• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
Arhitektura,kolumne,Razmislek,Urbano
/
11 junija, 2018

Matevž Granda: To niso javni avtobusi, to so mobilni mediji

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

»Javni« pomeni, da je v lasti države oz. občine, da se financira iz javnega denarja in da na neki način pripada vsem nam, državljanom in občanom. In ker je tako, si jemljem pravico kritično prespraševati njegovo učinkovitost in delovanje.

Ker najbolje poznam Ljubljano, se bom osredotočil na Ljubljanski potniški promet, in kar na začetku bom priznal, da ga ne uporabljam rad. Uporabljam ga takrat, ko je to nujno in druge možnosti ni. Razlog ni v tem, da bi se mi zdel predrag ali neudoben, ampak v tem, da je neučinkovit in neprijazen za uporabo. V nadaljevanju bom izpostavil nekaj kritičnih točk delovanja sistema, z ureditvijo katerih bi lahko preprosto izboljšali uporabniško izkušnjo in tudi učinkovitost storitve.

Ker avtobusov ne uporabljam pogosto, voznih redov in linij ne poznam. Tako je moja uporabniška izkušnja pri uporabi avtobusov podobna tisti, ki jo doživijo obiskovalci Ljubljane, le da imam privilegij razumevanja jezika, kar je v tem primeru velika prednost. Prva stvar, ki jo potrebuješ za vožnjo, je seveda vozovnica. Če si Ljubljančan in če avtobus redno uporabljaš, seveda imaš urbano, če pa si obiskovalec Ljubljane, postane lahko zadeva precej neprijetna. Nakup urbane ni preprost. Kupiti jo je mogoče v trafikah, na (pre)redkih urbanomatih in na bencinskih črpalkah (?!). Ni pa je mogoče kupiti na vsaki postaji, ali kar bi bilo še preprosteje, na vsakem avtobusu. Ko odkriješ, kje lahko prideš do magične kartice, te preseneti, da moraš poleg cene vozovnice, ki je, pohvalno, že deset let 1,2 evra, kupiti še kartico Urbana, ki stane 2 evra. Iz perspektive rednega uporabnika je to morda sprejemljivo, za obiskovalce in občasne uporabnike pa je to neprijazno in pomeni, da te lahko ena vožnja stane 3,2 evra.

Predlog izboljšave: namestite na vsak avtobus avtomat, na katerem lahko za 1,2 evra kdor koli kupi enkratno vozovnico.

Ko končno pridobite vozovnico in s tem pravico do uporabe javnega prevoza, naletite na naslednji problem. Ljubljana ni veliko mesto, a ko zagledate labirint linij avtobusov, dobite občutek, da ste v metropoli. To je še posebej problematično, ker so ti zemljevidi linij po navadi natisnjeni na majhen format, s katerega je zelo težko razbrati, na katero linijo morate sesti in na kateri postaji morate prestopiti, da pridete na želeno lokacijo. Ko ste končno na avtobusu, ugotovite, da tam ni karte z linijami, ki bi vam bila v pomoč pri iskanju poti skozi labirint. Na avtobusih ni zemljevida linij!?

Predlog izboljšave: v vsak avtobus nalepite dovolj velik in čitljiv zemljevid linij. Najbolj priročno bi bilo, če bi bil vsaj nad vsakimi vrati.

Ko vaš avtobus končno pripelje, doživite naslednje presenečenje: vstop je dovoljen samo skozi sprednja vrata, vsa druga so izhodna. Ta režim je v veljavi še iz časov, ko smo namesto urbane uporabljali male okrogle žetone. Čreda potnikov se nagnete k sprednjim vratom in počasi drsi skozi kontrolo vozovnice in mimo mrkega šoferjevega pogleda.

Predlog izboljšave: določite vsa vrata avtobusa za izstop in vstop (v tem vrstnem redu). Namestite ob vsa vrata čitalec za urbano. Kontrolo naj izvajajo kontrolorji, in ne šofer. S tem ukrepom, si upam trditi, bo javni potniški promet postal dejansko malo hitrejši in bistveno bolj prijazen za uporabo.

Če bo prejšnja točka učinkovita, se ne bo dogajalo to, kar se sicer pogosto, namreč, da čakate avtobus 15 ali 20 minut in potem pripeljeta dva hkrati, prvi do konca poln in drugi skoraj prazen. Problem predolgih intervalov je po mojem tudi bistvena pomanjkljivost javnega avtobusnega prometa in razlog, da se več ljudi ne odloča zanj – saj je kljub prometnim zamaškom avtomobil še vedno učinkovitejši.

Predlog izboljšave: avtobusi naj med 7. in 16. uro vozijo vsaj na 5 minut.

Zdaj pa še k neprijetnemu vprašanju: ali je morda neučinkovitost avtobusov komu v korist? Namreč: na avtobuse lahko gledamo kot na prevozna sredstva, ki nam omogočajo mobilnost v mestu, lahko pa jih vidimo tudi kot oglasne panoje. To vprašanje nikakor ni novo, ampak buri javnost že nekaj let, odkar je MOL leta 2013 sprejel odlok, da je lahko zunanjost avtobusov skoraj v celoti oblepljena z oglasi. Podjetje, ki trži oglasni prostor na avtobusih, vam to možnost ponuja z naslednjimi besedami: »Avtobus predstavlja NAJVEČJI ZUNANJI MEDIJ V GIBANJU. Avtobusi z oglasnimi sporočili nenehno krožijo po mestih in njihovi okolici ter s tem pripomorejo h kar največji izpostavljenosti oglasnih sporočil.« Ali je zunanji medij v gibanju počasen ali hiter, potnikom prijazen ali ne, je za njegov namen oglaševanja popolnoma vseeno. Če je avtobus popolnoma prazen, to ni v navzkrižju z namenom največjega zunanjega medija v gibanju. Kar seveda ni ravno dobra novica za javnost kot »lastnico« javnega podjetja. (Opomba: kot občasni uporabnik javnega prometa sem se počutil neprijetno, da sem moral plačati, da se lahko peljem z največjim zunanjim mobilnim medijem, ki je moj pogled skozi okno na »najlepše mesto« za 50 % zameglil s sliko, ki sem jo, če že, videl le zrcalno. Verjamem, da ta občutek marsikaterega potnika celo odvrne od uporabe avtobusa.) (Opomba 2: upam, da to ni del kakšne absurdne strategije spodbujanja kolesarjenja.)

Predlog izboljšave: nikakor nisem proti temu, da javno podjetje del svojih prihodkov pridobi iz naslova oglaševanja. To se mi zdi celo zelo pozitivno, saj tako ostane v skupni javni blagajni več denarja za druge pomembne javne namene (upam, da res). Predlagam torej, da oglaševanje prestavite izključno v notranjost avtobusov. S tem bo vzpostavljeno pravo razmerje: več ko bo potnikov, večja bo vidnost sporočil in višja bo lahko njihova cena. Javno podjetje bo torej vse napore usmerilo v to, da uresniči zgornje štiri predloge za boljšo učinkovitost javnega potniškega prometa. Verjamem pa, da bo ta ukrep spodbudil tudi kreativnost, da si izmislijo še kopico drugih ukrepov, ki bodo v korist potnikom oz. javnosti.

P. S.: Če diskretno sporočite šoferjem še to, da ne prevažajo krompirja, ampak izredno občutljiv tovor, bo pa še toliko bolje.

Napisal: Matevž Granda

Foto: Mediabus

 

Celoletna naročnina

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiPrejmite pozdrave z uničene dediščine!
NaslednjiGril Kikelj Arhitekti: Čolnarna na Špici, CeljeNext
Povezani članki
Loading...
Arhitektura

Magistrala, neuresničena vizija Nove Gorice

4 maja, 2022
ArhitekturaZbita zemlja

»Chashitsu« ali topla greda?

19 oktobra, 2021
Arhitektura

Arhitektura Krušec: Rekonstrukcija in dozidava ALUO

24 aprila, 2020
kolumne

Tereza Vuk: Wtf mam pa jaz kej pojma o arhitekturi?

16 februarja, 2020
Arhitektura

1. poletna šola trajnostne dediščine

14 aprila, 2021
Arhitektura

Nogometna zveza Slovenije

27 februarja, 2017
arhitektkeArhitektura

Eva Gusel: Vrtec brez stopnic arhitektke Tije Badjura

30 marca, 2022
kolumne

Živa Pečenko: Za drevesa gre!

8 decembra, 2021
1 2 … 179
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Soseska Novo Brdo, Dekleva Gregorič arhitekti ▪️ F…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo