• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,Dediščina,kolumne
/
14 maja, 2020

Čez sedemdeset let vse prav pride

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Počasi se odpiramo. Po dveh mesecih izrednih ukrepov, ki so javni prostor skoraj popolnoma odrezali od javnosti, je zdaj spet mogoče uporabljati javni prevoz, obiskati razstavo, se usesti na kavo. Še več je napovedi sprostitev v naslednjih tednih. Vzpostavljen bo tudi letalski promet, odprli se bodo hoteli. Je to povratek v normalnost, ali prehod v neke druge, še neznane razmere? Spomnimo se, kako se je začelo: z odpovedmi množičnih prireditev. Najprej so bili odpovedani dogodki v zaprtih prostorih za več kot petsto, kmalu pa še prireditve za več kot petdeset ljudi. V obratu bibličnega reka »zadnji bodo prvi« lahko predvidevamo, da bodo javne prireditve v zaprtih prostorih tiste, ki bodo najkasneje sproščene. Prav lahko se zgodi, da so pred nami tektonske spremembe v načinu produkcije in obiskovanja gledaliških predstav, koncertov, otvoritev razstav, kino predstav, festivalov in drugih prireditev v zaprtih prostorih – dokler ne bo izumljeno cepivo proti koronavirusu, namreč obstaja realna možnost ponovne vzpostavitve izrednih ukrepov oziroma trajne prepovedi večjih prireditev v zaprtih prostorih. Potrpeti dva meseca je eno – to si tako občinstvo kot ustvarjalci, slednji sicer z resnimi odpovedovanji in žrtvami, še lahko privoščijo. Navsezadnje je poletje za mnoge ravno takšna dvo ali tromesečna prekinitev rednega delovanja med dvema sezonama. Preživeti leto ali dlje trajajoči suspenz možnosti ustvarjanja in konzumiranja kulture pa se zdi za večino ustvarjalcev mejnik med preživetjem in propadom, obenem pa predstavlja nepopravljivo osiromašenje kulturnega življenja.

V vsakem primeru bi tako daljnosežna in dolgotrajna sprememba konzumiranja kulture bistveno spremenil tudi navade in način produkcije glasbe, gledališča, pogovorov in filma. Se bomo odvadili dogodkov »v živo« in popolnoma presedlali na splet? Bo predstava v živo samo eksotična izjema, ogled rojekcije filma pa samo poletna transgresija? Tudi v primeru nekoliko bolj liberalnih sprostitev bodo dogodki v zaprtih prostorih po vsej verjetnosti bistveno drugačni. Kakšno bo vzdušje na koncertu v Gallusovi dvorani, če bo lahko zaseden samo vsak tretji sedež? To seveda ne bi imelo le finančnih, ampak tudi doživljajske in umetniške posledice. Se bo glavna kulturna sezona, ki je že od nekdaj pretežno med okobrom in majem, zdaj preselila v poletne mesece in se skupaj s poletnimi festivali zgostila med junij in avgust? Bo množično kulturo zdaj določala temperatura? Če bo tako: kako bomo v mestih, v katerih je kulturna infrastruktura zasnovana pretežno za hladnejše mesece, poskrbeli za povečane potrebe po odprtih prireditvenih prostorih? Verjetno v tem primeru ne bo zadostoval samo avditorij v Križankah … Kaj se bo zgodilo s sofosticiranimi zaprtimi dvoranami, drago zgrajenimi, dragimi za vzdrževanje? Več kot je vprašanj, bolj neprijetne postajajo dileme in bolj temačna slika srednjeročne prihodnosti.

Ena izmed redkih fotografij avditorija v Tivoliju (zgornja antična scena je začasna), objavljena v: Hrausky, Koželj, Prelovšek: Vodnik po Plečnikovi Ljubljani, Dessa, 1996.

Med takšnimi temačnimi vprašanji pa kdaj posije tudi kakšna svetlejša sugestija. Človek nikoli ne ve, kdaj na prvi pogled popolnoma odslužene stvari lahko pridejo prav. No, ljudski glas pravzaprav natančno ve, kdaj: čez sedem let menda vse prav pride. Ker je arhitektura počasna in dolgotrajna dejavnost, so tudi učinki v prostoru pogosto počasnejši. Recimo torej, da bi za arhitekturo lahko namesto čez sedem dejali: čez sedemdeset let vse prav pride. V Berlinu so v času protikoronskih ukrepov na prmer na novo zaživele slepe fasade. Ti arhitekturni ostanki, ki so bili vedno mišljeni samo kot razmejitev med hišami in kvečjemu še kot požarni zid, so se v času prepovedi kinematografov izkazali za odlično projekcijsko površino lokalnih projekcij, tako imenovani “fasadni kino” na prostem. Istočasno so se bližnji balkoni izkazali za odlične kino lože. Tudi pri nas ne manjka nepričakovanih koronskih priložnosti, ko se izkaže, da čez sedemdeset let vse prav pride. Približno sedemdeset let je namreč preteklo od tega, kar je svoj družabni vrhunec doživel avditorij na prostem, ki je stal v ljubljanskem Tivoliju.

 

Območje nekdanjega Plečnikovega avditorija danes

Zadaj za Tivolskim gradom je bil v tridesetih po načrtih Jožeta Plečnika zasnovan in izveden avditorij na položni zelenici tik ob gozdnem robu pobočja Rožnika. Po vojni je še kar nekaj časa obratoval kot priljubljen kino na prostem in pozneje celo kot plesišče, nato pa je bil ukinjen, ureditev pa povrnjena v naravno stanje. Danes visoka trata razen nekaj bežnih kamnitih sledov ob robu nekdanje ureditve v ničemer ne opozarja, da je bilo tu gledališče oziroma kino. Tudi iz zavesti Ljubljančanov je že skoraj izginil. Pred časom so že bili predstavljeni načrti za postopno oživitev območja in morda celo obnovo izvorne ureditve. Pomislite, kako prav bi nam prišel tak avditorij v naši prvi »koronski« umetniški sezoni, ko vse kaže, da bo javno v veliki meri skrčeno na odprte namesto na zaprte prostore. Pa ne samo v primeru takšne majhne ureditve, ki je bila že pred desetletji izgubljena, ker je nekaj časa izgledalo, kot da avditorij ne bo nikoli več prišel prav. Rek »čez sedemdeset let vse prav pride« bi namesto  preveč abstraktnih »identiteta« in »dodana vrednost« moral postati tudi bolj konkreten in razumljiv slogan za varstvo arhitekturne dediščine nasploh. Če bi že v preteklosti razmišljali bolj dolgoročno in v skladu s takšnim rekom, bi lahko namesto špekulacij o številu parkirnih mest in kvadratnih metrov nakupovalnih središč na mestu uničenega Plečnikovega stadiona že danes lahko uživali v rekreativnem teku in prireditvah na prostem na obnovljenem stadionu, pa tudi v gledaliških predstavah in filmskih projekcijah v Plečnikovem avditoriju v Tivoliju.

Miloš Kosec

Podprite nastajanje revije Outsider in se nanjo naročite.

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiJereb Budja arhitekti: Lovska preža
NaslednjiKonzola Arhitektura: Hiša za zdravnikaNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Umetnost globalnega segrevanja

12 septembra, 2017
Arhitektura

Stanovanje SP

25 avgusta, 2016
Arhitektura

LITERATURA IN PROSTOR

20 novembra, 2015
Arhitektura

§ 107

22 februarja, 2016
ArhitekturaKultura

GLEDALIŠKA LOŽA: KO SE DRUŽBA NA OGLED POSTAVI

10 oktobra, 2016
ArhitekturaZbita zemlja

Arhitektura iz zemlje: Adobe Canyon House

17 novembra, 2020

Festival 2017

29 septembra, 2021
ArhitekturaZbita zemlja

Arhitektura iz zemlje: Fujianski Tulou

30 oktobra, 2020
1 2 … 181
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo