• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
kolumne
/
30 septembra, 2016

Bojana Kunst: UMETNIKI NA POTI

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

V zadnjih dveh desetletjih po Evropi nenehno potuje mnogo plesalcev in scenskih umetnikov, producentov, kuratorjev in direktorjev festivalov. Potuje od rezidence do rezidence, od koprodukcijske hiše do koprodukcijske hiše, od festivala do festivala. Manifestacije sodobne scenske umetnosti so večinoma mednarodne; kulturna izmenjava, medkulturno sodelovanje in mobilnost umetnikov pa so ključni pojmi, brez katerih se ni mogoče prijaviti na kakršen koli razpis ali dobiti finančne podpore za prireditev. Različne koproducentske mreže, podprte večinoma z razpisi Evropske unije, skrbijo za kroženje mladih umetnikov, life arta, koreografov, politične umetnosti, radikalne umetnosti, predavanj, umetniških konferenc, del v nastajanju, umetniških raziskav. V Evropi obstajajo tudi središča, kamor umetniki pridejo in se naselijo, toda ta središča so dojeta kot središča predvsem zato, ker zagotavljajo mobilnost in mednarodno prepoznavnost. So nekakšni neprostori, od koder je možno znova potovati in biti viden drugje, doma pa si nenehno prizadevati za prepoznavnost, s katero je mogoče kar čimvečkrat oditi. Bruselj je že nekaj časa mesto za ustvarjalce sodobnega plesa, potem je tukaj še vedno privlačni Berlin, London počasi izgublja svoj šarm, saj je s privatizacijo v zadnjih letih postal predrag in namenjen predvsem bogati mobilni eliti, ki uživa v nakupu pregrešno dragih nepremičnin. In Amsterdam, ki pa ga je pred leti dodobra oklestila neoliberalna kulturna reforma. Na obrobju sta Dunaj in Stockholm. Omeniti moram še drugo evropsko kulturno politiko mobilnosti, ki gleda čez meje Evrope in skuša ustvariti mreže z umetniškimi praksami v Afriki, na Bližnjem vzhodu, v Aziji, a tovrstno potovanje umetnikov je pogosto povezano s številnimi vizami in nujnim nakupom povratne karte. Znotraj teh mrež ni mogoče kar preprosto živeti med različnimi mesti, državami in celinami, kot je, denimo, mogoče živeti med Brusljem in Berlinom, z vmesnim postankom v Sydneyju.

Toda umetniška potovanja niso romantična potovanja, nobene povezave ni tukaj, na primer, z bitniško kulturo in vetrom v laseh. Njihova pot ima natančen program, agendo in strukturo dela. V mobilnosti umetnikov ni nobene odvečnosti, kaj šele časa za flaneurstvo, pohajanje kar tako, zapravljanje dragocenega časa. Gre za potovanje, ki je strogo zavezano delu v umetniškem procesu, raziskovanju v rezidenci v Franciji, postavljanju predstave v gledališču v Frankfurtu, prikazovanju dela v nastajanju na rezidenci v Essnu, vajam na Portugalskem in premieri v Berlinu ter ponovitvam v Bruslju in na Dunaju. Na ta način večinoma mladi umetniki, koreografi, plesalci, performerji lahko dobijo dovoljšno finančno podporo za svoje delo in možnost za širšo prepoznavnost; obenem pa predstavljajo dodatno vrednost za umetniške institucije, ki se morajo nenehno potrjevati in predstavljati kot naklonjene medkulturni umetniški izmenjavi. Če je v njih še kaj pridiha starodobne romantike, je ta tam predvsem zato, da zakrije vsako odsotnost luksuznega užitka: potovanje umetnikov mora imeti nekakšno dodatno simbolno vrednost ustvarjalnosti in odkrivanja novih prostorov, kultur, navdiha, saj njena bleščavost malce prikrije asketsko ekonomsko realnost tovrstnih gostovanj: poceni hoteli, funkcionalno opremljene umetniške rezidence (z redkimi izjemami), slaba hrana, samota, odvisnost od družabnih omrežij in prijateljevanje z Macom, srečevanja enako kritičnih in enako mislečih ipd. Sodobna umetniška mobilnost je tako posledica fleksibilnega dela, v katerem ni več razlike med prostim in delovnim časom, in kjer je normalizacija prekarnosti osnovna struktura, okrog katere se organizira umetniško življenje. Biti kar naprej na poti, živeti v več mestih hkrati, sposoben biti ves dan na sestankih in vajah ter se zvečer vseeno podati na dvajseturni let na rezidenco v Indonezijo, to bi lahko bila idealna podoba sodobne delavke v kulturi. Sodobna delavka v kulturi mora biti sposobna organizirati svoje življenje skozi faze delovnega procesa, vsa časovna agenda mora biti podrejena zakonu mobilnosti, in tista, ki se v tem procesu zatakne, obstane ali preveč zakoliči v kakšnem obrobnem, nepomembnem prostoru, pogosto grozi nevidnost in izgon iz trenutnega umetniško popotniškega proletariata. Seveda je v teh potovanjih tudi čar in moč, še posebej moč vseprisotnosti in zmožnosti nenehne prilagodljivosti. Fleksibilnost je močna afektivna sila, fantazma sodobnega življenja, ki množico članov umetniškega proletariata pripravi do tega, da so se ji popolnoma pripravljeni podrediti. Še posebej v globalizirani umetnosti je povezana z močjo in vidnostjo, „biti povsod“ je opis uspeha. Toda po drugi strani je fleksibilnost uničevalna sila, ki ne le, da izčrpava življenje, pač pa tudi briše razlike med skupnostmi, političnimi konteksti dela, prostori, artikulacijami. Pogosto v tem mobilnem življenju umetnikov medkulturna izmenjava postane floskula, v kateri se vse poti zlepijo v neskončno globalizirano sodobnost, ki ji vladata le učinkovita organizacija časa in doseganje vidnosti v njenih centrih moči.

V tem smislu bi bilo treba na novo razmisliti o podobi umetnika na poti in jo odvezati tako starega romantičnega pridiha ustvarjalnega tavanja kot omnipotentne moči prisotnosti. Heath Bunting je intermedijski umetnik, ki se je leta 2008 podal na potovanje po mejah Evrope ter raziskoval, kako jih je mogoče prestopiti brez posredovanja carine ali mejne policije. Na svojih popotovanjih je zbiral podatke o različnih mejah, o naravnih razmerah, ki vladajo na posameznih mejah, kako je mogoče tam preživeti, kaj jesti v naravi, kako in s čim se opremiti. Do njegovega vodiča BorderXing Guide je mogoče dostopati na internetu in vsebuje mnogo koristnih podatkov za ilegalno prestopanje meje. Gre za nekakšen priročnik, ki je, kot piše Florian Schneider, „napisan z nogo“ ter dobro pokaže na to, kakšne vrste prestopanje meja je politično sankcionirano in kako prav te sankcije tudi oblikujejo sodobno politično ozračje. Delo Heatha Buntinga je seveda izjemno aktualno v času, ko se zaradi begunske krize druga za drugo zapirajo meje Evrope in evropskih držav in se sublimne podobe narave, ki jih lahko vidimo na fotografijah kot del njegove dokumentacije meja, spreminjajo v policijsko in vojaško nadzorovana območja. Tukaj imamo umetnika, ki potuje kot v starih časih, peš, flaneursko tava po mejah Evrope, toda obenem nenehno obsesivno dela; njegovo delo je raziskovalno, zbira, posreduje in organizira uporabne podatke, ki jih je mogoče tudi zares uporabiti. Tako razkriva tudi, kako mobilnost pravzaprav temelji na fikciji: na fikciji svobodnega prestopanja meja. Ko torej govorimo o umetnikih na poti, govorimo o svojevrstni eliti medkulturnega sodelovanja, ki je ne ovirajo vizumi in podobne neprijetnosti, ki od drugih umetnikov zahtevajo vsaj nakup povratne karte v domovino in jamčenja organizatorjev. Umetniki so lahko na poti le do tedaj, ko s svojim poreklom, državo, potnim listom, finančnim statusom ne ogrožajo te temeljne fikcije, dokler ne ogrozijo tega abstraktnega fleksibilnega toka izmenjave idej in ustvarjalnosti, ki pripada le nekaterim. Prav zato v popotujoči medkulturnosti, ki jo pogosto slavijo evropske kulturne institutucije, ni vidnih političnih, estetskih ali družbenih razlik, kaj šele antagonizmov, saj bi te pravzaprav razbile fikcijo svobode, na katerih temeljita nepretrgan tok dela in potovanja.

Bojana Kunst, Nemčija

 

Z nakupom izvoda revije ali letno naročnino podprete mlado, motivirano ekipo ustvarjalcev, konstruktivno pozicijo in pozitiven način podajanja vsebin.

 

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiLONDONSKI BIENALE OBLIKOVANJA 2016: NA MEJI
NaslednjiZAKLJUČNA OKROGLA MIZA O SLOVENSKI ARHITEKTURNI POLITIKINext
Povezani članki
Loading...
kolumne

Katarina Gomboc Čeh: Zadnja priložnost

25 maja, 2022
arhitektkekolumneKultura

»Mlade smo in žive«

23 februarja, 2021
Arhitekturakolumne

Matevž Granda: Javni raj

15 julija, 2018
Arhitekturakolumnekritika

Matevž Granda: Slaba šala

20 decembra, 2018
kolumne

Bitcoin stanovanja

27 aprila, 2018
kolumne

Nina Granda: Med etiko in estetiko

4 novembra, 2021
Arhitekturakolumne

Sedeži pokrajin v gradove?

24 februarja, 2021
kolumne

Dimitrij Mlekuž Vrhovnik: O luknjah

7 aprila, 2022
1 2 … 34
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
Cerkev sv. Cirila in Metoda za Bežigradom
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
V #30 beremo o vsem mogočem, tudi o gozdu, keramik…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Hiša 1797 Avtor projekta: Mateja Panter Investitor…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
Lepo vabljeni k branju! ◼️ Mala monografija je pos…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
#30 / GOZD ◼️ Gozdovi obsegajo 30 % površine plane…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…
Hiša MM Avtor projekta: Žiga Ravnikar, Eva Senekov…

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo