• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Razmislek
/
8 avgusta, 2022

Eva Gusel: Živalski vrt arhitekture

Weil am Rhein, Nemčija, junij 2022

Premikajoč se od ene stavbe do druge, vodička vsako opiše z generičnimi superlativi. Konferenčni objekt Tadaa Anda je kontemplativna oaza med češnjami, Sizin proizvodni objekt se džentelmensko umakne v notranjost, zato da ne bi zakril debitantskega projekta Zahe Hadid, drzne dekonstruktivistične gasilske postaje. Proizvodni objekt arhitektov SANAA, abstraktni krog z nekoliko krompirjasto obliko, značilno za omenjeni biro, s svojo valovito fasado elegantno izginja v nebo, medtem ko je Gehryjev razstavni prostor skulptura zase. Poleg omenjenih arhitektur na kampusu najdemo tudi Sizino sprehajalno promenado ter paviljone znamenitih arhitektov in oblikovalcev, kot so Buckminster Fuller, Jean Prouvé, brata Bouroullec, Renzo Piano in drugi. Zadnja leta so kampus Vitra z razstaviščnim objektom Schaudepot z arhivom in showcase objektom Vitrahaus najbolj zaznamovali arhitekti Herzog & de Meuron. 

Vitra kampus, Wiel am Rhein, Nemčija. Vir: https://www.vitra.com/en-us/about-vitra/campus

Vodička nam podrobno razloži dramatično zgodbo nastanka kampusa Vitra, kakršnega poznamo danes. Začela se je leta 1981 po velikem požaru, ki je uničil skoraj vse proizvodne objekte. Brata Rolf in Raymond Fehlbaum sta dogodek vzela kot priložnost za novo arhitekturno podobo tovarne in povabila angleškega arhitekta Nicholasa Grimshawa k zasnovanju načrta celotnega območja in štirih novih proizvodnih objektov. Kmalu zatem so sledila še druga naročila za številne druge arhitekte, med katerimi jih je veliko svoj prvi projekt (nasploh ali vsaj v Evropi) realiziralo prav tukaj.

Po kampusu se dve uri pri skoraj 40 stopinjah pomikamo z belimi dežniki, da ne bi koga opeklo sonce. Na požgani travi postaneta samozadostnost in samonanašalnost objektov še bolj očitni; kot nekakšne zaščitene znamenitosti plavajo vsaka na svoji travnati jasi, povezuje pa jih asfaltna cesta, po kateri vozijo tovornjaki. Večine objektov si obiskovalec sam ne more ogledati, saj so v produkcijskem delu, zavarovanem z ograjo; ogled je mogoč le v vodenih skupinah. Med objekti na javno dostopnem delu kampusa poteka zavita, več sto metrov dolga »doživljajska« pot, na kateri se vsakih nekaj deset metrov načrtno pojavi nova arhitektura – znamenitost, kakor da bi pot s tem želela ohranjati svojo zanimivost in obiskovalca spodbujati, da se je vredno premikati po žgočem soncu. V kampusu je tudi vrt, ki ga je nedavno oblikoval nizozemski krajinski arhitekt Piet Oudolf, vendar pa tudi ta prej kot javni prostor predstavlja arhitekturno-krajinsko znamenitost, ki jo je treba fotografirati, nato pa nadaljevati ogled. Stavbe dajejo čuden občutek, da jih ne gre jemati čisto resno. Čeprav nekatere dosežejo pričakovanja (Schaudepot arhitektov Herzog & de Meuron) in nekatere celo pozitivno presenetijo (Vitrahaus arhitektov Herzog & de Meuron v resnici funkcionira bolje kot na internetu), kot celota spominjajo na arhitekturni živalski vrt. 

Ordos, Kitajska, januar 2008

Januarja leta 2008 se je sto izbranih arhitektov iz 27 držav zbralo na ogledu lokacije v Ordosu, dvomilijonskem mestu v Mongoliji na Kitajskem. V sklopu projekta Ordos100, ki ga je kuriral švicarski arhitekturni biro Herzog & de Meuron na pobudo in v sodelovanju s kitajskim umetnikom in arhitektom Aijem Weiweijem, je bila vsakemu izmed povabljenih arhitektov zadana naloga zasnovati vilo, veliko tisoč kvadratnih metrov. Sto vil bi predstavljalo novo sosesko sredi puščave Gobi. Potek projekta in seznanitev z nalogo sta bila dokumentirana v istoimenskem dokumentarcu, v katerem Ai Weiwei na začetku dokumentarca pojasni idejo projekta. Ideja ni ustvariti vilo, veliko tisoč kvadratnih metrov, četudi je to njen osrednji materialni produkt. Ideja je v gibanju, ki se vzpostavi, ko se na enem mestu zbere sto arhitektov, in ki presega posamezne končne produkte, v gibanju, ki proizvaja kompleksno mrežo komuniciranja, izmenjevanja idej, znanja in izkušenj. »Ne zanima nas samo produkcija arhitekture, bolj kot to nas zanima izmenjava idej med ljudmi. To se nam zdi za današnji čas še bolj pomembno. Raje kot o fiksnem produktu govorimo o možnostih,« sogovorcu, ki v roki drži cigareto, katere ogorek je med napetim poslušanjem umetnikove razlage zrastel že za več centimetrov in v gledalcu sproža občutek nelagodja, pojasni Ai Weiwei. Sledijo posnetki pogovorov z arhitekti o projektih; vsi se veselijo začetka projektiranja in nalogo vidijo kot enkraten projektantski izziv. 

Ordos100: maketa projekta. Vir: https://www.galleriacontinua.com/exhibitions/ordos-146

V prihodnjih dneh se ob večernih druženjih zvrstijo številne debate, ki porodijo odločilno elephant in the room vprašanje: kakšen prostorski učinek in pomen ima projekt kot celota? Eden izmed arhitektov zaskrbljeno poudari »učinek živalskega vrta«, ki ga bodo s projektom ustvarili; drugi predlaga, da bi lahko red ustvarili z gradnjo hiš v istem materialu in barvi, vse več arhitektov pa se strinja, da bi bilo treba z glasovanjem vzpostaviti osnovne smernice in kriterije – pravila igre torej. Tisti z bolj individualistično orientacijo menijo, da diskusija po nepotrebnem ovira enkratno kreativno priložnost končno delati to, kar želijo. Odgovornost usklajevanja in prilagajanja posameznika kolektivu prelagajo na osebno odločitev vsakega posameznika in zavračajo uradno glasovanje. Arhitekti se strinjajo, da situacija vse bolj spominja na zasedanje Združenih narodov, na katerem se zbrani v konsenzu strinjajo o vprašanju, ne da bi zares imeli moč karkoli spremeniti. Vprašanje ostane nedorečeno, dokumentarec pa se pomakne naprej k verjetno najbolj nerodnemu prizoru: deljenju kuvert s honorarji, med katerim zmanjka ameriških dolarjev, zato je arhitektom ponujena kitajska valuta, do katere so zadržani in je nekateri ne želijo sprejeti. Med organizatorji se vname prepir. 

Čez dva meseca sledi predstavitev projektov, na kateri učinek živalskega vrta postane samo še bolj očiten. Vsak arhitekt vstavi maketo svoje hiše na veliko skupno maketo, organizatorji, investitorji in vodje projektov pa komentirajo zasnove s konstrukcijskega in finančnega vidika. Nekateri arhitekti so pozvani, naj svojo zasnovo nekoliko prilagodijo glede na sosedovo hišo, vendar pa sugestije ne sežejo dlje od praktičnih prilagoditev z namenom zagotavljanja osvetlitve, pogledov in podobno. Po predstavitvi projektov se arhitekti poslovijo in organizatorjem zaželijo srečo v upanju, da bodo povabljeni na otvoritev soseske. Po pogodbi, značilni za gradnjo na Kitajskem, arhitekti v gradnjo praviloma niso vključeni. Kaj bo iz njihovega projekta na koncu zares nastalo, ne vedo niti sami. Eden izmed organizatorjev brez zadržkov pove, da je možnost, da se projekti dejansko realizirajo, tako ali tako majhna. Do danes se ni realiziral niti en projekt. 

Učinek živalskega vrta

Glavno vprašanje obeh primerov je prav vprašanje arhitekturnega živalskega vrta, ki ga poudari eden izmed udeležencev projekta Ordos100 in brez katerega o omenjenih projektih ne moremo kritično razmišljati. Zdi se, da je pogosta posledica fenomena »arhitekture ob arhitekturi«, ki se v realnosti sicer redko zgodi, razpad posameznih stavb na samonanašalne artefakte brez kritične relacije do drugih stavb in svoje širše okolice. Vendar pa za razliko od artefaktov, ki v muzeju dobijo dodatno pomembnost, arhitektura ob arhitekturi kvečjemu postane banalnejša. Arhitekturi je v »živem muzeju« dodeljen status atrakcije. Kakorkoli plemenit se zdi namen – dati arhitektom proste roke za eksperimentiranje – tak pristop v ideji sicer predstavlja zanimivo arhitekturno vajo, ki pa se v realnosti največkrat izteče v učinek živalskega vrta. 

Vitra obiskovalcu sicer obljublja nemogoče – na enem mestu v enem dnevu konzumirati večino pomembnih sodobnih arhitektov in arhitektur, po drugi strani pa je ironično, da imajo prav zaradi tega posamezne stavbe manjšo težo. Po ogledu Vitre obiskovalca spremlja občutek, da je bil obisk le vaja za realni svet in da je s to izkušnjo zdaj pripravljen na »pravo« arhitekturo. Ordos100 arhitektom po drugi strani obljublja nemogoče – zgraditi kakršnokoli hišo želijo. Če se naloga sliši skoraj predobro, obstaja velika možnost, da v resnici ni tako dobra, kar se hitro potrdi tudi na ogledu lokacije. Sem ne gre prištevati le projektu imanentne transformacije arhitektur v atrakcije, ampak tudi odsotnost kakršnihkoli pogojev (razen očitno prevelike kvadrature), iz katerih bi arhitekti lahko izhajali. 

Kontekst iz prihodnosti

Kljub temu pa projekta odpirata nekaj radikalnih in za arhitekturo pomembnih tematik, med katerimi je ena vidnejših zagotovo vloga konteksta, ki zaradi merila projekta postane še posebej očitna pri projektu Ordos100. Po eni strani se ne en ne drugi projekt s kontekstom ne ukvarja pretirano. Ordos100 s kontekstom opravi kar na treh ravneh – manko konteksta najprej predstavlja ravnina prazne puščave, nato načrtovano bujno zelenje soseske, ki z realnim kontekstom puščave nima nobene povezave, in nazadnje samih sto hiš, ki kot singularni univerzumi ne omogočajo referiranja. Po drugi strani pa lahko v projektu zaznamo eno najradikalnejših verzij konteksta, pri čemer sama odsotnost tega deluje produktivno oziroma je kontekst prisoten ravno s svojo odsotnostjo. Če presežemo splošne definicije tega pojma, lahko kontekst Ordosa100 definiramo kot 99 odsotnih hiš. Vsaka izmed 99 nezgrajenih hiš predstavlja hiši posameznega arhitekta kontekst iz prihodnosti. Čeprav abstraktni kontekst ne obstaja, konkretno učinkuje. Čeprav je o njem mogoče le spekulirati, predstavlja edino oprijemljivo vodilo pri idejni zasnovi projekta. S takšno rekonceptualizacijo problema namesto nič konteksta dobimo sto različnih, namišljenih kontekstov. Ena izmed najprimarnejših, konkretnih kategorij arhitekture je popolnoma postavljena na glavo. 

Ordos100: skupinska fotografija 100 udeleženih arhitektov projekta na lokaciji.

Eden izmed sodelujočih arhitektov Ordosa100 eksperiment opiše kot med nadrealisti zelo priljubljeno igro cadavre exquis. Gre za igro risanja podobe na prepognjen papirček, pri kateri vsak posameznik v linearnem zaporedju nariše svoj del risbe, nato pa papirček prepogne in ga preda nasledniku. Pri igri je pomemben način prepogibanja papirja – prepogne se tako, da zadnji centimeter risbe ostane viden, zato da lahko naslednik nadaljuje, kjer je risbo pustil njegov predhodnik. Ta preprosta dovoljena goljufija omogoča, da je izdelek sicer nesmiselna, a zaključena celota. Skladno s tem bi lahko rekli, da gre Ordos100 še korak dlje, saj ukine še tako skromno pomoč nekaj črtic. Morda je Ordos100 prav zato najbolj ultimativen, nedosegljiv cadavre exquis, pri katerem nihče ne ve, kaj je in kaj bo naredil kdorkoli drug, obenem pa se vsi nanašajo na »risbe« vseh – kolikor jim spekulativen kontekst omogoča, saj so »risbe« obenem pogoj, ki generira spekulativni kontekst, in njegov produkt, s čimer se ustvari nerešljiva paradoksna situacija. Morda prav zaradi te situacije prefinjeno truplo v realnosti postane samo še truplo.  

Piše: Eva Gusel

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiStanislao Satta: Delo kot igra
NaslednjiDiébédo Francis Kéré: (o)srečevanje afriške in evropske (arhi)kultureNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Aljoša Ilešič: Stanovanje v središču Maribora

29 januarja, 2020
Arhitektura

BAAM arhitekti: Mansarda SL

23 oktobra, 2020
ArhitekturaPoziv k akciji

Javna dražba ali dražba javnega?

25 avgusta, 2017
ArhitekturaStanovanjske politike

Srđan Nađ, Urška Podlogar Kos: Spregledane iniciative

25 junija, 2018
ArhitekturaKrajinska arhitekturaPark

Prostor vmes: Ureditev okolice Doma starejših občanov Krško – Zelen obod

28 novembra, 2021
Arhitektura

Vladimir Šubic in arhitektura prepiha

23 maja, 2019
Arhitektura

Postmodernizem pod bagre ali v knjige?

18 maja, 2018
Arhitektura

Obešene brvi na severnem Primorskem

27 avgusta, 2018
1 2 … 165

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo