• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
kolumne,Kultura
/
27 januarja, 2016

KO VSE NAŠTUDIRAŠ, SE PREPUSTI INSTINKTU

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Pri nas naj bi nekaj znal, potem ko si se izšolal v temu namenjeni učni ustanovi, in še nekaj letih prakse. Tukaj pa naj bi se ves čas učil, in bil pravzaprav nenehno na dopolnilnem izobraževanju.

Kot igralec v Ameriki se moraš nenehno izobraževati in dopolnjevati svoje znanje, biti povsem v skladu s sodobnimi smernicami na trgu dela − nenehno na lovu za službo − in brez dela. Vsak dan prinaša kaj novega, nove vloge, vedno je potrebno novo znanje. In prav za vsako vlogo se moraš naučiti kaj, na kar še včeraj ne bi niti pomislil. Drugačen naglas, način govora, morda kakšen nenavaden telesni gib; ali pa moraš osvojiti novo strokovno znanje, recimo o detektivstvu, kvantni fiziki, mentalnih bolnikih itd., ter potem priti na avdicijo, kot da bi bil strokovnjak. Na nešteto tečajih in šolah te učijo, kako se najbolje pripraviti na avdicijo in snemanje, toda vseeno se nekaterih stvari ne moreš naučiti drugače kot v praksi. Velikokrat imam preblisk, malo preden moram stvar odigrati. Čeprav sem pred tem vse naštudirala do potankosti, to včasih tik pred zdajci zavržem in prikažem nekaj povsem improviziranega. Hecno pri tem je, da ti pravzaprav tak napotek dajo v večini igralskih šol: da se moraš na vse temeljito pripraviti, podrobno raziskati okoliščine, zgodovino likov, časa in prostora. Potem naj bi načrtoval svoje gibanje po prostoru, kako bo tvoj lik prijel kakšen predmet, kaj mu bo rojilo po glavi, kaj hoče v danem trenutku, kaj je hotel tik pred tem in kaj ga teži. Zatem naj bi vse to zmešal skupaj, na koncu pa na vse zopet, milo rečeno, pozabil in pustil, da te vodi instinkt.

Potem so tukaj še nasprotujoči si napotki različnih učiteljev, ki jih je treba nekako vse vzeti v obzir. Največ uporabnega sem se naučila od učitelja Scotta Millerja, katerega tehnika je vsebovala tako imenovani integrirani pristop k igranju, ki je znal povezati znanje različnih področij (telo, glas, interpretacija) v istočasno delujočo celoto. To tehniko uporabljam še danes, in na vseh mogočih področjih. Je pa zanimivo, da se česa tako natančnega sama ne bi nikoli domislila, in težko rečem, da sem na takšen pristop naletela kdaj prej kje drugje − ne v ameriških ne v slovenskih šolah. Pristop zahteva le malce več zbranosti kot sicer. V predpripravah se moraš osredotočiti na tri ali štiri stvari hkrati v izrazito kratkem časovnem odseku svoje igralske kreacije, sekundi ali dveh. Tako zavedno vplivaš na to, kako bo deloval tvoj instinkt, ko boš dejansko igral.

V New Yorku je z izobraževanjem sicer povsem drugače kot pri nas. Pri nas naj bi nekaj znal, potem ko si se izšolal v temu namenjeni učni ustanovi, in še nekaj letih prakse. Tukaj pa naj bi se ves čas učil, in bil pravzaprav nenehno na dopolnilnem izobraževanju. Toda kljub temu te vedno kaj preseneti. Čeprav že dolgo vem, da bom za večje vloge na avdicijah vedno imela na voljo le nekaj minut, da prepričam odgovorne, sem vseeno vsakič znova osupla nad tem, kako na hitro želijo, da zdrdram svoje besedilo. Pred kratkim je to moje »drdranje« obrodilo sadove in znašla sem se na visokoproračunskem snemanju televizijske serije, kjer mi je potem komaj kdo kaj rekel, saj se je od vseh igralcev pričakovalo, da že vse »znamo«. Režiser je bil brez glasu in se je ukvarjal predvsem s tem, kje bo kdo stal, tako nismo imeli nobenih pravih igralskih vaj. Komaj smo se drug drugemu predstavili, že je asistent rekel »akcija«. Zatem smo igralci ponavljali sceno, posnetek za posnetkom, po najboljših močeh, kot smo vedeli in »znali«. Tega se zagotovo ne da naučiti kje drugje kot na kraju samem, ne glede na to, kolikokrat si bil v popolnoma enaki situaciji ali česa so te učili v šoli. Ko privre adrenalin, se učiš sproti, nato analiziraš za nazaj. In samo upaš lahko, da ti bo izkušnja naslednjič kaj bolj pomagala.

Podobno je pri gledaliških predstavah, saj vsaka zahteva drugačen pristop. Nekateri projekti se zdijo pravi mačji kašelj, spet drugi so težki in si moramo razbijati glavo, da bi se kam premaknili. Večinoma nastopam v avantgardnih predstavah in bi si zato lahko mislila, da bom lažje premagovala ovire, ki jih postavlja avantgardna dramatika. Vendar sem vsakič znova pred novimi izzivi. Če je enemu režiserju všeč določen pristop, se bo drugemu zdel povsem napačen. Tako si moram sproti izmišljati nove rešitve. Nekako je pri vsem skupaj najpomembneje, da pridem na vaje čim bolj odprta za nove ideje in pripravljena vsak hip zavreči staro »znanje« ter odkriti novo. Trenutno se spopadam z absurdno predstavo poljskega dramatika Slawomirja Mrožka. Ob njej ugotavljam, da se ne bi mogla nikjer prej naučiti pravilnega načina uprizarjanja njegovih del, saj Mrožka v takšni postavi in z našo režiserko pred tem še nikoli niso uprizorili, tako da »pravega« načina še ni bilo. Našli ga bomo, upam, v naslednjih tednih.

Prejšnji mesec sem odigrala neke vrste polkovnika v absurdni izmišljeni državi, nekakšni izkrivljeni Severni Koreji. Zadeve sem se optimistično lotila z nekaj idejami, ki sem jih uporabila, ko sem igrala podobno vlogo v eni izmed prejšnjih predstav. Režiser je seveda takoj vse zavrgel. Spet sem se lahko najbolj naslonila le na to, da se bo pravi način odkril sproti. In k sreči se tudi je.

Pred tednom dni sem prvič nastopila na javni prireditvi v različici stand-up vloge, pred petstoglavo množico. Med gledalci so bili ljudje, o katerih sem pripovedovala, zato sem bila izredno živčna. Šlo je za nekaj povsem drugačnega od česar koli, kar sem počela prej. Projektu bi se bila na začetku najraje izognila, ker dejansko nisem imela nobenega pravega predznanja. A nekaj mi je reklo, da si je dobro nabirati izkušnje, in z njimi novo znanje. Izzvati samega sebe. Na prireditvi se mi je malo zatresel glas in skoraj sem izpustila najpomembnejši stavek, toda potem je steklo. Kot očitno vedno steče.

Če sem se iz vseh svojih preteklih izkušenj, šolanj in nezgod kaj zares naučila, je to predvsem zavedanje, da ne bom nikoli ničesar zares znala, ampak da bom najverjetneje znala ravno dovolj, da bo nekako šlo.

Napisala: Alenka Kraigher

 

*kolumna je bila objavljena v 3. številki revije Outsider, ki je izšla oktobra 2015

Naročite revijo – pišite nam! [email protected]

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnji15: GOSPODIČNA LOVECROFT SPREGOVORI
NaslednjiKakovost ni odvisna od modnih zapovediNext
Povezani članki
Loading...
kolumneStanovanjske politike

Srđan Nađ, Urška Podlogar Kos: Jazbinškov zakon #2 spomladi 2020

3 februarja, 2020
kolumne

Katarina Gomboc Čeh: Kako me je gibanje drobnih hiš spremenilo

20 januarja, 2022
ArhitekturaKulturaOsebnostiOutsiderji

Chesterton o arhitekturi

23 julija, 2015
kolumnekritikaKulturamediji

Nina Granda: Na čigav račun?

1 julija, 2020
kolumne

Radosti samoizolacije: Kaj ti bo WC-papir, če nimaš česa jesti

6 aprila, 2020
IntervjuKulturaOsebnosti

Špela Čadež, animatorka: Z vsakim filmom se želim česa naučiti

16 januarja, 2022
Klasikekolumne

Anja Trobec: Nakaginov kapsulni stolp in pravica do popravila prostora

31 decembra, 2021
kolumne

Branko Gradišnik: Gradišnikova ordinacija

28 decembra, 2015
1 2 … 43
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo