabe vesti, izpoved, kakršnih sva se s fotografom na najinih obiskih že naposlušala. »Ampak jih nisem zavrgla, no, samo eno sem. Vesta, jaz sem odraščala še v časih, ko smo nosili ponošene obleke od starejših sorodnikov, metati stran knjige je bil greh.« Zato tistih, ki jih je pri zadnjem pospravljanju – porojenem iz neverjetne stiske, ker ni našla Šarotarjevega Biljarda v Dobrayju – ni vrgla v smeti, ampak jih je zložila poleg nabiralnikov. V škatlo z napisom »Vzemi in preberi«. In to prav med spomladansko karantento. Knjiga z naslovom Razuzdani Pariz je izginila prva in se ni več vrnila, očitno je nekomu res prišla prav, se zasmejimo. Ostale se pa kar vračajo, pove gostiteljica. In krožijo, kar je navsezadnje naravno stanje knjig, tudi tistih iz boljših družin, pardon, najbolj vzorno pospravljenih domačih knjižnic. Kako Mateja vodi račune glede izposojenih knjig? »Komu sem jih posodila, si vestno zapisujem na listke, ki jih potem izgubim,« se glasi odgovor, ki se spet konča v salvi smeha. In zelo dobro ponazarja gostiteljičino celotno pojavo: strogost je samo navidezna, vse ostale plasti pod njo so prijazne in dobrotljive. Včasih pomešane s črnim humorjem, a nič ne de.

Balkane, Balkane, Balkane moj
Tudi pri knjigah to pride na plano, ampak na prvi pogled so res vse – vzorno pospravljene. Že na hiter ošvrk je zaznati, da niso le urejeno razpostavljene, temveč so razvrščene po tematiki. Veliko je naslovov v srbohrvaščini oziroma enem od jezikov, ki so po razpadu Jugoslavije iz nje izšli; veliko je zgodovinskih knjig, in to takih, ki govorijo o zgodovini naše nekdanje širše domovine in njene okolice – Balkan; zdi se, da se jih kar precej ukvarja z judovskim in arabskim svetom. Ampak med njimi ni Korana …? »Ne, Korana nimam,« reče gostiteljica, »imam pa tole!« in pokaže na Selimovićevega Derviša in smrt. Ena cela polica je rezervirana za Starega in njegove literarno-zgodovinske obdelave. Kar se zdi precej logično, saj Titov portret obiskovalca pozdravi že na vhodu, k odmevu pa s knjižnih polic pritegnejo še Tito Slavka in Iva Goldsteina, istoimenska biografija Vladimirja Dedijerja ter Pirjevčevi Tito in tovariši.

Da bi bila eklektičnost knjižnega izbora res razkošna, je med knjigami Mateje Demšič najti tudi precej umetnostnih monografij, med njimi celo fotografskih, ki nemudoma pritegnejo Joštovo kritično oko, kar bi se v kombinaciji z Matejinim dobro naoljenim jezikom lahko skorajda usodno končalo, ampak … nismo še tam ….

»Študirala sem zgodovino, na magistrskem študiju sem si za temo izbrala kulturno-civilizacijsko podobo Balkana pri Slovencih,« pripoveduje gostiteljica in tako začne odvijati klobčič, ki vodi do odgovorov, zakaj na njenih regalih stojijo prav te knjige in ali obstaja kakšna povezava med njimi. »Svojo magistrsko sem začela z verzi Azre: Balkane, Balkane, Balkane moj,« še pove. Vodja oddelka za kulturo MOL je bil pred tem vodja Urada za mladino, še prej pa je pod okriljem Sveta Evrope med letoma 1995 in 2000 vodila kampanjo Vsi drugačni, vsi enakopravni / All different, all equal. Leta 2000 jo je v MOL povabila Vika Potočnik in ostalo je zgodovina. Iz te si je Mateja želela tudi doktorirati, za temo pa si je izbrala neoosmanizem: »Toda tej temi sem se odpovedala, ker ne znam turško. Znanje tega jezika pa bi bilo neizogibno potrebno.«

Knjiga na posebnem mestu
Glede na karierne dosežke, je jasno, da nimamo opravka z milenijko, pač pa z osebo, ki je po svetu hodila še, ko so se nosile pionirske čepice in rutice, srbohrvaščina pa je bila jezik, preko katerega so radovedni bralci vzpostavljali prve stike s tujimi avtorji, ki še niso dočakali slovenskega prevoda. Za Matejo je hrvaški knjižni trg še danes bogato obložena miza, s katere si z užitkom jemlje in pokuša, sploh v času knjižnega sejma Sanjam knjige v Pulju. Preko hrvaščine je odkrila sodobne izraelske avtorje, pravi. Etgarja Kereta, Amosa Oza, Nika Barama … Takrat je MOL izdala nekaj slovenskih prevodov uglednih gostov, med katerimi je bila tudi Grossmanova Glej geslo: Ljubezen, Matejina najljubša knjiga. Ima častno mesto, saj ji ni treba stati na regalu z ostalimi, temveč leži na polici poleg kavča. »Ta knjiga mora biti prav na tem mestu,« pravi Mateja in pojasni, da je to eden najbolj zanimivih literarnih zgodb o holokavstu. Del, ko zgodbo pripoveduje (personificirano) morje, je intimno eden njenih najljubših tekstov.

Fotografske monografije so »cona udobja«
Saj ne, da bi Mateja Demšič prav morala čakati na prevode v hrvaščino (ali slovenščino); v izvirniku lahko bere v angleščini, nemščini, »skoraj v francoščini«. »Portugalščini?« jo zaslišujem in priostrim pero, da bi si v beležnico zapisala njen odgovor. Precej prepotentno bi bilo reči, da lahko berem v portugalščini, skrušeno odkima, takoj zatem pa ji obraz preplavi hudomušen nasmešek: »V portugaščini berem samo Salgada!« Čim omeni to ime, se, kot bi pritisnil na vzmet, spet sproži fotograf, s katerim sta v zadnje pol ure že skorajda zakopala bojno sekiro, zdaj pa spet … Oh, ne – ne le, da človek ob dejavnosti (p)opisovanja domačih knjižnic lahko razvije profesionalno deformacijo, tokrat se je črno na belem razkrilo tudi, da je to delo lahko nevarno. Spet se poskušam skriti pred izstrelki – za zdaj besednimi – ki si jih vzajemno mečeta fotograf in potretiranka. Začela je ona, kajpada, in to s knjigo, ki je lahko še vse kaj več kot orožje. Recimo zažigalna vrvica, vsaj Salgadova monografija lahko odigra to vlogo, polna čudovitih posnetkov iz narave. H kateri se je zdaj obrnil nekdaj družbeno angažirani fotograf, čigar socialno kritična ost je na stara leta in premosorazmerno z zaslužkom nekoliko otopela. »Pa kako moreš imeti Salgada?!« zgrožen vpraša Jošt. »Jaz svojim študentom njega dajem prav za primer, kako se ne sme!« Mateja mu ne ostane dolžna: »Jaz te bom odprijateljila na Facebooku!« V besednem spopadu, katerega nema priča sem – jaz nimam nič s tem, jaz samo pišem – pride na dan še, da Mateja fotografske monografije kupuje, ker so zanje nekakšna »cona udobja«. »To pogledaš, potem pa lahko daš nekaj iz sebe,« opiše. Fotograf je le deloma potolažen. »Kaj pa tole, zakaj pa tole skrivaš?« se razsrdi, ko na polici malce stran, opazi monografijo Josefa Koudelke. Ki je menda pravoveren in je prav tako obiskal Ljubljano in tu razstavljal – toda svojo ne preveč uspelo serijo arheoloških spomenikov, se tokrat strinjata oba.

Preskusni kamni in relikvije
Kaj se še da početi s knjigami, če ne netiti in miriti spore ali prosvetljevati sosede? Čez Matejin obraz huškne hudomušen smehljaj. Začne popisovati, kako včasih preskuša prijatelje, tako da jim ponudi kakšno knjigo, in opazuje, kako jo bodo sprejeli. Ali se bodo sploh pregrizli skoznjo, jim bo – tako kot njej – všeč ali jo bodo že takoj na začetku neprebrano zaprli. Pamukov Muzej nedolžnosti je bil tak preskusni kamen, pa Divja žival Josepha Rotha. Kako so jo odnesli preskušanci, gostiteljica noče povedati. Da bi se odkupila, nama s fotografom pomigne, naj se pomakneva k posvečenemu delu knjižne omare, kjer hrani glavno relikvijo: podpisani izvod zgoščenke Leonarda Cohena. Na njegovem zadnjem koncertu v Ljubljani julija 2013 mu je v podpis pomolila Lepe zgubljence, vendar je izvajalec raje podpisal ovitek cedeja. »Imam pa še en podpisan fotografski katalog, če vaju zanima,« reče. Ali spet vidim tisti rahlo hudobni nasmešek? Se bo spet treba skrivati pred puščicami? »Od Salgada je,« reče. Neeeee …

Nastajanje zgodb v seriji Domače knjižnice omogoča Ljubljana, Unescovo mesto Literature.

Delo revije Outsider lahko podprete tudi z naročilom! 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiAleksander Vujović: Osvobojen trg!
NaslednjiMiloš Kosec: Kdo je nor?Next
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaKnjigeRecenzija

Miloš Kosec: Popotovanje po svoji sobi

2 aprila, 2019
Knjige

Med vrsticami: Pogovori o časopisih

7 septembra, 2020
KnjigeKulturaUmetnost

Petra Čeferin: NITI UPORABNI NITI ESTETSKI OBJEKT

13 decembra, 2016
KnjigeRecenzija

Recenzija: (De)mistifikacija Plečnika

15 marca, 2019
Knjige

Poletno branje – 1. del

22 julija, 2017
Knjige

O deklici, ki si je želela knjig

28 aprila, 2020
KnjigeKultura

Agata Tomažič: Njeni mostovi, Maylis de Kerangal

16 marca, 2018
Knjigekritika

Živeti v socialistični Ljubljani

29 februarja, 2020
1 2 … 4
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo