• ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
Menu
  • ČLANKI
    • Arhitektura
    • Interier
    • Stanovanjske politike
    • kolumne
    • kritika
    • Kultura
    • Urbano
    • Vizije
    • Osebnosti
    • Razmislek
    • Recenzija
    • Vsi prispevki
  • NATEČAJI
  • FESTIVAL
  • TRGOVINA
  • MOJ RAČUN
No products in the cart.
0.00€ Cart
spletke,ubrano urbano
/
15 junija, 2021

Agata Tomažič: Jurčki in zajčki, narava in zdravje

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Splošno sprejeta resnica je, da je arhitektura preplet umetnosti in uporabnosti, in da se morajo zato arhitekti vsaj malo ukloniti namembnosti, v imenu katere rišejo zamisli za stavbe. Tudi jaz se bom v zapisu o Gospodarskem razstavišču, kjer bodo prednjačile reminiscence na vsebine paviljonov tega ali onega sejma, manj ali skoraj nič prostora pa bo namenjenega fizični obliki in sporočilnosti teh poslopij, poskušala izviti s to tezo. In predrzno dodala, da je za snovalca ljubljanskega sejemskega prizorišča to morebiti celo poklon. Da stavba preživi arhitekta, je za dobro, funkcionalno arhitekturo skorajda nujno; da se vraste v mestno tkivo in nastopa v spominih številnih generacij meščanov, pa je menda prav poseben uspeh. Da je konstrukcija osrednjega objekta ljubljanskega Gospodarskega razstavišča postala prizorišče zadnjega dejanja boja proti zahrbtnemu virusu, pa je najbrž tiste vrste namembnost, ki bo to arhitekturo uvrstila v zgodovinske knjige, na strani zmagoslavnih dosežkov človeške vrste.

Toda pojdimo po vrsti, pred cepivi in virusi so bile tam večje živali. Celo nenavadno velike, košate ali dlakave za svoje pasme. Kot otroku se mi je sklop razstavnih objektov ob Dunajski, tedaj še Titovi, vtisnil v spomin predvsem kot tisti kraj, kjer si je bilo brez hujših posledic (beri: žuganja paznikov, ki so v živalskem vrstu posesivno preprečevali kakršenkoli fizičen stik s tamkaj bivajočimi živalmi) mogoče privoščiti božanje naščeperjene perjadi, počesanih in sfriziranih mačk in psov, opranih in umetelno osušenih kuncev. Tudi golobi so bili včasih na ogled v sklopu razstav malih pasemskih živali. Vsem pa je bilo skupno, da so bili kot nekakšne karikature, mnogo pretirano naličeni in vpadljivo oblečeni zvezdniški predstavniki svoje vrste. Otroku v veselje, lastnikom v ponos, sebi pa bržčas nekoliko v nadlego.

V nižjih razredih osnovne šole je bil obisk sejmišča malone v obveznem kurikulu: iz neznanega razloga so učiteljice menile, da bomo od sprehoda med stojnicami sejma Narava zdravje odnesli vsaj toliko kot od par ur v šolskih klopeh, izza katerih so nas iz oktobra v oktober povedli iz Šiške za Bežigrad. Menda smo o teh obiskih morali pisati proste spise, gotovo so bili razstavljalci tedaj presejani s finejšim sitom kot danes in najbrž takrat na razstavišču še ni mrgolelo padarjev dvomljivega slovesa. Vse to je mogoče, a meni se je iz tistega obdobja vtisnila v spomin le posrečeno ujemanje: v objektu, imenovanem Jurček, je bila na ogled razstava Mikološke zveze. Gobe vseh barv in oblik na mizicah pod zaščitniškim betom Jurčka.

V nadaljnjem desetletju sva z Gospodarskim razstaviščem krožila drug mimo drugega kot planeta, ki sicer obstajata v istem osončju, a se njune poti nikdar ne križajo. Sejmišče je preprosto bilo tam, z vsemi svojimi bolj ali manj lepimi objekti ter z njih bolj ali manj smiselno namembnostjo. Sejmi, koncerti, razstave, plesne vaje – vse to so bile dejavnosti, ki so povprečnega Ljubljančana prej ali slej zvabile tja. Povečini so minile brez hujših posledic, pa tudi brez globljih spominskih zarez. In to kljub temu, da je usoda poskrbela, da sem skoraj poldrugo desetletje z Gospodarskim razstaviščem skorajda sobivala – moje delovno mesto je bilo ravno na drugi strani Dunajske. Prav pogosto te bližine za skok na drugo stran nisem izkoristila – prostrane hale in ploščadi pred njimi niso bile ravno kraj, kamor bi se človek hodil sprehajat, da se naužije lepote. Jasno, namembnost je imela prvo besedo.

O vsem tem sem razmišljala, ko sem, nekega spomladanskega dne v letu 2021, vozeč se na Gospodarsko razstavišče, delala spominsko inventuro. Neke vrste seznam, s čim je bilo sejmišče v mojem življenju povezano, preden bo postalo kraj osvoboditve.

Ko sem vstopila v glavno dvorano, me je v hipu spreletelo, da bo moj tokratni obisk drugačen od vseh doslej. Preureditev s pregradnimi stenami in vrste ljudi, ki so se vile pred pisalnimi mizami z računalniki, so delovali precej tretjesvetno. Kot bi se znašla v eni tistih gromozanskih hal, katerih posnetke nam kažejo na televiziji in kjer zatočišče najdejo begunci pred vojnami ali ujmami. Potem pa disciplinirano čakajo na plastenko vode in srebrno odejo, v katero se bodo zavili ter tako ublažili mraz in drgetanje zaradi šoka. Samo da sem bila ena od nastopajočih v tem TV-prispevku o stanju po katastrofi zdaj tudi jaz. Vsi tam zbrani smo bili; vsi smo nastopali v tem nenavadnem znanstvenofantastičnem filmu, katerega scenarij je bil napisan že mnogo prej, preden so ga začeli snemati in za igranje angažirali kar naturščike z vsega sveta. Zdaj so nastajali zadnji kadri. Upajmo.

»Vas je strah?« je vprašala cepiteljica, preden mi je zabodla iglo v mišico nadlahti. »Nikakor, vesela sem,« sem rekla in se hip zatem zavedela, da sem spričo vznemirjenosti povsem pozabila na izumetničene retorične figure in bleknila kar tisto, kar sem imela na jeziku. Veselje je bilo res čustvo, ki me je oblilo, že ko sem prejela vabilo na cepljenje, nikakor pa ne bi kazalo pozabiti na olajšanje, ponos in tisto skromno občudovanje, ki te obide ob res edinstvenih človeških dosežkih. Recimo sposobnosti razviti, proizvesti in distribuirati cepivo dobro leto po izbruhu pandemije …

Najlepši del cepljenja je bilo tistih četrt ure v čakalnici. Kot chill-out po rejverski zabavi, kot počivanje v sobi z ležalniki v kompleksu savn … kot v čakalnici letališke stavbe! Primera je bila kot zablodela pomisel iz prejšnjega življenja, ki je prav zdaj prilezla na plano. Skupaj z njo pa še mnoga druga, davno pozabljena – pravzaprav potlačena – občutja. Recimo tisti drobni strahovi: kje imam potni list, kje so letalske vozovnice, ali sem prtljago že oddala ali mi jo je morda uspelo kje pozabiti? Kot bi se skozi za hipec odprto razpoko v času prerinila v preteklost, v leta pred izbruhom. Potem sem se le utirila v tukaj in zdaj. Strmela sem v nebo skozi stekleno strešno konstrukcijo in se, da bi se prizemljila, spraševala, kdo je arhitekt.

Internet – edina vez, ki nas v času pandemije še povezuje s prejšnjim življenjem – ve vse. Izkaže se, da arhitekt hale A, v kateri poteka cepljenje, ni bil le Ilija Arnautović, ki si je med drugim zamislil kopico stanovanjskih sosesk v Ljubljani in si pri tem prizadeval poskrbeti za dostojno nastanitev ljudi iz vseh družbenih razredov. Predstavljam si, da bi mu bilo, leta 2009 umrlemu, gotovo v veliko čast, ko bi izvedel, da se v poslopju, zgrajenem po njegovi zamisli, vrši množično cepljenje vseh, ne glede na sloj. Toda v resnici se je pod halo A podpisal nekdo drug, Branko Simčič skupaj z Ilijo Arnautovićem, objekt pa je bil zgrajen za VII. Kongres Zveze komunistov Jugoslavije, ki je potekal aprila leta 1958. Zanimivo bo videti, kateri od obeh dogodkov bo ostal na zgodovinskem situ čez nekaj desetletij: politično srečanje članov organizacije, ki si je prizadevala za enakost vseh ljudi v družbi, ali množično cepljenje, ki je potekalo dobrih šestdeset let zatem in katerega poslanstvo je podobno – ljudi vseh socialnih razredov, starosti in demografskih kategorij postopoma vrniti v realnost. Ki bo zaradi izkušnje pandemije morebiti celo bolj naravnana k enakosti – enkrat se že mora posrečiti, če se v prvo ni …

Piše: Agata Tomažič

Riše: Milanka Fabjančič

Mailchimp brez napisa
  • Celoletna naročnina

    25.00€
    Izberite možnosti
PrevPrejšnjiPrvi sestanek v živo: Naprej k zemlji 
NaslednjiOdprti poziv za udeležbo na delavnici Naprej k zemljiNext
Povezani članki
Loading...
spletkeubrano urbano

Agata Tomažič: Za pehar ledenih kock

22 decembra, 2017
ubrano urbano

Agata Tomažič: Tik pod Nebotičnikom

18 septembra, 2018
spletke

Peter Kuntarič: Vsak v svojem kozarcu

12 avgusta, 2020
spletke

Peter Kuntarič: Vse OK!

20 novembra, 2021
spletke

Straniščne spletke 3: Prostor in zgodba

3 julija, 2019
spletke

Peter Kuntarič: Po očiju

10 maja, 2022
spletke

Peter Kuntarič: Prometne skice

17 marca, 2022
spletke

Peter Kuntarič: Sistemski problem

29 julija, 2020
1 2 … 10
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Nova Galerija in Kazemate, Wiener Neustadt Investi…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Prostor za umetnost NÓT so ustanovile tri prijatel…
Cukrarna 🖤
Cukrarna 🖤
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Wabi sabi dom, prenova murgelske hiše Avtor projek…
Ker … nedelja! 👌
Ker … nedelja! 👌
Trafika na Trafiki. 🤍
Trafika na Trafiki. 🤍

Revija Outsider

Revija Outsider je prejela Plečnikovo medaljo za prispevek k bogatitvi arhitekturne kulture. Kot piše v utemeljitvi, sta revija in spletni portal Outsider nov slovenski medij o kulturi in družbi, ki si prizadeva za poznavalski in hkrati distanciran pogled na prostor. Ekipa arhitektov, ki skrbi za njen obstoj, je nagrajena za inovativnost pri širjenju zavedanja o arhitekturi in prostoru v kontekstu širše kulture in širše javnosti ter za vztrajnost na vsebinski in finančni neodvisnosti.

Z DONACIJO OMOGOČATE OBSTOJ SPLETNE STRANI REVIJE OUTSIDER

Envelope Facebook Instagram Twitter
Mailchimp brez napisa
  • 2021 Outsider
  • Z.O.P. – zavod za oblikovanje prostora
  • Ulica aktivistov 6
  • 1000 Ljubljana
  • SI 71800026
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.

Necessary
Vedno omogočeno
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
PiškotekTrajanjeOpis
_abck1 yearThis cookie is used to detect and defend when a client attempt to replay a cookie.This cookie manages the interaction with online bots and takes the appropriate actions.
bm_sz4 hoursThis cookie is set by the provider Akamai Bot Manager. This cookie is used to manage the interaction with the online bots. It also helps in fraud preventions
cookielawinfo-checkbox-advertisement1 yearSet by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
elementorneverThis cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time.
PH_HPXY_CHECKsessionThis cookie is used to save the information about the current session.
PHPSESSIDsessionThis cookie is native to PHP applications. The cookie is used to store and identify a users' unique session ID for the purpose of managing user session on the website. The cookie is a session cookies and is deleted when all the browser windows are closed.
ts3 yearsPayPal sets this cookie to enable secure transactions through PayPal.
ts_c3 yearsThis cookie is provided by PayPal when a website is in association with PayPal payment function. This cookie is used to make safe payment through PayPal.
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
PiškotekTrajanjeOpis
akavpau_ppsdsessionThis cookie is provided by Paypal. The cookie is used in context with transactions on the website.
nsidsessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
tsrce3 daysThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to enable the PayPal payment service in the website.
x-pp-ssessionThis cookie is set by the provider PayPal. This cookie is used to process payments from the site.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
PiškotekTrajanjeOpis
CONSENT16 years 2 months 13 days 15 hoursYouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
PiškotekTrajanjeOpis
IDE1 year 24 daysGoogle DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
test_cookie15 minutesThe test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE5 months 27 daysA cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSCsessionYSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devicesneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-idneverYouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextIdneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requestsneverThis cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
PiškotekTrajanjeOpis
enforce_policy1 yearNo description available.
KHcl0EuY7AKSMgfvHl7J5E7hPtK20 yearsNo description available.
LANG9 hoursNo description
sc_f5 yearsNo description available.
x-cdnsessionNo description available.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo