• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Hiše
/
4 julija, 2017

Eksotična magija skupnosti

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Letošnji paviljon galerije Serpentine je zasnoval v Berlinu delujoči arhitekt Francis Kéré, ki se je rodil v Burkini Faso. (Z njim smo naredili obsežen intervju v 8. številki revije Outsider.) Kéré je tako prvi afriški arhitekt, ki je zasnoval katerega izmed vsakoletnih paviljonov v londonskem Hyde parku in se tako pridružil ugledni vrsti imen začenši z Zaho Hadid, ki je leta 2000 postavila prvega. Tudi naslednji udeleženci se berejo kot seznam »kdo je kdo« na svetovni arhitekturni sceni in segajo od Oscarja Niemayerja (2003) do Rema Koolhaasa (2006), od Petra Zumthorja (2011) do BIG (2016), od Alvara Sizaja (2005) do Jeana Nouvela (2010). Pogoj za izbiro arhitekta pa je, da v Angliji še ni postavil kakšne stavbe in da je tako paviljon Serpentine njegova prva angleška realizirana arhitektura. Izbira Kéréja za letošnjega snovalca je pomenljiva in jo lahko razumemo skupaj z lanskoletnim navdušenjem nad regionalnimi, družbeno bolj ali manj osveščenimi manjšimi arhitekturnimi pisarnami, ki jih je izpostavljal Aravenov Beneški bienale, in ki je svoje nadaljevanje doživel z razglasitvijo izključno lokalno delujočih katalonskih arhitektov RCR za letošnje Pritzkerjeve nagrajence. Še en in morda tudi dokončni znak, da so »starhitekti« v zatonu, lokalni ustvarjalci pa v vzponu, je ravno Kéréjev angažma.

Daleč od tega, da bi afriškega arhitekta potencialna »eksotična« vloga kaj dosti skrbela. Nasprotno: celotna pripoved letošnjega paviljona je pravzaprav prevod arhitektovih otroških reminiscenc afriške vaške skupnosti, v kateri je odraščal kot sin poglavarja (in bil zato tudi menda prvi vaščan, ki je šel v šolo). Sam sem do takšnih naracij bolj skeptičen: razumem, da ima všečno ter na videz neproblematično iskanje »preproste pristnosti v današnjem ponorelem svetu« vlogo nekakšnega reklamnega označevalca posebnosti Kéréjeve arhitekturne prakse podobno, kot na formativni afriški izkušnji po besedah obeh glavnih arhitektov bazira tudi celoten opus druge vplivne pisarne našega časa, Lacaton & Vassal. Skrbi me samoumevna eksotičnost,  s katero sprejemamo stvari, ki so bistveno drugačne in ki bodo vedno ostale izjema – obenem pa sumim, da je afriška realnost danes v večini primerov vse prej kot magično pripovedovanje zgodb ob tabornem ognju. Vendar pa kljub vsemu skepticizmu do danes tako razpaslega idiličnega in pogosto moralizirajočega novega regionalizma ne morem zanikati intrigantnosti, morda celo šarma lesene in jeklene konstrukcije, ki bo do začetka oktobra delala družbo galeriji Serpentine.

Francis Kéré je paviljon oblikoval kot krožno strukturo z lebdečo konzolno streho na jekleni konstrukciji, ki se spušča proti centru zasnove. Tam, kjer bi morda pričakovali ognjišče, se konstrukcija ustavi ob v nebo odprt okulus. Sem se steka tudi vsa voda iz obsežne strešne površine, ki je v Londonu poleti ni tako zelo malo. Elegantna šotorska streha zaradi osrednjega »debla« in lesenih letvic spominja na drevo (Kéré jo je zares zasnoval kot spomin na osrednje drevo afriških vasi, pod katerimi se zbirajo vaščani). Streho obkrožajo gibko zaviti nizki zidovi iz modularnih modrih lesenih blokov, ki sestavljajo navznoter gladko, zunaj pa reliefno slikovito indigo teksturo. Intenzivni barvi sten in strehe sestavljajo presenetljivo umirjeno celoto. Še posebej izvirna je perforacija sten in strehe: zdi se, da je, kot bi bila slamnata, povsod luknja pri luknji, odprtina pri odprtini, svetloba ob svetlobi, in vendar nas ne zapusti občutek, da smo zaščiteni pred zunanjostjo. Stene so prestreljene z režami, pa smo vendar zaščiteni pred pogledi. Kot da bi bila izkušnja naravnega drevesnega zatočišča končno enkrat prevedena v arhitekturo s sodobnimi metodami in izraznim jezikom.

Paviljon je že od pamtiveka objekt idealnega arhitekturnega eksperimenta; bolj ali manj efemerna tipologija, na kateri so arhitekti najraje preizkušali tehnološke invencije in teoretske koncepte, preden so jih uvedli tudi drugod. Kéréjev paviljon si za jedro svojega eksperimenta namesto materialov in izvedbe izbere skupnost: kako arhitektura v metropolitanskem londonskem kontekstu vpliva na druženje, na pripovedovanje zgodb, na deljenje izkušenj, na družbenost. Celo, kadar večino obiskovalcev sestavljajo samo arhitekturni in umetnostni navdušenci, ki s svojimi fotoaparati iščejo instagram prizore in lepo izvedene detajle, stavbi s svojo introvertirano in vendar lahkotno ter svetlo zasnovo uspe oblikovati sintezo, ki je več kot samo seštevek človeških teles v njej, ki se začnejo zavedati drugo drugega. To je njen družbeni uspeh. Torej eksperiment kaže, da je gradnja bolj organsko povezane skupnosti celo v takem človeškem mravljišču, kot je London, s pomočjo pristnejših, bolj nedolžnih življenjskih izkušenj vendarle mogoča? Morda: vendar pa ne pozabimo, da ob obisku tople in udobne, obenem pa še lepe strukture nismo niti dva kilometra oddaljeni od ožganega skeleta stolpnice Grenfell, kjer se je ideja skupnosti izkazala za poraženo oziroma v najboljšem primeru popolnoma ločena od načeloma največje skupnosti: države. Vsak večer ob šestih se vrata paviljona zaprejo, po častitljivi angleški navadi pa pred večerom zapahnejo tudi parkovno ograjo, ki obdaja kompleks Serpentine. Zdi se, kot da smo idejo skupnosti sposobni doživljati le še kot posebnost, kot eksotično idejo od daleč, za nedeljski piknik sem ter tja. Ampak to je pač prekletstvo vsakega paviljona. Če pa bi razkorak med svojo majhno utopijo in veliko distopijo, ki ga obkroža, uspel še bolj neposredno artikulirati, pa bi bil to lahko tudi njegov veliki uspeh.

Miloš Kosec

 

NAROČI

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiHa ha efekt
NaslednjiČrni, laški topol – Populus nigra »Italica«Next
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Ingvar Kamprad in njegov smisel za dom

9 februarja, 2018
Arhitektura

Urbana regeneracija mestnega jedra z uvajanjem začasne rabe prostora – 3.del

11 junija, 2015
ArhitekturaKnjige

Robert Dolinar: Pot skozi knjige, skozi hiše

3 marca, 2017
Arhitektura

OBREDNO RUŠENJE HITLERJEVE HIŠE

21 oktobra, 2016
Arhitektura

Sadar + Vuga: Kraljeva hiša

13 oktobra, 2018
Arhitektura

Razstava “3D SCENE”

15 oktobra, 2015
Arhitektura

Urbana regeneracija mestnega jedra z uvajanjem začasne rabe prostora – 1.del

8 junija, 2015
ArhitekturaStanovanjske politike

Srđan Nađ, Urška Podlogar Kos: Vrstne hiše

27 decembra, 2017
1 2 … 157
The international competition “Floating pavilion o…
The international competition “Floating pavilion o…
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo