• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Dogodki,Razmislek,Recenzija
/
23 septembra, 2019

Recenzija: Okus (po) oblasti

Narodna Galerija v Ljubljani v seriji razstav Umetnost za nove dni že nekaj let zapovrstjo predstavlja umetnine iz Vladne umetnostne zbirke. Gre za obsežno zbirko slik, kipov in drugih umetnin, ki so bile kupljene, naročene ali pa pridobljene (na primer iz zloglasnega Federalnega zbirnega centra po drugi svetovni vojni) za potrebe vsakokratnih oblasti na Slovenskem. Pred kratkim je bila odprta četrta v seriji razstav, ki so še bolj kot iz umetniškega vidika zanimive zaradi vpogleda v razmerje med oblastjo in umetnostjo. Zbirka Dravske banovine, slovenske upravne enote v Kraljevini Jugoslaviji, je še posebej poučen primer. Če so že pisarniške prostore cesarkemu dunaju podrejenih oblasti v Ljubljani opremljale umetnine, pa je umetniška oprema oblasti šele po prvi svetovni vojni dobila povsem slovenski, nacionalni prizvok. Zato so v naših krajih sto let prepozno začela deževati uradna naročila za velika zgodovinska platna, ki naj bi domnevno nezgodovinskemu ljudstvu ustvarila umetniško vizualizacijo slavne preteklosti, s katero bi se lahko kosali z ostalima »državotvornima« jugoslovanskima narodoma.

Gojmir Anton Kos: Bitka pri Krškem, del monumentalnega cikla, ustvarjenega za preddverje v Banski (danes Predsedniški) palači

Rezultat banskega mecenstva slovenskih tridesetih, na ogled v Ravnikarjevem krilu Narodne galerije, je nadvse poučen. Prva ugotovitev je, da med predvojno klerikalno in povojno komunistično oblastjo obstaja zanimiva umetniška kontinuiteta, ki je na prvi pogled morda ne bi pričakovali. Mit o slovenskem kmečkem človeku, ki ga med neprestanim tlačanstvom sile zgodovine vsakih nekaj stoletij povzdignejo v heroja, je bila blizu tako Partiji kot tudi predvojni Slovenski ljudski stranki. Mecenstvo sta obe oblasti uporabljali kot orodje nadzora in (samo)cenzure manj zanesljivih umetnikov – in ugotovili, da je takšna mehka moč mnogo bolj učinkovita od neposrednega diktata. Iz banovinskega okusa tridesetih let pa veje tudi nezgrešljiva domačijskost, »blut und boden« estetika ter včasih skoraj amaterski zgodovinski zanos, ki je v hlepenju po herojskih podobah iz domače zgodovine pripeljal do tako državotvorno-kičasto naslikanih prizorov, kot je Krst pri Savici Rajka Slapernika. Seveda pa je pri takih prizorih dobro, če jih razumemo predvsem kot otroške, morda adolescentne bolezni nekega na novo osvobojenega iskanja identitete. Že nekaj let pozneje Gojmir Anton Kos zmaga na natečaju za serijo monumentalnih zgodovinskih prizorov na temo slovenske zgodovine, kjer mu uspe dokazati, da je zgodovinska platna celo sredi dvajsetega stoletja tu in tam še mogoče slikati z nekaj umetniške iskre.

Preddverje s Kosovim ciklom pred prenovo leta 2007

Tu pa se približujem jedru svojega zapisa. Serija razstav Vladne zbirke ponuja anatomijo okusa oblasti na Slovenskem, za nas pa je najbolj zanimiva ravno s tem, česar ne pokaže. Obsežen cikel Gojmirja Antona Kosa prikazuje Ustoličenje na Gosposvetskem polju, Bitko pri Krškem, v kateri so bili kmečki uporniki odločilno poraženi, ter druge mitske prizore domače zgodovine. Ustvarjen je bil za preddverje Banske, danes Vladne oziroma Predsedniške palače, ki je bila zgrajena že v Avstro-Ogrski. Slike so bile tja umeščene tik pred izbruhom druge svetovne vojne. Kljub zares divjemu slovenskemu dvajsetem stoletju, v katerem je Vladna palača doživela vrsto menjajočih se oblastniških čevljev in škornjev po svojem parketu, so slike na izvornem mestu ostale vse do leta 2007, ko so bile ob generalni prenovi stavbe – umaknjene. Podobno se je zgodilo še z eno Kosovo, tokrat po vojni narejeno sliko. Prizor ustanovitve Komunistične partije Slovenije, ki je bil zasnovan za knjižnico Vile Podrožnik, je bil ideološko verjetno bolj moteč kot prizori iz starejše zgodovine, vendar pa je za nas še posebej zanimiva informacija, s čim je bilo platno nadomeščeno: s povečano dokumentarno fotografijo razglasitve samostojnosti leta 1991.

Zgovorno anonimni hodnik brez Kosovega cikla danes - izraz vladajoče generičnosti, ali morda rezultat nezmožnosti sobivanja z lastno zgodovino?

Če je v umetniškem smislu sicer ideološko povsem nasprotnih oblasti pred in po drugi svetovni vojni vidna jasna kontinuiteta, pa je z osamosvojitvijo odnos oblasti do umetnosti popolnoma odrezan. Ne gre za zamenjavo umetniških smeri ali spremembo okusa. Sodobna, nacionalna in demokratična oblast umetnostne politike nima. To je pomanjkanje umetniškega okusa, vendar pa ne v smislu, da je ta slab, ampak v dobesednem smislu, da ga sploh ni.

Predsedniški protokolarni prostori si z izborom pohištva in preostale notranje opreme umetniški okus delijo z generičnimi poslovnimi aparthoteli tranzicijskih držav ...

Do pred nekaj desetletji je oblast tudi pri nas delovala podobno kot v vseh drugih evropskih državah: kljub ideološkim in političnim spremembam so že obstoječim umetniškim zapuščinam dodajale nove, svoje in po svojem okusu. Izločene so bile samo najbolj ideološko sporni artefakti. To dodajanje v nacionalno zakladnico pa je po osamosvojitvi zamenjal popolnoma nov in nezrel impulz. Umetniška dela so v nekaterih primerih postala podobna državnim sekretarjem, ki morajo ob nastopu nove vlade avtomatsko ponuditi odstop. Tu ne gre več za dodajanje in bogatenje obstoječega fonda, v katerem se zrcali konfliktna in bogata zgodovina, ampak za vulgarno umetnostno izpeljanko volitev v smislu »ali-ali«. Zato je idealna oprema sodobne pisarne oblasti na Slovenskem nevtralni fikus in novo, kvazihistorično pohištvo, na katerem ne sme biti niti praske prejšnje obrabe. Verjetno zato, ker bi sledi pretekle obrabe uporabnike opominjale, da je bil v teh pisarnah nekdo že pred njimi, pa tudi, da jih bo slej ko prej nekdo nadomestil.

Miloš Kosec

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnji3b arhitekti: Ureditev pokopališča v Šembijah
NaslednjiBlaž šenica: Kje bomo pa jutri spali?Next
Povezani članki
Loading...
ArhitekturaINDIGO

Miloš Kosec: Zaratustra dvakrat v Ljubljani

13 septembra, 2018
Arhitektura

Zbliževalnik

13 novembra, 2020
Arhitektura

Ravnikar Potokar arhitekturni biro: Žarni zid na Ptuju

3 junija, 2019
ArhitekturadeloPoziv k akciji

Sindikat in kolektivna pogodba za stroko!

30 avgusta, 2019
Arhitektura

P Plus Arhitekti: Večstanovanjska stavba M

17 septembra, 2020
Arhitektura

RIBA Arhitekti: Prenova hiše v Murglah

1 februarja, 2018
ArhitekturaKnjigeRecenzija

Miloš Kosec: Popotovanje po svoji sobi

2 aprila, 2019
Arhitektura

Kratek avtobusni obisk

12 oktobra, 2019
1 2 … 166

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo