• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
0.00€ Cart
Arhitektura,Dogodki,Recenzija
/
11 marca, 2019

Prihodnost pod vprašajem

V Londonu sta te dni na ogled dve razstavi, ki vsaka na svoj način obravnavata futurizem in v prihodnost usmerjeno arhitekturo in oblikovanje. Nad razstavama Domače prihodnosti (Home Futures) v Muzeju oblikovanja (Design Museum) in Je to jutri? (Is This Tomorrow?) v Whitechapel Gallery lebdi duh retrofuturizma. To ni nič čudnega: danes je cel koncept prihodnosti »retro«. V intelektualnem obtoku so se vsidrale ideje, da danes prihodnosti nismo več zmožno zares pogumno zagrabiti, da si je v pozitivni obliki niti ne znamo več predstavljati in da ima, če o njej že razmišljamo, lahko samo katastrofični priokus. Nova gospodarska kriza, nova hladna vojna, evropska dezintegracija in predvsem ekološka katastrofa zaradi globalnega segrevanja – to so menda tiste prihodnosti, ki nas čakajo. Ne glede na to, da so vse to boleče realne grožnje, pa nas morda najbolj ogroža ravno nezmožnost, da bi si sploh lahko predstavljali drugačno prihodnost, za katero bi se mogli in hoteli boriti. Horizont bodočih možnosti je kot da vnaprej obsojen na že preigrane in doživete scenarije: na »prosti trg« različnih prihodnosti, med katerimi lahko izbiramo svoj »trip«.

Osnovno nezaupanje do ideje prihodnosti je dobro vidno tudi v arhitekturi in oblikovanju – morda še bolj kot drugje. Nostalgija za dobrimi starimi časi, ne pa scenarij prihodnosti, danes ni več gonilna sila konservativnih, ampak pogosto ravno »progresivnih« arhitektov in oblikovalcev. Tako se na primer nostalgija za izginjajočo socialno državo v Angliji kaže v navdušenju nad brutalizmom, pri nas pa morda nad monumentalnimi in herojsko-optimističnimi spomeniki iz časa socializma. Tudi nad obema londonskima razstavama visi močan nostalgičen duh retrofuturistične dobe, ki se mora zato, da sploh lahko misli prihodnost, vračati desetletja v preteklost: k samozavesti tehničnih inovacij, radikalnih eksperimentov, raziskovanju vesolja, streamline oblikovanju in žlahtni znanstveni fantastiki. Predvsem pa nad razstavama visi duh neke druge razstave izpred več kot 60 let: slavne postavitve To je jutri (This is Tomorrow) iz leta 1956, na kateri je sodelovala cela vrsta takrat, še bolj pa pozneje slavnih arhitektov in umetnikov, med drugim Ernö Goldfinger, Reyner Banham ter Alison in Peter Smithson.

Za Muzej oblikovanja, ki nima vedno najbolj srečne roke pri svojih postavitvah razstav, lahko rečem, da »Domače prihodnosti« niti ni slaba, njena nostalgija pa bi bila lahko pravzaprav povsem upravičena. Tu namreč ne gre za oblikovanje nove arhitekturno-oblikovalske vizije, ampak pregled »zgodovine prihodnosti« od druge svetovne vojne naprej. Na tem muzejsko-časovnem traku si lahko ogledate vse dizajnerske učbeniške reference – od Team Ten do Superstudia, od Cedrica Pricea do Hansa Holleina. Tako kot velikokrat pa je še bolj zanimivo tisto, česar ni. Zelo malo je manj znanih in redko videnih (beri: nezahodnih) idej in projektov. Osnovna priložnost takšne razstave je bila zamujena: lahko bi postala raziskava, ki bi polje oblikovalske futorologije bistveno oplemenitila s takrat enako intenzivnimi idejami in strujami na Vzhodu, Jugu in povsod tam, kamor anglosaški pogled v šestdesetih še ni segel. No, očitno ne seže tja niti danes.

Bolj ali manj ad hoc postavitve prihodnosti v Whitechapel Gallery

Bolj problematična pa je razstava v Whitechapel Gallery. Morda je njen najboljši del ravno naslov, ki povsem upravičeno obrača trdilno samozavestno obliko »To je jutri« v vprašalno in negotovo »Je to jutri?«. Tudi tista slavna predhodnica, razstava iz 1956. leta, je bila namreč postavljena v Whitechapel Gallery, zato je neposredno sklicevanje nanjo zelo na mestu. Tako kot je na mestu vprašanje, ali lahko arhitekti in oblikovalci tudi danes enako smelo in radikalno razmišljamo o prihodnosti. Predvidljiv odgovor je, da ne moremo – vsaj glede na projekte, razstavljene v galeriji. Množica bolj in manj znanih arhitektov in umetnikov je bila povabljena k sodelovanju in oblikovanju skupnih špekulativnih inštalacij. Veliko babic, kilavo dete? Morda, vendar pa ne gre samo za to – deset projektov na razstavi se je bolj kot ne omejilo na komentiranje in včasih celo moraliziranje trenutnih razmer, kar je vsekakor ena izmed možnih pozicij. Vendar pa se umetnost in arhitektura danes prepogosto dušita v frustraciji, da ne moreta neposredno vplivati na družbene in politične razmere. Po drugi strani pa prevečkrat zanemarjata svojo osnovno družbeno moč: možnost, da prej nezamisljivo in nemogoče spreminjata v otipljivo in možno. To je moč projekta, ki se rodi iz kritike obstoječega stanja, vendar pa plane še naprej in oblikuje novost, artikulira norost in se igra s trenutnimi nesmisli. Žal v Whitechapel Gallery prav veliko mentalnih in konceptualnih skokov v prihodnost ne vidimo. Pomenljivo je tudi, da se v Londonu istočasno ruši Robin Hood Gardens, ena izmed redkih realiziranih arhitektur Alison in Petra Smithsona, istočasna prenova Goldfingerjeve stolpnice pa nakazuje radikalno gentrifikacijo in razprodajo nekdanjega kompleksa družbenih stanovanj. Prihodnosti avtorjev več kot šestdeset let stare razstave so torej preradikalne za današnji čas.

Morda je vsaj neuspeh razstave v nekem smislu uspeh, če namreč jasno pokaže paralizo umetnikov in arhitektov, da bi mislili prihodnost. Nekaj je tudi čisto duhovitih in zabavnih ciničnih komentarjev sodobnih razmer, kot je recimo popolna fetišizacija in komercializacija domnevne slike Leonarda da Vincija Salvator Mundi, za katero so David Kohn arhitekti in umetnik Simon Fujiwara zasnovali maketo fiktivnega muzeja. Morda najboljši razstavni eksponat pa je povsem nenačrtovan. Ob mojem obisku razstave je inštalacija arhitektov Farshid Moussavi in umetnice Zineb Sedira samevala. Kompozicija devetih krožnih varnostnih vrat z naslovom Meje/Inkluzivnost komentira zelo akualno tematiko meja, begunstva in prehodnosti. Vendar pa je bila trenutno pokvarjena, tako da se ni dalo vstopiti vano. Namesto tega je na rešetkah visel napis, ki je oznanjal, da Meje/Inkluzivnost ne delujejo. Tudi sam bi se težko spomnil boljšega zaključnega komentarja.

Miloš Kosec

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiPikalo: Letos milijon evrov za pripravo dokumentacije NUK 2.
NaslednjiStudio.a+v: Hiša za mizarjaNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Abiro: Hiša za oddih

8 februarja, 2018
Recenzija

Recenzija: Plečnik, risarski (super)junak

8 decembra, 2021
ArhitekturaUmetnost

Lela B. Njatin: Mentalni ambienti urbanega spominjanja

16 oktobra, 2019
Tools for better livingTrafikaArhitekturaOUTSIDER

Trafika med izbranimi projekti Evropske nagrade za urbani javni prostor 2022

19 julija, 2022
Arhitektura

Umetnost hoje po vodi

5 julija, 2016
Arhitektura

Prejmite pozdrave z uničene dediščine!

11 junija, 2018
ArhitekturaOglas

Večja površina oken za boljše počutje

21 marca, 2022
RecenzijaUmetnost

Aleksij Kobal in Manca Ahlin: Dileme (današnjega?) časa

29 maja, 2021
1 2 … 166

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo