• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Urbano
/
23 februarja, 2017

O mariborski blagovnici KVIK

Foto: Ivan Dvoršak, digitalna reprodukcija diapozitiva, 1975-85, iz zbirke Umetnostne galerije Maribor

Kako so o legendarni mariborski blagovnici KVIK v 70-ih letih pisali sodobniki? Kako so v Mariboru poskušali nagovoriti kupce in kaj lahko na primeru KVIK ugotovimo o potrošniških navadah v Socialistični republiki Sloveniji? Ob razstavi Slovenija in neuvrščeni pop piše Jure Kirbiš, kustos v Umetnostni galeriji Maribor.

Razstava Slovenija in neuvrščeni pop, ki jo lahko v Umetnostni galeriji Maribor obiščete do 26. marca, razkriva zadržan odnos družbenega ustroja 60-ih in 70-ih let v takratni Socialistični republiki Sloveniji do vzhajajočega potrošništva in prodora popularne kulture. Zadržanost izhaja predvsem iz sumničavosti pred prevzemanjem tujerodnih prijemov in nazorov v odnosu do prodaje, nakupnih navad, oglaševanja, hitrega obrata trendov in posledične razsipnosti ter hitro zavrženih dobrin. Popustov, vabljivih ponudb, loterije, razkoraka med ceneno in kakovostno robo, med dostopno in ekskluzivno robo, ne bi mogli razumeti kot prakse lastne socialističnemu sistemu. Pa vendar postajajo skozi 60-ta in 70-ta leta vse bolj prisotne tudi v našem okolju.

Zunanjščina, pogled iz juga, vir Sinteza, revija za likovno kulturo, številka 20, junij 1971

Detajl zunanjščine, vir Sinteza, revija za likovno kulturo, številka 20, junij 1971

Zunanjščina, pogled iz Gosposke ulice, vir Sinteza, revija za likovno kulturo, številka 20, junij 1971

Detajl okenskega in fasadnega elementa, vir Sinteza, revija za likovno kulturo, številka 20, junij 1971

 

»Jugoslovani, ne kradite«
Sistem se je o vplivih z zahoda in novovzniklih željah in navadah prebivalstva velikokrat sprenevedal, ali pa je neustavljivim spremembam klavrno sledil v prepričanju, da jih sam vzpostavlja. Šlo je za ideološki boj, ki pa je bil občuten tudi na bojišču vsakdana. In nikjer bolj kot na območjih, kjer sta si morala socializem in kapitalizem pogledati iz oči v oči. V Sloveniji sta po tem značilni dve območji, ki sta skozi desetletja polpretekle zgodovine razvili povsem svojo folkloro, ki je do današnjega dne izredno prisotna v ustnem izročilu starajočega se prebivalstva in si pot postopoma utira v panoge beleženja nematerialne kulturne dediščine. Mejni območji med Slovenijo in Avstrijo na severu države in Italijo na zahodu sta zaznamovani s pripovedmi o tihotapljenju danes vsakdanjih dobrin v rezervnih gumah in pod sedeži avtomobilov, nošnji več parov kavbojk naenkrat in podobnimi anekdotami. V Mariboru je posebej prisoten spomin na prodajalno »Debela Berta« kmalu za mejnim prehodom z Avstrijo, kjer so Mariborčani kupovali vse od kave v tistih bolj železnih časih, pa do Barbik v tistih bolj rožnatih. Izveskom »Jugoslovani, ne kradite«, ki so bili nameščeni po prodajalni, navkljub.

Večer, 20. okrober 1970

Primer KVIK
Zgodbo zasnove, odprtja in prvega desetletja delovanja mariborske blagovnice KVIK, kot jo lahko beremo skozi obravnavo člankov in oglasov v mariborskem časniku Večer, predlagam kot izrazito razvedrilen, predvsem pa zelo poveden primer na mikroravni, ki kot simptom govori o spremembah v socialno-ekonomskih tokovih širše družbe. Med raziskovanjem potrošniških navad v Mariboru v obdobju, ki ga obravnavamo na razstavi Slovenija in neuvrščeni pop, sem zbral nabor člankov in oglasnih sporočil, povezanih z delovanjem blagovnice KVIK. Ob izboru naj ponudim nekaj spoznanj, ki so se mi porodila ob njih. Blagovnica KVIK se s sloganom »Kar vidiš, izberi, kupi!« odpre 19. oktobra 1970.

 

Tuja konkurenca

Časopisne najave ob odprtju nove blagovnice KVIK oktobra 1970 spremlja podton, ki nedvoumno pravi: »Ali bo otvoritev nove blagovnice Mariborčane pripravila do tega, da bodo raje kupovali doma kot v tujini?« Obseg prisotnosti avstrijskih trgovcev na Večerovih straneh je presenetljiva. Samo na eni stani z malimi oglasi 7. novembra 1970 tako na primer najdemo kar sedem velikih oglasov, opremljenih z grafiko in celo fotografijami, ki nagovarjajo Mariborčane k nakupu storitev in dobrin v Avstriji. To so urarji, draguljarji in zlatarji, vulkanizerji in preprodajalci šiviljske opreme. Ure - juvelirstvo bratov Teger iz Gradca v svojem oglasu jugoslovanskim kupcem ponuja popust, postrežbo v slovenskem jeziku in najugodnejšo zamenjavo dinarja. Vrzeli med domačo ponudbo in željami domačih potrošnikov ter navsezadnje njihovo kupno močjo postajajo vse večje. Že dan po odprtju v Večeru zapišejo: »Med ogledom posameznih oddelkov blagovnice smo opazili, da so le-ti dobro založeni, kljub temu pa smo pogrešali nekatere najnovejše modne dosežke, za katere se zanimajo zlasti ženske.«

Večer, 7. november 1970

 

Tehnološke novitete in arhitektura

Kar bo gotovo umanjkalo izdelkom na policah - element poželenja, ki ga posedujejo vedno prepoznavnejše znamke iz tujine -, poskuša KVIK nadomestiti s sodobnim nakupovalnim izkustvom. KVIK se po besedah vodstva ponaša s popolno klimatsko napravo in je prva blagovnica v Mariboru s tekočimi stopnicami, oprema pa je taka, da jo je moč brez posebnih težav premeščati in tako trgovini spremeniti podobo. Ti elementi so vpeti v arhitekturno zasnovo arhitekta Boruta Pečenka, o stavbi pa se je že pred odprtjem razvila živahna polemika, so zapisali v Večeru. »[Vključevanje] moderne zgradbe v zgodovinsko arhitektonsko okolje smo skušali doseči z izbočenimi plastičnimi okni ter z naravnim betonom. Tudi z novimi gradbenimi materiali lahko gradimo take zgradbe, ki se dobro vključijo v zgodovinsko okolje« se je moral zagovarjati arhitekt Pečenko. Navidezno pustost zgradbe so ob otvoritvi ozaljšali s stoterimi barvnimi zastavicami in drugo dekoracijo, na kateri je bil znova in znova ponovljen znak nove blagovnice.

Situacija, merilo 1 : 2500, vir Sinteza, revija za likovno kulturo, številka 20, junij 1971

Tloris pritličja, merilo 1 : 750 (zgoraj), tloris I. nadstropja, merilo 1 : 750 (spodaj), vir Sinteza, revija za likovno kulturo, številka 20, junij 1971

Vzdolžni prerez (B - B), merilo 1 : 750, vir Sinteza, revija za likovno kulturo, številka 20, junij 1971

 

Večer, 16. julij 1971

 

Izložbe

Sledeč otvoritveni akciji je za prepoznavnost blagovnice skrbela ekipa aranžerjev izložb in oblikovalcev celostne podobe. Po pripovedovanjih vodilnega med njimi - mariborskega slikarja Bogdana Čobala - so si izmišljali vse od opreme izložb kot vagonov vlaka na divjem zahodu do velikega svetlobnega znaka dedka Mraza na fasadi stavbe, animiranega z izmeničnim ugašanjem in prižiganjem luči. Izložbe so bile v Mariboru sila pomembna reč, saj so vsakoletno tekmovale na reviji izložb - tekmovanju v dekoraciji vseh večjih mariborskih blagovnic -, pa tudi samo dejstvo o obstoju mariborskega društva aranžerjev, o čemer izvemo v Večerovem intervjuju s predsednikom društva, priča temu v prid. Reference slednjega so nanizane v opisu pred intervjujem: »Dušan Štok je pred 18 leti končal na Dunaju dveletno šolo za gospodarsko propagando, oddelek za izložbe in razstave. Predsednik društva aranžerjev je že od ustanovitve, prvih pet let je bil amaterski predsednik, naslednjih petnajst pa profesionalec.« Na vprašanje o tem, koliko članov šteje društvo in zakaj je toliko aranžerjev nečlanov, odgovori: »Članov je 24 in 6 kandidatov. Kandidat postane član po dveh letih kandidature in ko pokaže določeno znanje. In prav pomanjkljivo znanje je vzrok za tolikšno število nečlanov.« Izložba blagovnice KVIK je v Večeru omenjena še nekajkrat - kot najlepša izmed več kot desetih aranžiranih v počastitev svetovnega dneva varčevanja in kot tista, ki »zaustavi marsikaterega Mariborčana, da si z zanimanjem ogleda dedka Mraza s polno naloženimi sanmi pred simboliziranim obzidjem starega Maribora.«

Večer, 6. oktober 1971

 

Tri kuriozitete

Prej o pomanjkanju drugih novic, kot o pomembnosti informacij, ki jih razkrivajo, pa pričajo tri kuriozitete v povezavi z blagovnico KVIK, najdene na straneh Večera. Prva govori o dogajanju na banketu ob otvoritvi blagovne hiše KVIK. V dvorani mariborskega hotela Slavija je »[nekaj] plesnih točk bolj ali manj oblečenih plesalk […] goste že dodobra razvedrilo, vse dokler se ni plesalki rusko ciganskega plesa pripetila nesreča - na gladkem parketu ji je spodrsnilo in padla je tako nesrečno, da si je zlomila roko.« O nevarnostih zabave so se razpisali tudi ob postavitvi električnega konjička. »V skrinjico ob njem vržeš dinar, fantiča posadiš na konjička in že si ta domišlja, da je pravi kavboj, ki na divjem mustangu vihra skozi prerijo,« so bili prepričljivi. Pa vendar stvar ni tako preprosta: »Toda konjiček ni živ in če hoče galopirati potrebuje elektriko. […] Speljali so navaden kabel kar po pločniku, ga s šuko dozo spojili z drugim kablom in zadeva je bila zanje opravljena. […] Mar res nihče pri Kviku ni pomislil, da se spričo tako improvizirane električne napeljave lahko pripreti nesreča z najhujšimi posledicami?« Paranoji hladne vojne ali pač večni pripravljenosti na vojno stanje se ni izognila niti blagovnica KVIK, saj so v Večeru kmalu po napovedi odprtja blagovnice naznanili tudi odprtje atomskega zaklonišča pod njo. »V mirnem času bodo seveda imeli v njem skladišče, kjer bodo verjetno hranili predvsem dražje izdelke,« so zapisali in dodali: »[Vhodna] vrata v zaklonišče so tako težka, da bi bila v ponos marsikateri banki.«

Večer, 22. oktober 1970

Večer, 30. oktober 1970

 

Kriminal in polemike o usposobljenosti trgovk

Težka vrata zaklonišča v blagovnici KVIK pa vseeno niso koristila v obrambi pred notranjim in zunanjim sovražnikom. Prvega so v Večeru obravnavali v članku z naslovom »Mimo blagajne v žep,« o drugem pa so si privoščili tak zapis: »[H. P., S. S., M. B., S. A., M. S. in R. H.,] so bili pred nedavnim dokaj podjetni fantje, ki so se zavzemali za to, da bi dobro živeli brez dela. Če pa hoče človek živeti brez dela, mora nekomu nekaj vzeti. To je vedelo tudi teh šest fantov in pridno so kradli po trgovinah, tu pa tam pa so v nje tudi vlomili - če so bile po »naključju« zaprte.« Čeprav ne delujejo nezakonito, pa so pogosto kot zločinke obravnavane tudi trgovke. Predvsem se skozi 70-ta ob njih rad obregne hudomušni anonimni komentator dogajanja v mestu, »dežurni reporter Ocvirek«, ki je v enem svojih poročil opisal razočaranje nad dejstvom, da januarja prav nikjer ni mogel kupiti tricikla: »Draga tovarišica, naj vam bo jasno, da bom jaz odločal, kdaj bom za svoj denar kupil tricikel, in ne vi, prav tako pa ne potrebujem vašega pouka, kdaj se kupujejo sanke in kdaj tricikel. Če ima otrok rojstni dan v januarju in si želi tricikel, mu ga ne bom kupoval avgusta. Če triciklov pri vas nimate, mi to na kratko povejte, hkrati pa dovolim, da vas je pošteno sram v imenu vsega podjetja, še posebej pa šefa nabave, kajti tricikel je predmet, ki gre v promet vse leto, ne pa samo v poletnih mesecih. Ali mislite, da v italijanskih ali avstrijskih trgovinah z igračami kdaj zmanjkajo tricikli?«

Večer, 16. januar 1975
In smo spet na začetku. KVIK je sicer dočakal nov sistem, a prehoda, kljub nekaj poskusom posodobitve, na dolgi rok ni preživel. Vprašanje je, koliko ugleda je zares sploh kdaj užival, a že v 80-ih je po pripovedovanjih vrstnikov mojih staršev, takrat študentov, izvirni slogan »Kar vidiš, izberi, kupi!« zamenjal pogovorni »Kmet vidi in kupi.« Nekaj pa je gotovo. KVIK, podobno kot druge bolj ali manj prepoznavne znamke obdobja 60-ih in 70-ih, v zadnjem času vse bolj pridobiva na priljubljenosti. Zakaj je temu tako, in ali je to dobro ali slabo, so teme gostilniških debat, akademskih razprav in navsezadnje mnogih razstav. Take so Slovenija in neuvrščeni pop v Umetnostni galeriji Maribor, Jugoslovanski Manchester v Muzeju narodne osvoboditve in Nova doba prihaja! Industrija – delo − kapital v Mestnem muzeju Ljubljana. Obiščite jih in odkrijte, ali je kaj emancipatornega potenciala v vsej tej jugonostalgiji!

 

Vrečka, ki so jo ob razstavi Slovenija in neuvrščeni pop po vzoru celostne grafične podobe blagovnice KVIK izdelali v Umetnostni galeriji Maribor. Vrečko je mogoče kupiti v njihovi muzejski prodajalni.

 

Pripravil:  Jure Kirbiš

 

Tiskane in spletne vsebine Outsider nastajajo v popolnoma neodvisni produkciji, brez podpore javnih sredstev. Za ustvarjanje potrebujemo aktivne bralce. Naročite se na tiskano edicijo Outsiderja ali podarite naročnino!

 

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiŽIŽEK ARHITEKTOM
NaslednjiTipologija naravnega udobjaNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

ARHITEKTURA: Stanovanje s tropskim vrtom

7 julija, 2022
Arhitektura

PROSTOR SREČEVANJ

26 februarja, 2016

Rezultati natečaja: Nova brv čez Mariborski otok

23 novembra, 2022
Arhitektura

Gašper Fabijan: Caricare

20 avgusta, 2021
Arhitekturamediji

Izšla je nova Trafika!

8 maja, 2021
Arhitektura

Pavle Rak: Vidimo se v soboto, na protestih

25 januarja, 2019
Arhitektura

Gregor Turnšek, Finska

3 marca, 2021
Arhitektura

Konstruiranje arhitekture – konstruiranje arhitekturnega koncepta

24 januarja, 2018
1 2 … 165

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo